Тема. Повні й неповні речення. Тире в неповних реченнях.
Мета: поглибити знання про повні й неповні речення, сформувати вміння виділяти неповні речення з-поміж повних, розвивати увагу, мислення, уміння користуватися цими видами синтаксичних одиниць у мовленні, удосконалювати навички вживання тире в неповних реченнях; виховувати культуру мовлення за допомогою дидактичного матеріалу.
Очікувані результати: учень/учениця знає види односкладних речень, пояснює будову односкладних речень кожного з типів; пояснює розділові знаки в неповних реченнях; розрізняє речення односкладні й неповні; конструює односкладні речення вивчених видів, а також неповні речення; ставить правильно тире в неповних реченнях й обґрунтовує його використання; знаходить і виправляє пунктуаційні помилки на вивчені правила; правильно будує тексти різних типів і стилів, використовуючи виражальні можливості односкладних і неповних речень; доречно вживає неповні речення в діалозі, а також у складних реченнях для уникнення невиправданих повторів; правильно інтонує неповні речення; оцінює виражальні можливості й роль односкладних і неповних речень у текстах художнього, розмовного, публіцистичного стилів.
Обладнання: мультимедійний комплект.
Вид діяльності (слайд) |
Перебіг уроку |
Примітки |
Тема уроку |
Повні й неповні речення. Тире в неповних реченнях. |
|
Актуалізація опорних знань |
Гра «Школа розвідників» (учитель дає визначення, учні ставлять цифру коду). КОД ПОСЛІДОВНІСТЬ ВИЗНАЧЕНЬ ШИФР 1. Оз.-ос. Оз.-ос. (конкретної особи) 1 2. Неоз.-ос. Безос. (без особи) 4 3. Уз.-ос. Назив. (стверджує наявність…) 5 4. Безос. Уз.-ос. (будь-ким) 3 5. Називне. Неоз.-ос. (невизначеною) 2 |
|
Спостереження за мовним матеріалом |
Які слова можна вставити на місці знаків питання? Чи легко їх відтворити? В руки [ ?] зброю! В душу [ ?] гнів! В серце [ ?] сміливість батьків! (О. Олесь) |
|
Завдання уроку |
Це потрібно… знати: які речення називаються повними й неповними; коли ставиться тире в неповних реченнях; яку роль виконують неповні речення в мовленні; вміти: розрізняти односкладні речення та двоскладні неповні; ставити правильно розділові знаки в неповних реченнях; використовувати неповні речення в усному та писемному мовленні. |
|
Робота з підручником |
§26, с. 167-168.
|
|
|
Вправа 289. Розрізнення неповних речень та односкладних + синтаксичний розбір.
|
|
«Ти – редактор». |
Записати речення, уникаючи невдалого повтору слів. Пояснити вживання тире.
|
|
Рефлексія |
ЗНАЮ УМІЮ ТРЕБА ПОПРАЦЮВАТИ |
|
Домашнє завдання |
Підручник, §26, с. 167-168, вправа 290 – переписати речення, розставити пропущені розділові знаки, підкреслити головні члени речення. |
|