Урок – портрет епохи
Концепція «радянського народу»
Суспільна атмосфера в Україні
Епіграф
Хай діти оцінюють чесно.
Ми жили.
І дарма, що не всі ми орли,
Як покличуть на звіт,
Ми спокійно воскреснем
Хай історія судить.
Жили, як могли
Б. Олійник
Основні цілі уроку:
Після цього уроку учні зможуть:
Тип уроку: систематизації та узагальнення знань.
Обладнання: підручник : Історія: Україна і світ (інтегр. курс. рівень стандарту) підручник для 10-го класу закладу загальної середньої освіти/ М.М.Мудрий, О.Г.Аркуша - Київ: Генеза, 2018; електронна презентація «Україна в період системної кризи комуністичного ладу», робочі листки.
Поняття: «системна суспільна криза», «радянський народ», «радянська людина», «розвинений соціалізм».
Хід уроку
І. Організаційна частина уроку.
- повідомлення теми і мети уроку.
ІІ. Основна частина уроку
1. Системна суспільна криза комуністичного ладу
Робота з поняттями:
Використовуючи текст підручника (с.196-197) визначіть зміст понять:
Системна суспільна криза -
Розвинений соціалізм –
Радянський народ –
Чим було зумовлене запровадження поняття «будівництво розвинутого соціалізму»?
Вступне слово вчителя.
Історія – це не тільки дати, факти, події. Історія – це люди їх характер. Для того, щоб полюбити історію її треба полюбити, як живу людину, а не як музейний скелет. Здається історія СРСР є ще не так далекою. Але з іншого погляду – це вже минуле століття. В своїх розповідях ми часто вживаємо поняття «радянський період». І коли у відповідь чуєш запитання: «Що таке радянський період?», то дивуєшся: «Як вони цього можуть не знати?». А потім ловиш себе на думці: «Стоп. Та вони й справді цього не можуть знати».
Створення проєкту з теми.
Щоб краще зрозуміти і наблизити до себе 80-ті роки, учні отримали завдання створити проект з теми – зібрати спогади про 60 – 80 р.р. у старшого покоління.
Запитання для інтерв’ю про виконання проєкту:
1. Яку інформацію ви отримали від ваших рідних?
2. Якої сфери життя найчастіше стосувалася ця інформація? Чому?
3. Серед частини мешканців України існує переконання, що в 60 – 80 роках було досягнуто досить високого життєвого рівня, який задовольняв переважну більшість населення. Дайте оцінку цим настроям. Що сприяло їх поширенню?
4. Чи існує відмінність у тому, як ви зрозуміли період 60 – 80 років і як розуміли цей період ваші батьки та рідні?
2. Формування концепції «радянського народу»
Презентації проєктів учнів.
3. Морально-психологічний стан українського суспільства. Матеріальний рівень життя населення та повсякденне життя
Щоб отримати реальний портрет епохи потрібно зважити плюси і мінуси
|
Плюси епохи |
Мінуси епохи |
1. Матеріальний рівень життя |
|
|
2.Повсякденне життя |
|
|
3. Моральний стан суспільства
|
|
|
Запитання
1. Визначте головні проблеми соціальної сфери життя українського суспільства в 60–80-ті роки. Чим вони були зумовлені?
2. Яким був життєвий рівень населення цього періоду? Які основні фактори його визначали?
3. Чому виникав дефіцит товарів у цей період?
4. Що впливало на моральну деградацію суспільства цього періоду?
4. Портрет епохи. Робота з візуальними джерелами
Визначте світлини, що належать до періоду наростання системної кризи комуністичного ладу
Висновок
Зміни в складі і структурі населення були наслідком багатьох економічних і соціальних процесів. Визначальною тенденцією в соціальній сфері УРСР була урбанізація, а основними позитивними змінами – регулярна заробітна плата і пенсії, ріст асортиментів товарів и послуг. Але все ж, незважаючи на зростання життєвого рівня населення, його добробут порівняно з іншими країнами світу залишався низьким.
5. Інтелектуальні та моральні орієнтири українських дисидентів
Наш портрет епохи буде неповний без дисидентства.
Запитання для обговорення.
1. У чому, на вашу думку, полягає їх історичне значення?
2. Яке місце ви можете відвести їм в історії України?
3. За що судили дисидентів – за переконання чи за практичну діяльність?
4. Чи становила їхня діяльність реальну загрозу державі, державному устрою?
5. Прочитайте вірш. Обговоріть в четвірках, які чинники, на Вашу думку, визначали в той час морально-психологічний стан українського суспільства?
Спробуйте змоделювати настрої представників української інтелігенції, а особливо дисидентів в брежнєвському «суспільстві розвиненого соціалізму».
В. Симоненко
«Монархи»
Диктатори, королі, імператори, Хто не з нами, той проти всіх.—
І сипались лаври убогі
Нікчемна, продажна челядь,
Щоб мати що повечерять,
|
Ідоли обслинені, обціловані
А поруч вставали некороновані
Вставали Коперники і Джорджоне, Бо щире, високе небо
Не підмалюєш квачем,
|
ІІІ. УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ РОБОТИ
1. Поміркуйте, як реалізація владою концепції «радянського народу» позначилася на становищі й настроях українського суспільства.
2. Підбийте підсумки уроку та в своєму робочому листку поставте собі оцінку за урок, відповідно до вашого вкладу у проєктну роботу на уроці.
Висновок вчителя. Отже, концепція «радянського народу» була ширмою для політики асиміляції. ЦК КПРС провадив державну, політичну, господарську й духовну інтеграцію народів СРСР. Її здійснювали шляхом стимулювання міграцій, змішування населення і створення багатонаціональних робочих колективів. У СРСР не було рівних можливостей для розвитку народів. Росіяни мали перевагу. Росіяни мали окремі школи, частка студентів-росіян, аспірантів, наукових працівників була значно більшою від їх відсоткової частки серед населення, високою була частка росіян у державному й партійному апаратах. Існувала й дискримінація республік з погляду капіталовкладень; нагромаджені кошти потрапляли в союзний бюджет без участі органів влади республік. Подібне відбувалося в економічному плануванні й розміщенні промисловості.
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
§ 26. Спробуйте знайти і записати 1-2 політичні анекдоти про період системної кризи комуністичного ладу (завдання на с.202).
Урок – портрет епохи
Концепція «радянського народу».
Суспільна атмосфера в Україні
Робочий листок учня __________класу______________________________________
Мої очікування:______________________________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________
Короткий опис мого проєкту _________________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Портрет епохи
|
Плюси епохи |
Мінуси епохи |
1.Матеріальний рівень життя |
|
|
2.Повсякденне життя |
|
|
3. Моральний стан суспільства |
|
|
Радянська людина____________________________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________
Мої штрихи до портрету (висновок)_____________________________________
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Оцінка_______________
1