Українська мова, 6 клас Дата:
Урок №
Тема. Повторення вивченого Лексикологія.
Мета:
Тип уроку: узагальнення й систематизація вивченого.
Обладнання: мультимедійна дошка.
Хід уроку
І.Організаційний момент
Привітання
День добрий, друзі! Ще один урок
До вас прийшов за розкладом сьогодні.
Отож озброймось книгою й пером,
Щоб упірнути в мовную безодню!
Тож старайтесь працювати плідно
Протягом всього уроку,
Щоб всі знали на «відмінно»
Мову рідного народу!
ІІ. Актуалізація опорних знань
Прочитати записані на дошці (або спроектовані) речення. Які з-поміж виділених слів вийшли з повсякденного вжитку? З якої причини? Які слова з’явилися у словниковому складі порівняно недавно?
Рушив пращур у Крим по рибу, мажа розбита в степу порипує.(О.Матійко.) Колись були воли, очкур і постоли… Тепер волів катма, не стало і ярма… (П.Федотюк) Сьогодні жодна наука без Інтернету немислима, тому що він став найпопулярнішим інструментом для отримання актуальної інформації і свого роду засобом спілкування. Форми спілкування в Інтернеті такі: телеконференція, чат, веб-пейджери; листування електронною поштою (е-mail). (З Інтернету.)
ІІІ. Повідомлення теми й мети уроку
ІV. Виконання вправ на вдосконалення умінь і навичок
Навчальний діалог. Розвиваємоусне мовлення, удосконалюємо культуру спілкування. Дай усно відповіді на питання:
Якщо вже сталася біда і людину уразило електричним струмом, ти маєш знати, як надавати їй допомогу.
Скориставшись словами з довідки, сформулюй правила надання першої невідкладної допомоги ураженому електричним струмом: електрика, гумовий килимок, гумові капці, дерев’яна дощечка, книжка, провід, постраждалий, сухий дерев’яний або гумовий предмет; відключити, стати,відвести. До якої групи слів за вживанням ти звертався?
Фізкультхвилинка
Світ мікробів і хвороби
Мікроби – це бактерії, гриби, віруси. Якщо вони потрапляють до людського організму, то людина може занедужати на інфекційну хворобу.
Та найкращим способом захисту від інфекційних хвороб є запобігання проникненню інфекцій в організм. Для цього потрібно знати шляхи поширення інфекції.
V. Перевірка рівня засвоєних знань та вмінь з лексикології
1. Лексичне значення слова пояснено в словнику:
А орфографічному;
Б тлумачному;
В антонімів.
2.Наукові поняття позначають:
А діалектизми;
Б неологізми;
В терміни.
3.Неологізми – це слова, які…:
А вийшли з активного вжитку;
Б з’явились у мові нещодавно;
В використовують жителі певної місцевості.
4.Фразеологія вивчає:
А лексичне значення та вживання слів;
Б лексичне значення та вживання стійких словосполучень слів;
В лексичне значення та вживання наукових термінів.
5.За правилом «дев’ятки» пишуть такі слова іншомовного походження:
А діадема, радіо, ізоляція, раціональний;
Б директор, циклон, чинара;
В інженер, ірис, імпічмент, індекс.
6.Фразеологізмом є таке словосполучення:
А побити носа;
Б побити тарілки;
В побити горщики.
VІ.Підсумок уроку. Оцінювання учнів
VІІ. Домашнє завдання
Скласти пам’ятку на тему «Правила поводження дітей біля водоймищ улітку».