Урок "Повторення, узагальнення та систематизація знань з теми "Кількість речовини. Розрахунки за хімічними формулами"

Про матеріал
Урок: узагальнення та систематизації знань, умінь і навичок. Цілі і структура уроку відповідають темі. На певному етапі уроку, учні виконують відповідні завдання. Гра "Хімічний футбол"- повторення теоретичних питань з теми, "Формульний диктант"- знання відповідності фізичних величин і їх позначень, естафета "Хто швидший?"-вміння робити математичні розрахунки за хімічними формулами ,"Мозковий штурм) - навички розв'язувати різнорівневі задачі. Використано прийоми: "Самоперевірка" і "Самоаналіз"- учні оцінювали свої знання і колективно створили "Дерево успіху", на якому відображено навчальні досягнення кожного з них.
Перегляд файлу

Урок № 38.     8 клас

Тема. Повторення та узагальнення, систематизація знань з теми «Кількість речовини. Розрахунки за хімічними формулами».

Цілі уроку.

Дидактична:

  • повторити,  узагальнити та систематизувати знання учнів про кількість речовини, молярну масу, молярний об’єм, відносну густину газів;
  • удосконалити уміння та навички у розв’язанні розрахункових задач за хімічними формулами;
  • підготувати учнів до контролю знань з теми «Кількість речовини. Розрахунки за хімічними формулами».

Розвивальна:

  • розвивати логічне мислення;
  • вміння аналізувати та  планувати самостійну роботу;
  • практичні навички в розв’язуванні розрахункових задач та вміння використовувати їх у різних ситуаціях.

Виховна:

  • дати кожному учневі проявити свою особистість;
  • виховувати акуратність при виконанні роботи та веденні записів у зошитах;
  • формувати уважність, самостійність, відповідальність, вміння спілкуватися.

Тип уроку.  Узагальнення та систематизація знань, умінь та навичок.

Обладнання:таблиці «Періодична система хімічних елементів Д. І. Менделєєва», картки із завданнями,  комп’ютер, музична «колонка», ноутбук

  • Учні повинні знати:що означають поняття кількість речовини, молярна маса, молярний об’єм, відносна густина газів.
  • Учні повинні вміти:  розв’язувати розрахункові задачі за хімічними формулами.

Компетентності учнів на уроці.

Комунікативна, інформаційна, соціально – трудова, формування предметних компетентностей.

Форми і методи роботи: пізнавально-пошуковий, творчий,  індивідуальна та колективна робота,  комп’ютерна презентація.

Інтерактивні вправи та прийоми: естафета «Хто швидший?», «Мікрофон», «Мозковий штурм», «М’яке опитування», «Інтелектуальна розминка», «Самоперевірка», «Формульний диктант», «Міні-практикум», «Взаємне партнерство»,

                                                        Девіз уроку

«Все не так складно, як нам здається,

але й не так просто, як нам бажається.»

                                      СТРУКТУРА  ТА  ЗМІСТ  УРОКУ

І. Організація класу.

Добрий день, шановні гості, вчителі, учні. Подивіться  і посміхніться один одному. Нехай хороший настрій не полишає  вас протягом уроку.Нехай незрозуміле  стане зрозумілим, а складне — простим.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів на уроці. Повідомлення учням про використання «Дерево успіху».

 Тема узагальнюючого уроку«Кількість речовини. Розрахунки за хімічними формулами». (Слайд 1, запис на дошці і в зошиті) .  Мета уроку(Слайд 1.) Девіз уроку(Запис на дошці).  Шановні, зверніть увагу, на партах у вас знаходяться наліпки (5 штук)у вигляді листочків. Кожна наліпка  відповідає певному етапу роботи на уроці. А тепер зверніть увагу на плакат, на якому намальовано контури дерева наших успіхів, яке складається з 5 ярусів.Під час виконання завдань, протягом уроку, ви будете отримувати  бали,  і проставляти їх на наліпках. Після кожного виду роботи, наліпки прикріпляємо на певний ярус. Наприкінці уроку наше «Дерево успіху» зазеленіє. «Недостатньо тільки бажати – треба діяти»- говорив великий педагог В.Сухомлинський. Починаємо діяти. Бажаю вам успіхів у роботі!

ІІІ.  Повторення та узагальнення понять та засвоєння відповідної системи  знань

1.Гра «Хімічний футбол».(Інтелектуальна розминка) (5 хв.)

Вчитель задає питання учневі. Учень відповідає на питання і задає своє питання наступному учневі. Гра продовжується поки кожний учень не відповість на 2 питання. Кожне питання оцінюється в 0,5 бала, в сумі -  1 бал.

1. Дай визначення поняттю «кількість речовини». (Кількість речовини – цефізична величина, яка визначається кількістю найменших частинок речовини в певній її порціє)

2. Які одиниці вимірювання кількості речовини?  (Кількість речовини вимірюється в молях)

3. Чому дорівнює значення сталої Авогадро?  (Значення сталої Авогадро дорівнює 6,02*1023моль-1)

4. Дай визначення молярній масі. (Молярна маса – це фізична величина, яка дорівнює відношенню маси речовини до її кількості. Молярна маса – це маса 1 моль)

5. Дай визначення молярному обєму. (Молярним обємом називають обєм 1моль речовини.)

6. В яких одиницях вимірюється молярна маса та молярний обєм? ( Молярна маса вимірюється в г/моль, молярний обєм – л/моль )

7. Що спільного між поняттями «молярна маса» і «відносна молекулярна маса»? (Молярна маса і відносна молекулярна маса мають однакове чисельне значення, яке знаходимо за допомогою таблиці Д.І.Менделєєва.)

8. Чим відрізняються між собою поняття «молярна маса» і «відносна молекулярна маса»? (Молярна маса вимірюється в одиницях - г/моль, а відносна молекулярна маса безрозмірна величина)

9. Чому дорівнює молярний обєм газу за нормальних умов? (Молярний обєм газу за нормальних умов займає обєм 22, 4 л/моль)

10. Сформулюй закон Авогадро. (В однакових обємах різних газів за однакових температури і тиску міститься однакова кількість молекул)

11. Скільки молекул міститься в 1 моль будь якого газу за нормальних умов? (В 1 моль будь-якого газу за нормальних умовах міститься 6,02*1023молекул)

12. Які умови називають нормальні умови? (Нормальні умови – це температура 273 К, або 00С і атмосферний тиск 101,3 кПа, або 760 мм рт. ст.(1 атм).

13. Як позначається і яку розмірність має така величина, як відносна густина газів? ( Відносна густина газів позначається буквою Д і це безрозмірна величина)

14. Який фізичний зміст має значення відносної густини газів? (Відносна густина газу за іншим газом – це відношення маси певного об’єму газу до маси такого самого об’єму іншого газу (за однакових температури і тиску)

(Кожний учень записує на першій наліпці своє прізвище, кількість балів - 1 бал і розміщує на першому ярусі «Дерева успіху»)

Наступне завдання по варіантам.

2.  «Формульний диктант».(5хв.)

Вчитель показує на екрані картинки з назвами фізичних величин (слайди презентації), а діти записують в зошитах:

І варіант – позначення фізичної величини;

ІІ варіант – одиниці її вимірювання.

Кількість речовини

Молярна маса

Молярний об’єм

Число (стала) Авогадро

Маса речовини

Об’єм

Число структурних одиниць

Відносна атомна маса

Відносна молекулярна маса

Відносна густина газів

(Відповіді. Слайд)  Кожний учень самостійно перевіряє свою роботу.  Від 1 до 5 вірних відповідей оцінюється в 1 бал, від 6 і більше питань – 2 бали.

Підніміть руку,  хто оцінив свою роботу в 1 бал, в 2 бали?

( Учень записує бали на наліпці, прикріпляє на другому ярусі дерева.)

3.Самостійна робота. Естафета «Хто швидший ?»  (5хв).  (Таблиця на дошці) Учні за допомогою таблиці визначають молярні маси речовин по варіантам (одне обчислення – 0,5 бал І рівня (завдання 1, 2) всього 1бал, 2 бали ІІ рівня (завдання 3, 4, 5). Учень витирає формулу і записує значення її молярної маси. (Учень прикріпляє наліпку з балами на третій ярус)

Таблиця 1.

№ завдання

   1

учень

    2 учень

   3 учень

   4

Учень

    5

Учень

     6

учень

    7

Учень

     1

  СО

Fe2O3

CO2

SO2

SO3

Li2O

BaO

     2

Na2O

 N2O5

 K2O

 B2O3

CaO

 P2O5

 Cl2O7

     3

 CuSO4

 HClO3

H2CO3

H2CrO4

Al(OH)3

H2MnO4

HClO4

     4

 H2SO3

Fe(OH)2

FeCl3

Fe(OH)3

H3PO4

Na2CrO4

KOH

5

NaOH

Ca3(PO4)2

LiOH

Zn(NO3)3

BaCO3

Zn(OH)2

Li3BO3

 

№ завдання

   1

учень

    2 учень

   3 учень

   4

Учень

    5

Учень

     6

учень

    7

Учень

     1

  28

  160

  44

  64

  80

  30

 153

     2

  62

  108

  94

  70

  56

 142

 183

     3

 160

  84,5

  62

 118

  78

 121

 100,5

     4

  82

  90

 162,5

 107

  98

 162

 56

     5

  40

  310

  24

 189

  197

  99

 80

 

Валеологічна  пауза  (звучить музика)

1.Відведіть свій погляд від зошита і подивіться у вікно, знайдіть найвіддаленішу точку.

2. Заплющить очі і відкрийте очі. Повторіть вправу чотири рази. Очима повертаємо вліво – вправо, вверх – вниз по чотири рази.

3. Виконайте кругові рухи шиєю вправо – вліво, вперед – назад  чотири рази.

4. Виконайте рухи плечима вгору – вниз чотири рази.

4. Фронтальна робота з класом. («Мяке опитування»)

  1. Формула обчислення кількості речовини за числом структурних одиниць. Виходячи з формули  N дорівнює…
  2. Формула обчислення кількості речовини за відомою масою речовини.

Виходячи з формули  m дорівнює…

 

  1. Формула обчислення кількості речовини за відомим об’ємом газуватої речовини за нормальних умов.

Виходячи з формули  V дорівнює…

  1. Формула обчислення відносної густини газів.

Виходячи з формули  M1 дорівнює…

5. Заповнити таблицю 2. «Міні – практикум» (10 хв.)

Формула речовини

Відносна

молекулярна

маса

Об’єм (н. у.)

Молярна

маса

Кількість

речовини

Кількість 

формульних

одиниць

Маса

  1. СО

 28

22,4л

 28г/моль

1моль

 6,02*1023

 28г

  1. SO2

   64

 67,2л

 64г/моль

   3моль

18,06 *1023

 192г

  1. Н2О(газ)

   18

44,8л

 18г/моль

   2моль

 12,04*1023

  36г

  1. NH3

 17

 44,8л

 17г/моль

   2моль

 12,04*1023

3

  1. NO

 30

11,2л

 30г/моль

  0,5моль

 3,01 * 1023

 15г

  1. CH4

 16

 89,6л

 16г/моль

4моль

 24,08 *1023

 64г

  1. NO2

   46

 2,24л

 46г/моль

  0,1моль

 0,602*1023

4,6г

(Завдання оцінюється в 2 бали, учні прикріпляють четверту наліпку)

6. Інтерактивна вправа «Мозковий штурм» Розв'язування задач (10 хв.)

І рівень (2 бали)   (Додаток 1)

1.Обчисліть відносну густину метану СН4 за воднем Н2.(8)

2.Визначте, який об’єм за нормальних умов займають 5 моль вуглекислого газу.(112л)

3. Знайдіть відносну густину гелію за воднем.(2)

4. Яка кількість речовини міститься у зразку заліза масою 140г?(2,5 моль)

5. Відносна густина нітроген(ІV) оксиду за воднем – 23. Яка його молярна маса?(46 г/моль)

6. Обчисліть молярну масу газу, відносна густина якого за киснем дорівнює 2. (64 г/моль)

7. Знайдіть відносну густину сульфур(ІV) оксиду  за повітрям. (2,2)

ІІ рівень (3 бали)

1. Яка маса, кількість молекул та кількість речовини міститься в кисні об’ємом 11,2 л (н. у.)? Знайдіть відносну густину кисню за воднем.(n=0,5 моль, m=16 г, N= 3,01*1023 молекул, DH2=16)

2. Визначте число молекул, кількість речовини та об’єм (н. у.) 4,4 г карбон(IV) оксиду. Знайдіть відносну густину газу за Гелієм.(n = 0,1 моль,

V=2,24 л, N= 0,602*1023 молекул, DHе=11)

3. Визначте число молекул, масу та об’єм (н. у.) 2 моль озону О3. Знайдіть відносну густину газу за киснем.(m=96 г, N= 12,04*1023 молекул, DО2=1,5, V= 44,8 л )

4. Визначте кількість речовини, масу та об’єм (н. у.) 1,8  1023молекул чадного газу СО. Знайдіть відносну густину газу за повітрям..(n = 0,3 моль,

V=6,72 л, m = 8,4 г, Dпов.=1)

5. Яка маса, кількість молекул та яка кількість речовини міститься в сульфур (IV) оксиду  об’ємом 112 л (н. у.)? Знайдіть відносну густину газу за воднем..(n = 5 моль, m = 320 г, N= 30,1*1023 молекул, DН2=32)

6. Визначте число молекул, кількість речовини та об’єм (н. у.) 4,6 г нітроген(IV) оксиду. Знайдіть відносну густину газу за воднем..(n = 0,1 моль, V= 2,24 л, N= 0,602*1023 молекул, DH2=23)

7. Визначте число молекул, масу та об’єм (н. у.) 3,5 моль нітроген(І) оксиду.

Знайдіть відносну густину газу за Гелієм.(m=154 г, N= 21,07*1023 молекул, DНе=11, V=78,4 л )

ІІІ рівень (4 бали)

1.В якій масі кисню міститься стільки ж молекул скільки їх в 2,24 л (н.у.)водню?( 3,2 г; 0,602*1023 молекул)

2. Де більше молекул: в 5,6 л (н.у.) вуглекислого газу або в 2 г водню?(NH2 = 6,02*1023молекул; NCO2 =1,5*1023 молекул;  NH2  ˃ NCO2)

3. Який газ займає більший обєм (н.у.): азот масою 14 г або 0,602*1023 молекул хлору?(VN2 = 11,2л;  VCl2 = 2,24л;  VN2 ˃ VCl2)

(Записати бали, наліпки прикріпити)

ІV. Підведення підсумків, оцінювання, висновки

 Шановні діти. Час швидко сплинув. Урок добігає до кінця. Результат нашої праці – штучно створене ось це чудове зелене дерево.Рефлексивна діяльність учнів.(Заповнення оцінювальних листів. Питання в комп’ютері).  Сума балів, які ви отримали на уроці, і є ваша оцінка

Оцінювання учнів: Гайфутдінов Олександр -     , Григораш Владислав -     ,      

Дурандін Богдан -    , Кушка Іван -     , Максимович Даша -    , Серьоженко Настя -   , Чорна Вікторія -    .

V. Домашнє  завдання( Слайд) Повторити §19 - 22

Самостійно придумати умову задачі з використанням понять «кількість речовини», «молярна маса», «молярний об’єм» або «відносна густина газів» і розв’язати її.

Урок   закінчено.  Дякую.   До побачення! 

 

 

                                                                                                          Додаток 1

 

І рівень (2 бали) 

1.Обчисліть відносну густину метану СН4 за воднем Н2.

2.Визначте, який об’єм за нормальних умов займають 5 моль вуглекислого газу.

3. Знайдіть відносну густину гелію за воднем.

4. Яка кількість речовини міститься у зразку заліза масою 140г?

5. Відносна густина нітроген(ІV) оксиду за воднем – 23. Яка його молярна маса?

6. Обчисліть молярну масу газу, відносна густина якого за киснем дорівнює 2

7. Знайдіть відносну густину сульфур(ІV) оксиду  за повітрям.

 

ІІ рівень (3 бали)

1. Яка маса, кількість молекул та кількість речовини міститься в кисні об’ємом 11,2 л (н. у.)? Знайдіть відносну густину кисню за воднем.

2. Визначте число молекул, кількість речовини та об’єм (н. у.) 4,4 г карбон(IV) оксиду. Знайдіть відносну густину газу за Гелієм.

3. Визначте число молекул, масу та об’єм (н. у.) 2 моль озону О3. Знайдіть відносну густину газу за киснем.

4. Визначте кількість речовини, масу та об’єм (н. у.) 1,8  1023молекул чадного газу СО. Знайдіть відносну густину газу за повітрям.

5. Яка маса, кількість молекул та яка кількість речовини міститься в сульфур (IV) оксиду  об’ємом 112 л (н. у.)? Знайдіть відносну густину газу за воднем.

6. Визначте число молекул, кількість речовини та об’єм (н. у.) 4,6 г нітроген(IV) оксиду. Знайдіть відносну густину газу за воднем.

7. Визначте число молекул, масу та об’єм (н. у.) 3,5 моль нітроген(І) оксиду.

Знайдіть відносну густину газу за Гелієм.

 

ІІІ рівень (4 бали)

1.В якій масі кисню міститься стільки ж молекул скільки їх в 2,24 л (н.у.) водню?

2. Де більше молекул: в 5,6 л (н.у.) вуглекислого газу або в 2 г водню?

3. Який газ займає більший обєм (н.у.): азот масою 14 г або 0,602*1023 молекул хлору?

4. 33,6л газу, відносна густина якого за воднем дорівнює 14, відповідає кількості речовини, в  якій знаходиться 9,03*1023молекул кисню. Визначити, який це газ і знайти кількість речовини цього газу.

5. Де маса речовини більша: 3моль води чи 12,04*1023 молекул вуглекислого газу.

 

 

1

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, 8 клас, Розробки уроків
Додано
17 лютого 2019
Переглядів
4834
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку