Урок "Повітря та його властивості. Як людина використовує властивості повітря".

Про матеріал
Цей урок розширює уявлення учнів про повітря; за допомогою дослідів ознайомить із властивостями повітря (повітря існує, займає частину простору, розширюється за нагрівання); виховувати дбайливе ставлення до природи.
Перегляд файлу

Я досліджую світ

 

Повітря та його властивості. Як людина використовує властивості повітря.

 

Мета:розширити уявленняучнів про повітря; за допомогою дослідів ознайомити із властивостями повітря (повітря існує, займає частину простору, розширюється за нагрівання); виховувати дбайливе ставлення до природи.

 

Хід уроку

I. Організаційний момент

II. Актуалізація опорних знань, мотивація навчальної діяльності

— Що є необхідним для існування людини?

— Чим ми дихаємо?

 Загадка

  • Таке велике, що займає увесь світ.

 Таке маленьке, що в щілину зайде. (Повітря)

 

III. Повідомлення теми і мети уроку

— Сьогодні ми поговоримо про повітря, ознайомимося з деякими його властивостями. Та дізнаємося як люди використовують повітря.

 

IV. Вивчення нового матеріалу

 1. Робота за підручником (с. 85–86)

— Пригадайте, що ви знаєте про повітря.

— Пригадайте, які досліди доводять, що повітря існує і займає будь-який простір.

— Незважаючи на те, що ми не бачимо повітря, не можемо скуштувати його або відчути, ми без повітря не можемо жити.

— Спробуйте затулити рукою ніс і рот. Що відчуваєте?

— Скільки часу може прожитии людина бе зїжі? без води? без повітря?

— Доведіть, що без повітря не може жити  жодна жива істота.

— Які ще властивості має повітря? Розгляньтемалюнок на с. 85. Проведітьдослід.

— Зробіть висновок: при нагріванні повітря... (розширюється), при охолодженні... (стискається).

— Розгляньтефотографію на с. 86. Чому повітря треба охороняти? Що забруднює повітря?

— Поміркуйте, чи впливає погода на кількість бруду в повітрі.

 

2.  Ознайомлення з властивостями повітря. Практична робота.

Дослід 1. Викликається дитина, якій дається трубочка і склянка з водою. Дитина видихає повітря, яке підіймається бульбашками на поверхню води.

Ми з вами переконалися, що повітря є у воді, землі, і в нас. Повітря само прокладає собі дорогу. Якщо довго надувати повітряну кульку, вона лопне, тому що воно буде сильно розпирати її з середини.

Дослід 2. Повітря можна почути (натискаю на іграшку-пискавку). Чому іграшка пищить?

- Це повітря виходить із неї через малі отвори.

- В яких випадках ми можемо почути повітря? (Коли накачуємо велосипедні шини, гумовий човен, коли воно виходить з кульки).

Спробуйте взяти повітря в руки.

- Яке воно, важке чи легке? Ви відчуваєте його?

Дослід 3. «Рух повітря»

- Візьміть у руки зошит і помахайте ним перед обличчям. Що ви відчули?

Покладіть на долоньку клаптики паперу. А тепер змахніть зошитом над долоньками. Що сталося?

Дослід 4. «Грунт»

Учень бере ґрунт і занурює його в склянку з водою.

— Що спостерігаємо? (Із ґрунту виходять бульбашки.)

— Який висновок зробимо? (У ґрунті є повітря.)

3. Фізкультхвилинка

 

V. Узагальнення й систематизація знань

 1. Бесіда про охорону повітря

— Діти, людям і тваринам, заводам і машинам — усім потрібне повітря. Чому ж на Землі його не стає менше? (Відповіді дітей.)

Так, тому що на Землі є зелені рослини. Людина дихає киснем, а видихає вуглекислий газ. А рослини ніби дихають вуглекислим газом, а видихають кисень, який потрібний людям і тваринам.

— А відчого повітря може забруднюватися? (Відповідідітей.)

— У містах будується  багато заводів. З їх труб у повітря піднімається дим,у якому багато пилу, отруйних речовин, шкідливих для здоров’я всіх живих істот.Вихлопні гази автомашин так само забруднюють повітря. Спалювання опалого листя з дерев призводить до забруднення повітря.

— Що ж роблять люди, щоб повітря було чистим? (Відповідідітей.)

— На заводах працюють установки, які уловлюють пил і отруйні гази. Вчені розробляють нові машини, які не забруднюватимуть повітря.

А головним очисником повітря є зелені насадження. Ось чому так легко дихається в лісі.

Одна тільки тополя виділяє кисню стільки, скільки 3 липи, 7 ялин,4 осики.

 2. Гра «Додай словечко»

Без повітря немає... (життя). Без води можна прожитии декілька... (днів),без їжі — декілька... (тижнів), а без повітря — лише декілька... (хвилин).

 3. Гра «Так — ні»

— Відповідь дайте одним словом: згодні — «так», не згодні — «ні».

Холодне повітря піднімається вгору. (Ні)

Повітря зберігає тепло. (Так)

Повітря рухається. (Так)

Повітря погано стискується. (Ні)

Повітря має форму. (Ні)

Повітря розширюється при нагріванні(Так)

Повітря добре оберігає взимку землю від промерзання. (Так)

4. Робота за підручником (с. 87)

— Прочитайте текст. Про яку властивість повітря в ньому йдеться?

Для допитливих

 Про риб, мешканців підводного світу, потурбувалася природа, забезпечивши їх плавальним міхуром, який теж заповнений повітрям. За потреби піднятися або опуститися у воді риба змінює розмір свого міхура.

Підсумок. Повітря невидиме, прозоре, безбарвне, не має ані запаху, ані смаку. При нагріванні повітря розширюється, а при охолодженні — стискається. Без повітря неможливе життя на Землі.

5. Як людина використовує властивості повітря

1) Повітря стискається і пружне.

— Ця властивість повітря широко використовується.

— З’єднайте лініями: хто використовує — як використовує.

Пожежні                                           гальма.

Малярі                                              сильний струмінь води.

Водії                                                  розбризкують фарбу.

 (Пожежні — сильний струмінь води, малярі — розбризкують фарбу, водії — гальма; можна ще додати: шахтарі — відбійний молоток, будівельники — пневматичний пістолет.)

2) Тепле повітря піднімається вгору.

— Цю властивість повітря ви можете побачити й удома, коли тепле повітря з пічної труби піднімається вгору. Люди помітили цю властивість повітря і вирішили використовувати її для підйому вгору різних предметів. Так винайшли повітряну кулю. Вона рухалася туди, куди дме вітер. Незабаром учені створили повітряну кулю, яка була оснащена кермом, нею можна було управляти. Таку повітряну кулю назвали аеростат.

3) Повітря зберігає тепло.

— Чому звірі, готуючись до зими, одягають теплі пухнасті шубки? (Відповідідітей.)

— У пухнастих шубках між ворсинками більше повітря, яке зберігає тепло.

— Чому звірі і птахи в сильний холод ховаються в сніг? (Відповідідітей.)

— Хоч сніг і холодний, але між сніжинками є повітря. Це повітря і захищає тварин від холоду. Отже, повітря має ще одну корисну властивість — зберігати тепло. Тому в будинках встановлюють подвійні віконні рами.

— Отже, повторимо, які властивості повітря використовує людина:

- повітря стискається і пружне;

- повітря рухається;

- гаряче повітря піднімається вгору;

- повітря зберігає тепло.

6. Читання казки «Хто сильніший»

Одного разу зустрілися тепле і холодне повітря. Довго вони розмовляли, але вкінці виникла суперечка, хто сильніший. От холодне повітря і каже:

- Я сильніше за тебе, і мене бояться, бо коли надворі холодно, всі ховаються по своїх домівках. Я маю таку силу, яка перетворює воду в лід. Із настанням холоду птахи відлітають у теплі краї, залишаючи свої гнізда.

А тепле повітря відповідає:

- Я згідне, ти сильне, але я маю більшу силу і владу. Адже із настанням тепла все прокидається від глибокого сну, оживає земля, розпускаються листочки, зацвітають квіти, повертаються із вирію птахи. Все навколо стає радісним. Отже, я маю більшу силу.

(З журналу)

 

VI. Підбиття підсумків. Рефлексія

— Які властивості повітря ви знаєте? (Прозоре, безбарвне, не має запаху і смаку, пружне, завжди знаходиться в русі, гаряче повітря піднімається вгору, а холоднее опускається вниз.)

— На уроці ми довели, що повітря знаходиться  навколо нас усюди. Якщо його так багато, то чи потрібно його охороняти, піклуватися про його чистоту?

— Що треба робити, щоб повітря на землі не стало менше? (Ні — машинам,так — велосипеду!)

— Що потрібно робити для того, щоб повітрябуло чистим? (Більше насаджувати дерев, кущів — вони збагачуют ьповітря киснем, роблять його чистішим і свіжішим.)

— Як люди навчилися використовувати повітря?

 

VII. Домашнєзавдання

С. 85–87.

docx
Додано
23 січня 2020
Переглядів
13817
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку