Математика
3 клас
Тема. Повторення і закріплення вивченого про частини. Розв'язування
складених задач на 2-4 дії
Мета. Узагальнити знання учнів за вивченою темою; закріпити навички усних
обчислень; удосконалювати вміння розв'язувати складені задачі на 2-4 дії;
розвивати увагу; виховувати інтерес до вивчення математики.
І. Організація класу. Рефлексія
ІІ. Актуалізація опорних знань
1. Перевірка домашнього завдання
1) Завдання 1029
-Чому дорівнює довжина відрізка АВ, якщо 1/ 2 його становить 15 см?
( 15х 2= 30 см)
-Чому дорівнює довжина відрізка АВ, якщо 1/ 7 його становить 20 мм?
( 20х7=140 мм )
-Чому дорівнює довжина відрізка АВ, якщо 1/ 3 його становить 7 дм?
( 7х3= 21 дм )
2) Задача 1030
-Яка була довжина колоди? ( 2х4=8м)
-Яка довжина частини, що залишилася? (8-2=6м)
2. Гра «Так» чи «Ні»
-Дробове число складається з 2 частин. (Ні)
-Риска дробу вказує на дію ділення. (Так)
-Чисельник записують під рискою дробу.(Ні)
-Знаменник записують під рискою дробу. (Так)
-Чисельник показує, на скільки рівних частин поділено ціле. (Так)
-Знаменник показує, скільки рівних частин узято. (Так)
-Дроби називають частинами. (Так)
ІІІ. Повідомлення теми, мети уроку
-Сьогодні на уроці ми повторимо й закріпимо вивчений матеріал про частини.
ІV. Узагальнення й систематизація знань учнів
(2 учні працюють біля дошки)
Взаємоперевірка за дошкою: 200г; 2хв; 20с; 1год; 54; 72; 100; 60.
-Визначте довжину кожної смужки за її частиною.
-Перша смужка має довжину 8 см, тому що 2х4=8см.
-Друга смужка має довжину 10см, тому що 5х2=10см.
-Позначте дробами зафарбовані частини смужки.
-Запишіть і порівняйте ці дроби.
2) Завдання 1034 самостійно
50х10=500см=5м
3) Задача 1035
-Прочитайте задачі, порівняйте їх.
-Що ви можете про них сказати?
Учні порівнюють задачі, з’ясовують, що друга задача є оберненою до першої, розв’язують їх самостійно.
(Самоперевірка за дошкою)
Фізкультхвилинка
4) Практична робота за №1033
-Яка частина круга зафарбована синім кольором.
-Позначте її дробом.
-Що означає чисельник і знаменник цього дробу?
5) Задача 1036
-Прочитайте задачу та уявіть, про що в ній ідеться. (Про велику рогату худобу.)
-Яка велика рогата худоба була на фермі? (Бики і корови)
-Які ключові слова виділимо в задачі? (Бики, корови)
-Складіть короткий запис умови задачі.
-За коротким записом поясніть числові дані задачі.
-Що запитується в задачі? (Скільки корів є на цій фермі?)
-Що треба знати, щоб відповісти на питання задачі? (Треба знати два числові значення: 1 — скільки всього великої рогатої худоби на фермі (невідомо), та 2 — скільки було биків (відомо — 150).)
-Яку арифметичну дію потрібно виконати, щоб відповісти на питання задачі? (Дію віднімання)
-Чи можемо відразу відповісти на питання задачі? (Ні, ми не знаємо, скільки всього великої рогатої худоби.)
-Що треба знати, щоб про це дізнатися? (Треба знати два числові
значення: 1 — скільки було биків (відомо — 150), та 2 — яку частину
всієї великої рогатої худоби становлять бики (відомо — шосту).)
-Якою арифметичною дією відповімо на це запитання?
(Дією множення: щоб знайти число за його частиною, треба це число помножити на знаменник.)
-Чи можемо ми відразу відповісти на це запитання? (Так)
(Після цього учні працюють самостійно, один учень — за закритою дошкою).
Розв'язання
1)150 • 6 = 900 (шт.) — усього великої рогатої худоби;
2)900-150 = 750 (кор.)
Відповідь: 750 корів є на фермі.
Офтальмологічна пауза
6) Розв'язування логічних завдань
1) Завдання 1037.
2) Троє рибалок вирішили розділити всю пійману ними рибу порівну. Один із них упіймав 17 рибин, другий — 12, а третій — 10. Хто кому і скільки рибин має віддати?
Розв'язання
1) 17 + 12 + 10 = 39 (риб.) — усього;
2) 39 : 3 = 13 (риб.) — порівну кожному;
3) 17-13= 4 (риб.) — має віддати перший рибалка.
Відповідь: другому рибалці мають віддати 1 рибину, а третьому — 3 ри¬бини.
3) У бак влили 100 банок води. У кожну банку входить 25 склянок.
5 склянок складає 1 літр. Скільки літрів води влили у бак?
Розв'язання
1) 25 : 5 = 5 (л) — в 1 банці
2) 5 • 100 = 500 (л) — в 100 банках
Відповідь: 500 л води влили в бак.
V.Підсумок уроку
-Як знайти частину від числа? Наведіть приклади.
-Як знайти число за його відомою частиною? Наведіть приклади.
-Дробом позначаємо ціле чи частину?
VI. Домашнє завдання
С. 158, № 1038-виконати практичну роботу, №1039-розв’язати задачу.