Урок-пошук з української мови, який направлений на формування ключових компетентностей учнів у рамках Нової української школи та наскрізних умінь різнобічного розвитку, виховання і соціалізації особистості, цілісних світоглядних уявлень, загальнолюдських ціннісних орієнтирів засобами мови в різних життєвих ситуаціях через актуалізацію та систематизацію знань учнів про просте та складне речення, акцентуючи увагу на проблемних питаннях ДПА та ЗНО.
На уроці застосовуються ефективні інноваційні види діяльності, які ведуть до колективного пошуку рішень, до співпраці педагога з учнями, стимулюють до вибору майбутньої життєвої траєкторії школяра.
Пунктограми в простому та складному реченні
(підготовка до ДПА та ЗНО)
МЕТА: формування ключових компетентностей учнів у рамках Нової української школи та наскрізних умінь різнобічного розвитку, виховання і соціалізації особистості, цілісних світоглядних уявлень, загальнолюдських ціннісних орієнтирів засобами мови в різних життєвих ситуаціях через актуалізацію та систематизацію знань учнів про просте та складне речення, акцентуючи увагу на проблемних питаннях ДПА та ЗНО.
ЗАДАЧІ:
- узагальнити та систематизувати знання учнів про просте та складне речення; удосконалювати вміння визначати певні синтаксичні конструкції, доцільно використовувати їх у власному мовленні; повторити ступені порівняння прикметників;
-розвивати навички правильно інтонувати прості та складні речення; вміти розставляти відповідні розділові знаки; сприяти розвитку логічного мислення, пам'яті, уваги, навичок самостійної та групової роботи; збагачувати словниковий запас учнів;
- виховувати культуру мовлення, пошану до поетичного слова, любов до родини та Батьківщини.
ОЧІКУВАНИЙ РЕЗУЛЬТАТ:
Кожен учень узагальнить та систематизує знання з правил постановки розділових знаків у простих ускладнених реченнях та у складних складносурядних, складнопідрядних, безсполучникових і в реченнях з різними видами зв’язку; удосконалить вміння у творенні ступенів порівняння прикметників та правильного написання слів на вивчені орфограми, навички роботи з поетичними творами; умітиме знаходити прості та складні речення, використовувати їх у власному мовленні; цінуватиме поетичні твори видатних митців української літератури; шануватиме мову, мистецтво слова, родину та Батьківщину.
ТИП УРОКУ: узагальнення та систематизація знань.
ФОРМА ПРОВЕДЕННЯ: урок-пошук.
МІЖПРЕДМЕТНА ІНТЕГРАЦІЯ: українська література, художня культура, музичне мистецтво, інформаційні технології.
МЕТОДИ ТА ПРИЙОМИ: Прийом «Я знаю, що …», «Передбачення», вправа «Я - редактор», робота в парах, групах, в мережі Інтернет, самостійна та колективна робота, тести-онлайн у форматі ЗНО, робота з таблицями, бесіда.
УНАОЧНЕННЯ: мультимедійна презентація до уроку, комп’тери з виходом до Інтернету, роздатковий матеріал, таблиці, завдання в кольорових конвертах, відео-урок О. Авраменка «Мрія», аудіозапис «Пісні про рушник».
ПЕРЕБІГ УРОКУ
Поезія – це завжди неповторність,
Якийсь безсмертний дотик до душі.
Ліна Костенко
І. Психолого-настановчий етап
1. Слово вчителя
Добрий день, любі діти, шановні гості! Я хочу, щоб девізом нашого уроку стали слова:
Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитися, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати.
Дружно і плідно працювати.
2. Визначення емоційної готовності учнів до уроку
- Перед вами на столах лежать ластівки – це символ весни, відродження, добра і щастя, хорошої новини. Благословенний той дім, на якому поселиться ластівчина сім’я… Хай ці ластівки і нам принесуть натхнення на сьогоднішній урок. Усміхніться один одному. Напишіть, будь ласка, своєму сусідові побажання щодо нашого уроку і обміняйтесь цими символічними картками. Подякуйте один одному за побажання.
ІІ. Організаційно-мотиваційний етап
1.Слово вчителя
« Якщо ти знаєш, все в твоїх силах», - говорив український поет Дмитро Білоус. Я бажаю вам, діти, розширити та поповнити скарбничку своїх знань, бути найкращими сьогодні і завжди! Гарного настрою та позитиву!
Поезія... Чи потрібна нам у житті ця річ? Чи потрібно їй приділяти стільки часу? Чи, можливо, їй давно уже слід заблукати у минулому? На ці запитання я маю тільки одну відповідь. Так, поезія безперечно потрібна нам у житі, потрібна як чисте повітря, як сонце, як їжа і вода, як спілкування...
Із самого народження поезія супроводжує людину. Своєму маляті мати співає колискові пісні, читає дитячі віршики, які вчать дитину любити і поважати батьків, розпізнавати добро. В школі через поетичні твори дитина вчиться цінувати життя, бути вірним сином або дочкою своєї країни. Поезія навіть вчить людину, як розпізнати справжнє кохання та пронести його через все своє життя.
Ліна Костенко написала в одному своєму вірші: "Поезія - це завжди неповторність, якийсь безсмертний дотик до душі". Ці рядочки ми візьмемо за епіграф нашого уроку. І спробуємо це сьогодні довести. Тож розмістімося сьогодні біля цього чистого джерела, напиймося його живлющої води, піднімімося ще на одну сходинку пізнання.
ІІІ. Повідомлення теми, мети, завдань уроку
Тема нашого уроку – це «Пунктограми в простому та складному реченні».
Форма: урок-пошук. Мовленнєво-дидактичним матеріалом нам слугуватимуть твори відомих українських поетів, які виносяться на ЗНО, тому ми з вами будемо вирішувати проблемні питання,які порушуються на ДПА та ЗНО.
-Зазначте в зошитах дату та тему уроку.
( діти записують дату)
Після уроку ти:
- узагальниш та систематизуєш знання з правил постановки розділових знаків у простих ускладнених реченнях та у складних складносурядних, складнопідрядних, безсполучникових і в реченнях з різними видами зв’язку;
-удосконалиш вміння у творенні ступенів порівняння прикметників та правильного написання слів на вивчені орфограми, навички роботи з поетичними творами; умітимеш знаходити прості та складні речення, використовуватимеш їх у власному мовленні.
Цінуватимеш:
поетичні твори видатних митців української літератури.
Шануватимеш:
мову, мистецтво слова, родину та Батьківщину.
ІV. Актуалізація опорних знань
Учитель. Хто з вас скаже, що означає жовтий колір в народі? (Жовтий колір означає «Увага»). На ваших столах лежать жовті конверти, і у вас є декілька хвилин попрацювати в групах і дати відповіді. У кожної групи різні запитання.
(А поки працюють з конвертами, один учень виконує завдання біля дошки: зробити синтаксичний розбір речень.
Все повторялось: і краса, й потворність.
Усе було: асфальти й спориші.)
Отже, час жовтих конвертів.
Прийом «Я знаю, що …»
V. Основний зміст уроку
1. Бесіда
2. Робота з поетичним твором
Батьківщина! Цієї теми торкаються всі митці поетичного слова. «Люблять Батьківщину не за те, що вона велика, а за те, що своя», - сказав відомий мислитель Сенека. Батьківщина! Цієї теми торкаються всі митці поетичного слова.
Переглянемо картини відомих українських художників, які змальовували Україну у своїх щедеврах (Колаж «Вишнева Україна» в картинах українських художників»)
Наступний вид роботи буде пов’язаний з поезією відомого поета, який називає Україну «вишневою».
- Прийом «Передбачення»
Але перш ніж почати, я пропоную утворити дві творчі групи, які виконають подані завдання:1) скласти пазл (з’ясувати постать автора за посиланням https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=2508c908979e ); 2)виконати творче завдання (з’ясувати назву поезії). Тоді ми матимете змогу працювати далі.
1)Підказка: Україна для поета присутня всюди: «у зірках, і у вербах вона, і в кожному серця ударі, у квітці, й пташині, в кривеньких тинах, у пісні у кожній, у думі, в дитячий усмішці, в дівочих очах і в стягів багряному шумі…» (Володимир Сосюра)
2)Виконати розподільний диктант: слова з апострофом та без. Якщо завдання виконати правильно, то з останніх літер прочитаєте назву поезії («Любіть Україну») .
П..єдестал, матір..ю, м..юзиклу, пів..яструб, р..юкзак, манік..юр, грав..юра, м..ячі, об..єкт, духм..яної, М..юнхен, к..ювету, пам..ять.
(1) Любіть Україну, як сонце, любіть,
як вітер, і трави, і води,
В годину щасливу, і в радості мить,
любіть у годину негоди.
(2)Любіть Україну у сні й наяву,
вишневу свою Україну,
красу її, вічно живу і нову,
і мову її солов'їну.
(3)Без неї — ніщо ми, як порох і дим,
Розвіяний в полі вітрами…
(4)Любіть Україну всім серцем своїм
і всіма своїми ділами.
(5)Для нас вона в світі єдина, одна
як очі її ніжно-карі…
(6)Вона — у зірках, і у вербах вона,
і в кожному серця ударі,
у квітці, й пташині, в кривеньких тинах,
у пісні у кожній, у думі,
в дитячий усмішці, в дівочих очах
і в стягів багряному шумі…
(7)Як та купина, що горить — не згора,
живе у стежках, у дібровах,
у зойках гудків, і у хвилях Дніпра,
і в хмарах отих пурпурових,
в огні канонад, що на захід женуть
чужинців в зелених мундирах,
в багнетах, що в тьмі пробивали нам шлях
до весен, і світлих, і щирих…
(8)Юначе! Хай буде для неї твій сміх,
і сльози, і все, до загину…
(9)Не можна любити народів других,
коли ти не любиш Вкраїну!
(10)Дівчино! Як небо її голубе,
люби її кожну хвилину…
(11)Коханий любить не захоче тебе,
коли ти не любиш Вкраїну!
(12)Любіть у труді, у коханні, в бою,
в цей час, як гудуть батареї…
(13)Всім серцем любіть Україну свою, —
і вічні ми будемо з нею!
Перша група «Історики»
Завдання: розказати про історію написання поезії.
(Повний щастя перемоги і радості повернення на Україну, я 1944 році написав вірш „Любіть Україну!“, який студенти просили по кілька разів читати їм на літвечорах». (В. Сюсюра)
В 1951 році в газеті «Правда» вийшла стаття «Против идеологических извращений в литературе», яка за цей вірш обвинувачувала Сосюру у «буржуазному націоналізмі». Радянську цензуру у вірші не пройшли такі слова про Україну: «Без неї — ніщо ми, як порох і дим».
В. Сосюру перестають друкувати, він живе під прямою загрозою арешту, яка зникає тільки зі смертю Сталіна 1953 року.
Вірш був присвячений приятелю автора Юрію Кобилецькому, декану філологічного факультету Київського університету, який також згодом зазнав утисків з боку влади)
Друга група «Літературознавці»
Завдання: зробити художньо-ідейний аналіз поезії за допомогою тестів.
1.Вид лірики:
А) громадянська
Б)філософська
В)інтимна
Г)пейзажна
2.Тема поезії:
А) розповідь про глибокі переживання дівчини, розлученої з коханим, її звернення до ворожки, розмова з тополею і, нарешті, перетворення самої дівчини на тополю під впливом чудотворного зілля
Б) зображення поетичного образу України, її краси її величі
В) боротьба народу за своє майбутнє, непохитна віра в перемогу.
Г) бездітна старість; вимираюче село.
3.Римування вірша:
А)кільцове
Б)паралельне
В)перехресне
4.Віршований розмір вірша:
А)ямб
Б)анапест
В)дактиль
Г)амфібрахій
5.Співвіднести:
Художній засіб 1.Метонімія 2.Порівняння 3.Метафора 4.Епітет |
Уривок А) …вишнева Україна Б) …між братніх народів, мов садом рясним, сіяє вона над віками В) …та купина, що горить — не згора, живе у стежках, у дібровах Г) в огні канонад, що на захід женуть чужинців в зелених мундирах
|
(Відповіді: 1.А, 2.Б, 3.В, 4. Г, 5. 1)Г 2)Б 3)В 4)А)
Третя група «Мовознавці»
Завдання: Виконати графічний диктант.
Визначити, які ускладнюючі конструкції є в наступних реченнях, позначити відповіді у картках
№ |
Звертання |
Однорідні члени речення |
Відокремлені члени речення |
Вставні конструкції |
Порівняльні звороти |
Складні речення |
1 |
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
|
|
Завдання: виписати прикметники. Визначити розряди за значенням утворити від якісних прикметників (де можливо) ступені порівняння.
Якісні |
Відносні |
Присвійні |
|
|
|
( урок Олександра Авраменка «Мрія»)
-Тож мрійте, як радить Олександр Авраменко, і не забувайте, яка багатий та гарний світ поезії. Вивчайте та пізнавайте її глибини.
Учитель.
Для вас зараз як для випусників школи стоїть відповідальне завдання - добре скласти ДПА та ЗНО. Кожній людині у виборі свого подальшого шляху потрібна підтримка. Такою підтримкою є у вас батьки, які направлять, порадять, допоможуть. Чимало поезій написано про батьків, особливо про матір, яка є найдорожчою людиною для кожного. Тема матері — є також одною з наскрізних у поезіях Дмитра Павличка. Його пісня «Два кольори»- це роздуми про долю людини, про те, що для неї найдорожче, це вияв любові до рідної матері, яка своїми руками вишила синові сорочку червоними і чорними нитками, що стала ліричному герою й оберегом на все життя, і нагадуванням про рідну домівку.
Прокоментуймо домашнє завдання.
1)Як я малим збирався навесні
Піти у світ незнаними шляхами,
Сорочку мати вишила мені
Червоними і чорними нитками.
2)Мене водило в безвісті життя,
Та я вертався на свої пороги,
Переплелись, як мамине шиття,
Мої сумні і радісні дороги.
З якою поезією споріднена пісня «Два кольори» Д. Павличка за тематикою та ідейністю? (А. Малишко «Пісня про рушник»)
Це пісня про матір. Образ матері — один із центральних у творчості Малишка.
Ідея «Пісня про рушник»: уславлення шанобливого ставлення до матері-святині.
Завдання: Розстановка розділових знаків та букв у тексті «Пісня про рушник» Андрія Малишка + взаємоперевірка (фон – аудіозапис «Пісні про рушник» )
Пісня про рушник
Р..дна мати моя ти ночей (не)доспала
І в..дила мене у поля край села
І в д.рогу далеку ти мене на зорі проводжала
І рушник вишиваний на щастя дала.
Хай на ньому цвіте росяниста дорі..ка
І з..лені луги, й солов..їні гаї
І твоя (не)зрадлива материнс..ка ласкава усмішка
І засмучен.. очі хороші твої.
Я віз.му той рушник простелю наче долю
В тихім шелесті трав в щ..бетанн/ні дібров.
І на тім рушнич..кові ож..ве все знайоме до болю
І дитинство й розлука і вірна любов.
VІ. Підсумоково-оцінювальний етап
Отже, наш урок добігає кінця, тому я пропоную перевірити чи досягли ми поставлених завдань на уроці. Пропоную об’єднатись у дві групи.
І група
Доповнити інтелект-карту «Складне речення» (робота з ментальною картою)
ІІ група
Виконати тестові завдання в форматі ЗНО
(Тести виконані в програмі http://master-test.net )
Метод «Я вже знаю»
Закінчити речення «Я вже знаю, що….»
Оцініть свої досягнення на уроці за допомогою картки самооцінювання
Картка самооцінювання
Відповіді на уроці |
3 бали |
|
Робота в групі |
3 бали |
|
Самостійна робота |
3 бали |
|
Активність |
3 бали |
|
Підсумок: |
|
|
Слово вчителя
Шановні діти, припавши душами до світу поезії, ви відчули, що слова, мов крила ластівки, оберігають нас. Тож маємо зробити все для того, щоб не обірвалася золота нитка, яка об’єднує нас зі світом прекрасного. Візьміть поетичний досвід митців літератури з собою, черпайте з нього все прекрасне і користуйтеся ним в подальшому житті. Древні мислителі казали: «Ars longa, vita brevis» – життя коротке, мистецтво – вічне.Люди приходять і відходять. Але те, що вони принесли із собою, залишається. Мистецтво – вічне. Його не можна знищити.
VІІ. Рефлексія
- Як пройшов урок?
- Для мене урок пройшов:
VІІІ. Домашнє завдання.
Учитель: Урок закінчено. Бажаю вам, любі учні, щоб ви не втратили ту золоту ниточку, яку ми проклали між вами та поезією, яка є цінною у формуванні життєвої позиції кожного юного громадянина. Цінуйте, шануйте та любіть своїх рідних , Батьківщину, бо без цього ми ніщо. Успіхів вам.