Урок 6. Поняття про символи та їх кодування. Кодування та декодування повідомлень. Робота із програмами на опрацювання даних та повідомлень.
Цілі:
Тип уроку: засвоєння нових знань, формування вмінь і навичок.
Обладнання та наочність: дошка, комп’ютери, підручники, зошити, навчальна презентація, гра «Явища природи»
Хід уроку
1. Які види пам’яті ви знаєте?
2. Які дані зберігаються в оперативній пам’яті?
3. Що таке зовнішня пам’ять?
4. Наведи приклади носіїв, які відносяться до зовнішньої пам’яті?
— У захопливому оповіданні Едгара По «Золотий жук» головний герой Легран на випадково нагрітому аркуші пергаменту виявив зображення черепа козеняти і рядки таємних знаків (учитель демонструє на екрані (слайд 3))
— Чи можете ви здогадатися, про що йдеться в записці?
— А ось головний герой оповідання здогадався, що перед ним написана спеціальним чорнилом записка пірата Кідда (лат. kidd — козеня), у якій він повідомляв про місце знаходження скарбів, закопаних багато років тому. Вміння декодувати інформацію дуже допомогло Леграну. Воно допоможе й вам, якщо будете уважними на уроці.
— Сьогодні ми з вами поговоримо про кодування та декодування інформації, дізнаємося про те, з якими кодами ми зустрічаємося щодня, і про те, що треба знати, щоб прочитати закодоване повідомлення.
Бесіда
— Навіщо кодувати повідомлення?
— Що треба знати (або мати), щоб прочитати закодовану інформацію?
— Чи можна алфавіт назвати кодом?
Перегляд презентації слайди 4-10
Діти отримують карту із закодованим словом. Потрібно прочитати його за допомогою азбуки Морзе (слайд 9) . (Закодоване слово — ІНФОРМАТИКА)
Встаньте, діти, посміхніться,
Землі нашій поклоніться
За щасливий день вчорашній.
І до сонця потягніться.
В різні боки нахиліться.
Веретеном покрутіться.
Раз присядьте, два присядьте.
І за парти тихо сядьте.
Робота з підручником: § 6, завдання і запитання: ст. 31 №1, для кмітливих №1, 5. (слайди 13-14).
Робота з зошитом: ст. 9 №1-3. (слайд 15).
Робота за комп’ютером: (слайди 16-17).
2) Інструктаж учителя.
Гра «Явища природи»
Сьогодні на тебе чекає цікавий кросворд «Явища природи». Розгадуючи його, ти пригадаєш різні явища природи, які спостерігав у житті або вивчав на уроках природознавства.
Відповіді на запитання можна вводити у кросворд у довільному порядку.
БУРАТІНО (слайд 18)
Спершу очима всі дружно
«стріляємо» —
Потім їх з боку в бік повертаємо.
Вдивляємось при цьому вліво-
вправо якнайдалі,
А потім — вгору-вниз, так само
й далі.
Потім очі закриваємо
І до себе промовляємо:
«Я неначе Буратіно,
носом напишу картину».
Малюємо картини і картинки,
Звісно, якщо маємо хвилинку.
Так ми з очей напругу знімаємо..
1. Що цікавого ви сьогодні дізналися на уроці?
2. Що найбільше сподобалося?
3. Що запам’яталося?
4. Про що хотіли би дізнатися більше?
5. Що таке кодування?
6. Наведи приклади кодувань повідомлень.
7. Що таке розкодування?
8. Наведи приклади розкодування повідомлення.
VIIІ. Домашнє завдання
Підручник: § 6 чит., відповідати на запитання.
Зошит: ст. 10 №4,5.
1