Урок "Повітря. Властивості повітря"

Про матеріал
Урок з природознавства розвиває в учнів інтерес до предмета. Формує у дітей вміння мислити, робити висновки, спостерігати, аналізувати, використовувати власний життєвий досвід.
Перегляд файлу

           Бирлівська ЗОШ І-ІІ ступенів

 

 

                 Повітря.   

    Властивості  

          повітря.

        (Дослідницький практикум)

     

 

            Природознавство 1 клас

                        Тузенко С. А.

 

 

Тема:Повітря. Властивості повітря.

            Чому підстрибує м’яч?

            (Дослідницький практикум)

Мета: З’ясувати властивості повітря і значення 

              повітря в природі;

              вчити дітей досліджувати властивості 

              повітря, проводити досліди, фіксувати й 

              аналізувати результати;

              виховувати  пізнавальний інтерес до 

              вивчення природи, здатність спілкуватися

              в процесі спільної роботи.

Обладнання: ілюстрації, пробірки, повітряні

                          кульки, вчительська презентація, 

                          мультимедійна дошка, склянка з 

                          водою, свічки, грудочка сухої глини та 

                          землі.

                                               Хід уроку

І. Організація класу

     Продзвенів уже дзвінок,

     Починається урок.

     Щоб урок минув цікаво

     Всі беремося до справи.

     Працюватимем старанно,

    Щоб почути у кінці,

    Що у нашім першім класі

    Діти – просто молодці!

ІІ. Хвилинка спостережень

  • Яка пора року за вікном?
  • Яке сьогодні число і місяць?
  • Який стан неба?
  • Чи був сьогодні вітер?
  • А опади?

 

ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку

       Метод «Дивуй» (Цей метод допомагає зацікавити дітей та підвести їх до вивчення нового матеріалу)

  1. Розповідь учителя
  • Одного ранку, першокласник Андрійко швиденько встав, зробив зарядку, вмився, почистив зубки, застелив постіль і сів до столу, щоб поснідати. Матуся налила йому смачного супу. Суп був гарячий. Андрійко попросив матусю:
  • Матусю, вистуди супчик!

Мама підійшла до Андрійка і сказала:

  • У тебе є вітерець під носиком. Постуди супчик  

сам.

Андрійко задумався: - Про який це вітерець під носиком сказала мама?

Він покрутився, заглянув під стіл, попробував пальчиком під своїм носиком та нічого там не знайшов.

     Хлопчик почекав поки суп вистигне, поїв і швиденько вибіг на вулицю. На вулиці подув сильний вітер, він зірвав картузик у Андрійка.

  • Що таке вітер? Звідки він береться? – подумав хлопчик. Але поспішив до школи.

На уроці фізичної культури дівчатка стрибали на скакалках, а хлопчики грали м’ячем.

   - Чому підстрибує м’яч? – сказав хлопчик, подумав 

       і побіг до решти діток…

      (Розповідь учителя супроводжується ілюстраціями)

       Учитель

  • Діти, сподобалась вам ця історія? Сьогодні на 

  уроці ми спробуємо дати відповіді на запитання

  Андрійка, а тому на уроці будемо:

  1. Спостерігати
  2. Міркувати
  3. Виконувати досліди
  4. Робити висновки
  1. Гра «Мікрофон»

(Цей вид роботи дає змогу актуалізувати опорні знання учнів)

Дайте відповіді на запитання:

  • Які умови необхідні для життя живих організмів?
  • Вірно, однією з умов, необхідних для життя живих організмів є – повітря.

-  Отож, тема сьогоднішнього нашого уроку:

   Повітря. Його властивості.

ІІІ. Ігрова хвилинка

  • Сьогодні на уроці у нас незвичайна гостя. Це – Повітряна Кулька. Вона буде спостерігати за тим, як ви будете працювати на уроці. А потім вас чекає сюрприз від нашої гості.

ІV. Вивчення нового матеріалу

  1. Розповідь учителя, яка супроводжується показом слайдів.
  • Повітря належить до неживої природи, але живий організм не може без нього існувати.

Слайд 1. Наша планета Земля закутана, мов ковдрою товстим шаром повітря. Цей шар називають Атмосферою Землі. Він захищає нашу планету від холодного космосу, та пекучих сонячних променів. Що ж таке повітря?

Слайд 2. Повітря – це природна суміш газів, яка складається з 78% азоту, 20% кисню, 1% вуглекислого газу. Азоту в повітрі найбільше. Але для дихання він не придатний. Всім живим організмам потрібен кисень. Де ж знаходиться повітря? Повітря оточує нас з  усіх боків. Воно заповнює усі проміжки й щілини в предметах. Ви можете торкнутись повітря.

Дослід 1.

Візьміть повітряну кульку і наповніть її повітрям. А тепер обережно направте струмінь повітря на своє обличчя. Що ви відчули? Ви відчули дотик повітря до шкіри.

Слайд 3.

 - Вияснимо, які ж властивості має повітря?

      Подивіться, що ви бачите навколо себе?

   Повітря нам заважає бачити предмети?

   Ні, воно прозоре. Чи можемо ми побачити  

   повітря? Ні, ми не бачимо повітря. За допомогою 

   зору ми можемо виявити повітря в деяких

   випадках. Проведемо наступний дослід.

Дослід 2.

Опускаємо в банку з водою склянку догори дном. Повільно нахиляємо її. Що ви бачите? Зі склянки виходять бульбашки повітря, а в склянку  потрапляє вода.

  • Якого кольору повітря? (Безбарвне). Та товстий шар повітря має колір. Блакитне небо – це товстий шар повітря, освітлений сонцем.
  • А зараз – вдихніть. Чи має повітря запах? Ні, повітря не має запаху.

Слайд 4.

  • Скажіть, будь-ласка, чому взимку шерсть у тварин робиться густою, а ми одягаємо хутряну шапку та шубу? Повітря знаходиться між волосками тканини хутра і не пропускає тепло нашого тіла.

  Слайд 5.

 Повітря добре підтримує вогонь.

 Дослід 4. (Зі свічками)

  • Запалимо дві свічки. Одну з них накриємо склянкою. Що станеться з другою свічкою? Вона погасне тому, що немає доступу повітря. Отже, повітря добре підтримує вогонь.

Зробимо висновок:

Виявляється, що повітря не тільки нас оточує, а воно є в ґрунті, у піску, у воді, ним дихають усі мешканці водойм.

V. Фізкультхвилинка 

   - Віє вітер нам в лице,

     Захиталось деревце.

     Вітер віє вище, вище,

     А дерева – нижче, нижче.

  VI. Продовження роботи над темою уроку

  Дослід 5.

  Візьміть аркуш паперу і помахайте ним перед  

  обличчям. Що ви відчули? Ми відчули вітер.

  Слайд 6.

  Вітер – це рух повітря. Давайте дізнаємося як люди 

  використовують силу вітру. 

  VII. Робота за підручником. (с. 40 – 41)

  Роздивіться і скажіть – як люди навчилися  

  використовувати властивості повітря. (Розповіді 

  дітей за ілюстраціями підручника)

  VIII. Запитання до природи. Чому підстрибує м’яч?

  • Повітря має властивість стискатися і 

Розширюватися. Коли м’яч вдаряється об землю – повітря в ньому стискається, а потім розширюється і м’яч з силою відскакує від землі. (Учитель і діти проводять досліди з м’ячем)

   IX. Робота над ілюстраціями

  1. Розповідь учителя про забруднення і охорону 

        чистоти повітря.

  1. Робота в парах за картками.
  2. Перевірка роботи.

X. Хвилинка відпочинку. Вправа «Органи чуттів»

(Цей вид роботи дає можливість практично перевірити знання учнями органів чуттів людини)

  • Покажіть пальчиками орган зору, орган нюху, орган слуху, орган смаку і орган дотику.
  • Покажіть очі, носик, вушка, язичок, пальчики.

XI. Узагальнення та систематизація знань та вмінь учнів

  1. Робота над загадками.
  • Відгадайте загадки:
  • Рукавом махнув – дерева нагнув. (Вітер)
  • Не звір, а виє. (Вітер)
  • Крил не має, скрізь літає та ще й куряву здіймає (Вітер)
  • Куди ступиш – всюди маєш, хоч не бачиш, а вживаєш. (Повітря)
  1. Гра «Незакінчені речення»

(Гра «Незакінчені речення» виявляє як діти засвоїли і зрозуміли вивчений матеріал на уроці)

  • Повітря є…
  • Без повітря не можуть жити…
  • Вітер – це рух…
  • Без повітря ми можемо прожити…
  • Діти, скажіть, чи дали ми відповіді на запитання Андрійка? (Так)

XII. Підсумок уроку

  • Вам сподобався урок? І нашій гості Повітряній

Кульці він теж сподобався. В подарунок ви отримуєте повітряні кульки і ось такі смайлики. Оцініть свою роботу на уроці, домалювавши смайликам ротики.

- Діти, зберігайте чистоту повітря та будьте здорові!

 

 

    

                                                                 

 

 

 

                                                                    

 

doc
Додано
3 лютого
Переглядів
964
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку