Урок – портрет епохи Концепція «радянського народу». Суспільна атмосфера в Україні

Про матеріал
Конспект уроку для 11 класу. Урок – портрет епохи з теми "Концепція «радянського народу». Суспільна атмосфера в Україні". Може використовуватися для проведення практичного заняття.
Перегляд файлу

Урок – портрет епохи

Концепція «радянського народу»

Суспільна атмосфера в Україні

                                                                          Епіграф

                                                                          Хай діти оцінюють чесно.
                                                                          Ми жили.

                                                                          І дарма, що не всі ми орли,
                                                                          Як покличуть на звіт,

                                                                          Ми спокійно воскреснем

                                                                          Хай історія судить.
                                                                          Жили, як могли

                                                                                           Б. Олійник

Основні цілі уроку:

Після цього уроку учні зможуть:

  • узагальнювати та систематизувати матеріал теми;
  •         пояснювати на основі карти основні тенденції економічного і соціального розвитку України у 60–80-ті роки XX ст.;
  •         характеризувати внутрішньополітичне та соціально-економічне становище України у другій половині 60-х — першій половині 80-х років XX ст.;
  •         визначати, пояснювати на прикладах поняття «системна криза комуністичного ладу», давати власну оцінку цьому періоду життя України;
  •    характеризувати дисидентський рух в Україні;
  •    аналізувати різні точки зору щодо оцінки періоду застою і його проявів в Україні;
  • пояснювати основні чинники, особливості й тенденції розвитку культури другої половини 60-х — середини 80-х рр. XX ст;
  • визначати сутність концепції «радянського народу»;
  •         вдосконалити навички встановлювати причинно-наслідкові зв‘язки; чітко і аргументовано висловлювати власну думку; застосовувати отримані знання через створення проєктів з теми.

Тип уроку: систематизації та узагальнення знань.

Обладнання: підручник : Історія: Україна і світ (інтегр. курс. рівень стандарту) підручник для 10-го класу закладу загальної середньої освіти/ М.М.Мудрий, О.Г.Аркуша -  Київ: Генеза, 2018; електронна презентація «Україна в період системної кризи комуністичного ладу», робочі листки.

Поняття: «системна суспільна криза», «радянський народ»,  «радянська людина», «розвинений соціалізм».

Хід уроку

І. Організаційна частина уроку.

 - повідомлення теми і мети уроку.

 

 

 

ІІ. Основна частина уроку

1. Системна суспільна криза комуністичного ладу

Робота з поняттями:

Використовуючи текст підручника (с.196-197) визначіть зміст понять:

Системна суспільна криза -

Розвинений соціалізм –

Радянський народ –

Чим було зумовлене запровадження поняття «будівництво розвинутого соціалізму»?

Вступне слово вчителя.

Історія – це не тільки дати, факти, події. Історія – це люди їх характер. Для того, щоб полюбити історію її треба полюбити, як живу людину, а не як музейний скелет. Здається історія СРСР є ще не так далекою. Але з іншого погляду – це вже минуле століття. В своїх розповідях ми часто вживаємо поняття «радянський період». І коли у відповідь чуєш запитання: «Що таке радянський період?», то дивуєшся: «Як вони цього можуть не знати?». А потім ловиш себе на думці: «Стоп. Та вони й справді цього не можуть знати».

Створення проєкту з теми.

Щоб краще зрозуміти і наблизити до себе 80-ті роки,  учні отримали завдання створити проект з теми – зібрати спогади про 60 – 80 р.р. у старшого покоління.

Запитання для інтерв’ю  про виконання проєкту:

1. Яку інформацію ви отримали від ваших рідних?

2. Якої сфери життя найчастіше стосувалася ця інформація? Чому?

3. Серед частини мешканців України існує переконання, що в 60 – 80 роках було досягнуто досить високого життєвого рівня, який задовольняв переважну більшість населення. Дайте оцінку цим настроям. Що сприяло їх поширенню?

4. Чи існує відмінність у тому, як ви зрозуміли період 60 – 80 років і як розуміли цей період ваші батьки та рідні?

2. Формування концепції «радянського народу» 

Презентації проєктів учнів.

3. Морально-психологічний стан українського суспільства. Матеріальний рівень життя населення та повсякденне життя

Щоб отримати реальний портрет епохи потрібно зважити плюси і мінуси

 

Плюси епохи   

       Мінуси епохи

1. Матеріальний рівень життя

 

 

2.Повсякденне життя

 

 

3. Моральний стан суспільства

 

 

 

Запитання

1. Визначте головні проблеми соціальної сфери життя українського суспільства в 60–80-ті роки. Чим вони були зумовлені?

2. Яким був життєвий рівень населення цього періоду? Які основні фактори його визначали?

3. Чому виникав дефіцит товарів у цей період?

4. Що впливало на моральну деградацію суспільства цього періоду?

4. Портрет епохи. Робота з візуальними джерелами

Визначте світлини, що належать до періоду наростання системної кризи комуністичного ладу

                             

 

Висновок

Зміни  в складі і структурі населення були наслідком  багатьох економічних і соціальних процесів. Визначальною тенденцією  в соціальній сфері УРСР була урбанізація, а основними позитивними змінами – регулярна заробітна плата і пенсії, ріст асортиментів товарів и послуг. Але  все ж, незважаючи на зростання життєвого рівня  населення,   його  добробут  порівняно з іншими країнами світу залишався низьким.

 

5. Інтелектуальні та моральні орієнтири українських дисидентів

Наш портрет епохи буде неповний без дисидентства.

 

Запитання для обговорення.

1. У чому, на вашу думку, полягає їх історичне значення?

2. Яке місце ви можете відвести їм в історії України?

3. За що судили дисидентів – за переконання чи за практичну діяльність?

4. Чи становила їхня діяльність реальну загрозу державі, державному устрою?

5. Прочитайте вірш. Обговоріть в четвірках, які чинники, на Вашу думку, визначали в той час морально-психологічний стан українського суспільства?

 

Спробуйте змоделювати настрої представників української інтелігенції, а особливо дисидентів в брежнєвському «суспільстві розвиненого соціалізму».

 

 

 

 

 

В. Симоненко

 

«Монархи» 

 


Диктатори, королі, імператори, 
Мліючи в димі хвальби, 
Роззявляли пащі, мов кратери, 
І гукали: 
— Ми — символ доби. 
— Хто не з нами, той против Бога. 

 Хто не з нами, той проти всіх.— 

І сипались лаври убогі 
До куцих кривавих ніг. 

Нікчемна, продажна челядь, 
Банда кривляк для втіх, 

Щоб мати що повечерять, 
Годувала холуйством їх. 

 

Ідоли обслинені, обціловані 
Ішли величаві в своїй ході. 

А поруч вставали некороновані 
Корифеї і справжні вожді. 

Вставали Коперники і Джорджоне, 
Шевченко підводив могутнє чоло, 
І біля вічного їхнього трону 
Лакузи жодного не було. 

Бо щире, високе небо 

Не підмалюєш квачем, 
Бо величі справжній не треба 
Спиратись на плечі нікчем.

 

 

ІІІ. УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ РОБОТИ

1. Поміркуйте, як реалізація владою концепції «радянського народу» позначилася на становищі й настроях українського суспільства.

2. Підбийте підсумки уроку та в своєму робочому листку поставте собі оцінку за урок, відповідно до вашого вкладу у проєктну роботу на уроці. 

Висновок вчителя. Отже, концепція «радянського народу» була ширмою для політики асиміляції. ЦК КПРС провадив державну, політичну, господарську й духовну інтеграцію народів СРСР. Її здійснювали шляхом стимулювання міграцій, змішування населення і створення багатонаціональних робочих колективів. У СРСР не було рівних можливостей для розвитку народів. Росіяни мали перевагу. Росіяни мали окремі школи, частка студентів-росіян, аспірантів, наукових працівників була значно більшою від їх відсоткової частки серед населення, високою була частка росіян у державному й партійному апаратах. Існувала й дискримінація республік з погляду капіталовкладень; нагромаджені кошти потрапляли в союзний бюджет без участі органів влади республік. Подібне відбувалося в економічному плануванні й розміщенні промисловості.

VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

§ 26.  Спробуйте знайти і записати 1-2 політичні анекдоти про період системної кризи комуністичного ладу (завдання на с.202).

 

 

 

 

 

 

Урок – портрет епохи

Концепція «радянського народу».

Суспільна атмосфера в Україні

Робочий листок учня __________класу______________________________________

 

Мої очікування:______________________________________________________

________________________________________________________________________________________________________________________________________

Короткий опис мого проєкту _________________________________________

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Портрет епохи

 

Плюси епохи   

      Мінуси епохи

1.Матеріальний рівень життя

 

 

 

2.Повсякденне життя

 

 

3. Моральний стан суспільства

 

 

 

 

Радянська людина____________________________________________________

________________________________________________________________________________________________________________________________________

Мої  штрихи до портрету (висновок)_____________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

                                                                                         

Оцінка_______________

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Клепак Наталія Осипівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
18 жовтня 2022
Переглядів
1317
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку