Тема уроку . Повторення вивченого про прикметник.
Мета уроку . Закріпити в учнів знання про прикметник, про його роль у мовленні, продовжити удосконалювати розвиток зв'язного мовлення молодших школярів; виховувати любов до рідної мови. Коригувати мовлення учнів
Обладнання. Ялинка, ялинкові прикраси, конверти із завданням, чарівна торбина. Дід Мороз, Снігуронька.
Тип уроку: урок-подорож.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
І знову кличе дзвоник в клас,
Знання нові чекають нас.
Ми дуже любим рідну мову,
Її мелодію чудову,
Тож починаємо урок,
Нехай знання ідуть вам впрок.
ІІ. Повідомленняя теми і мети уроку.
- Усе, що я вам розповім, трапилося напередодні Нового року. На Північному Полюсі Дід Мороз і Снігуронька готувалися в дорогу: збиралися привітати всіх людей зі святом. І саме в цей час морозний вітерець приніс їм телеграму. Ось вона. А зміст цієї телеграми такий: «Дуже чекаємо на вас. Прикметники». А хто такі Прикметники?
- Чи можна жити без прикметників? — спитав Дід Мороз у Снігуроньки. Снігуронька відповіла: «Прикметники — це...», а далі забула.
- І на сьогоднішньому уроці нам необхідно буде дати відповідь на ці запитання. Ми з вами ознайомились з темою: «Прикметник» і можемо допомогти Снігуроньці дати відповідь. А тепер скажіть : Що означає прикметник? На які питання відповідає? З якою частиною мови зв'язаний? Як змінюється?
- Правильно. Так само і Снігуронька хотіла відповісти Діду Морозу.
Отже, ви на сьогоднішньому уроці ми повторимо вивчене про прикметник як частину мови, про те, яку важливу роль відіграють прикметники у мовленні.
III. Мотивація навчальної діяльності школярів.
- «О, так! Це дуже важлива частина мови! Нам неодмінно треба поздоровити зі святом Прикметники», — сказав Дід Мороз.
Він узяв у руки свою чарівну палицю, стукнув нею тричі, і вони із Снігуронькою в ту саму мить опинилися у місті Прикметників. На його площі стояла чудова ялинка, але на ній не було жодної іграшки.
1. Гра “Прикрась ялинку”
— А чому ваша ялинка ще не прикрашена? — запитала Снігуронька мешканців міста. Це тому, що ніхто ще не сказав, якою ж буде наша ялинка. Тільки-но діти назвуть прикметники, якими можна охарактеризувати нашу ялинку, як на ній і з'являться іграшки. І чим більше прикметників буде названо, тим більше іграшок з'явиться на ялинці.
— Діти, давайте ми з вами допоможемо прикрасити ялинку в місті Прикметників. Подумайте, якими словами можна охарактеризувати ялинку? Яка вона, лісова красуня?
(Діти називають прикметники, записують їх у зошит і на дошці:
Ялинка — молоденька, струнка, вічнозелена, красива, пухнаста, приваблива, казкова, загадкова, сяюча, , новорічна).
— Ой, яка вона буде гарна та красива!
Скільки на ній з'явиться іграшок! Тож зараз запишіть назви ялинкових прикрас разом з їхніми ознаками. (Діти самі виконують завдання. Той, хто за відведений час запише більшу кількість словосполучень — виграє. Наприклад: іграшкова шапочка, різнокольорова хлопавка, сяюча зірочка, срібляста кулька, лісові грибочки, чудова снігуронька, золота рибка,..).
- Як визначити число, рід прикметників?
- Визначте число і рід прикметників.
- Діти, як змінюються прикметники?
- Як визначити відмінок прикметника?
III. Повторення і систематизація основних теоретичних положень провідних ідей уроку.
1. Роль прикметників у мовленні. Творча робота.
- Поки ми з вами змагалися, до Діда Мороза прийшов хлопчик і прочитав йому свій твір. Ось він.
Ліс. ... вечір. У ... ... кожухах сплять ялинки.
... замети вкрили ... пеньки та ... ... листя.
Скоро ... вовчі очі виглянуть із ... хащі.
- Чи сподобався вам твір?
- Чому?
- Що потрібно додати, щоб твір став кращим?
- Доберіть необхідні прикметники. Запишіть твір. Визначте відмінки прикметників.
2. Гра “Про що мова”
- А тепер трішки відпочинемо й пограємо у гру, яка називається «Про що мова?».
Холодний, сильний, теплий, осінній, пронизливий (вітер),
Довгі, круглі, загострені, різнокольорові (олівці).
Жовтий, овальний, корисний, кислий (лимон).
Голчаста, вічнозелена, гарна (ялинка).
- Отже, навіть не вживаючи інші частини мови, використовуючи тільки прикметники, ми можемо зрозуміти про що йдеться
3.Фізкультхвилинка.
Слухати ми перестали,
І тепер всі дружно встали,
Будем ми відпочивати,
Нумо вправу починати.
Руки вгору, руки вниз
І легесенько прогнись.
Покрутились, повертілись,
На хвилинку зупинились.
Пострибали, пострибали,
Раз присіли, другий встали,
Всі за парти посідали.
4. Диференційована самостійна робота.
— Молодці, діти! Діду Морозу і Снігуроньці дуже сподобались ваші відповіді. І вони хочуть дати вам різні завдання.
1-а група. Доповнити речення.
Промчала на конях (яка?) зима.
Подарувала (які?) діаманти (яким?) берізкам і (яким?) соснам.
Ліс взимку — це (яка?) країна.
(Яка?) краса перехоплює подих.
Довідка: білокрила, крижані, білокорим, зеленим, незвичайна, дивна.
2-а група. Скласти невеличке оповідання за опорними словами.
Чарівна зима, пухнасті сніжинки, зачарований велетень, тепла ковдра, снігові шапки.
3-я група. Скласти вірш за римами.
а) зима — чарівна, сніжок — дружок
б) навкруги — сніги, холоди — в льоди
5. Вправа на розвиток зв'язного мовлення.
- Дід Мороз приніс нам чарівну скриньку. А в цій скриньці завдання, Із слів, що знаходяться в конверті, потрібно скласти прислів'я.
Мала праця краща за велике безділля.
Праця має гіркий корінь, та солодкий плід.
Правда солона, а брехня солодка.
Краще добра стежка, ніж поганий шлях.
З маленького насіннячка виростає велике дерево.
І чорна корова біле молоко дає.
-Як ви розумієте ці прислів'я?
-Знайдіть прикметники-антоніми.
6. Робота в групах. Складання тексту.
- Наступне завдання ви будете виконувати в групах.
- Складіть текст на тему:
1 група “Зима в лісі”
2 група “Свято наближається”
3 група “Зимовий ранок”
IV. Підсумок уроку.
1.Бесіда.
- Наші гості принесли нам торбину запитань. Давайте дамо на них відповідь.
(Діти з торбинки дістають запитання, відповідають на них).
1. Яку частину мови ми повторювали?
2. Що таке прикметник?
3. Яка роль прикметників у мовленні?
4. Як змінюються прикметники?
Прикметник – це частина мови,
Без неї нам не обійтись.
Ти вслухайсь в слово пречудове,
Йому, як другові всміхнись.
Земля, ласкава, люба, рідна,
А сонце щире, золоте,
А небо лагідне, погідне,
Життя - прекрасне, золоте,
А очі в мами – добрі, ніжні,
А голос чистий і дзвінкий,
А руки - теплі і надійні,
А погляд сонячний, ясний.
Квітки у полі – білі, сині,
Червоні, жовті, голубі.
Хмарки у небі – бистрокрилі,
Весняні, літні, зимові.
-Діти, сьогодні ми з вами побували у місті Прикметників і зрозуміли, як вони нам потрібні. Дід Мороз і Снігуронька вітають їх з Новим роком, а вам бажають використовувати різноманітні прикметники у мовленні.
2.Рефлексія
- Що вам сподобалося на уроці, що ні?
- З яким настроєм закінчуємо урок?
V. Домашнє завдання (диференційоване).
1-а група. Виписати з читанки 2 загадки, в яких є прикметники, і їх підкреслити.
2-я група. Скласти самостійно 2 загадки, в яких буде використано прикметники. Визначити відмінки прикметників.
УРОК УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ
( 4 КЛАС )
Повторення вивченого про прикметник.
Вчитель: Перепьолкіна Т. В.
Тема уроку . Повторення вивченого про прикметник.
Мета уроку . Закріпити в учнів знання про прикметник, про його роль у мовленні, продовжити удосконалювати розвиток зв'язного мовлення молодших школярів; виховувати любов до рідної мови. Коригувати мовлення учнів
Обладнання. Ялинка, ялинкові прикраси, конверти із завданням, чарівна торбина. Дід Мороз, Снігуронька.
Тип уроку: урок-подорож.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
І знову кличе дзвоник в клас,
Знання нові чекають нас.
Ми дуже любим рідну мову,
Її мелодію чудову,
Тож починаємо урок,
Нехай знання ідуть вам впрок.
ІІ. Повідомленняя теми і мети уроку.
- Усе, що я вам розповім, трапилося напередодні Нового року. На Північному Полюсі Дід Мороз і Снігуронька готувалися в дорогу: збиралися привітати всіх людей зі святом. І саме в цей час морозний вітерець приніс їм телеграму. Ось вона. А зміст цієї телеграми такий: «Дуже чекаємо на вас. Прикметники». А хто такі Прикметники?
- Чи можна жити без прикметників? — спитав Дід Мороз у Снігуроньки. Снігуронька відповіла: «Прикметники — це...», а далі забула.
- І на сьогоднішньому уроці нам необхідно буде дати відповідь на ці запитання. Ми з вами ознайомились з темою: «Прикметник» і можемо допомогти Снігуроньці дати відповідь. А тепер скажіть : Що означає прикметник? На які питання відповідає? З якою частиною мови зв’язаний? Як змінюється?
- Правильно. Так само і Снігуронька хотіла відповісти Діду Морозу.
Отже, ви на сьогоднішньому уроці ми повторимо вивчене про прикметник як частину мови, про те, яку важливу роль відіграють прикметники у мовленні.
III. Мотивація навчальної діяльності школярів.
- «О, так! Це дуже важлива частина мови! Нам неодмінно треба поздоровити зі святом Прикметники», — сказав Дід Мороз.
Він узяв у руки свою чарівну палицю, стукнув нею тричі, і вони із Снігуронькою в ту саму мить опинилися у місті Прикметників. На його площі стояла чудова ялинка, але на ній не було жодної іграшки.
1. Гра “Прикрась ялинку”
— А чому ваша ялинка ще не прикрашена? — запитала Снігуронька мешканців міста. Це тому, що ніхто ще не сказав, якою ж буде наша ялинка. Тільки-но діти назвуть прикметники, якими можна охарактеризувати нашу ялинку, як на ній і з'являться іграшки. І чим більше прикметників буде названо, тим більше іграшок з'явиться на ялинці.
— Діти, давайте ми з вами допоможемо прикрасити ялинку в місті Прикметників. Подумайте, якими словами можна охарактеризувати ялинку? Яка вона, лісова красуня?
(Діти називають прикметники, записують їх у зошит і на дошці:
Ялинка — молоденька, струнка, вічнозелена, красива, пухнаста, приваблива, казкова, загадкова, сяюча, , новорічна).
— Ой, яка вона буде гарна та красива!
Скільки на ній з'явиться іграшок! Тож зараз запишіть назви ялинкових прикрас разом з їхніми ознаками. (Діти самі виконують завдання. Той, хто за відведений час запише більшу кількість словосполучень — виграє. Наприклад: іграшкова шапочка, різнокольорова хлопавка, сяюча зірочка, срібляста кулька, лісові грибочки, чудова снігуронька, золота рибка,..).
- Як визначити число, рід прикметників?
- Визначте число і рід прикметників.
- Діти, як змінюються прикметники?
- Як визначити відмінок прикметника?
III. Повторення і систематизація основних теоретичних положень провідних ідей уроку.
1. Роль прикметників у мовленні. Творча робота.
- Поки ми з вами змагалися, до Діда Мороза прийшов хлопчик і прочитав йому свій твір. Ось він.
Ліс. ... вечір. У ... ... кожухах сплять ялинки.
... замети вкрили ... пеньки та ... ... листя.
Скоро ... вовчі очі виглянуть із ... хащі.
- Чи сподобався вам твір?
- Чому?
- Що потрібно додати, щоб твір став кращим?
- Доберіть необхідні прикметники. Запишіть твір. Визначте відмінки прикметників.
2. Гра “Про що мова”
- А тепер трішки відпочинемо й пограємо у гру, яка називається «Про що мова?».
Холодний, сильний, теплий, осінній, пронизливий (вітер),
Довгі, круглі, загострені, різнокольорові (олівці).
Жовтий, овальний, корисний, кислий (лимон).
Голчаста, вічнозелена, гарна (ялинка).
- Отже, навіть не вживаючи інші частини мови, використовуючи тільки прикметники, ми можемо зрозуміти про що йдеться
3.Фізкультхвилинка.
Слухати ми перестали,
І тепер всі дружно встали,
Будем ми відпочивати,
Нумо вправу починати.
Руки вгору, руки вниз
І легесенько прогнись.
Покрутились, повертілись,
На хвилинку зупинились.
Пострибали, пострибали,
Раз присіли, другий встали,
Всі за парти посідали.
4. Диференційована самостійна робота.
— Молодці, діти! Діду Морозу і Снігуроньці дуже сподобались ваші відповіді. І вони хочуть дати вам різні завдання.
1-а група. Доповнити речення.
Промчала на конях (яка?) зима.
Подарувала (які?) діаманти (яким?) берізкам і (яким?) соснам.
Ліс взимку — це (яка?) країна.
(Яка?) краса перехоплює подих.
Довідка: білокрила, крижані, білокорим, зеленим, незвичайна, дивна.
2-а група. Скласти невеличке оповідання за опорними словами.
Чарівна зима, пухнасті сніжинки, зачарований велетень, тепла ковдра, снігові шапки.
3-я група. Скласти вірш за римами.
а) зима — чарівна, сніжок — дружок
б) навкруги — сніги, холоди — в льоди
5. Вправа на розвиток зв’язного мовлення.
- Дід Мороз приніс нам чарівну скриньку. А в цій скриньці завдання, Із слів, що знаходяться в конверті, потрібно скласти прислів'я.
Мала праця краща за велике безділля.
Праця має гіркий корінь, та солодкий плід.
Правда солона, а брехня солодка.
Краще добра стежка, ніж поганий шлях.
З маленького насіннячка виростає велике дерево.
І чорна корова біле молоко дає.
6. Робота в групах. Складання тексту.
- Наступне завдання ви будете виконувати в групах.
- Складіть текст на тему:
1 група “Зима в лісі”
2 група “Свято наближається”
3 група “Зимовий ранок”
IV. Підсумок уроку.
1.Бесіда.
- Наші гості принесли нам торбину запитань. Давайте дамо на них відповідь.
(Діти з торбинки дістають запитання, відповідають на них).
1. Яку частину мови ми повторювали?
2. Що таке прикметник?
3. Яка роль прикметників у мовленні?
4. Як змінюються прикметники?
Прикметник – це частина мови,
Без неї нам не обійтись.
Ти вслухайсь в слово пречудове,
Йому, як другові всміхнись.
Земля, ласкава, люба, рідна,
А сонце щире, золоте,
А небо лагідне, погідне,
Життя - прекрасне, золоте,
А очі в мами – добрі, ніжні,
А голос чистий і дзвінкий,
А руки - теплі і надійні,
А погляд сонячний, ясний.
Квітки у полі – білі, сині,
Червоні, жовті, голубі.
Хмарки у небі – бистрокрилі,
Весняні, літні, зимові.
2.Рефлексія
- Що вам сподобалося на уроці, що ні?
- З яким настроєм закінчуємо урок?
V. Домашнє завдання (диференційоване).
1-а група. Виписати з читанки 2 загадки, в яких є прикметники, і їх підкреслити.
2-я група. Скласти самостійно 2 загадки, в яких буде використано прикметники. Визначити відмінки прикметників.