Сюжетно-дидактична гра. Імітація процедур, пов'язаної з діяльністю державної установи «Паспортний стіл». Учні виконують роль секретарів, учитель- роль керівника організації.
Загальнопізнавальні цілі:ознайомити з характерними ознаками пристосування білки до умов навколишнього середовища та особливостями поведінки білки взимку; формувати обчислювальні навички; розвивати логічне мислення; розширювати пізнавальний досвід учня; стимулювати дослідницькі прагнення учнів.
Порівняння чисел. Запис чисел у нумераційній таблиці. Випадки додавання й віднімання, пов’язані з нумерацією чисел.
Математика 3 клас.
Форма уроку.Сюжетно-дидактична гра. Імітація процедур, пов’язаної з діяльністю державної установи «Паспортний стіл». Учні виконують роль секретарів, учитель- роль керівника організації.
Загальнопізнавальні цілі:ознайомити з характерними ознаками пристосування білки до умов навколишнього середовища та особливостями поведінки білки взимку; формувати обчислювальні навички; розвивати логічне мислення; розширювати пізнавальний досвід учня; стимулювати дослідницькі прагнення учнів.
Компетентності,що впливають із конкретизованих навчальних цілей:
предметна-учень знає правило ділення рівних чисел; читає трицифрові числа, записані в нумераційній таблиці; порівнює трицифрові числа; знаходить значення числових виразів на дві дії, розв’язує просту задачу з іменованими числами, розв’язує просте рівняння; знаходить довжину прямокутника; вибирає числовий вираз серед поданих, що є розв’язком задачі; складає вираз до задачі; доводить, що прямокутник- це чотирикутник;
особистісна- учень оцінює власну роботу на уроці;
соціальна- учень відповідає за власний результат ігрової діяльності.
Обладнання: робочі зошити та ручки; кольорові олівці; підручник. «Паспорт мешканця лісу»(для кожного учня), плакат із зображенням того, чим харчується білка; плакат-вивіска «Паспортний стіл»; картки для усного рахунку; нумераційна таблиця; таблиця чисел першої сотні; паспорт громадянина України.
Тип уроку- урок формування і вдосконалення вмінь, навичок та оцінних суджень учнів.
Хід уроку
І. Організація класу.
Створення емоційного фону уроку.
-Сьогодні на уроці математики в нас буде дивне завдання. Спершу я навіть думала відмовитися від цього, хвилюючись, що ми з вами не впораємося. Але, зрештою, як себе перевірити, якщо не спробувати?
- То як, беремося до цього дивного завдання7
- Тоді записуємо: дата, класна робота.
ІІ. Актуалізація опорних знань і практичного досвіду учнів.
Назви тварину.
- Ви навіть не здогадуєтеся, хто просить у нас допомоги. Спробуйте його впізнати. Зараз я покажу зображення того, що їсть ця тварина. Хто б це міг бути? Здогадуєтеся? (Демонструю плакат:шишки, жолуді,пташині яйця, ящірка, риба, миша.)
- Тоді даю вам ще одну підказку. Із допомогою цього незвичайного «ключа» ми зможемо прочитати назву тварини. Вам слід обчислити п’ять прикладів і до кожного результату підібрати відповідну букву.
А |
Л |
С |
Р |
К |
Б |
У |
М |
І |
53 |
32 |
8 |
42 |
9 |
7 |
13 |
6 |
63
|
42 : (12 : 2) = 42 : 6 = 7Б
72 – 72 : 8 = 72 – 9 = 63І
8 х 2 + 8 х 2 = 16 + 16 = 32Л
(27 + 54) : 9 = 81 : 9 = 9К
60 – 56 : 8 = 60 – 7 = 53А
- Хто б міг подумати, що цією ненажерою виявиться білочка!
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів і повідомлення теми , мети й завдань уроку.
- В здивуєтеся, але білочка звернулася до нас із дивним проханням: допомогти їй скласти паспорт. Ви знаєте що таке паспорт?(Показую свій паспорт, уточнюю й доповнюю відповіді учнів) Допоможемо білочці?
- То ж берімося до справи (учитель роздає паспорти). Тепер ви- секретарі, а наш клас-«Паспортний стіл».
«Паспорт мешканця лісу» заповнюйте поступово, впродовж уроку , виконуючи ігрові завдання. Паспорт буде дійсним лише тоді, якщо ви затвердите його печаткою, оцінивши свою роботу. Одночасно ми вчитимемося порівнювати числа, записувати їх у нумераційну таблицю. А ще на нас чекають цікаві задачі, завдання, які допоможуть дізнатися ще більше про білочку.
ІV. Вивчення нового матеріалу.Застосування учнями знань і дій у стандартних умовах.
Математичний диктант.
Усне обчислення виразу(визначення кількості білченят).
