Урок. "Поверхневі води". Практична робота "Позначення на контурній карті найбільших річок України".

Про матеріал

В конспекті уроку є різнорівневі завдання, є теоретичний матеріал для актуалізації знань й вмінь з метою успішного виконання практичної роботи. Виконанню практичної роботи передує ґрунтовна самостійна робота з картою.

Перегляд файлу

Урок  «Поверхневі води. Практична робота. «Позначення на контурній карті

                    найбільших річок  України».

Мета: поглибити уміння характеризувати водні ресурси; продовжувати виховання в учнів

           дбайливого ставлення до поверхневих вод, розуміння, що вода і творець і водночас

           руйнівник: то рятує, то губить…; розвивати практичні навички роботи з картами.

 

Обладнання : фізична карта України, атласи.

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку.

І. Організаційний момент.

                 Д/з §- 22 повторити, знати положення річок на карті. Підписати ліві притоки до кожної

                 з 10 найбільших річок України.

 

    ІІ. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності.

    Людина, як і все живе, в основному складається з води (ембріон на 97%, немовля - на 77%, доросла людина на 60%) і без води існувати не може. Втрата 6-8% води викликає погане самопочуття, 10% - незворотні зміни в організмі, а 15 – 20% - смерть. А тим часом для підтримки життєдіяльності організмові потрібно не так вже й багато: 2-2,5л.   на добу. Хоча за все життя і набирається близько 70 тисяч літрів.


За підрахунками американских вчених,

структура споживання води виглядає так: 


пиття й приготування їжі — 5 %. 
змивний бачок у туалеті — 43 %. 
ванна й душ — 34 %, 
миття посуду — 6 %, 
прання — 4%. 
прибирання  приміщення — 3 %, 
інші потреби — 5 %. 

За середніми  данними відомо, що на господарсько-побутові потреби людині потрібно приблизно в десять разів більше води, ніж тільки для пиття й приготування їжі. 
Центральним водопостачанням на Землі користуються 1,1 млрд людей (280 л за добу на людину), ще 0,8 млрд беруть воду з колонок (110 л на добу), а інша частина людства використовує тільки 50—60 л на добу. Вимоги до води досить жорсткі. 

   А чи знаєте ви, що річки України дуже різні і дуже цікаві? Наприклад:

  Найповноводніша річка України — Дніпро. Він же має найбільший річковий басейн, найбільший об’єм стоку і найбільшу дельту.

  Однією з найглибших  річок України є річка Прут .

    Це та річка, яку можна зламати…

  Найкоротшою річкою України є річка Отуз завдовжки 4,5 км.

  Річка Сліпа Турія, що на Волині, не має гирла, тобто нікуди не впадає.

  Найкоротша назва українських річок складається з двох літер — річки Уж та Уг, а найдовша назва річки має 27 літер — це Перший Куяльник Кучурганський в Одеській області.

 

 ІІІ. Актуалізація знань і умінь.

 

 

        Перевірка домашнього завдання.

  1.  5-6 учням роздаються картки ( дивись додаток 1, додаток  2).
  2.  2 учня біля дошки.

Кожна  правильна відповідь – 3бали, за принципом «хрестики- нулики». Той у кого виходить пряма колія – отримує 10 балів.

 

 

1

4

7

2

5

8

3

6

9

 

 

 


Дати визначення поняттям :

  1. Гідрологічний режим.                  7. Річний стік.
  2. Водопілля.                                     8. Падіння річки.
  3. Паводок.                                        9. Похил річки             
  4. Бонус.
  5. Повінь.
  6. Межень.

 

 ІV. Вивчення  нового матеріалу.

Розповідь вчителя. Робота з картою.

     Продовження  знайомства  з  річками України.

Установіть  відповідність між країнами та природними  рубежами, по яких проходить державний кордон України з цими державами.

  1. Румунія.                      4. Молдова.         А. Дніпро                       Г. Дунай
  2. Польща.                      5. Росія.                Б. Дністер                     Д. Західний Буг
  3. Угорщина                                                 В. Тиса                          Є. Сіверський Донець.

 

 V.  Практична робота.

Позначення на контурних картах найбільших річок України.

 

         Робота на контурних картах.

Нанесіть на контурну карту 10 найбільших  річок України.

До кожної річки знайдіть та підпишіть праві притоки.

 

VІ. Підсумок. Рефлексія.

 

Учні називають основні поняття, основні елементи річкової долини.

Як розрізняються річки за характером течії?

Учні показують по карті найбільші річки України.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1.

 

А. Допиши речення.

В Україні багато річок. Більшість з них відносяться до басейну _______________________________ та морів, і лише річки __________________ та належать до басейну Балтійського моря.  Річкова сітка нерівномірна: вона густіша на __________________ країни і ____________ на півдні країни.  Річки в Україні поділяються на ______________ та ______________ . Річки тісно пов’язані з рельєфом і ______________  .  ______________ визначає напрям течії, падіння і _____________ річки. А клімат визначає _____________ і ____________ . У річок України переважає мішане живлення. Найбільша річка України –

____________(Данапріс, Славутич, Борисфен).

 

 

 Додаток 2.

 

 

Б. Знайди відповідність.

 

1

Русло

А

Заглиблення, у якому тече річка

2

Притоки

Б

Початок  річки

3

Басейн річки

В

Річки, що впадають в головну річку

4

Виток

Г

Місце впадіння річки

5

Гирло

Д

Територія, з якої річка та її притоки збирають воду

 

Правильні  відповіді

 

1

2

3

4

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
9 липня 2018
Переглядів
3260
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку