Урок "Повторення й узагальнення вивченого про займенник"

Про матеріал
Конспект уроку допоможе повторити й узагальнити ситемні знання, уміння й навички шестикласників про займенник як частину мови у формі сюжетно-рольової гри.
Перегляд файлу

Конспект уроку з української мови для 6 класу на тему: «Повторення й узагальнення вивченого про займенник»

Тема. Повторення й узагальнення вивченого про займенник.

Мета. Повторити й узагальнити системні знання, уміння й навички        

            шестикласників про займенник як частину мови.      

            Розвивати пам’ять, творчу уяву, мислення, увагу, зв’язне мовлення       

            учнів.

             Виховувати інтерес і шанобливе ставлення до усної народної творчості,

            патріотичні почуття.             

Тип уроку. Узагальнення й систематизація знань.

Обладнання:  картки із завданнями, «портрет» Займенника,  пісня «Мова

                        єднання»  (сл. та муз. О. Самойдюка), «грошові банкноти»,

                        експрес-урок О. Авраменка         

                        (https://www.youtube.com/watch?v=fepY0Q0DDk4), мелодія з

                        мультфільму «The pink panter»

                        (https://www.youtube.com/watch?v=lp6z3s1Gig0).

Форма проведення: сюжетно-рольова гра «Слідство ведуть знавці».

Хід уроку

І. Організаційна частина

ІІ. Оголошення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів.

  • Багато хто з вас, ваших батьків слідкують за лото «Забава», яке проводиться щонеділі на каналі «1+1». На жаль, черговий тираж може не відбутися. Справа в тому, що джекпот викрадено.

(Звучить мелодія з мультфільму «The pink panter»: https://www.youtube.com/watch?v=lp6z3s1Gig0).

  • Ведучі лото «Забава» звертаються до нас із вами як до знавців мови й просять провести слідство, щоб повернути гроші. Їм відомо, що крадій  якимось чином пов’язаний з нашим навчальним предметом і  має псевдо «Агент 009». На місці злочину вже побувала група експертів з телебачення. Камера спостереження зафіксувала зображення силуету злодія (ДОДАТОК А), також було знайдено записку: «Виконайте моїх десять завдань, за кожне з яких одержите певну частину грошей». Отже, діти, нам знадобляться всі наші знання, уміння й навички, особливо за ІІІ чверть.
  • Спочатку ми повинні розгадати кросворд, щоб встановити справжнє ім’я незнайомця.

 

 

  1. Кросворд «Сховане слово».

     Вписати в порожні клітинки відповідні до визначень займенника, а у виділеному вертикальному рядку прочитати назву частини мови.

  1. Неозначений займенник: невідомо що. (Хтозна-що).
  2. Вказівний займенник: вищезгаданий. (Такий).
  3. Неозначений займенник: невідомо який. (Якийсь).
  4. Означальний займенник у давальному відмінку. (Самому).
  5. Зворотний займенник у родовому або знахідному відмінку. (Себе).
  6. Означальний займенник: той, що не належить до цього ряду. (Інший).
  7. Означальний займенник: будь-який з цього ряду. (Кожний).
  8. Присвійний займенник в орудному відмінку множини. (Нашими).
  9. Заперечний займенник: ні цей, ні інший. (Ніякий).

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

7

 

 

 

 

 

 

8

 

 

 

 

 

9

 

 

 

 

 

 

  • Отже, ім’я незнайомця – Займенник. Запишіть тему уроку:

Повторення й узагальнення вивченого про займенник

ІІІ. Узагальнення й систематизація знань.

  • Хто ж такий Займенник? Зробити портретну характеристику цієї таємничої особи попросимо розвідника, який неодноразово побував в армії займенників і вже розслідував одну справу.

 

  1. (Усна відповідь на лінгвістичну тему «Займенник як частина мови»).

 

  • Продовжимо повертати грошову суму, виконуючи наступні завдання:
  1. Прочитати прислів’я. Які займенники потрібно поставити на місці крапок? Визначити їх розряд, особу, число, відмінок.

На … небоже, що … негоже. Який … ґедзь напав? Ти … про діло, а він про козу білу.

Довідка. Тобі, мені, тебе, йому.

  • Яка особливість відмінювання особових займенників ІІІ особи однини?
  • До речі, про одне зі згаданих прислів’їв є експрес-урок О. Авраменка. Зараз ми почуємо думку експерта. (Перегляд експрес-уроку О. Авраменка за посиланням https://www.youtube.com/watch?v=fepY0Q0DDk4).

 

  1. Завдання «Редактор».
  • Як ви вже чули, займенники можуть, ховаючись, ставати не на свої місця в реченні. Спробуймо виявити й виправити помилки в реченні.
  • Відредагувати й записати речення.
  • У чому полягає причина помилок?

А) У лісі мисливець наскочив на зайця. Він утік. –

Б) Поет подарував друзям троянди і склав про них вірш. –

 

  1. У цей час на дошці інший учень виконує синтаксичний розбір речення й морфологічний – займенника.

Усяка пташка своє гніздо знає.

 

  1. Диктант з коментуванням (пояснити правопис займенників).

       Коли не зможу я нічим рідній вітчизні прислужитися, намагатимуся ніколи ні в чому не шкодити. (Г. Сковорода).

- Займенник помітив, що його наздоганяють, переслідують. Він збільшив швидкість. Ми теж поспішаємо.

 

*Музична фізкультхвилинка «Упіймай займенник» (крокувати, плескати в долоні, коли в пісні «Мова єднання» зустрінеться займенник).

 

  1. «Утвори займенник».
  • Утворити якнайбільше неозначених займенників від питальних: хто, який, котрий, чий – І варіант; заперечних – ІІ варіант.

Слабші учні працюють з картками. Записати займенники разом, окремо або через дефіс.

Хто(сь), (де)хто, (ні)чий, кому(небудь), ні(в)якому, ні(на)кому, казна(що), ні(що), який(небудь), ні(перед)ким.

 

 

  1. Пояснити значення фразеологізмів.

Володіти собою – уміти стримувати себе, триматися врівноважено,                  спокійно;

Сам собі голова – про чию-небудь повну незалежність, самостійність;

Хай мине нас ся чаша – хай не торкнеться нас якесь горе.

  • Вкажіть займенники, їх розряд.
  • З одним фразеологізмом складіть речення.

 

  1. Вікторина «Хто більше?»

Записати якнайбільше прислів’їв або фразеологізмів із займенниками.

 

  1.                      «Мікрофон».

Чотирма-п’ятьма реченнями дати усну відповідь на запитання «Навіщо нам казки?»; використати займенники.

ІV. Підсумок уроку.

  • Молодці, діти! Ви гарно попрацювали, виконали всі завдання й виявили всіх займенників, у яких були кошти, що належить лото «Забава». Порахуємо, скільки грошей повернув кожен з вас. Від цього залежатиме оцінка за роботу на уроці: чим більша сума, тим вищий бал.

V. Домашнє завдання.

- Повторити все вивчене про займенник і написати твір-мініатюру «Навіщо людині казка?», адже наш урок теж був пов’язаний у деякій мірі з цим прекрасним жанром усної народної творчості.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ДОДАТОК А

Картинки по запросу "мужчина в шляпе силуэт"

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Поїзд Валентина Савівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
15 лютого 2021
Переглядів
4668
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку