Урок " Поверхневі води, основні річкові басейни та їх характеристика"

Про матеріал
Розробка уроку засвоєння знань. На уроці учні засвоюють та усвідомлюють освітній матеріал, щодо характеру гідрографії України; основних річкових басейнів, водного режиму річок.
Перегляд файлу

1

 

Розробка уроку з географії для 8 – го класу

Урок №

Тема.  Поверхневі води. Основні річкові басейни та їх характеристика.

Дата:

Клас:

Дидактична мета:  забезпечити в ході уроку засвоєння та усвідомлення  учнями навчального матеріалу,  щодо характеру гідрографії України; основних річкових басейнів, водного  режиму України. 

Очикувані результати: після цього уроку учні зможуть:

  • називати річкові басейни України;
  • показувати на карті річки, озера, лимани, водосховища, канали;
  • характеризувати загальні риси гідрологічного режиму та роботи річок;
  • аналізувати природні умови річкових басейнів, а також господарське використання річок;

Тип уроку: урок засвоєння знань

План уроку

  1. Організаційно – психологічний етап.                                            ( 2 хв.)
  2. Етап підготовки до активного, свідомого засвоєння знань.        ( 10 хв.)
    1. Мотивація навчальної діяльності учнів                                   (6 хв. )
    2. Актуалізація знань                                                                     ( 4 хв. )
  3. Етап засвоєння нових знань.                                                           ( 20 хв.)
  4. Етап закріплення знань.                                                                   ( 8 хв.)
  5. Етап задання домашнього завдання:                                               (5 хв.)
    1. Інструктаж про виконання                                                         ( 2 хв.)
    2. Різнорівневе домашнє завдання                                                 ( 3 хв.)

 

Методи уроку:

  1. Словесні: розповідь вчителя з елементами бесіди, евристична бесіда з класом, пошуковий, інформаційно-повідомляючий, частково-пошуковий.
  2. Наочні: робота з мультимедійним  устаткуванням, складання діаграм, робота з ілюстраціями підручника. 

          Практичні: робота з картками, текстом підручника, комп’ютером.

Обладнання: 

  1. Кобернік С.Г., Коваленко Р.Р. Географія: підручник для 8 класу загальноосвітніх навчальних закладів.- Київ: Літера ЛТД, 2016
  2. Атлас. Фізична географія України, ДНВП  « Картографія » ,2017
  3. Мультимедійне устаткування

Оцінюється на уроці засвоєння знань:

  1. Пізнавальна діяльність учнів протягом уроку.
  2. Вміння аналізувати гідрологічний режим водних артерій України.
  3. Вміння узагальнювати вивчений матеріал, логічно та послідовно висловлюватись та викладати свої думки.

                                               Хід уроку

1.    Організаційно – психологічний етап. (2 хвилини)

Мета етапу: створення умов для організації діяльності учнів на конструктивному та творчому рівнях протягом уроку, психологічне налаштування учнів на активну пізнавальну діяльність.

Завдання: мобілізація учнів, формування відповідального ставлення до навчання,  створення умов для активної діяльності у системах « учитель – учень», « учень – учень»

 

Учитель :

  • Доброго дня, я рада вас всіх бачити сьогодні. На нас чекає надзвичайно цікава робота, яка допоможе не тільки краще зрозуміти  розподіл водних ресурсів України, а також допоможе  оволодіти  навичками активної дослідницької роботи шляхом постановки питання та його вирішення. 

Досягати цього ми будемо  за рахунок самостійного пошуку знань та визначення способів діяльності, які допоможуть нам вирішити визначені проблеми.

2.  Етап підготовки до активного, свідомого засвоєння знань ( 10 хвилин) Мета етапу: Організувати і спрямувати пізнавальну діяльність учнів, підготувати їх до засвоєння нових знань. Формувати цілеспрямований характер навчальної діяльності учнів.   Продовжити  формування уміння визначати мету й обирати конкретні засоби її досягнення.

