Захід до Дня української писемності та мови. Інтелектуальна гра " Мово моя , барвінкова".

Про матеріал
Мета цього заходу формувати розуміння того, що українська мова- скарб, без якого не може існувати ні народ , ні держава. Також розширювати знання про виникнення української писемності, красу і багатство української мови, пробудити почуття національної гідності, бажання глибше вивчати її. Розвивати пам'ять, швидкість мислення, увагу, кмітливість. Прищеплювати здоровий дух змагання, прагнення стати кращим.
Перегляд файлу

 

 

 

C:\Users\AdminPC\Desktop\1604870994_5_e.jpg

 

 

Захід до Дня української писемності та мови.

Інтелектуальна гра «Мово моя, барвінкова».

3- 4 клас

 

 

Мета: Навчати дітей любити, розуміти і збагачувати українську мову. Розширювати знання про   красу і багатство нашої мови.  Виховувати почуття  національної  гідності.   Розвивати  логічне , творче  мислення і пам’ять. Виховувати любов до рідної мови, рідного краю, його   традицій,  почуття    поваги  до  всього  свого, українського,   бажання  розмовляти  рідною  мовою.

Обладнання.   Вишивані  рушники,  портрет Т.Г. Шевченка,  розтяжки на дошку  «Мово  моя , барвінкова!»,  «Бринить –співає наша мова, чарує, тішить і п’янить»,   ілюстрації, картки з завданнями, відео  пісні Т. Шарган «Батьківська мова», уривок з мультфільма «Солом'яний бичок», аудіо запис пісні

                  Н. Май « Мова єднання»

 

І. Вступна частина

1.Виступ вчителя про історію виникнення Дня української писемності та мови

2. Ведучий

 - Мова – це великий дар природи, який людина розвиває і вдосконалює протягом тисячоліть. А мова, в свою чергу, розвиває і вдосконалює людину. Українська  мова  за своєю  милозвучністю  посідає  одне  з  перших  місць  між  європейськими.  Її  красу  та  співучість  визнає  весь  світ.  Немає  народу,  байдужого  до  рідної  мови,  до  своєї   землі,  тієї,  на  якій  ти  народився  і  живеш.

3. Виступ дітей

1 учень  Велична, щедра і прекрасна мова,

                Прозора й чиста, як гірська вода, -

                 То України мова барвінкова, -

                 Така багата й вічно молода.

                  Вона, як ніжна пісня колискова,

                  Заходить в серце й душу з ранніх літ,

                  Ця мова, наче пташка світанкова,

                  Що гордо лине в свій стрімкий політ.

2 учень     Солов’їну,  барвінкову,

                 Колосисту -  на  віки –

                 Українську  рідну  мову

                 В дар дали мені батьки.

                 Берегти  її, плекати

                 Будем  всюди  й повсякчас,

                 Бо ж єдина – так, як мати –

                Мова в кожного із нас.

 

ІІ. Основна частина

  1. Ознайомлення з правилами гри
  • Любі друзі, ми починаємо конкурс мовознавців «Мово моя , барвінкова» для учнів 3 -4 класів.

  Змагаються 2 команди по 7 учнів.   Для вас запропоновано чотири теми (номінації), в кожній з них по 6 завдань різної складності. За кожну правильну відповідь ви отримаєте зазначену кількість балів, але якщо відповісте не правильно – бали віднімаються. Серед завдань зустрічаються і приємні сюрпризи. Команди по черзі вибирають номінацію і вартість запитання, після короткого обговорення відповідають.

     Для глядачів окремі питання й завдання.

     Сподіваюся, що всім буде цікаво.

 

  1. Представлення членів журі

 

І номінація «Звуки і букви»

10 балів – Скільки букв в українському алфавіті?

20 балів – Скільки голосних звуків в українській мові?

 30 балів – Які букви в українській мові завжди позначають 2 звуки?

 40 балів – Скільки звуків в слові дзвонять?

 50 балів – Які букви позначають м'якість приголосних звуків?

 60 балів – Як називається водойма, де купається Марічка?

 

        ІІ номінація «Казки»

 10 балів – Хто Журавлика вітав,

                     Ще й кашкою пригощав?

                     Пригадайте-но, будь ласка,

                     Із якої герой казки? («Лисичка та Журавель»)

 

 20 балів –   Ця брехуха – і рогата,

                  І баньката й бородата.

                  Обдурила свого діда,

                  Принесла в родину біди,

                  Хату в зайчика украла,

                  Жити в домі цьому стала.

                  Добрий рак її прогнав

                   І зайчика врятував.

                   Як же звати цю рогату

                    Вередуху бородату?               (Коза-Дереза)

       

   30 балів –   Двоє сірих мишенят

                        Працювати не хотять.

                        Все пустують, все танцюють,

                        Півника прохань не чують.

                        До роботи - геть не годні,

                        То ж лишилися голодні.

                        Як же звати мишенят?

                        Хто ж бо знає із малят? (Круть і Верть)

  40 балів –   У лисички розкошує

                       Спить у ліжку і жирує.

                        Цей котюра ну й доскоцький!

                         А назвав себе…             (Пан Коцький)

   50 балів – Це маленька горошина

                       Принесла в родину сина.

                       Мав таку цей хлопець силу,

                       Що зміюку підкорила.

                       Визволив сестру, братів,

                       Простить зради не схотів,

                       То ж пішов у світ блукати,

                       Долі кращої шукати.

                       Відгадайте без підказки,

                       Із якої герой казки?         («Котигорошко»)

   60 балів – Відгадайте казку. (Уривок з мультфільма «Солом'яний бичок»)

          ІІІ номінація «Фразеологізми»

 10 балів – Вибери правильну відповідь. Водити за носа – це:

а) ходити по колу; б) обманювати; в) насміхатися

       20 балів – Поясніть значення фразеологізму: п’ятачками накивати.

       30 балів – Складіть речення з фразеологізмом відкладати у довгий ящик, щоб розкрити його значення

       40 балів – Доповни фразеологізми словами. Поясніть значення одного на вибір.

                Ні кола, ні … .   Тримати язик за … . За три дев'ять …. .

Картинки по запросу подарок коробка раскраска      

      50 балів – (Музичний подарунок: відео  пісні Т.Шарган «Батьківська мова». Бали зараховуються)

 

       60 балів –  Поясніть значення фразеологізмів: зарубати на носі, точити теревені, ведмежа послуга, глечик розбити. 

                  ІV номінація « Загадки»   

         10 балів - Сонце пече, липа цвіте, вишня достигає. Коли це буває? (У липні)

         20 балів – У вінку зеленолистім, червоному намисті, видивляється у воду на свою  хорошу вроду. (Калина)

          30 балів – На базарі не знайдеш, на вагах не зважиш. (Знання)

           40 балів – Завжди в роті, а не проковтнеш. (Язик)

             50 балів – В синім небі світлячки. Не дістать до них рукою. А найбільший світлячок вигнувся дугою. (Місяць і зорі)

            60 балів – Під яким деревом сидить заєць під час дощу? (Мокрим)

 

Питання та завдання для глядачів

1.«Мовний калейдоскоп»

  • Державна  мова  України  (українська).
  • Мати батька або матері (бабуся)
  • Обрядова пісня, в якій оспівується пробудження природи, кохання, надії на врожай (веснянка)
  • Прикраси з перлів, коралів, які носять жінки на шиї (намисто)
  • Старовинна обрядова новорічна пісня, що виконується 31 грудня та 1 січня за старим стилем (щедрівка)
  • Квіти, листя, гілки, сплетені в коло, яким зазвичай прикрашають голову дівчата (вінок)
  • Спосіб числення днів у році, а також таблиця  з переліком усіх днів року (календар)
  • Прилад для визначення сторін світу(компас)
  • Машина для їзди, яку рухають ногами (велосипед)
  • Страва з варених крупів (каша)
  • Наука про минуле (історія)
  • Знак у  кінці  питального  речення  (?).
  • Слова з  протилежним  значенням (антоніми).
  • Перша буква у власній  назві (велика).
  • Розписне  яйце (писанка).
  • Символ  українців, що  оберігає (оберіг).
  • Список  літер  встановленого  порядку ( алфавіт).

 

  1. Конкурс на кращого читача (скоромовки)

Горох у городі виріс небувалий

Горобці город пограбували.

 Миші в шафі шаруділи

 Шість шарфів шерстяних з`їли.

 

Їхала Хима до Максима

Візком-тарадайкою;

Тарадайка торохкоче,

Сива кобила везти не хоче.

 

  1. Конкурс     «Закінчи  прислів'я» 

Що  маєш  казати -…  (наперед  обміркуй).

Говори  мало,  слухай  багато,  а…     (думай  ще  більше).

Не  хочеш  почути  поганих  слів, …    (не  кажи  їх  сам).

Умій  вчасно  сказати  і  вчасно…        (змовчати).

Краще  мовчати,  аніж…   (брехати).

Дав  слово -   …     (дотримай  його).

 Шабля  ранить  голову, а  слово -…     (душу).

Від  теплого  слова  і…   (крига  скресне).

Більше  діла -   …     (менше  слів).

 

ІV. Підведення підсумків

Ведучий   - Поки журі підводить підсумки гри і визначає переможців і самих активних глядачів, заспіваємо пісню «Мова єднання».

  1. Пісня
  2. Нагородження переможців і самих активних глядачів
  3. Заключне слово
  4. Бережімо, шануймо, любімо, вивчаймо рідну мову – цей невмирущий голос України!

 

 

docx
Пов’язані теми
Українська мова, 3 клас, Сценарії
НУШ
Додано
12 березня 2023
Переглядів
421
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку