Тема: Розбір дієслова як частини мови. Систематизація вивченого про дієслово
Мета: узагальнити й систематизувати знання семикласників з теми «Дієслово»; формувати вміння правильно писати дієслова в різних особових формах; удосконалювати вміння визначати морфологічні ознаки дієслова, його синтаксичну роль шляхом здійснення морфологічного розбору, пояснювати основні орфограми в дієсловах, використовуючи вивчені правила правопису; розвивати пам'ять, увагу, логічне мислення,виховувати любов до рідного слова, української мови.
Тип уроку: урок систематизації й узагальнення матеріалу
Обладнання: підручник, листи самооцінювання, картки із сходинками, роздатковий матеріал.
Як парость виноградної лози,
Плекайте мову.
М.Рильський
Хід уроку
I Організаційний момент
- Мої юні друзі!
Працюємо дружно, плідно, сумлінно,
Щоб вивчити рідну мову на відмінно.
II Перевірка домашнього завдання
- У кожного із вас на парті лежать Листи самооцінювання, у яких ви будете протягом уроку виставляти собі бали за кожен вид роботи.
Лист самооцінювання
Види вправ |
Мій бал |
Лінгвістичний волейбол |
|
«Знайди дієслова» |
|
«Третє зайве» |
|
«Віднови речення» |
|
«Напиши правильно» |
|
«Знайди помилку» |
|
«Творча» |
|
«Консонантизм» |
|
«Слово-словосполучення- речення» |
|
«Підсумкова» |
|
За урок я отримав (ла) |
|
III Повідомлення теми, мети й завдань уроку.
Мотивація навчальної діяльності
- Діти, епіграфом нашого уроку є слова М.Рильського. Як ви їх розумієте? Сьогодні ми підбиваємо підсумки вивченого про дієслово. Пропоную пройтися «східцями знань» і узагальнити вивчене та вийти на найвищу сходинку – «контрольна робота».
IV Актуалізація опорних знань
Перша сходинка (на дошці прикріплює сходинку з підписом «Знайди дієслова») Завдання: вчитель читає текст, який лежить перед дітьми на картках. Діти слухають, а потім текст зникає, і діти записують в зошит ті дієслова, які вони запам’ятали в тексті)
Якщо з українською мовою
В тебе, друже, не все гаразд,
Не вважай її примусовою,
Полюби, як весною ряст.
Примусова тим, хто цурається,
А хто любить, той легко вчить.
Все, як пишеться, в ній вимовляється,
Все, як пісня, у ній звучить.
- Діти зачитайте ті слова, що виписали, поясніть, чому вони є дієсловами?
Друга сходинка «Третє зайве»
Вчитель диктує слова. Завдання: записати в зошити три ряди слів, знайти зайве і пояснити чому?
2)не говорити, не розказувати, нехтувати (пишем разом);
3)намагатися, вчити, отримати (доконаний вид).
Третя сходинка – «Віднови речення» Робота в парах.
На картках записані слова. Вам потрібно об’єднати, щоб утворилося речення.
1) є, мова, скарб, народ, найдорожчий.
2) їй, народилася, думка, завдяки.
3) мова, найкрасивіша, з, мов, усіх, світ, моя.
4)рідна, люблю, своя, я, мова!
Чи можна ці речення назвати текстом? Чому?
Мова є найдорожчим скарбом народу. Завдяки їй народилася(3 ос., одн. ) думка. Моя мова найкрасивіша з усіх мов світу. Я люблю( 1 ос., одн.) свою рідну мову!)
Фізкультхвилинка
Четверта сходинка - «Напиши правильно»
Завдання: під диктовку записати прислів’я та пояснити написання дієслів.
Я ненавиджу брехню у всякій одежі. Не ятри душу іншим і будеш мати спокій. Не знаєш броду, не лізь у воду. Труд ніколи не загине.
- Визначити лексичне значення слова ятри
П’ята сходинка «Знайди помилку»
Завдання: записані слова із помилками на дошці необхідно написати правильно і пояснити орфограми.
Мовчете, (мовчите), ловете,(ловите), кажиш (кажеш), пишите(пишете).
Шоста сходинка «Творча»
Завдання: замініть кожне словосполучення чи тлумачення лексичного значення дієсловом, утвореним префіксально-суфіксальних способом.
Сьома сходинка «Консонантизм»
Робота в групах
- Перед вами слова, у яких пропущено голосні звуки. Вам потрібно за приголосними звуками підібрати слова. У дібраних дієсловах вказати дієвідміну.
Тв..р..т.. творити п..с..т.. писати
Ж..т.. жити зн..т.. знати
Л´..б..т.. любити вч..т.. вчити
Р..б..т.. робити д..м..т.. думати
Б..гт.. бігти п..т.. пити
Восьма сходинка «Слово – словосполучення – речення»
Завдання : вказую на учня й кажу: «Слово». Учень промовляє слово (дієслово), яке йому подобається, далі вказую на іншого «Словосполучення», і той учень називає словосполучення із названим дієсловом. Далі кажу: «Речення» і вказую на когось. Третій учень складає речення із названим словом. Н-д, слово – шанувати, словосполучення – шанувати батьків, речення – Всі діти повинні шанувати батьків.
Дев’ята сходинка «Підсумкова»
Завдання: записати речення і зробити морфологічний розбір дієслова.(послідовність розбору за підручником)
Слово – це зерно, що вклали в родючу землю.
V Підсумок уроку. Оцінювання
Метод «Мікрофон».(діти закінчують думку)
Тепер я можу:
-знаходити …;
-пояснювати…;
-робити…;
-наводити приклади….
- Поставте собі остаточний бал за урок. А тепер звіримося.
- Коментування вчителем оцінок за роботу на уроці.
VI Домашнє завдання
Учитель прикріпляє десяту сходинку «Контрольна робота».
Домашнє завдання: підготуватися до контрольної роботи - повторити тему «Дієслово», вправа 191