Урок "Повторення й систематизація вивченого про іменник як самостійну частину мови"

Про матеріал
Урок української мови в 6 класі на тему "Повторення й систематизація вивченого про іменник як самостійну частину мови"
Перегляд файлу

Урок української мови в 6 класі

Тема. Повторення й систематизація вивченого про іменник як самостійну частину мови.

Мета:  закріплювати та узагальнювати знання учнів про іменник, його граматичні категорії; удосконалювати вміння розпізнавати іменники в тексті поміж інших частин мови; розвивати спостережливість за мовними явищами, зв'язне мовлення, творче мислення; виховувати любов до рідної країни, бережне ставлення до природи.

Тип уроку: повторення й систематизація вивченого.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

Учитель перевіряє готовність учнів до уроку.

  • Привітаймося з гостями, подарувавши свою посмішку. Побажаймо один одному чогось хорошого на сьогоднішній урок, використовуючи іменники родового відмінка. Я вам бажаю успіхів. (Відповіді учнів).

ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми уроку.

Прийом «Мотиваційні постери».

Прийом «Авансування успішного результату».  Я навіть не сумніваюсь, що ви гарно зможете виконати завдання, які отримує кожна пара.

Прийом «Інструктування». Спочатку уважно прочитайте вислів, обговоріть його значення, домовтеся, хто озвучить відповідь.

Кожному мила своя сторона.

 Григорій Сковорода

Любіть Україну у сні й наяву,

Вишневу свою Україну…

                                                   Володимир Сосюра

Скільки років землі –

і мільйон, і мільярд,

а яка вона й досі ще гарна!

 Ліна Костенко

Краса України – це одне з джерел, що живить доброту, сердечність, любов.

 Василь Сухомлинський

Завдання: що спільного  в усіх висловах? (Розповідається про красу й багатство України)

  • Чи можна красу описати, не використовуючи іменників? Протягом  уроків ми вчили іменник. Сьогодні ми підсумовуємо вивчене, готуємося до написання контрольної роботи. Тож розгорніть зошити й запишіть дату, класна робота й тему уроку.
  • Скажіть, яке основне завдання: вивчити чи повторити? Давайте разом сформулюємо мету уроку. (Відповіді дітей).

ІІІ. Систематизація та узагальнення знань, умінь і навичок.

1. Вправа «Так – ні».

    Прийом «Авансування успішного результату». Я навіть не сумніваюсь, що ви гарно знаєте вивчений програмовий матеріал. Ви обов’язково знаєте правильну відповідь.

1. Іменник – це самостійна частина мови. (Так)

2. Іменник указує на предмет чи особу. (Так)

3. Іменник має 6 відмінків. (Ні)

4. Іменники природа, калина, конвалія належать до І відміни. (Так)

5. Слова пташеня, мишеня, козеня належать до ІV відміни. (Так)

6. Таксі, салямі, сулугуні - це незмінювані іменники. (Так)

7. Іменники кінь, заєць, зустріч належать до ІІ відміни. (Ні)

8. Слова любов, духовність, чесність – це іменники ІІІ відміни. (Так)

Похвала

Створюють краєвид (Берег Ворскли)

Номер питання

Відповідь

 

1

 

2

 

3

 

4

 

5

 

6

 

7

 

8

Прийом «Пазл»

 

image (59)

 2. Прочитайте речення.                 Любов до природи, бережливе ставлення до неї тісно пов’язується з поняттям «батьківщина». Шанувати природу неможливо без глибоких знань про навколишній світ. Калина під вікном рідної оселі, тополя на околиці села, лелече гніздо на клуні, жебонлива криничка при перехресті доріг, боброва гатка в тихоплинній заплаві, терпкий запах лісової конвалії — все це овиди нашого дитинства, наш духовний світ.

     Які іменники розкривають красу навколишнього світу?

                         Оселя       Конвалія         Тополя

              Клуня                  Овиди               Заплава

                        Калина       Криничка        Гатка

  • Поясніть значення слова клуня, заплава, гатка. (Клуня – будівля для зберігання снопів. Заплава – частина річкової долини, що затоплюється під час весняної повені. Гатка – настил із дерева, хмизу, споруджується у вигляді плоту.)
  • Які іменники розкривають понятя  овиди? (Овиди) Овид – це краєвид, місцевість, що відкривається перед очима.
  • Назвіть відміни іменників, їх групу, поставте у формі Ор. в. (оселею, конвалією, клунею, тополею, калиною, гаткою, криничкою, заплавою, красою).

3. Прочитайте текст. Про що в ньому говориться? (Про калину). За що люди люблять калину? Перепишіть останнє речення, яку синтаксичну  роль виконують іменники в ньому? Підкресліть їх. Які ви знаєте твори про калину?

   Росте край дороги калина. Усі милуються нею. Адже завжди вона гарна: і навесні, і влітку, і взимку, і восени. Як убереться навесні калина в смарагдове вбрання з білими мереживами з квіточок. Так і радіє око! З часом на місці квіток з'являться червоненькі ягідки. А восени прибереться калина в найчарівніші барви природи. І сніжна зима не зіпсує  чудове намисто.

4. Робота в групах.

1.  Розгадайте кроссенс (сильніша), 2- ребус (розгадка заповідник)     

               

  Прийом «Спільна радість». Молодці! Ви подолали труднощі у розгадуванні логічного ланцюжка.

5. Заочна подорож заповідником.

     Важливим заходом збереження природи є створення заповідників.

    Біосферний заповідник «Асканія-Нова» - унікальний куточок природи, який знаходиться на півдні України.  Він став переможцем всеукраїнського конкурсу "Сім природних див України", також  належить до сотні великих заповідників і парків.

Презентація про заповідник

                       

 

   Що об’єднує цих жителів заповідника?

   Які іменники називаються незмінюваними. Як визначити їх рід?

   Завдання: підберіть прикметники до іменників на слайді (поні, какаду, фламінго, ему).

 

4. Як називаються іменники, які називають сукупність однакових предметів? (Збірні іменники).

«Німий диктант». Завдання: використовуючи збірні іменники, назвіть зображення.

Колосся, каміння, птаство, насіння, листя, сміття.

Взаємоперевірка.

Молодці, ви добре справилися з цим завданням.

- Яке слово є зайвим у диктанті? (Сміття – бо це те, що псує красу.)

       Природа рідного краю – це не тільки краса пейзажів, але ще й стан душі. Але лише проникливі очі здатні побачити небезпеку зникнення всього прекрасного.

(Пісня «Не ламай тополю»  О. Пономарьова)

- Як же людина може змінювати природу ?

5. Завдання : використовуючи записані на слайді імена, утворіть речення, що покажуть, що зробити  для збереження природи, щоб прекрасне не зникало.

(Даремно не витра­чати воду, не засмічувати вулиці, не не зрубай ялинку, не затопчи мурашинку, не зламай з дуба гілку, не кидай сміття у річку,  посади вербу в долині, птахам взимку кини зерен.)

 

Прийом «Інструктування». Не забудьте поставити імена в формі кличного відмінка.

     Олег, Андрій, Олесь, Максим Іванович, Юлія, Олеся, бабуся, Настя.

 

ІV. Підсумки, домашнє завдання.

 

Прийом «Спільна радість». Мене порадувала робота на уроці. Особливо гарно попрацювали  з

Повторити вивчений матеріал з теми «Іменник».

І група – написати твір – мініатюру «За що я люблю Батьківщину»;

ІІ група – вправа 576. 

 

 

docx
Додав(-ла)
Крайник Лариса
Додано
23 березня 2023
Переглядів
114
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку