Тема уроку: Повторення вивченого про прикметник.
Мета уроку: Формувати ключові компетентності:
комунікативну компетентність (здатність учнями успішно користуватися мовою в процесі спілкування;
вміння вчитися (організовувати своє робоче місце, орієнтуватися в часі та берегти його, планувати свої дії, готовність самостійно працювати з новим, доступним за складністю навчальним матеріалом, доводити роботу до кінця);
соціальну компетентність (продуктивно співпрацювати з різними партнерами в малих групах, проявляти ініціативу, здатність сприймати себе, як громадянина і патріота своєї держави, розвивати естетичні смаки),
загальнокультурну (звʼязно і в логічній послідовності висловлювати власну думку, дотримуючись норм культури мовлення)
Формувати предметні компетентності:
систематизувати та узагальнити знання учнів про прикметник як самостійну частину мови; удосконалювати уміння й навички визначати морфологічні ознаки та синтактичну роль прикметників, навички використання прикметників в усному та писемному мовленні;
розвивати й збагачувати словниковий запас, творчу уяву, образне й логічне мислення, пам'ять, спостережливість, творчість, уяву;
формувати позитивне ставлення до навчання;
виховувати любов до Батьківщини та до рідної мови.
Обладнання: презентація, дидактичний матеріал.
Тип уроку: урок розвитку компетентностей.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент.
Емоційна підготовка учнів до роботи на уроці.
Сіли ми усі рівненько,
Усміхнулися гарненько,
Настрій на урок взяли
Працювати почали…
- Добрий день, діти. Скажіть, будь ласка, чи вам подобається чути приємні слова на свою адресу?
- Гарні є в житті моменти. Це, наприклад, компліменти. Зробити комплімент- це значить назвати людину приємним словом, похвалити за щось добре. Для того, щоб налаштуватись на роботу, я пропоную наш урок розпочнемо саме з компліментів.
-Ви у мене всі розумні, кмітливі, уважні, дотепні.
Слово вам. Мої однокласниці… Мої однокласники…
(рішучий, уважний, щирий, чесний, веселий, акуратний, люб’язний, серйозний, чемний, ввічливий, крутий, усміхнений, гостинна, безтурботний, загадковий, сміливий, чуйний, привітний, щедрий, наполегливий, доброзичливий, безпосередній, сміхотливий, енергійний, пустотливий, цікавий, спокійний, життєрадісний, бадьорий, відкритий, добрий, запальний, добродушний, товариський, скромний, ласкавий, дотепний, розумний, мрійливий, доброзичливий, кмітливий, спокійний, працьовитий, охайний).
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Учитель.
Сьогодні у нас незвичайний урок.
Сьогодні ми зробимо ще один крок
В країну прекрасну, країну чудову,
Що нас так чекає й збагачує мову.
Бесіда з учнями:
- Яка це країна? (Морфологія)
- В якому місті цієї країни ми вже побували, кого з мешканців добре знаємо? (Іменник).
Учитель. Так, з іменниками ми вже добре знайомі. А сьогодні ми з вами … (Шум за останньою партою ). А що за шум в класі? Хто ви такі? Через що сперечаєтесь?
Рольова гра.
( Виходять учні, що грають роль Іменника і Прикметника ).
Іменник: -Я ще раз говорю: «Я головний в нашій країні Морфології!»
Прикметник: - Ну як ти не розумієш…
Учитель: - Не сваріться! Що у вас сталося? Хто ви такі?
Прикметник: - Я – Прикметник.
Іменник: - А я – Іменник. І я говорю, що я – головний у нашій країні, а він не погоджується!
Прикметник: - Чому ти так вирішив?
Іменник (до учнів): - А скажіть-бо, хто приносить найбільше користі нашій матері Мові? Безумовно, я! Діти, ви ж учили, що без мене ніхто не мав би імені. Я даю назви всім предметам, особам, істотам, подіям.
(До Прикметника): - А ти хто такий???
Прикметник:
Я веселий і звабливий,
Гарний, милий і красивий,
Несказанний, незрівнянний;
Маю ступінь порівняння.
Я відносний чи присвійний,
А чи якісний незмінно.
Відповім я залюбки
На питаннячко – який?
Маю ознаку предмета,
Називаюсь я …
Учні: Прикметник.
Прикметник: - Ось бачиш, навіть учні мене знають. І ти, Іменнику, маєш знати, що я в нашій країні маю такі ж права, як і ти. І без моєї прикмети ти не був би такий гарний і зрозумілий. Я прикрашаю всіх осіб і всі предмети!
Іменник: - Ну для чого ти мені здався? Я і без тебе добре впораюсь у мові!
Прикметник: - Перевіримо?
Іменник: - Ану!
Прикметник: - Відгадай загадку:
Хустина, клубок;
По хустині катається, людям усміхається.
Іменник: - Хм… Не зрозумію ніяк… Діти, може ви знаєте?
Учні: -Ні.
Прикметник: - А якщо я прикрашу цю загадку собою:
Блакитна хустина, жовтий клубок;
По хустині катається, людям усміхається.
Іменник: - То тепер зрозуміло: блакитна хустина – небо, жовтий клубок – сонце…
Прикметник: - Ну то як? Можеш обійтись без мене?
Іменник: - Певно, що ні… Будемо дружити і прикрашати мову разом!
Учитель: - Добре, що ви знайшли спільну мову, займайте свої місця, будьте гостями на нашому уроці.
«Мікрофон» (бесіда з учнями)
- Чому Іменник не зміг відгадати перший варіант загадки?
- Які слова допомогли і йому, і вам у другому варіанті? (блакитна, жовтий)
- До якої частини мови належать ці слова?
- Чи можемо ми обійтись у мовленні без прикметників? Чому?
ІІІ. Оголошення теми та мети уроку.
Мотивація навчальної діяльності учнів
- Скажіть, діти, а слова якої частини мови ви використали у компліментах? (Прикметники)
- Отже, сьогодні на уроці ми повторимо й підсумуємо матеріал про цю частину мови. Розгорніть зошити та запишіть дату «Шосте лютого», «Класна робота» і тему уроку: «Повторення вивченого про прикметник. Роль прикметників у мовленні».
- Епіграфом нашого уроку стануть слова: Любіть Україну у сні й наяву,
Вишневу свою Україну.
Красу її, вічно живу і нову,
І мову її солов'їну.
Володимир Сосюра Вправа «Очікування»
- А щоб урок був успішним, треба визначити, чого ж ви очікуєте від роботи на уроці. Лютий – це останній місяць зими. Всі ми сумуємо з яскравим сонечком. І ось таке сонечко є на нашому фліпчарті. Але чого в ньому не вистачає? Правильно, промінчиків. У кожного з вас на парті є по два промінчика. На одному ви пишете, що очікуєте знати, на іншому, що очікуєте вміти.
- Продовжіть речення:
Від цього уроку я очікую знати…; уміти….
Знати:
- визначення прикметника; групи прикметників за значенням, їх творення;
-ступені порівняння прикметників; повні і короткі форми;
-прикметники м’якої і твердої груп; творення прикметників.
Уміти:
- знаходити прикметники; правильно їх писати; використовувати у мовленні.
Діти зачитують свої очікування.
Нагадаємо золоті правила поведінки та спілкування учнів на уроці:
- Я бажаю вам отримати сьогодні лише бали достатнього і високого рівня.
ІV. Узагальнення та систематизація вивченого
Завдання: поширити текст прикметниками. Визначити рід, число, відмінок прикметника.
Україна
Україна – це … води і … зорі, … сади, … хати, лани … пшениці, … та … ріки. Україна - … вінок із рути і барвінку. Немає в світі країни, … і … за Україну. Це … земля.
Перевіримо. Добре. А тепер давайте порівняємо з оригіналом.
Україна
Україна – це тихі води і ясні зорі, зелені сади, білі хати, лани золотої пшениці, медовії та молочнії ріки. Україна – розкішний вінок із рути і барвінку. Немає в світі країни, ріднішої і красивішої за Україну. Це батьківська земля.
Саме такими чудовими словами описав український письменник Степан Васильченко свій рідний край.
-Які це форми прикметника – медовії, молочнії?
- Які форми прикметників ще ви знаєте?
3) Станція «Спортивна» (руханка)
Учні стають біля дошки. Присідають, коли вчитель називає прикметники короткої форми, піднімають руки вгору, коли чують прикметники повної стягненої форми, руки на пояс – повної нестягненої форма.
Зелений, ясен, зеленеє, жовті, чорнії, повен, турецькі, сизії, зелен, молодую, дрібен, вечірняя, світла, рад, гарний, хорошії.
Ви дуже кмітливі та енергійні. Давайте з вами спробуємо трохи порозважатись та заразом пригадаємо групи прикметників за значенням.
Дайте коротку характеристику кожній групі прикметників.
Молодці, я впевнена, що з наступним завданням ви впораєтесь з великим задоволенням.
Завдання. Перед вами хмаринка зі слів. У ній перемішалися 9 прикметників. Ваше завдання – відшукати прикметники та розподілити їх за трьома розрядами.
Правильна відповідь.
Якісні: великий, теплий, сміливий.
Відносні: вовняна, нижній, осінній.
Присвійні: батьків, заячий, лисячий.
Я думаю, що кожен з вас любить розв’язувати різного роду ребуси, кросворди, логічні завдання. Це дуже цікаво та захопливо.
Я пропоную вам сьогодні теж трохи погратися та розв’язати декілька ребусів.
Легко вам було відгадувати? Але у нас з вами урок української мови, тому ми трохи ускладнимо завдання.
До якої групи за значенням належать усі відгадані прикметники?
Завдання. Необхідно знайти зашифровані прикметники та утворити всі можливі ступені порівняння.
СМІЛИВИЙ
ТОНКИЙ
КОРОТКИЙ
МУДРИЙ
Правильні відповіді.
Молодці! Чудово впорались із завданням.
6) Диктант для шпигуна
Клас поділений на дві групи. Тексти диктантів прикріплюють до стін. Кожен член групи по черзі стає шпигуном. Підходить до тексту, читає, запам’ятовує, повертається до команди, диктує. Завдання команди: швидко і грамотно записати всі слова, обґрунтувати написане.
Легкокрилий, міський, беззахисний, блідо – рожевий, радісний, празький, зелений, жовтогарячий, двоповерховий, дужий – предужий, приміський, синій – синій.
Перевірка написаного.(Слайд). Пояснення правил.
7) Станція «Музична».
Діти, ми з вами подружилися з прикметником? Якщо так, то подумайте: яку мрію має прикметник? (Прикрашати мову, збагачувати її, бути неперевершеним художником слова).
А що для вас наша українська мова? Яка вона? Наведіть прикметники – означення.
Послухайте пісню про мову. Випишіть прикметники, якими автори пісні характеризують мову?
Які з них вам сподобались найбільше? Яка головна думка пісні?
V. Підсумок уроку.
Учитель. А зараз давайте підсумуємо все те, що ми повторили на сьогоднішньому уроці .
«Найуважніший». Шестикласник Рома теж закінчив вивчати тему «Прикметник» і навіть зняв про це відео. Йому цікаво знати вашу думку, чи все він добре засвоїв. Уважно послухайте розповідь Роми та дайте відповідь на його запитання.
Рефлексія ( з використанням технології «Метод ПРЕС» )
- Чи досягли ми мети, яку ставили перед собою на початку уроку?
- Чи справдилися ваші очікування?
Наш урок наближається до кінця, висловіть свої враження від уроку, опишіть його за допомогою прикметника. Який він був?
Цікавий, Творчий, Корисний, Пізнавальний, Добрий
У. Оцініть свій настрій в кінці уроку
ПРАЦЮВАВ ВІДМІННО |
ПРАЦЮВАВ ДОБРЕ |
ПРАЦЮВАВ ПОСЕРЕДНЬО |
МАЙЖЕ НЕ ПРАЦЮВАВ |
|
|
|
|
VІ. Домашнє завдання (диференційоване):
- Ось і закінчується наш урок.
-Всі ви добре працювали,
Бали з теми заробляли.
Час пролинув недарма:
Двійок зовсім у нас нема,
Одинадцятки, десятки,
Сімки, вісімки, дев’ятки
Так тримати! Молодці!
За цікаву, творчу працю
А ще радісно мені
Те, що вчилися ми знову
Шанувати рідну мову.
Бережіть її, чудову
Українську, калинову!
- На все добре! До побачення!
Диктант для шпигуна
Легкокрилий, міський, беззахисний, блідо - рожевий, радісний, празький, зелений, жовтогарячий, двоповерховий, дужий - предужий, приміський,
синій – синій.
Диктант для шпигуна
Легкокрилий, міський, беззахисний, блідо - рожевий, радісний, празький, зелений, жовтогарячий, двоповерховий, дужий - предужий, приміський,
синій – синій.