Урок української мови у 8 класі на тему: "Письмовий докладний переказ тексту з елементами опису процесу праці"

Про матеріал

Для докладного переказу обираю текст про гончарство, яке зародилося ще за часів Київської Русі. Учні не лише сприймають зміст для переказування, а й дізнаються багато цікавого про ремесла на Україні.

Перегляд файлу

Іржавецький НВК «ЗНЗ-ДНЗ» І-ІІ ступенів

 

 

 

 

 

 

 

План-конспект

уроку української мови

у 8 класі

на тему:

 

 

 

 

Письмовий докладний переказ тексту з елементами опису процесу праці

 

 

 

                                                                            

 

 

 

 

 

 

                                                                                      Підготувала

                                                                                      Хоменко Н.М

 

 

Тема уроку. Письмовий докладний переказ тексту з елементами опису процесу праці

Мета: удосконалювати вміння докладно переказувати текст, що містить розповідь про процес праці; удосконалювати культуру писемного мовлення; збагачувати лексичний запас учнів, виховувати поважне ставлення до людей та їхньої праці.

 

Обладнання: текст переказу, тлумачний та орфографічний

словники.

 

ХІД УРОКУ

 

І.  ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ

 

II. ОСНОВНИЙ ЗМІСТ РОБОТИ

 

  1. Читання тексту вчителем

 

Гончарі

 

          Не боги знаходили і добували глину, тим більше не вони ліпили і випалювали горщики. Загальні гончарні форми брали початок ще з часів Київської Русі і навіть раніше. Проте кожний тип гончарних виробів мав свої особливості, зумовлені і місцевими традиціями, і сортом глини, і майстерністю гончара.

Тільки спеціалісти могли розібратися у сортах глини. Скажімо, полтавські гончарі розрізняли «піскувату» — піщанисту вогнетривку глину, «сипець» — сильно піщанисту глину, «жорстку» — велико-зернисту глину, «наглинок» — жовтувато-зелену глейку глину.

             Гончарі використовували глину в чистому вигляді, а також у різноманітних сумішах. Її привозили з «глинища» і зберігали на подвір'ї. Чим довше вона там лежала, тим краще. За необхідності її заносили у майстерню і заливали водою.  

            Замішану, як тісто, глину били веслами, колотили дерев'яними молотками — «довбнями», «стругали спеціальними «стругами», зробленими з уламків коліс, або різали дротом. Після цього глину розкачували у різної довжини ковбаски.

Від них гончар відщипував шматочки і обробляв спочатку на ручному, а пізніше на важкому ножному гончарному крузі.

             Після обробки вироби сушили на подвір'ї або в домашній печі.

            Остання операція — випалення. Його здійснювали у гончарній печі. Вироби у піч ставили рядами, між якими були переділки. Необхідно було стежити за температурою. Випалення часто тривало близько доби і поділялося на три етапи: випалення на слабкому, середньому та сильному вогні. Вистигали вироби під нічним склепінням.

            Чимало виробів покривалися поливою, яку одержували з піску та окису свинцю.

            Для розпису використовували фарбу, яку наливали у коров'ячий ріжок, у вузький кінець якого було вставлено перо.

(234 сл.)                                                                                             За В. Супруненком

 

 

  1. Бесіда за питаннями

 

— До якого типу мовлення належить текст?

— Яка тема тексту та головна думка висловлювання?

— Визначте стиль тексту.

— Що ви знаєте про гончарство в Україні?

— Яку глину розрізняли полтавські гончарі?

— Звідки її привозили?

— Яка технологія підготовки глини до обробки на гончарних кругах?

— Що вам відомо про випалення виробів?

— Як їх оздоблювали?

 

  1. Попередні вправи

 

1) З'ясуйте значення фразеологізму «Не святі горшки ліплять».

 

2) Розкрийте дужки, дібравши префікс у словах.

(3-,с-)находили, (ви-,ве-)палювали, (роз-,рос-)різняли, (при-, пре-)возили; (роз-,рос-)качували, (с-,з-)початку, (роз-,рос-)пис.

 

3) Поясніть орфограми у словах та словосполученнях.

Київська Русь, полтавські, подвір'я, випалення, жовтувато-зелена, коров'ячий.

 

  1. Словникова робота

 

Глейка — в'язка;

Дріт — тонкий прут з металу;

Полива — глазур.

 

  1. Колективне складання плану тексту

 

Орієнтовний план:

 

1)Особливості гончарних виробів.

2)Сорти глини.

3)Технологія підготовки глини до роботи.

4)Обробка.

5)Сушка.

6)Випалення.

7)Полива.

8)Розпис.

 

 

 

  1. Повторне читання вчителем тексту

 

  1. Самостійна робота учнів над переказом у чернетках

 

  1. Редагування тексту

 

  1. Написання переказу.

 

III. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

 

Заключна бесіда

 

— Які труднощі ви відчували в роботі?

 

— Як їх подолали?

 

— Що, на вашу думку, вдалося, а що — ні?

 

IV. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

 

Підготуватися  до к/р.

Повт с. 10-41

doc
Додано
8 серпня 2018
Переглядів
3670
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку