Урок "Повторення вивченого Лексикологія"

Про матеріал
Матеріал для повторення, закріплення, поглиблення, удосконалення знань здобувачів освіти з розділу мовознавства "Лексикологія"
Перегляд файлу

Українська мова, 6 клас                                                         Дата:

Урок №

Тема. Повторення вивченого Лексикологія.

Мета:

  • повторити, закріпити, поглибити, удосконалювати знання здобувачів освіти з розділу мовознавства «Лексикологія»;
  • узагальнити засвоєний матеріал;
  • формувати уміння й навички усного мовлення, вміння швидко орієнтуватися у запропонованій ситуації;
  • розвивати в учнів пам’ять, аналітичне та образне мислення, творчі здібності.

Тип уроку: узагальнення й систематизація вивченого.

Обладнання: мультимедійна дошка.

Хід уроку

І.Організаційний момент

Привітання

День добрий, друзі! Ще один урок

До вас прийшов за розкладом сьогодні.

Отож озброймось книгою й пером,

Щоб упірнути в мовную безодню!

Тож старайтесь працювати плідно

Протягом всього уроку,

Щоб всі знали на «відмінно»

Мову рідного народу!

 

ІІ. Актуалізація опорних знань

  1. Повторення вивченого
  • Що таке лексикологія?
  • Які існують групи слів за походженням?
  • Розкрийте поняття «Активна й пасивна лексика».
  • Які є групи слів за вживанням?
  1. Словникова робота

       Прочитати записані на дошці (або спроектовані) речення. Які з-поміж виділених слів вийшли з повсякденного вжитку? З якої причини? Які слова з’явилися у словниковому складі порівняно недавно?

       Рушив пращур у Крим по рибу, мажа розбита в степу порипує.(О.Матійко.) Колись були воли, очкур і постоли… Тепер волів катма, не стало і ярма… (П.Федотюк) Сьогодні жодна наука без Інтернету немислима, тому що він став найпопулярнішим інструментом для отримання актуальної інформації і свого роду засобом спілкування. Форми спілкування в Інтернеті такі: телеконференція, чат, веб-пейджери; листування електронною поштою (е-mail). (З Інтернету.)

ІІІ. Повідомлення теми й мети уроку

ІV. Виконання вправ на вдосконалення умінь і навичок

  1.     З року в рік ти стаєш дорослішим, самостійнішим. Іноді тобі навіть здається, що дорослі надто турбуються про тебе. Проте погодься, що тобі ще бракує знань і досвіду. Пам’ятай, що основне – це знати, як уникнути загрози життю і здоров’ю, а інакше кажучи – небезпеки. Адже небезпека може виникнути всюди: вдома, на вулиці, в школі…

Навчальний діалог. Розвиваємоусне мовлення, удосконалюємо культуру спілкування. Дай усно відповіді на питання:

  1. Згадай, за допомогою чого працюють електричні прилади?
  2. Коли електричний струм небезпечний для людини?
  3. Пригадай правила користування електричними приладами.
  4. Чому не можна гасити електричні прилади водою?

       Якщо вже сталася біда і людину уразило електричним струмом, ти маєш знати, як надавати їй допомогу.

      Скориставшись словами з довідки, сформулюй правила надання першої невідкладної допомоги ураженому електричним струмом: електрика, гумовий килимок, гумові капці, дерев’яна дощечка, книжка, провід, постраждалий, сухий дерев’яний або гумовий предмет; відключити, стати,відвести. До якої групи слів за вживанням ти звертався?

Фізкультхвилинка

  1.       Під час літніх канікул ти багато часу проводиш на свіжому повітрі. Інколи забуваєш про основні правила гігієни. Згадай про них і продовж текст. Підкресли слова іншомовного походження.

Світ мікробів і хвороби

      Мікроби – це бактерії, гриби, віруси. Якщо вони потрапляють до людського організму, то людина може занедужати на інфекційну хворобу.

       Та найкращим способом захисту від інфекційних хвороб є запобігання проникненню інфекцій в організм. Для цього потрібно знати шляхи поширення інфекції.

V. Перевірка рівня засвоєних знань та вмінь з лексикології

1. Лексичне значення слова пояснено в словнику:

А орфографічному;

Б тлумачному;

В антонімів.

 

2.Наукові поняття позначають:

А діалектизми;

Б неологізми;

В терміни.

 

3.Неологізми – це слова, які…:

 

А вийшли з активного вжитку;

Б з’явились у мові нещодавно;

В використовують жителі певної місцевості.

 

4.Фразеологія вивчає:

 

А лексичне значення та вживання слів;

Б лексичне значення та вживання стійких словосполучень слів;

В лексичне значення та вживання наукових термінів.

 

5.За правилом «дев’ятки» пишуть такі слова іншомовного походження:

 

А діадема, радіо, ізоляція, раціональний;

Б директор, циклон, чинара;

В інженер, ірис, імпічмент, індекс.

 

6.Фразеологізмом є таке словосполучення:

 

А побити носа;

Б побити тарілки;

В побити горщики.

 

VІ.Підсумок уроку. Оцінювання учнів

 

VІІ. Домашнє завдання

 

     Скласти пам’ятку на тему «Правила поводження дітей біля водоймищ улітку».

 

 

docx
Додано
16 березня 2020
Переглядів
1508
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку