Тема: Число іменників. Іменники, що мають форму тільки множини.
Мета: узагальнити та поглибити знання учнів про число іменників; дати відомості про іменники, що вживаються тільки у формі множини; вчити доцільно вживати такі іменники у власному мовленні; виховувати любов до рідного краю, навколишнього світу, до свого ближнього.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: підручники, картки, роздруковані тексти, комп’ютер, фліпчарт, різнокольорові маркери.
Інтерактивні методи: робота в парах, індивідуальна та групова «мозкова атака», робота в групах.
Перебіг уроку
І. Організаційний етап.
Вчитель: Доброго дня, дорогі шестикласники! Сьогодні ми продовжуємо подорожувати з Вами дивним королівством «Української мови». Нам випаде честь познайомитись з його дивними жителями, серед яких усім Вам відомий Принц Іменник. На Ваших партах лежить «зірочка емоцій». Спробуйте записати п’ять емоцій, які відчуваєте зараз.
ІІ. Повторення вивченого матеріалу. Перевірка домашнього завдання.
1.Бліц опитування.
Вчитель: Усім нам відомо, що «у здоровому тілі – здоровий дух». Як ви вважаєте, чи стосується ця приказка нашого розуму? Чи потрібно «підживляти» його? Саме тому, я пропоную Вам «розумову гімнастику». Пригадаймо разом:
2. Гра «У мого сусіда»
Вчитель: Погляньте уважно на парту свого сусіда. А тепер назвіть усі іменники, які ви там «побачили» (Орієнтовані відповіді: пенал, ручка, зошит, підручник тощо).
А тепер спробуйте визначити рід і число названих предметів? (Для прикладу: ручка (ж.р, одн.) – ручки (мн). Молодці! Ви дуже старанно працювали! А тепер увага на екран!
ІІІ. Актуалізація опорних знань. Оголошення теми і мети уроку.
(Презентація)
У королівстві Величності Мови, Слайд 1
Жив принц Іменник: дивний, чудовий.
Він прагнув все на світі знати
Міг на питання Хто? і Що? Відповідати.
Вирішив іменник коня осідлати, Слайд 2
Об’їхати землі, у людей розпитати.
І раптом натрапив на знахідку в лісі…
Почав він гукати: «Загубив хто? Озвіться!»
У скрині були дуже дивні дарунки,
Мабуть, хтось в палац не довіз подарунки: Слайд 3
Коралі, монети, золото, прикраси,
Намисто, браслети, штани, ананаси.
Поруч лежали парфуми, цимбали,
Ножиці, сани, бігуді, окуляри,
Замислився принц і почав міркувати: Слайд 4
«А як всі ці речі до числа приєднати?»
І заплакав Іменник: «Самому не вдасться!»
Допоможемо, друзі? Допомога – це щастя!
ІV. Робота над вивченням нового матеріалу.
Вчитель: Ну що ж, учні, допоможемо принцу Іменнику розібратися з усіма цими предметами?
Поділимося з вами на 3 групи (можна за рядами парт) і розмістимо усі речі, які були ящику у три колонки: перша група шукає та виписує іменники, що мають форму однини і множини, друга – іменники, що мають форму тільки однини, третя – іменники, що мають форму тільки множини.
Слайд 5
(Коралі, монети, золото, прикраси, намисто, браслети, штани, ананаси, парфуми, цимбали, ножиці, сани, бігуді, окуляри)
Слайд 6.
Вчитель: Який ми можемо зробити висновок?
Слайд 8.
Вчитель: А тепер розглянемо іншу таблицю: «Іменники, що мають форму лише множини»
4.2. Пояснювальний диктант.
Запишіть подані іменники. Визначте, від яких іменників можна утворити форму однини, а від яких ні. Поясніть чому.
Сіни, окуляри, пестощі, заручини, Суми, Карпати, дрова, вершки, макарони, штани, ножиці, вікна, матері, океани, вітри, яблука, машини, книги.
Складіть і запишіть речення з двома іменниками (на вибір).
Коментар вчителя:
Невелика кількість іменників, які означають збірні назви, назви парних за будовою предметів, назви станів, почуттів, а також деякі географічні назви, вживаються тільки у множині.
Визначте тип і стиль мовлення тексту, його тему. Випишіть із тексту іменники, позначте рід, число. Іменники, що вживаються лише в однині – синій маркер, лише в множині – зелений, однина і множина – червоний.
Весна
Удень по коліях дзюрчала тала вода, а вночі замерзала, укривалася то сизою, то білою плівкою. Удариш по ній закаблуком, лід хрусне й розсиплеться скляними уламками. Хоч серед двору стирчала ще гора снігу, але він уже почорнів, і тільки санчата, покинуті на ній, нагадували, що ще недавно ми спускалися на них аж до самої хати. А то ще спускалися на грохалі, схожому на повний місяць.
Понад тином з'явилися чорні проталини, а на коляки проти сонця почали вилазити божі волики, схожі на червоні ягідки барбарису. Значить, уже весна. Наступала вона дуже швидко: тільки вчора лежала ще ослизла крижинка, а сьогодні вже на тому місці зеленіла травичка. (105 слів)
(За Петром Панчем)
Робота в парах.
Відредагуйте речення і запишіть.
V. Систематизація й узагальнення знань.
5.1. - Чи усі іменники мають форму однини і множини?
- Що таке збірні іменники?
- Які іменники вживаються тільки в однині?
- Які іменники вживаються тільки в множині?
5.2. Гра «Подарунок»
Слайд 10
(Можна використати маленькі аркуші паперу різного кольору, обмотавши їх стрічкою) Я використовувала жовті капсули-яєчка від «Кіндер-сюрпризів», в яких було три іменники на визначення роду та числа, додаючи маленьку цукерку як винагороду за виконане завдання). Див. Додаток 2.
VІ. Домашнє завдання.
Вивчити теоретичний матеріал з навчального підручника, виконати вправу 82.
Роздатковий матеріал
Додаток 1
Зірочка емоцій
Додаток 2
Двері –
Афіни –
Молоко –
Сметана –
Срібло –
Лінощі –
Веселка –
Збіжжя –
Прикраси –
Сіни –
Дрова –
Вапно –