Математика (за програмою Л.Г.Петерсон)
Тип уроку: відкриття нового знання
Тема: «Порядок дій у виразах без дужок, що містять всі арифметичні дії».
Основні цілі: 1) формувати вміння будувати правила на прикладі правила порядку дій у виразах без дужок, що містять всі чотири математичні дії, та формувати вміння застосовувати це правило на практиці;
2) тренувати обчислювальні навички, вміння розв'язувати текстові задачі.
Розумові операції: аналіз, порівняння, узагальнення.
Демонстраційний матеріал:
1) еталон порядку дій у виразах без дужок:
Роздатковий матеріал:
1) картки із зображенням ляльок (індивідуальна робота):
2) картки із завданням для пробної дії (індивідуальна робота):
3) еталони порядку дій у виразах без дужок (як демонстраційні);
4) картки для етапу актуалізації знань (робота у парах):
4) картки для етапу перевірки домашнього завдання (групова робота):
3•9=
4•5=
5•2=
5•8=
4•9=
7•5=
5•5=
5•9=
6•5=
3•5=
Експерт: ___________
|
5) числові "віяла";
6) «сходинки успіху» для самооцінки на етапі рефлексії.
Хід уроку:
І. Організаційний етап.
- Сьогодні у нас урок відкриття нового знання. Згадаємо як ми працюємо на такому уроці? Що робимо спочатку? (Повторюємо те, що вже знаємо і воно нам знадобиться на уроці.)
- А потім яке завдання отримуємо? (Завдання з пробною дією, яке має щось нове.)
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
-
Яку основну тему математики ми вивчаємо зараз? (Таблиця множення.)
- Чому так важливо вчити таблицю множення? (Щоб швидко рахувати.)
- Яким було домашнє завдання? (Вивчити таблицю множення числа 5.)
Гра "Естафета" (картки для групової роботи – Р-4). (Слайд 1)
Завдання: розв’язати приклади "ланцюжком", зібрати "човник". Від кожного ряду обирається експерт для перевірки вірності виконання. Перемагає ряд, який швидше всіх і безпомилково виконає завдання.
ІІІ. Мотивація до учбової діяльності.
(Слайд 2)
-
Розгляньте зображення дитячих кімнат. Яка кімната вам подобається більше? Чому? (У прибраній, чистій кімнаті приємніше знаходитися, там легше дихати, тому, що немає пилу і в ній легко знайти будь-яку потрібну річ, все лежить на своїх місцях і нічого не треба шукати.)
-
А як виглядає ваша кімната? (…). Вміння все тримати у порядку вам знадобиться на уроці. Бо математика, як ви знаєте, теж полюбляє порядок. Де в математиці ви зустрічалися з порядком? (У числовій послідовності; порядок дій у виразах…)
-
Індивідуальна робота (картки із зображенням ляльок – Р-1)
(Слайд 3)
-
Покажіть, як ви вмієте наводити порядок. Потрібно розставити на полиці ляльок у порядку зростання. Під фігурками поставте відповідні номери. (Слайд 3 – 1, 5, 2, 4, 3.) Хто виконав завдання правильно, поцініть себе +.
-
Який порядок можна виявити у ряді чисел, записаних вами під ляльками: 1, 5, 2, 4, 3? (Починаючи з числа 1, через одне число, числа збільшуються на 1; починаючи з числа 5, через одне число, числа зменшуються на 1.)
-
Продовжить ряд ще на п’ять чисел. (…3, 4, 2, 5, 1.)
-
Ще ви говорили про порядок дій у виразах.
-
Саме цьому і буде присвячений наш урок. Це знайома для вас тема? Тим цікавіше буде відкривати в ній нове і тому повністю тему уроку ви сформулюєте самі, коли отримаєте завдання для пробної дії. (Слайд 4)
-
Згадаємо, що вам відомо про вирази.
ІV. Актуалізація опорних знань і фіксація індивідуального утруднення у пробній дії.
1) Актуалізація поняття виразу, порядку дій у виразах із дужками.
(Слайд 5)
-
Які з поданих записів є виразами? (Два записи вчитель прибирає.)
-
У які групи можна об'єднати вирази? (На вирази з дужками і без дужок.)
-
Який порядок дій у виразах з дужками? (Спочатку виконуються дії у дужках, потім інші дії по порядку.)
-
Знайдіть значення виразів з дужками. (18, 3 – діти сигналізують відповіді числовими "віялами".) (Слайд 6)
-
У скільки разів значення першого виразу більше значення другого виразу? (У 6 разів)
-
На скільки значення першого виразу більше значення другого? (На 15.) І ці знання нам теж стануть у нагоді.
2) Актуалізація порядку дій у виразах без дужок, що містять дії одного ступеня.
Робота у парах (картки – Р-4) (Слайд 7)
-
Знайдіть значення даних виразів.
-
Подивіться уважно, які дії були в кожному з цих виразів? (У першому додавання і віднімання, у другому – множення і ділення.)
-
У якому порядку виконуються дії в цих виразах? (По порядку.)
-
Сформулюйте правило: у якому порядку виконуються дії у виразах без дужок, де є тільки додавання і віднімання або тільки множення і ділення? (У виразах без дужок, у яких є тільки додавання і віднімання, або тільки множення і ділення дії виконуються по порядку.)
* Хвилинка для очей.
3) Пробна дія. Індивідуальна робота. (картка – Р-2.) (Слайд 7)
-
Чому ми повторили саме це правило і виконали саме ці завдання? (Це нам знадобиться для "відкриття" нового знання.)
-
Яке завдання буде наступним? (Завдання, у якому буде щось нове, щоб з'ясувати чого ми ще не знаємо.)
(Слайд 7)
-
Що нового, цікавого в цьому завданні? (У виразі є всі чотири дії.)
-
Отже, сьогодні на уроці ми будемо говорити про порядок дій у яких виразах?
Тема уроку: Порядок дій у виразах без дужок, що містять всі арифметичні дії. (Слайд 8)
-
Знайдіть значення даного виразу.
-
Перевірте свої відповіді.
V. Виявлення причини утруднення і побудова виходу з нього.
-
З'ясуємо, чому ви отримали різні відповіді. Чим цей вираз відрізнявся від попередніх?
-
Отже, де могли припуститися помилок? (У порядку дій і при обчисленні.)
-
Перш за все нам треба визначитися з порядком дій.
-
Де ми можемо знайти потрібне правила? (У підручнику.)
VІ. Реалізація побудованого проекту.
-
Відкрийте підручник на стор. 74 і серед наведених правил знайдіть те, яке нам потрібне.
-
Прочитайте потрібне правило.
-
Позначимо порядок дій у нашому виразі. Якою буде перша дія? Друга? Третя?.. (Слайд 8)
-
А для того, щоб не помилятися в обчисленнях, ми від сьогодні будемо, обов’язково, писати додаткові відповіді знизу, з'єднуюючи їх між собою "чарівними ниточками".
-
Хто отримав саме таку відповідь? Молодці. Аті, хто припустився помилки, не засмучуйтеся, нам треба потренуватися і все буде добре. Всім бажаю успіхів у роботі над виразами.
Складання еталону. (Слайд 9)
-
З яких дій ви починали обчислення? (З дії множення або ділення.)
-
А потім? (Дію додавання або віднімання.)
-
І обов’язково зліва направо. Цей еталон ви помістите у свій зошит з правил.
VІІ. Фізкультхвилинка.
Рухлива гра – рахування по 5.
Діти об’єднуються у пари, стають один напроти одного.
Торкнутися руками колін (1), торкнутися правою рукою до лівого плеча (2), торкнутися лівою рукою до правого плеча (3), плеснути в долоні (4), плеснути в долоні один одного і голосно промовити «П’ять» (5) і т. д. … «Десять» (10), … «П'ятнадцять» (15), (20, 25, 30, 35, 40, 45, 50).
VІІІ. Первинне закріплення з проговорюванням вголос.
-
1) Фронтальна робота. (Слайд 9)
Стор. 74 № 3 а – коментування на місцях хором,
б – коментування з місця однією дитиною,
в,г – самостійно. (дитина за дошкою) Взаємоперевірка.
2) Самостійна робота.
Стор. 74 № 4 а – коментування хором на місці,
б – виконання біля дошки з коментуванням,
в, г – самостійне виконання (дві дитини за дошкою)
-
Перевірте свої результати.
-
Хто виконав без помилок?
-
Хто помилився, виправте помилки і ще раз повторіть правило?
ІХ. Включення в систему знань і повторення.
-
А зараз я пропоную вам потренуватися у розв’язанні задач за допомогою виразів.
Стор.75 № 6 – бліц-турнір. Діти по черзі виходять до дошки і розв’язують задачі за допомогою
виразів з коментуванням.
Х. Рефлексія учбової діяльності на уроці.
-
Чому ми хотіли навчитися на уроці? («Відкрити» порядок дій у виразах без дужок, що містять всі чотири математичні дії.)
-
Чи досягли ми своєї мети?
-
Хто зміг сам «відкрити» нове знання?
-
У якому ж порядку треба виконувати дії і виразах?
-
Оцініть свою роботу на уроці. Візьміть «сходинки успіху». (Слайд 10) Покажіть, на якій сходинці ви знаходитесь у кінці уроку. Якщо ви виконали всі завдання без помилок, і у вас не залишилось питань, то поставте себе на верхню сходинку. Якщо в помилялися, але виправилися і зрозуміли тему уроку, то поставте себе на середню сходинку. Якщо ви помилялись і у вас залишилися питання, поставте себе на нижню сходинку.
-
Хто себе поставив на верхню сходинку? На середню?..
Додаток до уроку
* Хвилинка для очей.
Очі, щоб відпочивали,
Водимо ми вліво – вправо.
Потім блимаєм очима,
Й знову ними вправо – вліво.
* Презентація до уроку
Слайд 1
|
Слайд 2
|
Слайд 3
|
Слайд 4
|
Слайд 5
|
Слайд 6
|
Слайд 7
|
Слайд 8
|
Слайд 9
|
Слайд 10
|
Слайд 11
|
Слайд 12
|