Урок "Повторення й узагальнення вивченого про займенник"

Про матеріал
Конспект уроку допоможе повторити й узагальнити ситемні знання, уміння й навички шестикласників про займенник як частину мови у формі сюжетно-рольової гри.
Перегляд файлу

Конспект уроку з української мови для 6 класу на тему: «Повторення й узагальнення вивченого про займенник»

Тема. Повторення й узагальнення вивченого про займенник.

Мета. Повторити й узагальнити системні знання, уміння й навички        

            шестикласників про займенник як частину мови.      

            Розвивати пам’ять, творчу уяву, мислення, увагу, зв’язне мовлення       

            учнів.

             Виховувати інтерес і шанобливе ставлення до усної народної творчості,

            патріотичні почуття.             

Тип уроку. Узагальнення й систематизація знань.

Обладнання:  картки із завданнями, «портрет» Займенника,  пісня «Мова

                        єднання»  (сл. та муз. О. Самойдюка), «грошові банкноти»,

                        експрес-урок О. Авраменка         

                        (https://www.youtube.com/watch?v=fepY0Q0DDk4), мелодія з

                        мультфільму «The pink panter»

                        (https://www.youtube.com/watch?v=lp6z3s1Gig0).

Форма проведення: сюжетно-рольова гра «Слідство ведуть знавці».

Хід уроку

І. Організаційна частина

ІІ. Оголошення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів.

  • Багато хто з вас, ваших батьків слідкують за лото «Забава», яке проводиться щонеділі на каналі «1+1». На жаль, черговий тираж може не відбутися. Справа в тому, що джекпот викрадено.

(Звучить мелодія з мультфільму «The pink panter»: https://www.youtube.com/watch?v=lp6z3s1Gig0).

  • Ведучі лото «Забава» звертаються до нас із вами як до знавців мови й просять провести слідство, щоб повернути гроші. Їм відомо, що крадій  якимось чином пов’язаний з нашим навчальним предметом і  має псевдо «Агент 009». На місці злочину вже побувала група експертів з телебачення. Камера спостереження зафіксувала зображення силуету злодія (ДОДАТОК А), також було знайдено записку: «Виконайте моїх десять завдань, за кожне з яких одержите певну частину грошей». Отже, діти, нам знадобляться всі наші знання, уміння й навички, особливо за ІІІ чверть.
  • Спочатку ми повинні розгадати кросворд, щоб встановити справжнє ім’я незнайомця.

 

 

  1. Кросворд «Сховане слово».

     Вписати в порожні клітинки відповідні до визначень займенника, а у виділеному вертикальному рядку прочитати назву частини мови.

  1. Неозначений займенник: невідомо що. (Хтозна-що).
  2. Вказівний займенник: вищезгаданий. (Такий).
  3. Неозначений займенник: невідомо який. (Якийсь).
  4. Означальний займенник у давальному відмінку. (Самому).
  5. Зворотний займенник у родовому або знахідному відмінку. (Себе).
  6. Означальний займенник: той, що не належить до цього ряду. (Інший).
  7. Означальний займенник: будь-який з цього ряду. (Кожний).
  8. Присвійний займенник в орудному відмінку множини. (Нашими).
  9. Заперечний займенник: ні цей, ні інший. (Ніякий).

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

7

 

 

 

 

 

 

8

 

 

 

 

 

9

 

 

 

 

 

 

  • Отже, ім’я незнайомця – Займенник. Запишіть тему уроку:

Повторення й узагальнення вивченого про займенник

ІІІ. Узагальнення й систематизація знань.

  • Хто ж такий Займенник? Зробити портретну характеристику цієї таємничої особи попросимо розвідника, який неодноразово побував в армії займенників і вже розслідував одну справу.

 

  1. (Усна відповідь на лінгвістичну тему «Займенник як частина мови»).

 

  • Продовжимо повертати грошову суму, виконуючи наступні завдання:
  1. Прочитати прислів’я. Які займенники потрібно поставити на місці крапок? Визначити їх розряд, особу, число, відмінок.

На … небоже, що … негоже. Який … ґедзь напав? Ти … про діло, а він про козу білу.

Довідка. Тобі, мені, тебе, йому.

  • Яка особливість відмінювання особових займенників ІІІ особи однини?
  • До речі, про одне зі згаданих прислів’їв є експрес-урок О. Авраменка. Зараз ми почуємо думку експерта. (Перегляд експрес-уроку О. Авраменка за посиланням https://www.youtube.com/watch?v=fepY0Q0DDk4).

 

  1. Завдання «Редактор».
  • Як ви вже чули, займенники можуть, ховаючись, ставати не на свої місця в реченні. Спробуймо виявити й виправити помилки в реченні.
  • Відредагувати й записати речення.
  • У чому полягає причина помилок?

А) У лісі мисливець наскочив на зайця. Він утік. –

Б) Поет подарував друзям троянди і склав про них вірш. –

 

  1. У цей час на дошці інший учень виконує синтаксичний розбір речення й морфологічний – займенника.

Усяка пташка своє гніздо знає.

 

  1. Диктант з коментуванням (пояснити правопис займенників).

       Коли не зможу я нічим рідній вітчизні прислужитися, намагатимуся ніколи ні в чому не шкодити. (Г. Сковорода).

- Займенник помітив, що його наздоганяють, переслідують. Він збільшив швидкість. Ми теж поспішаємо.

 

*Музична фізкультхвилинка «Упіймай займенник» (крокувати, плескати в долоні, коли в пісні «Мова єднання» зустрінеться займенник).

 

  1. «Утвори займенник».
  • Утворити якнайбільше неозначених займенників від питальних: хто, який, котрий, чий – І варіант; заперечних – ІІ варіант.

Слабші учні працюють з картками. Записати займенники разом, окремо або через дефіс.

Хто(сь), (де)хто, (ні)чий, кому(небудь), ні(в)якому, ні(на)кому, казна(що), ні(що), який(небудь), ні(перед)ким.

 

 

  1. Пояснити значення фразеологізмів.

Володіти собою – уміти стримувати себе, триматися врівноважено,                  спокійно;

Сам собі голова – про чию-небудь повну незалежність, самостійність;

Хай мине нас ся чаша – хай не торкнеться нас якесь горе.

  • Вкажіть займенники, їх розряд.
  • З одним фразеологізмом складіть речення.

 

  1. Вікторина «Хто більше?»

Записати якнайбільше прислів’їв або фразеологізмів із займенниками.

 

  1.                      «Мікрофон».

Чотирма-п’ятьма реченнями дати усну відповідь на запитання «Навіщо нам казки?»; використати займенники.

ІV. Підсумок уроку.

  • Молодці, діти! Ви гарно попрацювали, виконали всі завдання й виявили всіх займенників, у яких були кошти, що належить лото «Забава». Порахуємо, скільки грошей повернув кожен з вас. Від цього залежатиме оцінка за роботу на уроці: чим більша сума, тим вищий бал.

V. Домашнє завдання.

- Повторити все вивчене про займенник і написати твір-мініатюру «Навіщо людині казка?», адже наш урок теж був пов’язаний у деякій мірі з цим прекрасним жанром усної народної творчості.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ДОДАТОК А

Картинки по запросу "мужчина в шляпе силуэт"

 

docx
Додано
15 лютого 2021
Переглядів
3609
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку