Тема: Правила вживання апострофа та м’якого знака
Мета: навчальна - повторити й систематизувати знання, здобуті знання про вживання апострофа, засвоїти нові правила вживання апострофа, удосконалити навички правильної вимови й написання слів з апострофом; формувати вміння аналізувати, порівнювати, узагальнювати, визначати головне, робити висновки; поглибити знання учнів про вживання м’якого знака, формувати навички правильного написання й вимови слів із м’яким знаком;
розвивальна - розвивати навички самостійної та групової роботи;
виховна - виховувати товариські взаємини, інтерес до мовних явищ; заохочувати до співробітництва, патріотизм та любов до України
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу
Форма уроку: урок-подорож.
Обладнання: презентація, карта України, підручник.
Перебіг уроку
І. Організаційний момент
- Роззирніться навколо. Що ви бачите? Які звуки, розмови чуєте? Які відчуття у вашому тілі? Які емоції переповнюють?
Квітень почнеться і не скінчиться потім ніколи.
Сливи і вишні цвістимуть в твоєму дворі й в моєму,
птахи на світанку після вечірки кричатимуть як безумні.
Не буде снігу з дощем і ожеледі, не буде полум’яного сонця.
спека не стане нав’язлива, задушлива, неприємна.
Ні за ким не буде боляче, ні без кого – сумно.
Квітень почнеться – шибки будуть прозорі, наміри щирі,
усміхнені кур’єри доставлятимуть квіти, задоволені діти
повертатимуться з весняних канікул у світлі школи.
ІІ. Оголошення теми й мети уроку. Мотивація навчальної діяльності
- А що для вас Україна? Які асоціації можна дібрати до слова Україна? Які почуття у вас виникають коли ви чуєте слово Україна? Створіть асоціативний кущ за допомогою слів з вживанням апострофа та м’якого знака. Прочитайте поезію, яка слугує епіграфом, назвіть слова з орфограмами апострофа та м’якого знака.
- Сьогоднішній урок буде незвичайним. Це буде творча подорож. Ми здійснимо уявну магічну подорож Україною . Подорожуючи нашою державою, ми пригадаємо здобуті знання про вживання апострофа, зможемо засвоїти нові правила вживання апострофа, удосконалити навички правильної вимови й написання слів з апострофом; формувати вміння аналізувати, порівнювати, узагальнювати, визначати головне, робити висновки; поглиблювати знання про вживання м’якого знака, формувати навички правильного написання й вимови слів із м’яким знаком. Вирушаючи в дорогу, візьмемо із собою набуті знання аби обов’язково ними скористуватися.
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
- Складіть сенкан до слова «Україна» ( не забудьте використати слова з орфограмою апостроф та м’який знак).
Україна
Солов’їна, мальовнича.
Перемагає, розквітає, зростає.
Ти моя полум’яна земля.
Радість.
- Наші цікаві та повчальні мандри почнуться із нашого класу. Дорога наша довга до наступної зупинки, так що будьте уважні. Подорожувати ми будемо на гарному автомобілі майбутнього.
Пригадай для вдалої подорожі!
Апостроф пишеться перед я, ю, є, ї:
- Після букв б, п, в, м, ф, якщо перед ними нема іншого приголосного (крім р), що належить до кореня: п’ю, б’ється, в’яз, м’язи, солов’їний, ім’я, В’ячеслав, Стеф’юк; верб’я, верф’ю, торф’яний, черв’як.
Але: свято, морквяний, мавпячий, цвях.
- Якщо приголосний, що стоїть перед губним, належить до префікса, то апостроф теж ставиться: зв’язок, підв’ялити, обм’яклий, розв’ючувати.
- Після твердого р: подвір’я, на узгір’ї, з матір’ю, кур’єр. Якщо ря, рю, рє позначають сполучення м’якого [р'] із голосними а, у, е ([р'а], [р'у], [р'е]), то апостроф не пишеться: рясний, Рябко, буря, рюмсати.
- Після будь-якого твердого приголосного, яким закінчується префікс або перша частина складних слів: без’язикий, від’єднати, з’ясувати, над’їдений, над’ярусний; дит’ясла, пан’європейський.
- Після к в імені Лук’ян і похідних від нього: Лук’яненко, Лук’янчук, Лук’янчик тощо.
М’який знак, на відміну від апострофа, позначає не твердість, а м’якість попередньої приголосної. Його ми пишемо в таких випадках:
- після букв д, т, з, с, ц, л, н у кінці та в середині слів перед буквами, що позначають тверді приголосні звуки: молодь, біль, колись, донька, батько;
- у середині складу перед о: льотчик, сьомий, тьохкати;
- у прикметникових суфіксах -ськ(ий), -цьк(ий), -зьк(ий): український, ткацький, ризький;
- після букви н у суфіксах -еньк-, -оньк-, -есеньк-, -ісіньк-, -юсіньк- серденько, тихесенький, малюсінький, повнісінькій;
- у буквосполученнях льц, ньц, ньч, льч, що походять із льк, ньк: ляльці, ляльчин (лялька); доньці, доньчин (донька);
- після букви л перед буквами, що позначають м’які приголосні звуки: рибальський, сільський;
М’який знак не пишемо в таких випадках:
- після р у кінці слова та складу: бібліотекар, календар (але Горький);
- у буквосполученнях лц, нц, лч, нч, які походять від лк, нк: матінці (матінка), рибалці (рибалка);
- після н перед шиплячими та суфіксами -ськ(ий), -ств(о): менший, тонший, громадянство;
- після б, п, в, м, ф, р, ж, ч, ш, щ: дріб, приголуб, сипте, кров, вісім, верф, ніж, їж, знаєш, бачиш, піч, річ, борщ, морщ, воротар, гіркий, кобзар, перевір;
- перед м’якими, пом’якшеними: свято, сніг, радість, велетенський, промінчик, кінчик, Уманщина. Але після букви л м’який знак ставиться: їдальня, читальня, Польща. Також варто запам’ятати такі слова: няньчити, бриньчати, женьшень, Маньчжурія.
ІV. Формування вмінь і навичок
- На нашому шляху перша зупинка – Київ. Столиця та найбільше місто в Україні. Київ – столиця України та одне з найстаріших міст Європи, засноване щонайменше 1500 років тому. Київ побудовано на схилах живописної річки Дніпро, що дає можливість милуватися неповторними панорамами міста. Хвилі могутнього Дніпра прибили до берега слова та переплутали їх.
З’явитися, повір’я, прислів’я, пов’язаний, дзюрчати, цвях, серйозно, курйозний, обов’язок, торф’яний, ім’я, возз’єднання, мавпячий, відіменний, ллється, рум’яний, жаб’ячий, жираф’ячий, святковий, різдвяний, реп’ях, тьмяний.
Слава медикам та парамедикам, вони незмінна рука Бога, що оперує поранених бійців, людей та дітей коли нещадно б’є Росія. Захоплююся Пташечкою - Катериною з Азовсталі. Катерина - парамедик, що опинилася в самому пеклі Маріуполя, а потім ще витримала чотири місяці полону. Дзвінкий голос, що співав українські солов’їні пісні та підтримував силу бійців під час постійних ворожих обстрілів. Катерина стала співочим та полум’яним символом України під час війни та прикладом, як має триматися жінка аби вижити у полоні. Надихаюся красою її голосу та мужністю, вона допомогла подолати страх та біль війни , її приклад став для мене мотивацією не здаватися та вірити у власні сили. Над’яскрава пташко, розправ свої крила і лети! Мої майбутні плани невід’ємно пов’язані з перемогою України у війні проти кривавої тиранії Росії.
- На нашому шляху чергова зупинка – місто Умань. Всі знають Умань через Софіївський парк – одну з головних визначних пам’яток України. Але це далеко не все, чим примітне і цікаве невелике містечко. Місто привів до процвітання Франциск Потоцький, який запросив сюди ремісників, робітників і торговців. А знову відроджував після занепаду вже Станіслав Потоцький, який приїхав сюди в 1785 році. Він же побудував «Софіївку» в подарунок дружині.
- Щоб добре відзначитись та запам`ятати її, нам треба виконати наступне завдання.
Часто зустрічався на Січі синьо-жовтий прапор. Уважно подивіться на кольорову репродукцію картини Іллі Рєпіна «Запорожці пишуть листа турецькому султанові». Поміж іншими знаменами ви побачите на ній і синьо-жовте. Воно виникає зі зруйнуванням Січі, а відроджується лише у березні 1918 року як жовто-блакитний державний прапор Української Народної Республіки. Ці кольори символізували чисте небо і житнє поле, тобто мир.
- Якщо древній Ужгород – це серце Закарпаття, то Мукачево – його душа. Оточене величними горами, це одне з наймальовничіших міст України, яке славиться своєю унікальною історією. На своїй, здавалося б, невеликій території, Мукачево зібрало вражаючий ряд унікальних пам’ятників епохи ренесансу, готики і бароко. Це місто еклектики стилів, купажів ароматних вин в затишних вуличок, надзвичайної аури і потужної енергетики.
- Чи були ви коли-небудь у справжньому замку? Зупиняємо наш автомобіль біля замку «Паланок». У більшості людей, що мають хоча б невелике уявлення про Закарпаття, головна асоціація з Мукачевом – якраз замок Паланок. Він вважається головною визначною пам’яткою міста, в середньовічних стінах якої таїться безліч загадок і таємниць.
- Аби зайти до нього потрібно виконати наступне завдання. Виписати із Хмари слів» слова з апострофом, пояснити орфограми.
- Львів – прекрасний куточок Західної України. Скільки теплих думок і спогадів навіює це місто. Напевно, в усьому світі не знайдеться людини, яка б, відвідавши це місто, не захотіла повернутися знову. Краєвиди, архітектура, привітні мешканці, кава, шоколад – все це маленький список того, чим славиться Львів сьогодні.
- Під’їжджаючи до Львова, ми помітили посеред дороги великий камінь. На ньому було написане для нас завдання. Якщо його виконати, тоді камінь зникне, і ми зможемо подорожувати далі.
Перепишіть, замість крапок поставте, де потрібно м’який знак.
Тон…ший, мен…ший, молот…ба, с…огодні, борот…ба, сіл…с…кий, п’ят…десят…, вісім…десят…, лікар…, батал…йон, Хар…ків, кріз…, тр…ох, п’ят…ох, піс…ня, т…мяний, чебрец…, на таріл…ці, Натал…ці.
- Ось і закінчилась наша мандрівка. Ми повертаємось додому. Останнім нашим випробуванням буде згадати міста України, в яких ми сьогодні побували і записати їх в алфавітному порядку.
V. Підсумок уроку . Рефлексія
Метод «Мікрофон»
- Чим саме сподобалася Вам сьогоднішня мандрівка?
- Які види робіт були для Вас цікавими?
- Чи виникали труднощі під час виконання завдань на уроці,які саме?
VІ. Домашнє завдання. Оцінювання.
Написати мінітвір про те, яке місто України ви хочете відвідати і чому, використовуючи слова з апострофом та м’яким знаком.