Урок математики
Цель: формувати уяву про нову величину “швидкість” та одиницях її вимірювання; практично застосувати поняття, бачити їх взаємозв’язок при розв’язуванні задач; навчити розв’язувати задачі на знаходження швидкості руху
Розвивати навички усних і письмових обчислень, математичне мовлення, уміння аналізувати, узагальнювати, робити висновки, уміння працювати у групі; розвивати логічне мислення, увагу, пам’ять;
Виховувати інтерес до вивчення математики, самостійність, самоконтроль, охайність, прививати інтерес до предмету.
Хід урока
Урок хочу розпочати словами французького філософа Ж.Ж. Руссо (1712-1778гг.):
“Ви - талановиті діти! Коли-небудь ви самі приємно вразитеся, які ви розумні, як багато і добре вмієте, якщо постійно працюватимете над собою, ставитимете нові цілі і прагнете їх досягненню…”
Я бажаю вам вже сьогодні на уроці переконатися в цих словах, адже вас чекає відкриття нових знань під час вирішення завдань.
II. Хвилинка каліграфії
6 12 18 … … … … … 60
- У чому полягає закономірність? Продовжіть числовий ряд.
-Що повторили, записуючи числовий ланцюжок?
-Чому ланцюжок я почала з чисел 6 і 12? ( 6 грудня)
III. Усна лічба.
1. Фронтальна робота
-Що ми називаємо Величиною? (Що можна виміряти і порівняти)
- Які одиниці виміру ми знаємо? (довжина, об'єм, маса, час)
- Які числа з каліграфічної хвилинки пов'язані з величинами? ( 12 місяців, 24ч, 60 хв, c)
а) Екскурсія по місту розпочалась о 10 годині ранку і закінчилась о 12 годині 30 хвилин. Скільки часу тривала екскурсія? ( 2год 30мин)
б) Дівчинка Эллі, хоробрий Лев, мудрий Дроворуб і собачка Тотошка летіли на повітряній кулі 1 добу і ще 15 годин. Скільки часу вони витратили на політ? ( 24 +15=39год)
в) Незнайко складав вірші про своїх друзів 3 години 17 хвилин. Скільки хвилин він займався цією "важкою" роботою? (60*3 +17=197 хв)
г) Якщо від стрічки завдовжки 5 м відрізати шматок завдовжки 2дм, то скільки залишиться … ( 4м 8дм, 48дм, 480 см)
д) Висота польоту журавля може досягати 4 000 м, а орла на 1000 м менше, ніж журавля. На яку висоту може піднятися орел?
Відповідь запиши в кілометрах. (3км)
3. Перевірка
2год30хв 39год 197хв 4м8дм 3км
- Які величини зустрілися в м.д.? ( довжина і час)
4.Самооцінка
- Зафарбувати сектор на аркуші М.д.
5. Індивідуальна робота
На екрані ви бачите назви гір України та їх висоту. Завдання виразити висоту в м, записати в порядку зростання (слайд)
6. Перевірка
7. Самооцінка ( зафарбувати сектор)
IV. Актуализація опорних знань
1. Робота в групах
Згрупуйте одиниці вимірювання та розташуйте у порядку зменшення (у стовпчик)
Км, с, хв, дм, см, год, мм, м, місяць, день, км/год
Перевірка на дошці (зворотна сторона)
Самооцінка (фарба сектора)
- Яка зайва мірка? Чому ми не можемо помістити його в будь-який з колон?
- Що означає ця мірка? Завдання допоможе нам у цій проблемі.
2. Проблема (слайд)
Уявіть, що нам потрібно судити про спір між двома друзями - Михайликом та Ігорем. Вони навчаються в різних школах і не можуть з'ясувати, хто з них швидше бігає на лижах. Михайло на змаганнях у своєму класі пробіг 60 м за 20 с, а Ігор - 45 м за 15 с. Кожен з них вважає себе найкращим спортсменом: Ігор каже, що проводив менше часу, а Михайло з ним не згоден - тому що пробіг більшу дистанцію. Хто, на вашу думку, бігав швидше. (висловлення думок)
Треба знати швидкість!
Чи можна сказати, що час є мірою швидкості? А відстань? (ні, вони не є характеристиками, але залежать від них)
V. Постановка мети і завдань уроку.
- Чи може хтось сформулювати тему уроку?
Ми будемо працювати над новою величиною – швидкістю. А також дізнаємося, як швидкість пов'язана з часом і відстанню. Як вимірюється швидкість.
VI. Вивчення нового матеріалу
1. Бесіда.
- Які асоціації у вас є, коли ми говоримо слово "швидкість"? ( автомобіль, дорога, йти, темп, рух, швидко, гонка ...)
- Де потрібна швидка швидкість? (на змаганнях, Олімпійських іграх)
- Прочитайте словник визначення (Інтернет) - учень
2. Презентація (слайди 3-9)
3. Бесіда
- Як прийнято в математиці і фізиці позначати швидкість, час, відстань?
- Які значення ми будемо використовувати для визначення швидкості?
- Яка формула пошуку швидкості?
- Від яких одиниць виміру формується назва одиниць швидкості? (одиниці довжини і часу)
- Як називається прилад для вимірювання швидкості в автомобілі? (спідометр)
(слайд 10)
Яка найбільша і найменша швидкість?
3. Правильне читання швидкостей і пояснення значення речень.
Якщо літак пролітає кожну годину 600 км, кажуть, що він рухається зі швидкістю 600 км на годину.
Земля рухається по орбіті зі швидкістю 30 км/с
Черепаха повзає зі швидкістю 4 м / хв
Поїзд їде зі швидкістю км / год.
4. Фізхвилинка
- Ми говоримо про швидкість тварин і швидкість їх руху:
Черепаха, гепард, слон, заєць, равлик, страус.
VI. Вивчення нового матеріалу (продовження)
1. Розмова
- Що таке швидкість? Як знайти швидкість?
2. Вирішення проблем
Ми записуємо тільки рішення.
У завданнях з руху ми будемо вважати, що швидкість не змінюється за весь час руху, а рух відбувається по прямій дорозі. Такий рух називається рівномірним прямолінійним.
(слайд-таблиця)
3. Порівняйте швидкість (слайд)
Висновок: щоб порівняти швидкість, потрібно перевести в однакову мірку
4. Рішення завдання (слайд)
За 2 години лось пробіг 144км, а гієна за 3 години 210км. Чия швидкість більше і на скільки?
Аналіз завдання
- Припустімо, чия швидкість більше?
-Що потрібно знати, щоб порівняти швидкості?
- Як відповісти на питання завдання? (2 учні біля дошки)
1) 144: 2 = 72км / год-швидкість лося
2) 210: 3 = 70км / год - швидкість гієни
3) 72-70 = 2 км / год
Відповідь: на 2 км / год швидкість лося більше швидкості гієни.
VII. Повторення з включенням нових знань.
1. Слайд У кого яка швидкість?
2. Цікаві факти (слайд)
VIII. Закріплення матеріалу (картки 2 рівнів)
1 рівень.
1. Підкресли одиниці виміру швидкості
км/год см хв м/с дм год м/хв
Відстань (S) |
Час (t) |
Швидкість (V) |
450км |
9год |
|
320м |
4хв |
|
360м |
60с |
|
2 рівень.
Відстань (S) |
Час (t) |
Швидкість (V) |
200км |
а год |
|
d м |
7 хв |
|
Перевірка
Самооцінка
IX. Підсумок уроку
-З якою величиною познайомилися?
-Що таке швидкість? Як позначається?
-Які величини потрібно знати, щоб знайти швидкість?
-Формула швидкості? Прилад для вимірювання швидкості в автомобілі?
- Для чого потрібно вміти знаходити швидкість? (Правильно планувати час)