- Вам цікаво, що це за горішки? Цей диктант для нас є математичним, а для білочки-горішковим. Обчисліть ланцюжковий приклад. Результат числового виразу означатиме кількість білченят у матері білки.(7 білченят.)
Діти роблять відповідний запис у паспорті.
⃝
15+ ⃝35:
⃝ ⃝ ⃝ ⃝
10+ 16: х3= …
Розв’язування простої задачі з іменованими числами (визначення довжини тіла білочки)
- довжина тіа білки весною становила 2дм1см. За літо вона підросла на 9см. Якою стала довжина тіла білочки?(30см
Діти роблять відповідний запис у паспорті.
Самостійне розв’язування задачі (визначення довжини хвоста білочки).
- Прочитайте задачу. Виберіть вираз, який відповідає на питання задачі.
Білочка заготувала на зиму 100грибів: 42- маслюки, 38 підберезників і боровики. Скільки боровиків заготувала білочка на зиму? (20шт.)
. 100- 42 + 38
. 100+ 42 + 38
. 100 – (42 + 38)
Діти роблять відповідний запис у паспорті.
Розв’язування рівнянь (визначення кількості білчиних квартир).
- Ви знаєте, де живе білочка? Дуже часто її будиночком може бути ось така куля з гілочок ялини чи іншого дерева. До того ж у неї не одне помешкання, а кілька. Знайдіть значення х і дізнаємося, скільки в неї квартир. (5 квартир.)
Учні кожного ряду виконують окреме завдання.
. 45 : х = 9
. х . 7 = 35
. 43 + х =48
Діти роблять відповідний запис у паспорті.
Утворення й порівняння трицифрових чисел (визначення номера білчиної квартири).
На планшеті розміщені три картки, на звороті яких цифри 1, 4, 6, які діти мають відгадати.
- Якщо 18 поділити на це число, то одержимо 3. (6.)
- Зменшуване 19, від’ємник 15, а це – різниця. (4)
- Якщо якесь число поділити на себе самого, то одержимо це число. (1)
Учитель перегортає картки.
-Які трицифрові числа можна скласти з цих цифр? (146, 461, 614, 641 тощо).
- Порівняйте 146 і 164.
- Назвіть найменше з утворених чисел. Це число і є номером квартири, у якій мешкає білочка.
Діти роблять відповідний запис у паспорті.
Читання й записування трицифрових чисел у нумераційну таблицю.
- Розгляньте уважно таблиці. Котра з них нумераційна?
- Прочитайте числа з білячої таблиці.
Сотні |
Десятки |
Одиниці |
⃝ ⃝ |
|
⃝ ⃝ |
⃝ ⃝ ⃝ |
⃝ |
⃝ |
⃝ |
⃝ ⃝ ⃝ |
⃝ ⃝ ⃝ |
⃝ ⃝ ⃝ |
⃝ ⃝ ⃝ |
⃝ |
- Накресліть у зошиті нумераційну таблицю.
- Виконайте завдання в підручнику.
- Як записати в таблицю число 2000?(Відповіді учнів)
- 2000 –це особливий рекорд білочки: саме стільки грибів може заготувати одна білочка.
Самостійне складання виразу до задачі (знаходження довжини стрибка білки.
- Складіть задачу за умовою (записана на дошці).
Розв’яжіть задачу, склавши вираз. (Розв’язують самостійно).
Куниця стрибає в довжину на 12м, лось –у 3рази менше, ніж куниця, а білка –на 11м більше, ніж лось. На скільки метрів у довжину стрибає білка? (На 15м.)
Діти роблять відповідний запис у паспорті.
V. Творче перенесення знань, навичок і вмінь у нові умови.
Обгрунтування власного вибору тривалості життя білки на основі почутої інформації.
Діти роблять відповідний запис у паспорті.
Обчислення довжини прямокутника (визначення висоти будинку білочки.)
-Як називається ця фігура: прямокутник чи чотирикутник? Доведіть, що прямокутник – це теж чотирикутник. Знайдіть ширину прямокутника, якщо відомі довжина й периметр (малюнок на дошці).Саме такою є висота будинку білочки.(4см).
|
5см
Р =18см
Діти роблять відповідний запис у паспорті.
Творча робота.
Оформлення учнями «Паспорта мешканця лісу». Малювання портрета білочки.
VІ. Підбиття підсумків уроку.
Паспорт для білочки готовий. Думаю, вона буде задоволена. Залишилось оцінити свою роботу – поставити «печатку».
Самооцінка роботи учнів.
Додаток
Паспорт мешканця лісу
1 |
Кількість дітей |
|
2 |
Довжина тіла |
|
3 |
Довжина хвоста
|
|
4 |
Кількість квартир |
|
5 |
Номер квартири |
|
6 |
Особливий рекорд |
|
7 |
Довжина стрибка |
|
8 |
Тривалість життя |
|
9 |
Висота будинку |
|
|
Секретар ________________ Начальник _______________ |
|