Ознайомити учнів із загальними особливостями поверхневих вод України;
показати залежність гідрологічних особливостей від клімату;
учити характеризувати річку шляхом накладання карт і використання нових термінів.
Тема: Внутрішні води. Основні річкові басейни та їх характеристика.Характер гідрографії й водного режиму річок.
Мета уроку:
Тип уроку: урок засвоєння нових знань та формування вмінь і навичок.
Хід уроку.
Вчитель: Ви чуєте мелодію води. Мелодія життя. А чи часто ми замислюємось, що таке вода? Навряд чи. Вода настільки міцно увійшла в наше життя, що думаєте про неї тільки в екстремальних ситуаціях. Проте вода в природних умовах – це сировина, це транспортна мережа, це накопичувач речовин це розчинник, це одна з найбільших рушійних сил на планеті.
І.Організаційний момент ( формування теми, позитивної мотивації, план уроку)
II. Актуалізація опорних знань учнів.
План.
Яким кольором позначаються річки на карті? (голубим).
Сама велика річка України - це Дніпро. Довжина річки,
що становить 2201 км, на Україну припадає 981км.
Річка бере початок на Валдайській височині. На території України він розпочинає свій шлях на південь від м.Лоєва Чернігівської області. Тут річка має широку долину і тече серед луків і боліт. Неподалік від кордону з Білорусією в Дніпро впадає повноводна р.Прип,ять, що має повільну течію і протікає заболоченою Поліською низовиною. Повноводна Десна майже подвоює об’єм води в Дніпро.
Великий український поет Тарас Шевченко писав:
Дніпро берег риє – риє,
Яворові корінь миє.
Наші предки завжди з любов’ю та повагою ставилися до своїх річок – годувальниць.
«О Дніпр – Славуто!
Пробив ти кам’яні гори
Крізь землю половецьку…»
Дністр довжина 1362км, з яких 705км припадає на територію України. Бере початок з джерел у Карпатах і прямує ( частково територією Молдови, утворюючи подекуди природний кордон ) до Дністровського лиману Чорного моря.
Дунай охоплює кілька сот річок Закарпатської області, схилів Українських Карпат. На території країни Дунай протікає лише своєю нижньою течією, де повноводна річка розпадається на численні рукави і глибокі притоки. Впадає в Чорне море.
Давньогрецький поет Гомер вважав річки «посланцями неба»
Південного Буга 64 тис.км2, бере початок у болотах на Подільській височині, звідки, виправдовуючи свою назву ( від слов’янського «зігнутий», «кривий»), звивисто тече впродовж 806 км до Бузького лиману Чорного моря. Характер річки помітно змінюється.
Сіверського Дінця 99 тис.км2. Четверта за розмірами річка України і найбільша права притока Дону. Бере початок на південних схилах
Середньоросійської височини. Виток й гирло
Сіверського Дінця перебувають за межами України. Річище Сіверського Дінця майже по всій довжині звивисте, а долина широка. До басейну належать 270 річок.
Вісла, що охоплює 120 річок на північному заході країни,- єдиний в Україні басейн, річки якого несуть свої води до Балтійського моря. Найбільшими
річками цього басейну на території
України є Західний Буг і Сян.
1500 річок налічуються на Кримському півострові. Більшість із них має довжину лише близько 10км. Тільки р. Салгир сягає завдовжки понад 200км. Найбільших річок Криму також Альма, Кача, Бельбек. Беруть початок здебільшого в гірських масивах, де річкова мережа найгустіша.
Вчитель: Перед тим, як розпочати знайомство з річками, давайте пригадаємо ( за схемою) основні елементи річкової долини.
До дошки виходить один учень і робить екскурс на схемі. І (учні відповідають):
Вчитель: як визначити праву та ліву притоки?
( треба стати за течією річки).
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Вчитель: давайте розглянемо фізичну карту України. Гідрологічна сітка дуже різноманітна, її густота не однакова різних частинах нашої країни. На це впливають чинники. які ми з вами повинні встановити. Як ви думаєте. від чого залежить густота річкової долини?
Вчитель: який кліматичний чинник має найбільший вплив на річку?
- Опади.
Вчитель : куди впадає більшість річок України?
Вчитель: а що впливає на це?
2. Рельєф і тектоніка. Україна має похил поверхні з півночі на південь.
Вчитель: А чи є річки, які не впадають до південних морів. спробуймо відшукати їх на карті та назвати.
- Це Західний Буг та Сян. Вони впадають у Балтійське море.
Робота з фізичною картою України і атласами за завданнями:
Назвіть річки, що належать до басейну:
а) Азова – чорноморського (Дніпро, Дністер, Південний Буг, Дунай Прут, Тиса, Сіверський Донецьк)
б) Балтійського (протока Вісли – Західний Буг)
Вчитель: Нам залишилось познайомитись з третім чинником. що впливає на динаміку поверхневого стоку –це склад насаджень.
3. Склад насаджень. Як цей фактор може впливати на річкову мережу?
Ліс затримує швидке танення снігу. живить джерелами струмки та річки. знищення насаджень призводить до ерозії ґрунтів. стає причиною весняних повеней та паводків. в результаті порушуються гідрологічний режим.
Вчитель: Давайте. будь-ласка, визначення, що таке річка?
- Річка - це постійний водний потік. що тече заглибиною рельєфу.
Вчитель: За рахунок чого поповнюються води річки?
- За рахунок живлення.
Вчитель: Головним джерелом живлення в Україні є атмосферні опади (50-80%- снігові води, дощові, (10-20%- підземні води).
Висновок: живлення річок України - змішане.
Вчитель: Екологія.
Вода річок – безцінне багатство. Відбувається генетична деградація водойм. Мул, сміття потрапляють до великих річок і малих річок. Скорочується площі лісів на берегах, втрачаються природні фільтри дощових вод. Тоннами до річок потрапляють нафтопродукти, фосфор, амонічний азот, фенол,фтор. Цей сумний список далеко неповний.
Синьо – зелені водорості – реакція водойми на погіршення якості води, зміни її хімічного складу. В такій воді життя завмирає. Мілководдя водосховищ, що інтенсивно прогрівається влітку веде до процесів гниття водойм.
Злив з полів мінеральних добрив та отрутохімікатів, скидання стоків міських комунальних господарств розораність водоохоронних зон, засмічення берегів - все це отруює річки, веде до патологічних захворювань риби, пригнічення та загибелі рослинності.
Весною проходитимуть міські акції по очищенню берегів
річки, ставків та їх водозбірної площі. Приєднаємось до учасників акції.
Робота в зошиті.
Сніг. Витік. Екологія. Заплава.
Дощ. Басейн. Річка. Сніг.
Вододіл. Екологія.
ІV. Підсумок уроку.
Вчитель: Сьогодні, діти ми познайомилися з річковою мережею України та закономірностями її формування. А головне - ще раз підняти проблему збереження води на планеті. Води як необхідної умови життя та найціннішої сировини. Ми переконалися, що річки не тільки треба знати, їх треба берегти.
Домашнє завдання:
Приготувати реферати.
1.Водні ресурси України.
2. Екологічні проблеми річок.
3. Шляхи раціонального використання і охорони водних ресурсів України.