Урок "Якісні реакції" пропоную проводити у вигляді дослідно-експерементальної роботи, яку виконують учні. Кожен учень, виконуючи дослід, пояснює його класу, записує рівняння реакцій у молекулярній та йонній формах. Таким чином повторюються навики роботи з хімічним обладнанням, удосконалюються уміння написання йонно-молекулярних рівнянь. Учень може відчути себе вчителем на декілька хвилин.
Тема. Якісні реакції.
Мета: - актуалізувати уявлення учнів про якісні реакції;
Тип уроку: набуття нових знань.
Форма проведення: дослідно-експериментальна робота.
Навчальне обладнання: таблиця розчинності, картки з інструкціями для
дослідно-експериментальної роботи, штатив з пробірками, лійки,
розчини хлоридної кислоти, ортофосфатної кислоти, натрій
гідроксиду, натрій карбонату, барій нітрату, арґентум нітрату,
амоній нітрату, індикатору метилового оранжевого, індикатору
фенолфталеїну.
Предметна компетентність: продовжити формувати предметну
компетентність учнів про йонно-молекулярні реакції; вивчити якісні
реакції на хлорид- , сульфат- , ортофосфат- , карбонат- , йодід- іони,
а також амоній- іон; удосконалювати й корегувати вміння складати
йонно-молекулярні рівняння.
Ключові компетентності: спілкування державною мовою, математична
компетентність, основні компетентності в природничих науках і
технологіях, екологічна грамотність і здорове життя, уміння
вчитися впродовж життя.
«Дослід – верховний суддя теорії»
Лев Ландау
Хід уроку
І. Організаційний етап
ІІ. Перевірка домашнього завдання
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Запитання для фронтального опитування ( метод «Відкрите табло»)
IV. Вивчення нового матеріалу
План вивчення нової теми
Вступне слово вчителя.
Хімія, як наука, має багато напрямків. Один з таких напрямків – аналітична хімія. Аналітична хімія – це наука, що вивчає властивості і способи перетворення речовин з метою встановлення їх складу. Встановити хімічний склад речовин означає знайти відповідь на запитання про те, які елементи або їх сполуки та в якій кількості містяться в досліджуваному матеріалі. Розрізняють два види аналізу – якісний та кількісний. Мета якісного аналізу – визначити, які елементи або які групи атомів входять до складу речовини. Якісний аналіз завжди передує кількісному.
Методи дослідження аналітичної хімії використовуються в багатьох галузях промисловості , побуту, науки. Хімічний аналіз використовують для контролю якості сировини, напівфабрикатів та готової продукції. Кожна область науки та виробництва ставить перед аналітичною хімією свої специфічні задачі.
Так в медицині велике значення має якісне знаходження і кількісне визначення окремих елементів, які входять до складу тканин живих організмів зумовлюють їх нормальну фізіологічну функцію.
Врожайність сільськогосподарських культур залежить від вмісту в ґрунтах та добривах мікроелементів. В зв'язку з цим виникла необхідність розробити методи визначення в добривах деяких мікроелементів: мангану, бору, феруму, молібдену.
Під час виплавки чавуну та сталі, металург повинен знати вміст заліза в руді, а також шкідливих домішок – сірки, фосфору, кремнію. Ці відомості надає аналітична лабораторія заводу.
Польові аналізи корисних копалин дають геологу можливість оцінити загальні запаси елементів та зробити висновок про економічну доцільність розробки родовища.
Санітарна служба вимагає від хіміка-аналітика оцінки якості питної води; в харчовій промисловості необхідно контролювати якість продуктів; для криміналістів важливо встановити характер отрути, що привів до отруєння людини. Таких прикладів можна привести ще багато, щоб оцінити важливість якісного аналізу.
Опорний конспект Аналітична хімія – розділ хімії, що вивчає склад і структуру хімічних речовин.
Аналітична хімія: - якісний аналіз; - кількісний аналіз. Якісний аналіз визначає присутність або відсутність певних катіонів або аніонів. Якісні реакції – це хімічні реакції, що відбуваються швидко з яскравими візуальними змінами. Якісні реакції поділяються на загальні (визначають групу йонів) та специфічні (визначають один йон).
|
Виконання дослідно – експериментальної роботи за картками.
Учні почергово виконують досліди за інструкціями, дають пояснення, пишуть рівняння реакцій, роблять висновки. перед виконанням роботи учні перераховують правила техніки безпеки, яких потрібно дотримуватися.
Слова вчителя.
Є речовини, які можна ідентифікувати за їх специфічними ознаками: запахом, смаком, консистенцією та інше. Наприклад: оцет, аміак, сірководень, нафталін, металічний смак. Знання таких ознак дає можливість убезпечити себе в складних ситуаціях. Так слабкий запах сірководню (запах «тухлих яєць») від м'ясних виробів говорить про те, що почалися реакції розкладу білків і такі продукти вживати не можна, металічний присмак води – руйнування системи постачання води.
V. Закріплення знань та умінь.
1. Як можна довести склад сульфатної кислоти? За допомогою яких хімічних реакцій це можна зробити?
2. Є розчини натрій хлориду, натрій ортофосфату, натрій броміду. За допомогою якого одного реактиву можна розрізнити ці речовини. Напишіть молекулярні та йонні реакції.
VI. Підведення підсумків.
VII. Домашнє завдання.
Опрацювати §13, виконати №16
Дослідно – експериментальна робота
Тема. Проведення якісних реакцій на хлорид- , бромід-, сульфат-,
ортофосфат-, карбонат-, амоній-іони.
Мета: - вивчити якісні реакції на аніони та катіони;
Обладнання: штатив з пробірками, лійки, розчини хлоридної кислоти,
ортофосфатної кислоти, натрій гідроксиду, натрій карбонату, барій нітрату,
арґентум нітрату, амоній нітрату, натрій хлориду, калій броміду, індикатору
метилового оранжевого, індикатору фенолфталеїну.
Техніка безпеки: (враховуючи обладнання сформулюйте правила техніки
безпеки).
Хід роботи
Дослід №1. «Визначення хлорид-іонів».
До розчину натрій хлориду додати розчин арґентум нітрату.
Спостерігаю _________________________________________
Записати рівняння реакції в молекулярній та йонній формах
____________________________________________________________
Висновок: якісним реактивом на Cl- є ________________________
Дослід №2. «Визначення бромід-іонів».
До розчину калій броміду додати розчин арґентум нітрату.
Спостерігаю ______________________________________________
Записати рівняння реакції в молекулярній та йонній формах
Висновок: якісним реактивом на Br- _____________________________
Дослід №3. «Визначення сульфат-іонів».
До розчину амоній сульфату додати розчин барій нітрату.
Спостерігаю _____________________________________________
Записати рівняння реакції в молекулярній та йонній формах.
Висновок: якісним реактивом на SO42-_______________________
Дослід №4. «Визначення ортофосфат-іонів».
До розчину ортофосфатної кислоти додати розчин арґентум нітрату.
Спостерігаю _________________________________________
Записати рівняння реакції в молекулярній та йонній формах.
Висновок: якісним реактивом на РО43-
Дослід №5. «Визначення карбонат-іонів».
До розчину натрій карбонату додати розчин хлоридної кислоти.
Спостерігаю _____________________________________________
Записати рівняння реакції в молекулярній та йонній формах.
Висновок: якісним реактивом на СО32- ____________________________
Дослід №6. «Визначення амоній-іонів».
До розчину амоній нітрату додати розчин натрій гідроксиду.
Спостерігаю ________________________________________________
Записати рівняння реакції в молекулярній та йонній формах.
Висновок: якісним реактивом на NH4+ ________________________________
Підсумки роботи: заповнити таблицю
№ |
Досліджуваний йон |
Якісний йон |
Результат |
1 |
|
|
|
2 |
|
|
|
3 |
|
|
|
4 |
|
|
|
5 |
|
|
|
6 |
|
|
|