Урок з використанням елементів тренінгу. Урок допомагає розкрити зміст таких понять як «повага», «самоповага», «толерантність», «унікальність», « дискримінація», «самооцінка» довести учням те,що кожна людина є унікальною; розвивати комунікативні здібності аналізувати себе та свої вчинки; виховувати любов до себе та оточуючих, формувати толерантне ставлення до інших людей.
Тема:Повага до себе та інших. Унікальність людини. Розвиток самоповаги. Повага і толерантне ставлення до інших людей. Уміння працювати разом.
Почуття і емоції. Вияви почуттів. Співпереживання і співчуття.
Мета: розкрити зміст таких понять як «повага», «самоповага», «толерантність», «унікальність», « дискримінація», «самооцінка» довести учням те,що кожна людина є унікальною; розвивати комунікативні здібності аналізувати себе та свої вчинки; виховувати любов до себе та оточуючих, формувати толерантне ставлення до інших людей.
Обладнання: аркуші паперу, маркери, плакати з написами , проектор, смайлики. Підручник для 5-го кл. загальноосв. навч. закл. / І. Д. Бех, Т. В. Воронцова, В. С. Пономаренко, С. В. Страшко. — К.: Видавництво
«Алатон», 2013. — 180 с., наочність.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Форма проведення: урок з елементами тренінгу.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Привітання. Назвати своє ім’я і улюблене заняття. Привіт, я …..найбільше люблю….
ІІ. Актуалізація опорних знань
-Чи були однакові відповіді? Ні. А чи були схожі відповіді?
-Так, ми всі люди, але кожен із нас – особистість! Двох однакових людей не буває. Ми маємо різні характери, у нас різні потреби та інтереси. У різних випадках ми чинимо по-різному, кожен по –своєму. Кожна людина має притаманне лише їй поєднання здібностей, рис характеру, інших людських якостей. Про це говорять так: кожен із нас є унікальною й неповторною особистістю. За це кожен гідний поваги.
ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку.
ІV. Мотивація навчальної діяльності.
На цьому уроці ми вчитимемося шанувати (цінувати) самих себе та інших людей. (Роздати учасникам заняття промінці і запропонувати написати на них свої очікування, а потім прикріпити їх до сонечка на плакаті «Наші очікування».)
V. Вивчення нового матеріалу
Діти, сьогодні ми познайомимося з вашим найкращим другом. Спочатку визначимо, чи гідні ми найкращого друга. Підніміть руку ті, хто вважає себе хорошою,чуйною людиною. А тепер ті, хто не вважає себе такою. А тепер ті, хто не визначився. Те, що ви зробили, — це ваша самооцінка».
Отже,самооцінка-елемент самосвідомості, що характеризується емоційно насиченими оцінками самого себе як особи, власних здібностей, етичних якостей і вчинків; важливий регулятор поведінки. Самооцінкавизначає взаємини людини з її оточенням, її критичність, вимогливість до себе, відношення до успіхів і невдач.
1. Вправа «Знайомся, це ти» . Напишіть своє ім’я великими літерами у стовпчик. Навпроти кожної літери напиши те, що характеризує тебе.
2.Вправа для розвитку самоповаги й поваги до інших людей.
Дякую, що ви змогли поділитися з нами частинкою своєї особистості.
Кожен з нас є дійсно складним, дивовижним, чудовим у своїй неповторності, хіба не так?
3.Гра «Вгадайте, хто це» (7 хв). Правила ігор, описані в підручнику( на підвищення самооцінки).
4.Мозковий штурм «Які вади мають люди?»:
1. Які вади мають люди? Продовжіть перелік: фізичні вади, хвороби, певні риси характеру, ...?
2. Що з цього люди можуть змінити, а що ні?
3. Чи повинні люди ненавидіти себе за свої вади?
4. Чи є на світі люди, які не мають недоліків?
5. Як ми повинні ставитися до вад інших людей (коли другові не дається математика, якщо бабуся недочуває, ...)?
Запам`ятайте: Я є особливий, тому що «дивовижно створений»!
Давайте подумаємо разом, що робить нас унікальними і відповімо на кілька питань:
- Звісно ні. Ми знаємо, що ніхто не є досконалим, кожен з нас може помилятися. Це природно для сутності людини.
-На жаль, це не тільки природно, але й буває дуже боляче. Усі ми можемо згадати випадок, коли:
Але кожен з нас значущий завдяки своїй сутності та якостям. І кожного з нас глибоко люблять незалежно від того, усвідомлюємо ми це чи ні. Нас люблять і поважають члени нашої родини, друзі.
5. Відеофізкультхвилинка
Рухавка.1. Чотири рази об’єднайтесь у групи:
а) перший раз за статтю (чоловіча/жіноча);
б) другий — за кольором волосся (довге/коротке);
в) третій — за кольором очей (світлі/темні);
г) четвертий — за наявністю/відсутністю веснянок.
Розгляньте підр.(мал. 33). 1. Які відмінності існують між цими людьми (вік, стать, професія, ...)?
2. Що могло б статися, якби на світі залишилися тільки люди одного віку (наприклад, похилого або немовлята)?
3. Що було б, якби у світі залишилися тільки люди однієї статі?
Дискримінація - це порушення чи позбавлення людини прав за расовою, національною, статевою, релігійною чи іншою ознаками.
-Діти,як ви розумієте,що таке толерантність?
Толера́нтність (від лат. tolerantia — стійкість, витривалість; терпимість; допуск) — у загальному розумінні слова, — це «допустиме відхилення». Протилежність толерантності — це нетерпимість.
Робота у парах. Разом із сусідом по парті знайдіть п’ять відмінностей і п’ять спільних рис між собою, про які можна було б поговорити, замість того, щоб сперечатися про відмінності .
Прочитайте байку А.Крилова про лебедя, рака і щуку, які тягли воза в різні боки. Це і є приклад неефективної групи, яку не можна назвати командою.
1. Чи можна назвати командою сім”ю, де мати виконує всю хатню роботу, їй ніхто не допомагає?
2. Чи можна назвати командою клас, у якому ніхто не хоче брати участь у підготовці до свята?
3. Чи можна назвати командою друзів, які увесь час сваряться?
VІ. Закріплення знань учнів.
«Підніміть руку ті, хто себе вважає доброю людиною. А тепер ті, хто не вважає себе такою. Є інші думки? От і добре. А тепер візьмімося за руки і разом скажемо: «Я — хороший(а)! Ти — хороший(а)! Ми — хороші!».
VII .Підсумок уроку
• Про що Ви дізналися на уроці?
• Як Ви себе почували на уроці, виконуючи завдання?
• Де ви зможете використати набуті на уроці знання та вміння.
VІІІ. Домашнє завдання.
-Скласти і відтворити діалог або ситуацію толерантного ставлення.
Ілюстрація до теми .