Сарненський ліцей №1 ім. Т. Г. Шевченка
Сарненської міської ради
Сарненського району
Рівненської області
Вчитель початкових класів
Довгалюк Марія Михайлівна
УРОК УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЧИТАННЯ
ДЛЯ 1 КЛАСУ
Мета: формування ключових компетентностей: вміння вчитися працювати в колективі та самостійно;
загальнокультурної – дотримуватися норм мовленевої культури, зв’язно висловлюватися в контексті змісту;
соціальної – проектувати стратегії своєї поведінки з урахуванням поведінки позитивних казкових героїв;
громадської- визначати своє ставлення до прочитаного, відстоювати свою думку та позицію відповідно до загальноприйнятих суспільних норм поведінки.
Предметних компетентностей:
- узагальнити та систематизувати знання учнів про авторську казку;
- закріплювати вміння розпізнавати народну та авторську казку;
- удосконалювати уміння працювати з текстом, визначати тему, простежувати розгортання подій;
- формувати оцінні судження;
- вдосконалювати читацькі навички;
- розвивати спостережливість, творчу уяву, образне мислення, фантазію, пам’ять, увагу;
- прищеплювати любов до казки, книги, бажання читати, складати казки та інші твори;
- виховувати шанобливе ставлення до книги, інтерес до творчості письменників – казкарів, виховувати любов та читацький інтерес до авторських казок.
Обладнання: ляльковий театр, ляльки – рукавички лисички, зайчика, вовчика, хлопчика; ілюстрації до казки; пазли, танграми, картки зі словами, овочі та фрукти.
Тип уроку: урок – гра (інтеграція з ЯДС, мистецтво)
Форми роботи: індивідуальна, парна, групова.
Завдання уроку: учитись читати, говорити, думати, творити.
Очікувані результати навчання:
[ ПРО 1-1.4-1]
моделює та конструює виріб з деталей конструктора, користуючись графічним зображенням схем, за власним задумом самостійно чи з допомогою дорослих [ ТЕО 1-1.4-1]
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Шкільний дзвінок лунає,
Пісеньку свою співає.
Закликає: « Геть турботи!
Всі готові до роботи?»
(Діти: «Так!»)
-Урок незвичний сьогодні для всіх.
Багато гостей! Тож вітаємо їх!
( Добрий день!)
- Діти! Урок розпочався. Що ви очікуєте від нього? Подумайте і закінчіть речення:
- Від уроку я очікую…
- Наш урок буде …
- На уроці ми будемо …
Давайте згадаємо девіз нашого уроку:
Гарно читаємо, чітко відповідаємо, мову свою розвиваємо.
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ,
Гра «Слово навпаки»
Куж, куж, куж….(жук жук, жук)
Жув, жув, жув…
Квов, квов, квов…
Акзак, акзак, акзак…
Вправа на розвиток уваги.
Той, хто слухає. (слухач)
Той, хто дивиться. (Глядач)
Той, хто читає. (Читач)
Той, хто розповідає казки. (казкар)
Гра «Фотограф»
найбільше.(додаток 1)
(На короткий час вчитель показує картинки з казок де одним із героїв є зайчик)
ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
Для того, щоб хмаринка відпустила їх назад у казку, ви маєте виконати її завдання.
Вправа «Хмара слів». (діти читають слова, вивішують картинки героїв на дошці)
Вправа «Передбачення»
Фізкультхвилинка
Забавлялись зайченята, (встають, руки піднімають вгору)
Виглядаючи маму і тата. (руки на поясі, повертаються праворуч-ліворуч)
Ось так лапку до лапки. (плескають в долоні)
Ось так шапку до шапки. (руки піднімають до голови)
Ось так — вусом потрусили.(хитають головою)
Так — так — так! (стрибають на місці).
Вправа «Склади пазл»
Отож, головний герой цієї казки дуже сором’язливий і боїться з’явитися перед вами. Але ви можете йому допомогти. Вам потрібно скласти пазли і відгадати хто ж з’явиться першим. Візьміть пакетик з пазлами і приступаємо до роботи. (додаток 4) Працюємо у групі.
(Діти називають, що зображено в них на картинці ).
(На сцені лялькового театру з’являється зайчик. Який гукає до дітей: « Ура! Я повертаюся до казочки». )
Читання уривку казки.
Бігло лісом сіреньке Зайчатко. Стриб-скік! Стриб-скік! Гульк, а на
стежці лежить казочка. Перегорнуло Зайчатко сторінку. Ой, як сподобались йому малюнки! І червона морквинка, і білий кролик, і веселий їжачок..
Взяло воно казочку під пахву, скаче лісом і думає: «Якби мені знайти кого-небудь, хто вміє читати. Це, мабуть, дуже цікава казочка!» Тільки подумало так Зайчатко – а назустріч йому…
Вправа «Телефон»
Щоб він повернувся у свою казочку вам потрібно розгадати «кодове слово». На ваших партах лежать телефони. На них надруковані букви алфавіту. Із виділених букв складіть слово і запишіть. (додаток 5)
Продовження читання казки.
Добридень, Зайчику! Що то в тебе за книжка? – питає.
– Це казка, тітонько Лисице! Ось які малюнки гарні! Почитайте, будь ласка, а я послухаю!
– Добре, Зайчику! – погодилась Лисиця. На пеньок сіла, книжку розкрила, лапою по рядках водить:
– Жили-були дідусь та бабуся. І була в них курочка.
– Ні, тьотю Лисице,- перебило Зайчатко. – Ви не так читаєте. Тут намальована морквинка, білий кролик і веселий їжачок.
– Ти бач, Зайчисько нікчемний! – образилась Лисиця. – І книжку на землю кинула. Підняло Зайчатко книжку, далі пострибало. А на дорозі –…
Вправа «Живе речення»
Отже, наступний герой, який повернеться у казочку – це вовк. (На сцені лялькового театру з’являється вовк,який гукає до дітей:
« Всюди добре, а вдома – найліпше!» )
Продовження читання казки. (читає учень)
– Добридень, дядю Вовче! – привіталося Зайчатко і книжечку простягнуло.
– Добридень, косоокий! – відповідає Вовк, а сам дивується. – Навіщо мені твоя книжечка?
– А ви почитайте, дядю! – прохає Зайчатко. – Це, мабуть, цікава казочка.
Розкрив Вовк книжку і каже басом:
– Жила-була бабуся. І було в неї сіреньке козеня. Зайчатко послухало трохи вовчу казку, а далі й зазирнуло в розкриту книжку та з дива аж лапками сплеснуло:
– Дядю Вовче, ви ж читати не вмієте. У вас малюнки в книжечці догори ногами!
Розсердився Вовк і шпурнув книжку далеко в кущі.
Підхопило бідне Зайчатко свою книжечку і побігло, не бачачи перед собою дороги, і не помітило Зайчатко, як опинилось……
Вправа «Танграм». Складання фігурки хлопчика.
(На сцені лялькового театру з’являється хлопчик,який гукає до дітей: «Який я радий повернутися у рідний край!»)
Продовження читання казки.
Зайчатко не помітило, як опинилось на руках у хлопчика, що в лісі гриби збирав.
І прочитав хлопчик сіренькому казочку про білого кролика і веселого їжачка.
Гра «Чарівна торбинка»
Наш зайчик так довго бігав лісом, що аж зголоднів.
(У торбинці лежать предмети: морквинка, бурячок, капустинка, цукерка…)
ІV. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА
Робота з конструктором LEGO.
Діти, за допомогою цеглинок побудуйте вежу. Виберіть правильну відповідь.(додаток 7)
Вправа « Піраміда позитивних почуттів»
- Побудуймо «Піраміду позитивних почуттів»?
Учитель протягує руку долонею вверх, а учні підходять до нього і по черзі кладуть свої долоньки зверху, будуючи піраміду. Кажуть: «Сьогодні на уроці мені найбільше сподобалося …»
Додаток 1
Додаток 2
Додаток 3
Додаток 4
Додаток 5
Додаток 6
Додаток 7