Захід до Дня української писемності та мови.
Інтелектуальна гра «Мово моя, барвінкова».
3- 4 клас
Мета: Навчати дітей любити, розуміти і збагачувати українську мову. Розширювати знання про красу і багатство нашої мови. Виховувати почуття національної гідності. Розвивати логічне , творче мислення і пам’ять. Виховувати любов до рідної мови, рідного краю, його традицій, почуття поваги до всього свого, українського, бажання розмовляти рідною мовою.
Обладнання. Вишивані рушники, портрет Т.Г. Шевченка, розтяжки на дошку «Мово моя , барвінкова!», «Бринить –співає наша мова, чарує, тішить і п’янить», ілюстрації, картки з завданнями, відео пісні Т. Шарган «Батьківська мова», уривок з мультфільма «Солом'яний бичок», аудіо запис пісні
Н. Май « Мова єднання»
І. Вступна частина
1.Виступ вчителя про історію виникнення Дня української писемності та мови
2. Ведучий
- Мова – це великий дар природи, який людина розвиває і вдосконалює протягом тисячоліть. А мова, в свою чергу, розвиває і вдосконалює людину. Українська мова за своєю милозвучністю посідає одне з перших місць між європейськими. Її красу та співучість визнає весь світ. Немає народу, байдужого до рідної мови, до своєї землі, тієї, на якій ти народився і живеш.
3. Виступ дітей
1 учень Велична, щедра і прекрасна мова,
Прозора й чиста, як гірська вода, -
То України мова барвінкова, -
Така багата й вічно молода.
Вона, як ніжна пісня колискова,
Заходить в серце й душу з ранніх літ,
Ця мова, наче пташка світанкова,
Що гордо лине в свій стрімкий політ.
2 учень Солов’їну, барвінкову,
Колосисту - на віки –
Українську рідну мову
В дар дали мені батьки.
Берегти її, плекати
Будем всюди й повсякчас,
Бо ж єдина – так, як мати –
Мова в кожного із нас.
ІІ. Основна частина
Змагаються 2 команди по 7 учнів. Для вас запропоновано чотири теми (номінації), в кожній з них по 6 завдань різної складності. За кожну правильну відповідь ви отримаєте зазначену кількість балів, але якщо відповісте не правильно – бали віднімаються. Серед завдань зустрічаються і приємні сюрпризи. Команди по черзі вибирають номінацію і вартість запитання, після короткого обговорення відповідають.
Для глядачів окремі питання й завдання.
Сподіваюся, що всім буде цікаво.
І номінація «Звуки і букви»
10 балів – Скільки букв в українському алфавіті?
20 балів – Скільки голосних звуків в українській мові?
30 балів – Які букви в українській мові завжди позначають 2 звуки?
40 балів – Скільки звуків в слові дзвонять?
50 балів – Які букви позначають м'якість приголосних звуків?
60 балів – Як називається водойма, де купається Марічка?
ІІ номінація «Казки»
10 балів – Хто Журавлика вітав,
Ще й кашкою пригощав?
Пригадайте-но, будь ласка,
Із якої герой казки? («Лисичка та Журавель»)
20 балів – Ця брехуха – і рогата,
І баньката й бородата.
Обдурила свого діда,
Принесла в родину біди,
Хату в зайчика украла,
Жити в домі цьому стала.
Добрий рак її прогнав
І зайчика врятував.
Як же звати цю рогату
Вередуху бородату? (Коза-Дереза)
30 балів – Двоє сірих мишенят
Працювати не хотять.
Все пустують, все танцюють,
Півника прохань не чують.
До роботи - геть не годні,
То ж лишилися голодні.
Як же звати мишенят?
Хто ж бо знає із малят? (Круть і Верть)
40 балів – У лисички розкошує
Спить у ліжку і жирує.
Цей котюра ну й доскоцький!
А назвав себе… (Пан Коцький)
50 балів – Це маленька горошина
Принесла в родину сина.
Мав таку цей хлопець силу,
Що зміюку підкорила.
Визволив сестру, братів,
Простить зради не схотів,
То ж пішов у світ блукати,
Долі кращої шукати.
Відгадайте без підказки,
Із якої герой казки? («Котигорошко»)
60 балів – Відгадайте казку. (Уривок з мультфільма «Солом'яний бичок»)
ІІІ номінація «Фразеологізми»
10 балів – Вибери правильну відповідь. Водити за носа – це:
а) ходити по колу; б) обманювати; в) насміхатися
20 балів – Поясніть значення фразеологізму: п’ятачками накивати.
30 балів – Складіть речення з фразеологізмом відкладати у довгий ящик, щоб розкрити його значення
40 балів – Доповни фразеологізми словами. Поясніть значення одного на вибір.
Ні кола, ні … . Тримати язик за … . За три дев'ять …. .
50 балів – (Музичний подарунок: відео пісні Т.Шарган «Батьківська мова». Бали зараховуються)
60 балів – Поясніть значення фразеологізмів: зарубати на носі, точити теревені, ведмежа послуга, глечик розбити.
ІV номінація « Загадки»
10 балів - Сонце пече, липа цвіте, вишня достигає. Коли це буває? (У липні)
20 балів – У вінку зеленолистім, червоному намисті, видивляється у воду на свою хорошу вроду. (Калина)
30 балів – На базарі не знайдеш, на вагах не зважиш. (Знання)
40 балів – Завжди в роті, а не проковтнеш. (Язик)
50 балів – В синім небі світлячки. Не дістать до них рукою. А найбільший світлячок вигнувся дугою. (Місяць і зорі)
60 балів – Під яким деревом сидить заєць під час дощу? (Мокрим)
Питання та завдання для глядачів
1.«Мовний калейдоскоп»
Горох у городі виріс небувалий
Горобці город пограбували.
Миші в шафі шаруділи
Шість шарфів шерстяних з`їли.
Їхала Хима до Максима
Візком-тарадайкою;
Тарадайка торохкоче,
Сива кобила везти не хоче.
Що маєш казати -… (наперед обміркуй).
Говори мало, слухай багато, а… (думай ще більше).
Не хочеш почути поганих слів, … (не кажи їх сам).
Умій вчасно сказати і вчасно… (змовчати).
Краще мовчати, аніж… (брехати).
Дав слово - … (дотримай його).
Шабля ранить голову, а слово -… (душу).
Від теплого слова і… (крига скресне).
Більше діла - … (менше слів).
ІV. Підведення підсумків
Ведучий - Поки журі підводить підсумки гри і визначає переможців і самих активних глядачів, заспіваємо пісню «Мова єднання».