Урок 4. Порушення зору та їх профілактика
Мета.
Освітня. Ознайомити учнів із найпоширенішими порушеннями зору та їхніми причинами; розкрити профілактичні заходи; охарактеризувати гігієну зору.
Розвиваюча. Розвивати уміння визначати корисне та шкідливе для здоров’я людини; уміння логічно мислити та робити відповідні виновки.
Виховна. Виховувати бережливе ставлення до свого організму та оточуючих людей.
Тип уроку: урок формування і вдосконалення вмінь та навичок.
Методи :
1. Інформаційно- рецептивний:
а) словесний: розповідь-пояснення, опис, бесіда,
повідомлення учнів, робота з підручником.
б) наочний: ілюстрація, демонстрація
Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення, одержання з тексту та ілюстрацій нових знань.
2. Репродуктивний.
Прийоми навчання: подання матеріалу в готовому вигляді, конкретизація і закріплення вже набутих знань.
3. Проблемно - пошуковий: постановка проблемного питання.
Прийоми навчання: постановка взаємопов’язаних проблемних запитань, активізація уваги та мислення.
4.Сугестивний: застосування різних видів мистецтва – вірші, музика.
Міжпредметні зв ́язки: медицина, фізика.
Обладнання: таблиці «Зоровий аналізатор», «Будова ока», підручник.
Основні поняття та терміни: косоокість, бінокулярний зір, астигматизм, дальтонізм, глаукома, катаракта, кон’юктивіт.
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань .
Перевірка знань у вигляді шифрового диктанту.
1. Зоровий аналізатор складається з таких частин: ...............
2. Сприймає зорові подразнення ...........................
3. Проводить збудження в мозок .........................
4. Здійснює розрізнення зорових подразнень ......................
5. Заломлює промені ..........................
6. Змінює свою форму (кривизну) ......................
7. Складаться з колбочок і паличок ....................
8. Захисні оболонки ока такі .....................
9. Місце утворення зображення предмета ....................
10. Отвір в райдужній оболонці ..........................
Слова – відповіді:
а) кришталик; б) сітківка; в) рецептор; г) зіниця; д) скловидне тіло;
е) зоровий нерв; є) білкова оболонка і рогівка; ж) райдужна оболонка;
з) судинна оболонка; и) зорова зона кори мозку.
ІІ. Мотивація навчальних знань учнів.
Розповідь.
- ... З першого дня появи дитини зір допомагає їй пізнавати навколишній світ. За допомогою очей людина бачить світ фарб і сонця, сприймає багато інформації. Око дає людині можливість читати та писати, знайомитися з мистецтвом.
…Все видеть, все понять, все знать, все пережить,
все формы, все цвета вобрать в себя глазами,
пройти по всей земле горящими ступнями,
все воспринять и снова воплотить. (М.Волошин)
Є багато захворювань, які не загрожують життю, але позбавляють людину можливості бачити світ. Це – хвороби зору.
За даними ВОЗ в світі близько 40 млн. сліпих людей.
- Що ж може призвести до цього?
- Які ваші припущення? Що треба робити, щоб не допустити цього?
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Зробити коротку характеристику хвороб очей.
Схема заломлення променів і корекція зору
ІV. Осмислення об`єктів зв`язку і взаємозалежності у вивченому.
Гра “Лікар – хворий”.
- Хворий звертається до лікаря, щоб він допоміг йому виправити вади зору. Лікар радить йому окуляри для виправлення далекозорості чи короткозорості, тобто пояснює, чому хворий має носити окуляри саме з такими лінзами.
Робота з підручником.
- Прочитати статтю “Гігієна зору”, розглянути малюнок і дати відповіді на запитання:
а) чому важливо, щоб робоче місце було добре освітлене?
б) на якій відстані розміщувати предмет чи книгу?
в) чому шкідливо читати в транспорті?
г) чи можна читати лежачи?
д) як слід розташовувати джерело світла під час роботи?
V. Узагальнення і систематизація знань.
- Успіхи науки в галузі хірургії очей і лікуванні очних захворювань.
- Розповідь про роботу В.П.Філатова.
- Створення спеціальних шкіл-інтернатів, апаратів для читання, використання собак-провідників.
- Біоніка і зір.
VІ. Оцінювання результатів уроку.
Домашнє завдання: підготувати повідомлення «Звуки в житті тварин», «Біоакустика».