  2.1  Мотивація навчальної діяльності (5 хвилини)

         Метод: евристична бесіда з класом та роботи з картками та мультимедійним устаткуванням ( слайд презентації № 3 )

        Учитель: Ще в шостому класі ми  з вами вивчили елементи річкової долини, давайте пригадаємо з яких частин вона складається, для цього виконайте завдання за малюнком ( слайд презентації № 3 ), вам необхідно знайти відповідності між цифрами та елементами річкової долини, назви  ви знайдете на картці № 1 « Елементи річкової долини» ( Дод. А)

2.1 Актуалізація навчальної діяльності ( 4 хвилини)

Метод: евристична бесіда з класом 

Учитель:  Як ви уже зрозуміли сьогодні на уроці ми будемо говорити про води суходолу, які також називаються ще поверхневими водами і темою сьогоднішнього уроку буде « Поверхневі води. Основні річкові басейни та їх характеристика»

План роботи представлено на слайді ( слайд презентації № 4 )

План

  1. Поверхневі води та їх склад
  2. Основні річкові басейни та їх характеристика
  3. Падіння і похил річки

Учитель:  Діти , будь – ласка спробуйте визначити мету нашого уроку

Учні:

  • Дати характеристику основним водним басейнам, їх особливостям.
  • Навчитися вираховувати падіння та похил річки

Учитель:  Ви правильно визначили мету нашого уроку, але мені хотілося б додати, що на уроці ми повинні навчитися аналізувати природні умови річкових басейнів, та визначати також , як ці природні умови  визначають господарський розвиток території.

3. Етап засвоєння знань ( 20 хвилин)

Мета етапу:  Сформувати усвідомлення учнями гідрологічного режиму річок, видів поверхневих вод України   .  Вдосконалювати засвоєння учнями метода відтворення     матеріалу який вивчається. На підставі отриманих знань удосконалювати  оволодіння навичками роботи з текстом підручника,  уміння аналізувати та узагальнювати  матеріалу. Формувати вміння вільно висловлювати свої думки.

Учитель: З планом роботи  ви уже познайомилися, зверніть увагу, що два питання суто теоретичні, а питання номер три, є практичним, таким чином ми здійснюємо підготовку до ДПА з географії в 9 – му класі.

( слайд презентації №4)

План

  1. Поверхневі води та їх склад
  2. Основні річкові басейни та їх характеристика
  3. Падіння і похил річки

 

  1. Поверхневі води та їх склад

Шляхом розповіді вчителя  з елементами бесіди та роботи з мультимедійним устаткуванням

Учитель: Перед вами схема яка називається « Поверхневі води України»

 ( слайд презентації № 5)  Відтворіть, будь – ласка, цю схему в зошиті  та заповніть пропущене. Але на початку, давайте пригадаємо які саме види поверхневих вод ви знаєте.

 

 

 

    Учні:( усна відповідь)                 

                  Поверхневі води

  1. Річки                             4. Болота
  2. Озера                            5.Струмки
  3. Водосховища               6. Джерела

Учитель: Виконуйте будь – ласка завдання, схему відтворюйте в зошиті,  через дві хвилини ми це перевіримо.

  • Перевіряємо,  для цього прочитайте  те що ви написали в зошиті і порівняйте зі схемою, яка є на екрані ( слайд презентації № 6 )
  • Дайте відповідь на питання : Чим водосховища відрізняються від озер?

Учні: Озера – це природна водойма, а водосховище штучна

Учитель: Як ви зрозуміли з попередніх завдань сьогодні нас найбільше будуть цікавити річки, як основна частина поверхневих вод України, а отже ми переходимо до другого пункту нашого плану, а саме річкових басейнів.

  1. Річкові басейни

Шляхом евристичної бесіди з класом

Учитель: Давайте повернемось до малюнка « Елементи річкової долини» (слайд презентації № 7) Уявіть, що це  якась територія яка обмежена підвищеннями рельєфу , перелічите ті елементи які входять до неї.

Учні: Річка, всі її притоки, виток річки, гирло річки.

Учитель: Я пропоную вам продовжити речення ( слайд презентації № 8)

  • Річковий басейн – це територія  звідки річка та………  збирають…..
  • Відтворіть, будь – ласка, це визначення в зошиті

 (слайд презентації №9)

Річковий басейн – це територія звідки річка та всі її притоки збирають воду

( визначення записується в зошит)

Учитель: На уроках географії в шостому класі ми з вами вже говорили про річкові басейни, але в більш широкому розумінні,  ми називали їх по назві океану, або моря в які впадає та чи інша річка. Користуючись картою атласу  ( стор.10 - 11),  « Фізична карта України», визначте, які основні річкові системи є в Україні,називаючи басейн  моря ,  океану  до якого вони належать.

 

Учні: 1. Дніпро, басейн Чорного моря, Атлантичного океану

2.Дністер, басейн Чорного моря, Атлантичного океану

3. Дунай, басейн Чорного моря, Атлантичного океану

4. Південний Буг, басейн Чорного моря, Атлантичного океану

5. Сіверський Донець, басейн Азовського моря, Атлантичного океану

6. Західний Буг, басейн Балтійського моря, Атлантичного океану

Шляхом роботи з мультимедійним обладнанням .

Учитель:  Виділяючи річкові басейни ми повинні  розуміти, що термін річковий басейн  можна використовувати для позначення території, обмеженої притоками певної річки. Так до басейну Дніпра входить територія звідки Дніпро та всі його притоки збирають воду, відповідно виділяють річкові басейни Дністра, Сіверського Донця та інших річок. Для характеристики таких водних басейнів існує спеціальний план з яким ви можете познайомитись скориставшись карткою № 2  ( Дод. В) Ці картки індивідуальні, підпишіть їх , уважно прочитайте інструкцію і приготуйтеся до роботи з мультимедійним обладнанням, ваша задача заповнити пропущені місця, оцінки отримає кожен учень. Робота з уроком № 23 Мультимедійного підручника Фізична географія України, 8 клас: Методичний посібник/ під редакцією Барди О.В., Лиса Ю. В. -  Рівне: ПП « Контур плюс», 2009.- компакт- диск, рекомендовано  МОН України ( Лист  МОН України від 24.12.08 р. № 1/ 11 – 6526)

 

Учитель: Ви  мали змогу ознайомитись із річковими басейнами України, побачивши  мальовничу природу та особливості річкових долин. А щоб продовжити роботу і перейти до практичної частини,  нашого уроку, нам знадобляться деякі відомості з заповненої таблиці, тому ви здасте її трошечки пізніше. А ми переходимо до пункту 3 нашого плану.

 

 

  1. Падіння і похил річки.

Шляхом роботи з Фізичною картою України, та аналізу   табличних даних

 ( Дод. В)

Учитель: Отже,  ми зараз будемо працювати з річкою Південний Буг. З вашої таблиці нам знадобляться данні про довжину річки ( 806км.) Тепер скористуємось Фізичною картою України ( Атлас, стор. 10 – 11) і визначемо висоту витоку ( 321 м), висота гирла дорівнює 0м. ( Дністровський лиман Чорного моря, рівень моря – 0 м) А тепер підрахуйте падіння річки, тобто різницю між висотою витоку  і гирла. ( Падіння Південного Бугу дорівнює 321м.)

Похил річки- це відношення падіння річки до її довжини. Тобто похил річки розраховується за формулою:

Пор.= Пр. : Др ( м/км) , де Пор. – похил річки; Др – її довжина

Підрахуйте похил річки Пд. Буг на зворотній стороні вашої таблиці і здайте мені через три хвилини.

Порівняємо результати: Пор. Пд. Буг = 321: 806 = 0,4 м/ км, що доводить, що річка Пд. Буг має рівнинний характер течії.

 Ваша діяльність протягом уроку була дуже плідною, це дає змогу стверджувати, що тепер ви дійсно засвоїли матеріал , щодо основних характеристик гідрологічного режиму річок. Докладне вивчення особливостей річкових басейнів - це матеріал наступних уроків.

4.  Етап закріплення знань ( 8 хвилин)

 Мета етапу:  Закріпити знання , які були отримані протягом уроку і можуть бути використані учнями у подальшому самостійному опрацюванні нового матеріалу.

 Учитель: 

Метод: самостійна робота з картками з подальшим  колективним обговоренням отриманих результатів. 

Для закріплення вивченого матеріалу я пропоную вам виконати тест на картці № 3, а правильність його виконання ми перевіримо  за  3 хвилини  в класі. ( Додаток  Б )

- Обговорення результатів роботи

 

 

 

Учитель :

  •  Давайте повернемось  до початку уроку, щоб згадати яку мету і завдання ми ставили перед собою

Метод: бесіда з класом.

 

5.  Етап задання домашнього завдання ( 5 хвилин)

  • 5.1 Інструктаж учителя, щодо виконання домашнього завдання
  • ( 2 хвилини)
  • 5.2 Різнорівневе домашнє завдання( 1 хвилина)
  •  

Мета етапу: повідомлення учням домашнього завдання, роз’яснення методики його виконання, мотивація. Підведення підсумків уроку.

Учитель :

 Диференційоване домашнє завдання

1. Опрацювати текст підручника параграф 21,  сторінка 106 – 111 , звертаючи увагу на  питання після тексту , сторінка 111

- Потрібно уважно прочитати текст підручника, звернути увагу  на відновлення  міста, з метою аналізу  його в ході самостійної роботи.

2. Підготувати тестові завдання для параграфу 21 – за бажанням

 

Закінчення уроку

 

 

 

 

                                                                                                                                      Додаток  А

 

 Елементи  річкової долини

 

  1. Праві притоки – це річки які впадають в основну річку праворуч за течією.
  2. Гирло – місце де річка впадає в море, озеро, океан.
  3. Ліві притоки – це річки які впадають  в основну річку ліворуч за течією.
  4. Виток – місце де річка бере початок
  5. Річище – це звивисте заглиблення у рельєфі по якому тече річка

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                                          Додаток Б

Тестові завдання

Тема: Основні річкові басейни

Інструкція:

  • Тест складається з 5 питань, за які можна отримати 10 балів
  • В кожному питанні може бути 1, 2, 3 відповіді
  • Кожне питання – 2 балів

 

  1. З наведеного переліку вибрати річковий басейн Харківської області…

А. Басейн Дніпра   

Б. Південного Бугу

В. Сіверського Донця

Г. Дунаю

  1. До поверхневих вод відносяться:

А. Озера

Б. Болота

В. Моря

Г. Мінеральні води

Д. Струмки

 

  1. З наведеного переліку вибрати річку, яка повністю знаходиться на території України.

А. Дунай

Б. Дніпро

В. Південний Буг

Г. Сіверський Донець

  1.  Назвіть пору року коли на більшості річок України відбувається

повінь.

А. Літо                       Б. Зима

В. Осінь                     Г. Весна

  1. Чи може бути падіння річки від’ємним числом, якщо падіння – це різниця між висотою витоку і висотою гирла.

А. Так        Б. Ні        В. В окремих випадках

 

 

 

                                                                                   Додаток В 

 

                      Характеристика річкових  басейнів

Інструкція:

  • Уважно прослухайте фрагмент мультимедійного уроку
  • За даними, які зявляються на екрані, заповніть таблицю

Назва

Довжина

Виток

Гирло

Напрям

течії

Режим

Живлення

Дніпро

 

 

 

 

 

 

Сіверський Донець

 

 

 

 

 

 

Південний Буг

 

 

 

 

 

 

 

  • Режим річки – це підвищення (повінь) і зниження ( межень) рівня води протягом року.
  • Живлення - це  процес поповнення води в річці. Буває сніговим, дощовим, підземними водами, мішаним

Прізвище, імя:_____________________________________________________

Клас:______________________________________________________________

 

 

docx
Додано
3 березня
Переглядів
214
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку