Урок "Поняття про якісні реакції"

Про матеріал

Урок "Якісні реакції" пропоную проводити у вигляді дослідно-експерементальної роботи, яку виконують учні. Кожен учень, виконуючи дослід, пояснює його класу, записує рівняння реакцій у молекулярній та йонній формах. Таким чином повторюються навики роботи з хімічним обладнанням, удосконалюються уміння написання йонно-молекулярних рівнянь. Учень може відчути себе вчителем на декілька хвилин.

Перегляд файлу

Тема. Якісні реакції.

Мета: - актуалізувати уявлення учнів про якісні реакції;

  • формувати предметну компетентність щодо визначення аніонів у розчинах за допомогою якісних реакцій;
  • учити застосовувати теоретичні знання на практиці;
  • удосконалювати й корегувати уміння складати йонно – молекулярні рівняння;
  • виховувати інтерес до предмету;
  • розвивати логічне мислення, уважність, уміння робити висновки.

Тип уроку: набуття нових знань.

Форма проведення: дослідно-експериментальна робота.

Навчальне обладнання: таблиця розчинності, картки з інструкціями для

                дослідно-експериментальної роботи, штатив з пробірками, лійки,  

                розчини хлоридної кислоти, ортофосфатної кислоти, натрій

                гідроксиду, натрій карбонату, барій нітрату, арґентум нітрату,

                амоній нітрату, індикатору метилового оранжевого, індикатору

                фенолфталеїну. 

Предметна компетентність: продовжити формувати предметну

                компетентність учнів про йонно-молекулярні реакції; вивчити якісні

                реакції на хлорид- , сульфат- , ортофосфат- , карбонат- , йодід- іони,

                а також амоній- іон; удосконалювати й корегувати вміння складати

                йонно-молекулярні рівняння.

Ключові компетентності: спілкування державною мовою, математична

                 компетентність, основні компетентності в природничих науках і

                 технологіях, екологічна грамотність і здорове життя, уміння

                 вчитися впродовж життя.

 

 

 

 

«Дослід – верховний суддя теорії»

Лев Ландау

Хід уроку

І. Організаційний етап

ІІ. Перевірка домашнього завдання

ІІІ. Актуалізація опорних знань

 Запитання для фронтального опитування ( метод «Відкрите табло»)

  1. Які речовини  називають неелектролітами?
  2. Який процес називається електролітичною дисоціацією?
  3. Що таке рН?
  4. Як можна визначити рН?
  5. Які речовини називають індикаторами? Назвіть відомі вам індикатори?
  6. Яке середовище називають кислим? Лужним? Нейтральним?
  7. В яких розчинах фенолфталеїн змінює забарвлення?
  8. Яке середовище є безпечним для людини?
  9. Для чого нам потрібно знати значення рН?
  10. Для виконання ДЗ ви отримали індикаторні смужки і повинні були  визначити рН розчинів, що використовуються в побуті. Які результати ви отримали?

IV. Вивчення нового матеріалу

План вивчення нової теми

  • Означення аналітичної хімії;
  • Означення якісного аналізу;
  • Означення якісних реакцій;
  • Виконання дослідно-експерементальної роботи;

Вступне слово вчителя.

Хімія, як наука, має багато напрямків. Один з таких напрямків – аналітична хімія. Аналітична хімія – це наука, що вивчає властивості і способи перетворення речовин з метою встановлення їх складу. Встановити хімічний склад речовин означає знайти відповідь на запитання про те, які елементи або їх сполуки та в якій кількості містяться в досліджуваному матеріалі. Розрізняють два види  аналізу – якісний та кількісний. Мета якісного аналізу – визначити, які елементи або які групи атомів входять до складу речовини. Якісний аналіз завжди передує кількісному.

Методи дослідження аналітичної хімії використовуються в багатьох галузях промисловості , побуту, науки. Хімічний аналіз використовують для контролю якості сировини, напівфабрикатів та готової продукції. Кожна область науки та виробництва ставить перед аналітичною хімією свої специфічні задачі.

 Так в медицині велике значення має якісне знаходження і кількісне визначення окремих елементів, які входять до складу тканин живих організмів зумовлюють їх нормальну фізіологічну  функцію.

Врожайність сільськогосподарських культур залежить від вмісту в ґрунтах та добривах мікроелементів. В зв'язку з цим виникла необхідність розробити методи  визначення в добривах деяких мікроелементів: мангану, бору, феруму, молібдену.

Під час виплавки чавуну та сталі, металург повинен знати вміст заліза в руді, а також шкідливих домішок – сірки, фосфору, кремнію. Ці відомості надає аналітична лабораторія заводу.

Польові аналізи корисних копалин дають геологу можливість оцінити загальні запаси елементів та зробити висновок про економічну доцільність розробки родовища.

Санітарна служба вимагає від хіміка-аналітика оцінки якості питної води; в харчовій промисловості необхідно контролювати якість продуктів; для криміналістів важливо встановити характер отрути, що привів до отруєння людини.  Таких прикладів можна привести ще багато, щоб оцінити важливість якісного аналізу.

 

 

 

 

Опорний конспект

Аналітична хімія – розділ хімії, що вивчає склад і структуру хімічних 

                                    речовин.

 

Аналітична хімія:

          - якісний аналіз;

- кількісний аналіз.

Якісний аналіз визначає присутність або відсутність певних катіонів або

                          аніонів.

Якісні реакції – це хімічні реакції, що відбуваються швидко з яскравими

                            візуальними змінами.

Якісні реакції поділяються на загальні (визначають групу йонів) та специфічні (визначають один йон).

 

Виконання дослідно – експериментальної роботи за картками.

Учні почергово виконують досліди за інструкціями, дають пояснення, пишуть рівняння реакцій, роблять висновки. перед виконанням роботи учні перераховують правила техніки безпеки, яких потрібно дотримуватися.

Слова вчителя.

Є речовини, які можна ідентифікувати за їх специфічними ознаками: запахом, смаком, консистенцією та інше. Наприклад: оцет, аміак, сірководень, нафталін, металічний смак. Знання таких ознак дає можливість убезпечити себе в складних ситуаціях. Так слабкий запах сірководню (запах «тухлих яєць») від м'ясних виробів говорить про те, що почалися реакції розкладу білків і такі продукти вживати не можна, металічний присмак води – руйнування системи постачання води.

V. Закріплення знань та умінь.

1. Як можна довести склад сульфатної кислоти? За допомогою яких хімічних реакцій це можна зробити?

2. Є розчини натрій хлориду, натрій ортофосфату, натрій броміду. За допомогою якого одного реактиву  можна розрізнити ці речовини. Напишіть молекулярні та йонні реакції.

VI. Підведення підсумків.

VII. Домашнє завдання.

Опрацювати §13, виконати №16

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Дослідно – експериментальна робота

Тема. Проведення якісних реакцій на хлорид- , бромід-, сульфат-,

           ортофосфат-, карбонат-, амоній-іони.

Мета: - вивчити якісні реакції на аніони та катіони;

  • розвивати навички роботи зі скляним посудом і хімічними реактивами;
  • удосконалювати уміння складати йонно – молекулярні рівняння;
  • розвивати уміння робити висновки.

Обладнання: штатив з пробірками, лійки,  розчини хлоридної кислоти, 

                ортофосфатної кислоти, натрій гідроксиду, натрій карбонату, барій нітрату,  

                арґентум нітрату, амоній нітрату, натрій хлориду,  калій броміду, індикатору  

               метилового  оранжевого, індикатору  фенолфталеїну. 

Техніка безпеки:  (враховуючи обладнання сформулюйте правила техніки

                                 безпеки).

Хід роботи

Дослід №1. «Визначення хлорид-іонів».

До розчину натрій хлориду додати розчин арґентум нітрату.

Спостерігаю _________________________________________

Записати рівняння реакції в молекулярній та йонній формах

____________________________________________________________

 

Висновок: якісним реактивом на Cl-  є ________________________

Дослід №2.  «Визначення бромід-іонів».

До розчину калій броміду додати розчин арґентум нітрату.

Спостерігаю ______________________________________________

Записати рівняння реакції в молекулярній та йонній формах

 

 

Висновок: якісним реактивом на Br- _____________________________

Дослід №3. «Визначення сульфат-іонів».

До розчину амоній сульфату додати розчин барій нітрату.

Спостерігаю _____________________________________________

Записати рівняння реакції в молекулярній та йонній формах.

 

 

Висновок: якісним реактивом на SO42-_______________________

Дослід №4. «Визначення ортофосфат-іонів».

До розчину ортофосфатної кислоти додати розчин  арґентум нітрату.

Спостерігаю _________________________________________

Записати рівняння реакції в молекулярній та йонній формах.

 

 

Висновок: якісним реактивом на РО43-

Дослід №5. «Визначення карбонат-іонів».

До розчину натрій карбонату додати розчин хлоридної кислоти.

Спостерігаю _____________________________________________

Записати рівняння реакції в молекулярній та йонній формах.

 

 

Висновок: якісним реактивом на СО32- ____________________________

Дослід №6. «Визначення амоній-іонів».

До розчину амоній нітрату додати розчин натрій гідроксиду.

Спостерігаю ________________________________________________

Записати рівняння реакції в молекулярній та йонній формах.

 

 

Висновок: якісним реактивом на NH4+ ________________________________

 

Підсумки роботи: заповнити таблицю

Досліджуваний йон

Якісний йон

Результат

1

 

 

 

2

 

 

 

3

 

 

 

4

 

 

 

5

 

 

 

6

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, 9 клас, Розробки уроків
До підручника
Хімія 9 клас (Григорович О.В.)
Додано
30 листопада 2018
Переглядів
12371
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку