УРОК 1 Тема: Повторення. Вступ. Україна і світ на порозі ХХ ст.
Мета: визначити, який період всесвітньої історії вивчатиметься в цьому навчальному році; охарактеризувати основні особливості розвитку людства в 1900–1939рр.; сприяти виникненню в учнів зацікавленості до новітнього періоду всесвітньої історії, який вони розпочинають вивчати в цьому році.
Тип уроку: вступний.
Обладнання: підручник, стінна карта «Світ на початку XXст.», атлас, ілюстративний і дидактичний матеріал.
Основні терміни та поняття: історія Новітнього часу, індустріалізація, глобальний характер, тоталітаризм.
Основні дати:початок XXст. – 1939 р. – період новітньої історії.
Хід уроку
I.Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань
Бесіда за запитаннями
Періодизація всесвітньої історії
Стародавній світ |
Середні віки |
Новий час |
Новітній час |
||
6 клас |
7 клас |
8 клас |
9 клас |
10 клас |
11 клас |
Поява людини – 476 р. |
476 – 1492 рр. |
Кінець XV–кінець XVIIIст. |
Кінець XVIII –XIX ст. |
Початок XX ст.– 1939 р. |
1939р. – початок XXI ст. |
Робота в групах
І група - «Стародавній світ»
ІІ група - «Середні віки»
ІІІ група - «Новий час»
Бесіда за запитаннями
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Розповідь
Всесвітня історія, як ви вже знаєте, поділяється дослідниками на декілька історичних періодів – етапів політичного, соціально-економічного й культурного розвитку. У попередніх класах ви познайомилися з історією Стародавнього світу, Середніх віків і Нового часу. У цьому навчальному році ви розпочнете вивчення історії Новітнього часу і дізнаєтеся про події її першого періоду від початку XX ст. до 1939 р.
IV. Вивчення нового матеріалу
План
Розповідь
Перший період історії Новітнього часу складний і суперечливий за змістом, насичений багатьма широкомасштабними подіями, неоднозначними за характером явищами і процесами у світовому розвитку.
Початок XXст. став часом завершення індустріалізації в провідних країнах Заходу. Цей процес поступово поширювався на інші країни. Досягнення в господарському розвитку сприяли поступовому підйому рівня життя населення. Здавалося, перед людством відкриваються обнадійливі перспективи.
Однак у 1914–1918рр. людство опинилося у вирі подій Першої світової війни. Крім того, тогочасна історія людства була насичена війнами меншого масштабу і локальними конфліктами.
Після завершення Першої світової війни представники різних соціально-політичних сил стали формувати й пропагувати власне бачення подальшого розвитоку суспільства та його модернізації. Зіткнення цих поглядів мали визначальний вплив на динаміку розвитку тогочасного світового співтовариства.
Особливим явищем політичного життя, характерним лише для XXст., стала поява тоталітаризму (більшовицький, фашистський і нацистський режими). Тоталітарним режимам, що сформувалися у ряді країн, незважаючи на багато відмінностей були притаманні певні спільні ознаки:
У країнах, що розвивалися демократичним шляхом, у післявоєнний період відбувався процес подальшого розвитку ринкової економіки, ліберальної демократії, зміцнення громадянського суспільства і правової держави.
Важливим явищем тогочасного політичного життя стало розгортання національно-визвольних рухів.
Народи, що не мали власної державності, пригнули здобути суверенітет й стати повноправними членами світового співтовариства. Під гаслами націоналізму в цей період розпадалися багатонаціональні імперії, утворювалися нові незалежні держави в Європі, активізувалися національні рухи в Азії й Африці.
V. Закріплення нових знань
Бесіда за запитаннями
VІ. Узагальнення уроку
VІІ. Домашнє завдання