Розробка уроку з використанням інтерактивної дошки Еlite Panaboard Book "Порівняльний зворот. Розділові знаки в реченнях з порівняльними зворотами" з різноманітними видами вправ, що сприяють виробленню
навичок правильного пунктуаційного оформлення порівняльних зворотів.
8 клас. Українська мова
Тема. Порівняльний зворот.
Розділові знаки в реченнях з порівняльними зворотами
/урок з використанням інтерактивної дошки
Еlite Panaboard Book/
Мета:
Обладнання: підручник, роздатковий матеріал, інтерактивна дошка Еlite Panaboard Book, проектор.
Хід уроку
І. Організаційний момент. Мотивація навчальної діяльності
Дослідження-аналіз.
Дорога стелиться, як рушник. |
Дорога – як рушник. |
Білокора берізка притулилася до могутнього дуба, ніби дівчина, одягнена в шлюбну сукню. |
Білокора берізка – ніби дівчина, одягнена в шлюбну сукню. |
Місяць великий і жовтий, неначе достигле яблуко. |
Великий і жовтий місяць – неначе достигле яблуко. |
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку
ІІІ. Пояснення нового матеріалу
Учитель.
Порівняльний зворот – це одиниця мови (сполучення слів), яка шляхом порівняння образно характеризує дію, предмет чи його ознаку. До складу порівняльного звороту входить порівняльний сполучник (як, ніби, нібито, наче, начеб, начебто, неначе, неначебто, мов, мовби, мовбито тощо) і повнозначне слово. Порівняльний зворот є частиною простого речення.
Щоб утворити порівняльний зворот, треба знайти два зіставлюваних об’єкти і виділити ознаку, за якою вони порівнюються.
У порівнянні розрізняють:
Порівняння може здійснюватись за кольором, розміром, формою, запахом, відчуттям, якістю, властивістю тощо.
Постановка розділових знаків у реченнях з порівняльними зворотами залежить від граматичних, смислових і стилістичних факторів.
Здебільшого виділяються комами порівняльні звороти, що виступають у реченні в ролі означень чи обставин способу дії.
Порівняльні звороти комами не виділяються в таких випадках:
Правило |
Приклади |
|
Розмова. Свіжість вечорова. Весна у рідній стороні. І українська рідна мова звучить як музика мені (М. Луків); (пор.: звучить музикою).
|
|
Душа неначе розправляє крила (Л. Скирда). На їх місці генерали як з землі вродились (В. Симоненко).
|
Примітка. Якщо на присудок падає логічний наголос і наявна пауза між ним і підметом, то в таких випадках ставиться тире. |
Вона була як ляклива пташка або дике звірятко (П. Загребельний).
Одна душа – як скрипка, Вечірні ліхтарі – мовби осінні птахи (А. Мойсієнко).
|
|
Дата ця відзначалася як велике свято (І. Іванчук). |
|
Міліціонери берегтимуть наші хати як зіницю ока (В. Яворівський).
|
|
На землі прожив ти не як гість (Д. Луценко). |
|
Ходжу на лижах майже як пінгвін (Л. Костенко).
|
ІV. Виконання тренувальних вправ
Завдання 1. Прочитайте речення. Визначте фразеологізовані порівняльні звороти. Поясніть відсутність коми перед сполучником ЯК.
Завдання 2. Перепишіть речення, розставляючи розділові знаки. Назвіть слова, яких стосуються порівняльні звороти. Визначте їх синтаксичну роль. Підкресліть порівняльні звороти як члени речення.
Завдання 3. Прочитайте речення. Поясніть розділові знаки.
Учитель.
Стійкі народні сполуки характеризують як позитивні, так і негативні ознаки зовнішності чи риси вдачі людини, але більше засвідчено негативних. Проте більшість порівнянь з негативним значенням звучить з легкою іронією, позначена народним гумором, що свідчить про добродушність українців.
Завдання 4 /з використанням ресурсів дошки Еlite Panaboard Book/.
Технологію використання ресурсів дошки Еlite Panaboard Book можна подивитися тут: https://youtu.be/4dx063VJU1Q
Згрупуйте стійкі народні порівняння за значенням. Чи потрібно виділяти подібні звороти комами? Доведіть. З двома порівняннями складіть речення й запишіть.
Довідка. Як лялька, як індик, як з хреста знятий, як слон, як драбина, як міхур, як телеграфний стовп, як з глини зліплений, як дві краплі води, як квітка навесні, як бугай, як з однієї глини зліплені, як жаба, як Довбуш, як сонце, як дзвіниця, як вичавлений лимон, як тополя, як павутина, як маків цвіт, як ведмідь.
УВАГА! Замість запропонованого завдання на уроці можна використати інтерактивну вправу.
Дивись тут: http://bosaksvitlana.blogspot.com/2016/08/Interaktyvni-zavdannia-Frazeolohiia.html або https://learningapps.org/watch?v=p1000n6r316
Скріншот сторінки «Інтерактивне завдання з теми «ФРАЗЕОЛОГІЯ»»
Завдання 5. Робота в парах. Використовуючи запропоновані слова і порівняльні сполучники, складіть з кожним по два речення:
Розставте, де потрібно, розділові знаки. Поясніть пунктуацію.
Осінь, небо, листя.
Завдання 5 /з використанням ресурсів дошки Еlite Panaboard Book/.
Технологію використання ресурсів дошки Еlite Panaboard Book можна подивитися тут: https://youtu.be/CtSUPrb3CKY
Замініть виділені слова і словосполучення порівняльними зворотами з довідки.
Довідка.
Як у вусі, як ніч, наче дзвін, як з хреста знятий, як свої вуха, як у віночку, немов реп’ях, як з кілочка.
Учитель.
Порівняльним зворотом вважають структуру, у якій немає головних членів, оскільки такі конструкції не становлять предикативної частини.
Відповідно до критеріїв розмежування порівняльних зворотів і порівняльних речень, запропонованих Н. Шаповаловою, до порівняльних речень належать структури:
з пропущеним підметом, який легко можна відновити з головної частини: Вітер шугав у саду, двері виламував в сінях, мов [вітер] сповіщав про біду (О. Лупій).
з пропущеним присудком, на який вказують наявні обставини чи додатки, що конкретизують, уточнюють його: Крутились дні, мов камені [крутились] у жорнах (Г. Кириченко).
Завдання 6. Прочитайте речення. Розподіліть їх у дві колонки:
Обґрунтуйте свою думку.
Учитель.
Порівняння – це найпростіший мовний засіб образності, стилістичний прийом, завдяки якому автор зіставляє два об’єкти, персони, місця чи явища, які не є подібними у реальному житті.
Стилістичні функції порівнянь:
Завдання 7. Прочитайте уривки з віршів сучасних українських поетів. Дослідіть стилістичну роль порівняльних зворотів.
Без тих коханих обрисів і рис
я почорнів, як дерево жалобне,
в чужій землі усохлий кипарис! (Л. Костенко).
Волоссям, яку я знаю вже стільки років,
Живе собі, не переймаючись зовсім,
Поміж ранкового світла й вечірніх мороків
(С. Жадан).
З-над неба і Бога,
Як відблиск нічного
Підпалу в стодолах, як сполох пожеж
(Ю. Андрухович).
Вдивляєшся в це ігрище шалене, —
Навіщо ти утрапило до мене,
Щоб мучитись у тілі цім дурнім? (І. Малкович)
а люди, мов риби, довкруг косяками пливуть
Ах, пане, вступіться! Ах, пане, посуньтеся! Пане!
Інакше мене через вас навпростець пронесуть
(Г. Крук).
В мріях солодких, солоних потах.
І як оберіг - накрить рушниками.
І шепотіти молитву в устах (О. Деркач).
У. Підбиття підсумків уроку.
Рефлексія (хмаринка «тегів»).
Доповніть хмаринку «тегів»
На інтерактивній дошці – хмаринка «тегів».
Кожен учень вибирає 1-2 речення й усно закінчує їх.
- я дізнався...
- я зрозумів...
- я навчився…
- я зміг…
- мені вдалось…
- мене здивувало…
- особливо мені сподобалось…
- я похвалив би себе…
- було цікаво …
- було важко…
УІ. Оцінювання.
УІІ. Домашнє завдання /на вибір/.
Прочитайте статтю Тимура Савіна «Творчий шлях художника Юрія Пацана». Розгляньте репродукцію картини Заслуженого художника України Юрія Пацана «Ніч на Різдво». Складіть 5-6 речень за картиною, використовуючи порівняльні звороти. Поясніть пунктуацію при порівняльних зворотах.
Талановитий митець, майстер пейзажного живопису Юрій Іванович народився в селі Пархомівка Володарського району Київської області. Дитинство Юрія пройшло як у всіх дітей - весело і безтурботно.
У 1981 році закінчив школу, а згодом пішов до армії. Після повернення з армії навчався в Ірпінському індустріальному технікумі, працював у школі, на машинобудівному заводі, на автозаправці. У 1986 році Юрій Іванович брав участь у ліквідації аварії на ЧАЕС, де також працював електриком та водієм дозиметриста.
До малювання Юрій Пацан прийшов після того, як потрапив в автомобільну катастрофу. У 36 років майбутній живописець опинився прикутим до ліжка.
Першу художню роботу майстер створив 15 років тому. Картина була подарунком для дядька Тетяни, дружини Юрія. Він працював у селі на фермі, часто їздив на конях. Юрій намалював конячку біля берези, адже йому здалося, що вона виглядає казково, хоча зображена нереально і мовби нежива.
На кожній картині Юрій Пацана можна побачити життя: люди, тварини, птахи, русалки, лісові духи. Твори художника є в колекціонерів з Росії, США, Канади, Китаю та Німеччини.
Картини Юрія Івановича – це щоденна праця, і, водночас, слава красі світу, природі та життю. Дивно, бо навіть зимові пейзажі зігрівають глядача, від них віє теплом та домашнім затишком.