Методична розробка уроку з правознавства 9 клас.
Тема уроку: « Спадщина»
Учителя історії та правознавства Мельник Т.В. КЗ КОР «Великополовецька спеціальна школа I-II ступенів. Київської області.»
На уроці вивчаються основи спадкового права, як складової цивільного права. Опрацьовується зміст понять: спадщина, спадкодавець, спадкоємиць, заповіт. Детально аналізуються два шляхи набуття спадщини, за законом, за заповітом. Набуті учнями теоретичні знання, відпрацьовуються на необхідності аналізувати конкретні правові ситуації запропоновані вчителем та підготовлені самостійно.
Мета: ознайомити учнів з поняттями спадкового права та порядком отримання спадщини; розвивати навички роботи в парах та малих групах, вміння аналізувати правові ситуації; формувати правову культуру школярів.
навчальна: дати учням уявлення про поняття «спадкодавець» та «спадкоємець», «заповіт»; ознайомити учнів з умовами дійсності заповіту, порядком спадкування за законом
розвивальна: розвивати вміння учнів дискутувати, висловлювати власну думку; аналізувати правові ситуації, що регулюються нормами спадкового права;
розвивати навички роботи в парах та малих групах,
виховна: виховувати повагу до дотримання норм спадкового права, прав і свобод людини, формувати правову культуру школярів.
Очікувані результати.
Після уроку учні зможуть:
Обладнання: витяг з Цивільного кодексу України, схеми, підручник Основи правознавства 9 клас Практичний курс// О. Наровлянський, Київ «Грамота» 2009, роздавальний матеріал (задачі, правові ситуації), мультимедійна презентація.
Тип уроку: комбінований.
Основні поняття: спадщина, спадкування, спадкоємець, спадкодавець, заповіт.
ХІД УРОКУ.
1.Організаційний момент.
Повідомлення теми та цілей уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Учитель пропонує інтелектуальну гру «поле чудес»
На дошці закодовані слова, необхідно заповнити пунктири, слухаючи тлумачення термінів.
ІІI. Мотивація навчальної діяльності.
Проблемна ситуація .
Мета: підвищити мотивацію учнів до вивчення матеріалу за темою, усвідомити практичну спрямованість теми
«Сталася трагедія. Її власник авто загинув у ДТП,. Своєю працею він заробив будинок, авто, внесок у банк. Якою буде подальша доля його майна, якщо в нього залишилися: 30-річна дружина , син 17 років та донька 20 років, а також батько пенсійного віку?»
Ваші думки? (учні пропонують власні версії розподілу майна померлого )
Дякую, ми зможемо оцінити правильність цих версій, коли здобудемо необхідні знання. Ми повернемось до цієї ситуації наприкінці уроку.
А зараз визначте тему нашого уроку. Так, тема «спадщина». А які питання відповідно до теми ми маємо розглянути? Дякую. Дійсно, ці питання, а також: (увага на екран). Запишіть до опорного конспекту тему уроку та питання плану уроку:
1. Спадщина, спадкодавець і спадкоємець
2. Види спадкування, за законом, за заповітом.
3. Правила прийняття спадщини.
IV. Вивчення нового матеріалу
1. Спадщина, спадкодавець, спалкоємець.
Звернемось до першого питання, яке ми з вами визначили. Процес спадкування регулюється шостою книгою ЦК України: «Спадкове право». Визначимо основні поняття.
Використовуємо мультимедійну презентацію.
Робота в парах (самостійна робота): опрацювання матеріалу підручника на стор.109 Мета: дати учням уявлення про поняття «спадкодавець» та «спадкоємець», «заповіт»;
Учитель: доповніть прогалини в опорному конспекті. (поняття «спадщина», «спадкоємець» , «спадкодавець»)
А зараз визначте, що таке спадкування: це перехід прав та обов’язків від спадкодавця до його спадкоємців.
2. Заповіт. Умови дійсності заповіту
Спадкування відбувається за заповітом або за законом. (Коментуємо відповідний слайд презентації) Зараз розглянемо, як же відбувається спадкування за заповітом.
Робота в парах. Текст посібника стор.110. Завдання заповнити ліву частину п.2 опорного конспекту.
А чи завжди є доступ до нотаріуса? Уявимо ситуацію, лайнер посеред океану. Або експедиція в Антарктиді. Потрібно терміново посвідчити заповіт. Викресліть, будь ласка, хто не може на Вашу думку, посвідчити заповіт.
(капітан корабля, начальник експедиції, головний лікар, командир частини).
А скажіть, чи всі в нашому суспільстві складають заповіти? І що робити, коли його нема або він не дійсний, або спадкоємці відмовились. Спадкування відбувається за законом..
3. Черги спадкування за законом. Обов'язкова доля спадщини
Звернемось до матеріалу посібника стор. 111 Та слайду презентації.
Робота в парах (самостійна робота): Мета: продовжити розвивати в учнів вміння приміняти вивчений матеріал на практиці, вирішуючи життєву ситуацію
Проаналізуйте матеріал. Виконайте завдання до нього. Хто належить до спадкоємців за законом та якої саме черги?
|
|
|
|
|
|
|
Мати |
сестра |
хреще ний батько |
двою рідний брат |
Тітка |
чоловік |
онук |
Обговорення.
А якщо спадкоємець все заповів, наприклад, чужим людям і залишить без нічого родину? Тому закон захищає інтереси малолітніх, неповнолітніх або непрацездатних дітей спадкодавця, непрацездатної вдови (вдівця) та непрацездатних батьків. Вони спадкують, незалежно від змісту заповіту, половину частки, яка належала б кожному з них у разі спадкування за законом (обов'язкова частка спадщини)
Занотуємо до конспекту:. Право на обов’язкову частку спадщини мають неповнолітні або__________спадкоємці _1_черги.
А як ви вважаєте, чи завжди члени родини живуть разом? А може це вплинути на спадкування? А якщо особа не знала про сп адщину?
Звернемось до ЦК. Як прийняти спадщину?
Статті.1268-1270 ЦК України визначають, що вважається таким, що прийняв спадщину той спадкоємець, хто постійно проживав із спадкодавцем і не написав протягом 6 місяців відмову від спадщини. Так само й малолітні, неповнолітні, недієздатні та обмежено дієздатні особи . Має подати заяву про прийняття спадщини до нотаріальної контори спадкоємець, який не проживав постійно із спадкодавцем. Наслідки пропущення строку для прийняття спадщини(Ст.1272 ЦК).
Спадкодавець може подати заяву про прийняття спадщини за письмовою згодою спадкоємців, що прийняли спадщину. Може вернутися з позовом до суду. Якщо є поважна причина пропущення строку, суд може визначити додатковий строк. Якщо спадкоємців нема або всі відмовились, суд визнає спадщину від умерлої і вона переходить у власність територіальної громади (с.1277 ЦК).
А тепер уявіть , що далекий родич залишив вам спадщину. Підніміть руку, хто має сам написати заяву? Чому? ( 14 років-неповна дієздатність) Скільки ви маєте на це часу? Так, 6 місяців
ІV. Систематизація і узагальнення нових знань і умінь на перетворюючому та творчому рівні
Учитель: Я бачу, ви вже маєте певний обсяг знань і можете надати пораду при нагоді щодо спадкування. А ситуації в житті може трапитись така.
Вирішення життєвої ситуації та допомога правоохоронних органів (рольова гра). Мета: вміння учнів застосовувати вивчений матеріал на практиці, вирішуючи життєву ситуацію. Учитель пропонує учням ознайомитися з правовими ситуаціями ат вирішити спосіб прийняття спадщини в кожному випадку.
Учитель: Ця історія могла трапитись в будь якій країні. Одна дуже заможна жінка. Все своє майно вона заповіла Фонду захисту природи. Але у неї був неповнолітній син, доросла донька, мати-пенсійного віку та молодший рідний брат. Коли нотаріус оголосив заповіт:
- Син заплакав—він мріяв про мотоцикл.
- Донька схватилася за скроні(боліла голова)
- Мати випила заспокійливі ліки.
- Брат дуже розлютився.
Родина звернулася до адвокатських контор.
Мати-пенсіонерка (70 років ); неповнолітній син(17 років): Доросла донька (25 років) ; Молодший рідний брат (45років); Фонд захисту природи.
Завдання: Ви- члени адвокатської контори. Поясніть своєму клієнту, чи має він право на спадщину і чому.
Виступи представників груп, обговорення.
А зараз звернемось до ситуації, яку ми розглядали на початку уроку, Яка версія є більш правильною? Чому?
Загинув чоловік, який не мав заповіту. Він був власником: квартири (в якій проживав разом з дружиною та неповнолітньою дитиною); автомобіля та банківського вкладу. В окремому помешканні проживали його батьки та рідна сестра.
Як , відповідно до закону, вирішується право на спадщину.
Загальне закріплення. Ми сьогодні попрацювали з поняттями спадкового права. ЗАВДАННЯ:
А тепер, на вашу думку, який вислів точніше визначає значення спадкового права?
• Спадкове право надає можливість кожній людині розпорядитися своїм майном на випадок смерті.
• Спадкове право всіляко захищає інтереси членів сім'ї померлого (особливо неповнолітніх та непрацездатних).
• Спадкове право захищає право людини розпорядитися своїм майном, а також інтереси членів його родини.
• Спадкове право забезпечує родині померлого можливість зберегти та використати його майно.
Це і запишемо як наш висновок до опорного конспекту.
Дякую. Ви добре попрацювали. Можемо оцінити вашу роботу
V. Підведення підсумків уроку. Оцінювання
Рефлексія. Давайте звернемось до початку нашої роботи. Які поняття ми опрацювали на 1 етапі? З чим ознайомились на другому етапі? Що ви вивчили під час третього етапу? І ви робили у складі «адвокатських контор»?
Дякую, ви молодці
Д. З. VІ. Домашнє завдання
1.Опрацювати матеріал підручника пар. 15с.109-113
2.виконати завдання стор.114 (На 1-9 балів -1-6 усно, 7- письмово,
На 10-12 балів – додатково завд.8-9(на вибір)