УРОК з української мови для 6 класу на тему: "Число іменника. Іменники, які мають форму лише множини"

Про матеріал
Цікава авторська розробка комбінованого уроку з української мови у 6 класі.
Зміст архіву
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Королівство Української мовиІменник. Хто? Що?

Номер слайду 2

Номер слайду 3

КораліМонети. Золото. Прикраси. Намисто. Браслети. Штани. Ананаси. Цимбали. Парфуми. НожиціСани. БігудіОкулярии

Номер слайду 4

ОДНИНАчи. МНОЖИНА???Заплутався…

Номер слайду 5

Давайте допоможемо нашому другові – Іменнику, і розмістимо усі речі, які були в ящику у колонки:

Номер слайду 6

Поміркуймо разом!ПОДАРУНКИ, КОРАЛІ, МОНЕТИ, ЗОЛОТО, ПРИКРАСИ, НАМИСТО, БРАСЛЕТИ, ШТАНИ, АНАНАСИ, ПАРФУМИ, ЦИМБАЛИ, НОЖИЦІ, САНИ, БІГУДІ, ОКУЛЯРИ

Номер слайду 7

Друзі! Я зрозумів! Виходить, найбільшу за обсягом групу становлять іменники, що вживаються як в однині, так і в множині. До цієї групи належать назви осіб, предметів, явищ, що піддаються лічбі…Наприклад: ПАРТАПАРТИДЕРЕВОДЕРЕВАДИТИНАДІТИ

Номер слайду 8

1. Абстрактні іменники, що означають якість, властивість, дію, стан чи різні узагальнені поняттясміливість, гордість, боротьба, щастя, далечінь, розвиток, любов, гнів, мудрість2. Збірні іменники, що означають сукупність осіб або подібних предметів, явищ, які мисляться як одне неподільне цілекозацтво, рідня, піхота, прокуратура, деканат, комашня, колосся, листя, молодь, студентство3. Іменники, що становлять категорію речовинностімолоко, масло, кисень, азот, папір, руда, солома, борошно, нафта, вода, золото, сніг, пісок, асфальт4. Власні назви людей, тварин, планет, географічні та інші поняття. Наталія, Віктор, Марія, Пірат, Сірко, Київ, Полтава, Дніпро, Земля, Марс, кінотеатр "Дружба"Іменники, що вживаться лише в однині:

Номер слайду 9

1. Назви будівель, їх частин, споруд, засобів пересуваннясіни, ворота, сходи, двері, сани2. Назви знарядь праці і предметів домашнього вжиткуграблі, вила, ваги, триноги, ночви, носилки3. Назви парних предметів і парних частин тілаокуляри, ножиці, кліщі, терези, тиски, лапки, в'язи4. Назви музичних інструментів, ігорцимбали, літаври, шахи, жмурки.5. Назви одягу і взуттяштани, бриджі, бутси6. Назви маси, речовини, матеріалу, продуктів харчуванняхімікалії, парфуми, дрова, вершки, дріжджі, консерви, макарони7. Назви відрізків часу, свят, традиційно-побутових обрядів та дійсутінки, будні, канікули, іменини, роковини, заручини, зажинки, обжинки, переговори8. Назви сукупності предметів зі значенням збірностінадра, гроші, фінанси, джунглі, хащі, люди9. Назви на позначення почуттів, емоцій, станіврадощі, молодощі, гордощі, жалощі, веселощі, труднощі, ревнощі, скупощі, мудрощі, ластощі10. Власні географічні назви. Альпи, Афіни, Суми, Черкаси, Карпати, ДарданеллиІменники, що вживаються лише в множині:

Номер слайду 10

Гра «ПОдарунок»

Перегляд файлу

Тема: Число іменників. Іменники, що мають форму тільки множини.

Мета: узагальнити та поглибити знання учнів про число іменників; дати відомості про іменники, що вживаються тільки у формі множини; вчити доцільно вживати такі іменники у власному мовленні; виховувати любов до  рідного краю, навколишнього світу, до свого ближнього.

 Тип уроку: комбінований.

 Обладнання: підручники, картки, роздруковані тексти, компютер, фліпчарт, різнокольорові маркери. 

Інтерактивні методи: робота в парах, індивідуальна та групова «мозкова атака», робота в групах.

Перебіг уроку

І. Організаційний етап. 

Вчитель: Доброго дня, дорогі шестикласники! Сьогодні ми продовжуємо подорожувати з Вами дивним королівством «Української мови». Нам випаде честь познайомитись з його дивними жителями, серед яких усім Вам відомий Принц Іменник. На Ваших партах лежить «зірочка емоцій». Спробуйте записати пять емоцій, які відчуваєте зараз.

 

 

 

 

 

 

ІІ. Повторення вивченого матеріалу.  Перевірка домашнього завдання.

1.Бліц опитування.

Вчитель: Усім нам відомо, що «у здоровому тілі – здоровий дух». Як ви вважаєте, чи стосується ця приказка нашого розуму? Чи потрібно «підживляти» його? Саме тому, я пропоную Вам «розумову гімнастику». Пригадаймо разом:

  • Яка частина мови називається іменником?
  • Які граматичні категорії іменника вам відомі?
  • Які категорії постійні?
  • Що нам відомо про категорії числа іменника?

2. Гра «У мого сусіда»

Вчитель: Погляньте уважно на парту свого сусіда. А тепер назвіть усі іменники, які ви там «побачили» (Орієнтовані відповіді: пенал, ручка, зошит, підручник тощо).

А тепер спробуйте визначити рід і число названих предметів? (Для прикладу: ручка (ж.р, одн.) – ручки (мн). Молодці! Ви дуже старанно працювали! А тепер увага на екран!

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань. Оголошення теми і мети уроку.

C:\Users\Admin\Desktop\depositphotos_57535953-stock-illustration-merry-boy-and-fairy-tale.jpg(Презентація)

У королівстві Величності Мови,                      Слайд 1

Жив принц Іменник: дивний, чудовий.

Він прагнув все на світі знати

Міг на питання Хто? і Що? Відповідати.

 

C:\Users\Admin\Desktop\depositphotos_22204101-stock-illustration-a-farm-boy-riding-in.jpgВирішив іменник коня осідлати,                          Слайд 2

Обїхати землі, у людей розпитати.  

І раптом натрапив на знахідку в лісі…

Почав він гукати: «Загубив хто? Озвіться!»

 

C:\Users\Admin\Desktop\depositphotos_66010155-stock-illustration-treasure-chest.jpgУ  скрині були дуже дивні дарунки,

Мабуть, хтось в палац не довіз подарунки:    Слайд 3 

Коралі, монети, золото, прикраси,

Намисто, браслети, штани, ананаси.

 

Поруч лежали парфуми, цимбали,

Ножиці, сани, бігуді, окуляри,

Замислився принц і почав міркувати: Слайд 4

«А як всі ці речі до числа приєднати?»

 

І заплакав Іменник: «Самому не вдасться!»

Допоможемо, друзі? Допомога – це щастя!

 

 ІV. Робота над вивченням нового матеріалу.

  1.        Лінгвістичне дослідження. 
  1.        Робота в малих групах.

Вчитель: Ну що ж, учні, допоможемо принцу Іменнику розібратися з усіма цими предметами?

Поділимося з вами на 3 групи (можна за рядами парт) і розмістимо усі речі, які були  ящику у три колонки: перша група шукає та виписує іменники, що мають форму однини і множини, друга – іменники, що мають форму тільки однини, третя – іменники, що мають форму тільки множини.

 Слайд 5

 

(Коралі, монети, золото, прикраси, намисто, браслети, штани, ананаси, парфуми, цимбали, ножиці, сани, бігуді, окуляри)

 

                                                                            Слайд 6.

 

 

Вчитель: Який ми можемо зробити висновок?

  1.        Групова «мозкова атака»
  • За наявністю форм числа іменники поділяються на три групи: іменники, що мають форму однини і множини; іменники, що вживаються тільки в однині і ті, що вживаються тільки в множині.
  • Найбільшу за обсягом групу становлять іменники, що вживаються як в однині, так і в множині. До цієї групи належать назви осіб, предметів, явищ, що піддаються лічбі: вікно-вікна. Такі іменники означають предмети, що сприймаються роздільно. Вони поєднуються з кількісними числівниками: три вікна.
  • Іменники, що мають форму лише однини виражають назви предметів чи понять, які в практиці мовлення не треба уявляти в певній кількості. Сюди належать збірні, абстракті чи речовинні іменники: (мед, молоко, піхота) Звернімо увагу на проектор і пригадаємо, що нам відомо про такі іменники:

 Слайд 8.

 

 

 

Вчитель:  А тепер розглянемо іншу таблицю: «Іменники, що мають форму лише множини»

 

 

 

4.2.  Пояснювальний диктант.

Запишіть подані іменники. Визначте, від яких іменників можна утворити форму однини, а від яких ні. Поясніть чому.

 

Сіни, окуляри, пестощі, заручини, Суми, Карпати, дрова, вершки, макарони, штани, ножиці, вікна, матері, океани, вітри, яблука, машини, книги.

Складіть і запишіть речення з двома іменниками (на вибір).

Коментар вчителя:

 Невелика   кількість іменників, які означають збірні назви, назви парних за будовою  предметів, назви станів, почуттів, а також деякі географічні назви, вживаються тільки у множині.

  1.        Робота з текстом на фліпчарті.

Визначте тип і стиль мовлення тексту, його тему.  Випишіть із тексту іменники, позначте рід, число. Іменники, що вживаються лише в однині – синій маркер, лише в множині – зелений, однина і множина – червоний.

Весна

Удень по коліях дзюрчала тала вода, а вночі замерзала, укрива­лася то сизою, то білою плівкою. Удариш по ній закаблуком, лід хрусне й розсиплеться скляними уламками. Хоч серед двору стир­чала ще гора снігу, але він уже почорнів, і тільки санчата, поки­нуті на ній, нагадували, що ще недавно ми спускалися на них аж до самої хати. А то ще спускалися на грохалі, схожому на повний місяць.

Понад тином з'явилися чорні проталини, а на коляки проти сонця почали вилазити божі волики, схожі на червоні ягідки бар­барису. Значить, уже весна. Наступала вона дуже швидко: тільки вчора лежала ще ослизла крижинка, а сьогодні вже на тому місці зеленіла травичка. (105 слів)

                                                                                            (За Петром Панчем)

  1.        Гра  «Я редактор».

Робота в парах.

 

Відредагуйте речення і запишіть.

 

  1. Я люблю смачний суші. 2. Мама попросила мене купити маленьку дріжджі.  3. Ми відсвяткували пишне заручини. 4. Однокласник приніс у школу фотографію Карпатів.

 

V.   Систематизація й узагальнення знань.

5.1.  - Чи усі іменники мають форму  однини і множини?

-  Що таке збірні іменники?

- Які іменники вживаються тільки  в однині?

- Які  іменники вживаються тільки в множині?

 

5.2. Гра «Подарунок»

 Слайд 10

 

(Можна використати маленькі аркуші паперу різного кольору, обмотавши їх стрічкою) Я використовувала жовті капсули-яєчка від «Кіндер-сюрпризів», в яких було три іменники на визначення роду та числа,  додаючи маленьку цукерку як винагороду за виконане завдання). Див. Додаток 2.

 

VІ. Домашнє завдання.

Вивчити теоретичний матеріал з навчального підручника, виконати вправу 82.

 

 

 

 

 

 

 

Роздатковий матеріал

Додаток 1

 

 

 

 

 

 

 

       Зірочка емоцій 

 Додаток 2

Двері –

Афіни –

Молоко –

 

 

Сметана –

Срібло –

Лінощі –

 

Веселка –

Збіжжя –

Прикраси –

 

Сіни –

Дрова –

Вапно –

zip
Додано
17 березня 2020
Переглядів
2653
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку