Урок "Повітря навколо нас. Значення повітря для людей, тварин, рослин".

Про матеріал
Дослідницька діяльність на тему "Повітря". Розширення уявлень про значення і місцезнаходження повітря на Землі, про властивості повітря.
Перегляд файлу

Тема: Повітря навколо нас. Значення повітря для людей, тварин, рослин.

Мета: розширити й поглибити уявлення дітей про значення і місцезнаходження повітря на Землі, про властивості повітря, формувати вміння виконувати досліди, спостерігати за ходом і результатами досліду;

-розвивати пізнавальну сферу учнів, процеси аналізу та синтезу, практичні навички роботи на уроці, спостережливість, уміння робити висновки, формувати інформаційно-комунікативну компетентність, вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки;

-виховувати пізнавальний інтерес до вивчення природи, здатність до спілкування в процесі самостійної діяльності, любов і бережливе ставлення до природних багатств, розвивати прагнення зберігати багатства Землі.

Обладнання: дитячі надувні іграшки, повітряні кульки, склянка з водою, грудка землі, крейда, шприц, дрібні клаптики паперу.

Хід уроку

І.Загальнокорекційний етап.

    1.Організаційна частина.

Урок розпочинаємо ми з Вами.

Займемося сьогодні серйозними ділами.

Розкриємо віконце

В чудовий світ природи.

Тож часу не втрачаємо,

Зручненько сідаємо

І до роботи приступаємо!

     2.Нервово-психологічний настрій.Встановлення хвилини мовчання(дати можливість учням заспокоїтись від нервового збудження і зосередити увагу на вчителеві)

ІІ. Основний етап.

    1.Підготовча частина (підготовка до сприйняття нового матеріалу, актуалізація)

А)Бюро погоди

Черговий учень-синоптик. Він розповідає по схемі:

1.Дата.

2.Пора року.

3.Стан неба.

4.Опади.

5.Вітер.

-Давайте згадаємо, яку тему ми вивчали на минулому уроці(Водойми).

А)назвати водойми(океан, річка, болото, озеро, водохранилище, канал, море, джерело, струмки)

Б)Назвати природні водойми(море, річка, океан, болото, озеро, струмок).

Б)Гра «Так чи Ні»(+ справжні висловлювання, - помилкові висловлювання)

1.Вода-рідина білого кольору(-)

2.Вода-розчинник(+)

3.Вода-безбарвна рідина(+)

4.Вода немає запаху(+)

5.Вода-прозора рідина(+)

6.При нагріванні вода розширюється(+)

7.Вода має запах(-)

8.Вода є всюди:в морях, океанах, ґрунті, повітрі(+)

9.Вода може бути лише в двох станах(-)

10.Вода стає твердою при 0 С.

11.Життя на Землі можливе без води(-)

12.Вода входить до складу всіх живих організмів(+)

13.Водойми бувають природні і штучні(+)

-Молодці, ми з Вами згадали відомості про водойми.

2.Повідомлення теми уроку.

-Дізнатися ,про що буде іти мова на даному уроці, ми зможемо за допомогою загадки:

Таке велике, що займає увесь світ,

Таке маленьке, що в щілину зайде(повітря)

П В О І Я Р Т

Методика «Мозкова атака»

  • Чим ми дихаємо?
  • Що є необхідним для існування людини?
  • Що важливіше для живих організмів: їжа, вода чи повітря?

-Памятаєте, ми вже говорили про те скільки людина може прожити без води та їжі? Давайте згадаємо(без їжі людина може прожити від 30 до 40 днів) Але нормально вона буде почуватися лише до 16 дня, вживаючи при цьому прісну воду. Без води – 3 дні(це в кращому випадку, якщо у людини міцне здоровя). А як Ви думаєте, скільки часу людина може обходитися без повітря? (Кілька хвилин).

-Так що важливіше для живих організмів?(повітря).

-Сьогодні на уроці ми дізнаємося, що таке повітря та які його властивості.

ІІІ.Формуючий етап.

1.Розповідь з елементами практичної роботи про властивості повітря.

-Наша планета Земля оточена повітрям. Ми живемо на дні глибокого повітряного океану, назва якого – Атмосфера.

Довідкове бюро

Повітря-природна суміш газів , з яких складається атмосфера Землі.

Атмосфера-це газова оболонка Землі.

-Отже, повітря-це те, що нас оточує, але ми його не бачимо. А подивитися так хочеться!І допоможуть нам у цьому досліди!

2.Знайомство з властивостями повітря. Практична робота.

Групова робота

-Як же дізнатися, що повітря дійсно існує?Що повітря не пусте місце?Проведемо такі досліди.

Дослід 1

-Візьміть у руки зошит і помахайте ним перед обличчям. Що Ви відчули?(відчули дотик, що ніби щось холодне доторкнулося до нас. Але зошит до обличчя ми не прикладали. Отже, між зошитом і обличчям існує якесь тіло. Це і є повітря. Рух повітря-вітер.

-Візьміть клаптики паперу. А тепер змахніть зошитом над долоньками. Що сталося?(клаптики злетіли з долоньки). Чому? Та тому що ми зошитом сколихнули повітря, а поавтря, в свою чергу, папірці і вони злетіли.

Висновок:повітря прозоре, рухається(вивішуються на дошку властивості).

Дослід 2

-Якщо ми візьмемо медичний шприц без голки, закриємо отвір рукою і спробуємо натиснути на поршень, він зможе рухатися, йому буде завжвти повітря, яке вміщене в нього.

Фізкультхвилинка

Добре те, що сонце світить (підіймають руки вгору)

Добре те, що віє вітер(зображають хитання дерев)

Добре те, що цей ось ліс(присідають)

Разом з нами ріс і ріс(підіймаються на носочки, потягуючись угору, як дерева)

Хай живуть у ньому в мирі(крокують)

Всі птахи і різні звірі(плескають у долоні)

-А ось наша допитливі учні спеціально підготували повідомлення. Уважно слухайте…

1 учень:якщо довго надувати повітряну кульку, вона лусне, тому що повітря буде сильно розширювати його зсередини.

2 учень:коли парашут опускається, повітря над ним розпирає купол, підтримуючи його, так що зниження відбувається плавно.

1 учень:повітря, яке затримується в речах, зберігає тепло. Бавовняний одяг зберігає тепло, тому що шерсть складається з волокон, що затримують повітря.

2 учень:птахи розпушують своє пір’я взимку, щоб захопити ними повітря і зберегти тепло.

1 учень: при вдиху в правій легені повітря більше, ніж у лівій.

Дослід 3

-Візьмемо грудочку землі (крейди, солі, цукру) і зануримо її у склянку з водою.

-Що Ви побачили? (звідти виходять бульбашки)

-Ті бульбашки і є повітря. Його витиснула вода з тих речовин, які ми клали у склянку, і тепер повітря виходить бульбашками.

Дослід 4

-Повітря може займати місце, його можна стиснути. Надуємо повітряні кульки або візьмемо резинові іграшки. Покладемо у воду.

-Що Ви бачите?(вони плавають)

Висновок: речі, наповнені повітрям не тонуть.

-Пригадайте свій відпочинок влітку, коли Ви одягаєте круги, лягаєте на надувні матраци і плаваєте, не боючись, що можете потонути. У мене в руках повітряна кулька. Я розв’яжу ниточку. Що Ви почули? Так, шипіння. Отже, у ній містилося повітря. Воно всередині усіх порожнистих предметів НА Землі, також і в органах людського тіла.

Висновок: повітря заповнює всі порожнини .

-Отже, повітря має такі властивості:

  • Прозоре
  • Рухається
  • Без кольору
  • Без запаху
  • Легше від води
  • Заповнює всі порожнини
  • Знаходиться у грунті, крейді, цукрі.

2.Перегляд відеоматеріалу.

ІV.Заключний етап

1.Гра «Так чи ні»

1.Повітря належить до неживої природи(Так)

2.Без повітря людина проживе кілька годин(Ні)

3.Повітря-газоподібне тіло(Так)

4.Повітря немає навколо нас(Ні)

5.Повітря заповнює всі порожнини(Так)

6.Шар повітря навколо Землі називають атмосферою(Так)

7.Повітря затримує тепло(Так).

2.Підведення підсумків.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Природознавство, Розробки уроків
Інкл
Додано
22 січня 2020
Переглядів
2292
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку