Урок повторення й узагальнення з теми:"Відміни іменників"

Про матеріал

закріпити теоретичні відомості про відміни та групи іменників, удосконалювати вміння й навички визначати відміни та групи іменників, правильно вико­ристовувати іменники в мовленні; розвива­ти логічне мислення, самостійність суджень; вихову­вати почуття любові до рідного краю.

Перегляд файлу

Урок української мови. 6 клас

Тема. Відміни іменників та їх групи

Мета: закріпити теоретичні відомості про відміни та групи іменників, удосконалювати вміння й навички визначати відміни та групи іменників, правильно вико­ристовувати іменники в мовленні; розвива­ти логічне мислення, самостійність суджень; вихову­вати почуття любові до рідного краю.

Цілі: після уроку учні зможуть: пояснювати, за якими ознаками іменники поділяються на відміни та групи, визначати відміни та групи іменників.

Методи, прийоми і форми роботи: бесіда, метод вправ, «навчаючи - вчуся», робота з підручником.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Обладнання: підручник «Рідна мова» 6 кл., О.Глазова, Ю.Кузнецов, таблиця «Відміни іменників», кросворди.

                                                                                 Епіграф:

                                                                                    Рідний краю, моя Білозерка,

                                                                                       Я всім серцем кохаю тебе.

                                                                                    Зачарований, бачу – веселка

                                                                                          З Білого озера воду бере.

 В.Форущенко                             

                                                План уроку

  1. Повідомлення  теми і завдань уроку. Ціле визначення.

Мотивація навчальної діяльності.

  1. Сприймання, усвідомлення нових знань.
  2. Закріплення нових знань.
  3. Узагальнення і систематизація знань.
  4. Підсумок уроку.
  5. Домашнє завдання (коментування)

 

                                                  ХІД УРОКУ

I. Повідомлення теми і завдань уроку. Цілевизначення.

Учитель. Сьогодні ми працюватимемо над те­мою «Відміни іменників та їх групи». Чого ви хочете навчитися на уроці? Сформулюйте його цілі:

-вміти визначати відміни іменників;

-визначати групи іменників;

-дізнатися, чи всі іменники мають відміни

 

Учні записують в робочі зошити число, тему, епіграф уроку.

Як ви розумієте епіграф?

ІІ. Виклад нового матеріалу.

            1. Ознайомлення з теоретичним матеріалом с.142. Ознайомлення з таблицею «Поділ іменників на відміни ».

Метод « Навчаючи - вчуся» Підготовлені учні коментують таблицю.

 

Довідка для вчителя. За особливостями відмінювання іменники поділено на чотири угруповання, що називаються відмінами. У певному відмінку іменники кожної з відмін мають однакові закінчення.
Щоб визначити, до якої відміни належить іменник, його потрібно поставити у початковій формі, тобто в називному відмінку однини, й визначити в ньому закінчення й основу.
До жодної відміни не належать:
    незмінювані іменники (табу, бюро, таксі, кутюр'є);
    іменники, що вживаються тільки у формі множини
(Гребінки, двері, ворота, ножиці, сани, консерви).
 Таблиця.    Поділ іменників на відміни.                         

Відміна  

Рід

Закінчення в початковій формі  

 

   Приклади

 

І відміна                

чоловічий   

жіночий

спільний   

   а(-я-                                    

Олекса, Ілля, книжка, вулиця, староста

 

ІІ відміна               

чоловічий 

  середній 

нульове або -о, -е, (на письмі -я)  

степ, батько, жито, сонце, подвір'я

ІІІ відміна               

жіночий   

нульве

честь, любов, а також іменник мати

ІV відміна

середній

-а, -я  у словах, що за відмінювання

  дівча (дівчати), хлоп'я (хлоп'яти), ім'я (імені) мають суфікси -ат-, -ят-, -ен-  

                                                    
            2. Подані іменники згрупуйте за відмінами й запишіть у чотири колонки.

            Вправа 256:

                І

             ІІ

          ІІІ

              ІV

Доля

рік

сіль

маля

хата

борщ

гордість

тімя

душа

молоко

гантель

пташення

куля

дихання

купіль

курча

звістка

вчинок

 

ягня

пуща

золото

 

каченя

калюжа

зілля

 

зерня

 

різнотравя

 

 

 

листя

 

 

 

кисіль

 

 

 

вивчення

 

 

 

щастя

 

 


  3. Прочитайте. Визначте іменники, що не належать до жодної з відмін. З'ясуйте відміни інших іменників.
1. Я ділю із вербою всю журбу до краплини, обнімаю тополю і горнусь до калини. (Т. Шевченко). 2. Виводить соло півень на тину. (М. Сіренко). 3. Він горланить, розчепірює дзьоба ножицями. (Григір Тютюнник). 4. Селяни всі потроху філософи, бо все життя ходять біля землі, хліба, меду, сонця. (М. Стельмах). 5. У маляти заболить пальчик, а у матері — серце. (Народна творчість). 6. Доброта виховується добротою, справедливість — справедливістю. (Олесь Гончар).

 

 

4. Ознайомлення з групами іменників(оглядово).

Учень-консультат за допомогою таблиці пояснює, що іменники І і ІІ відміни мають три групи: тверда, м’яка і мішана

Іменники І відміни поділяються:

 Тверда група: іменники чоловічого, жіночого та спільного родів з основою на твердий приголосний та із закінченням -а (крім тих, основа яких закінчується на шиплячий приголосний). Голова, перемога, фабрика, непоседа, староста.

М’яка група: іменники жіночого і спільного родів з основою на м'який приголосний та із закінченням -а (на письмі -я) а іменник чоловічого роду Ілля. Земля, кузня, фантазія, суддя.

Мішана група: іменники жіночого й спільного родів з основою на шиплячий приголосний та із закінченням -а. Межа, тиша, теща, вежа, каша, площа,листоноша.
Щоб визначити групу, іменник потрібно поставити в початковій формі (називному відмінку однини).
 Іменники II відміни поділяються на три групи - тверду, м'яку і мішану.

До твердої групи належать іменники:

  • з кінцевим твердим приголосним основи, крім шиплячих: міст, гриб, світло;
  •                    більшість іменників з основою на -р (майже всі односкладові іменники, а також іменники на -ор,-ер,-ір,-ар,-ур,-ир,-ср, -яр,-вр,-др,-юр зі сталим наголосом на основі): двір, стаціонар, помідор, бухгалтер, витвір, звір, комар (хоч комарі), реєстр, качур, орієнтир, браконьєр, ювіляр, шедевр, гіпюр.

До м'якої групи належать іменники:

  • з кінцевим м'яким приголосним основи: обрій, скрипаль, Івась;
  • із закінченням -е (не після шиплячих): сонце, поле, море;
  • із закінченням -а (орфографічно -я): здоров 'я, життя, полум 'я;
  • з ненаголошеними суфіксами -ар, -ир тільки у називному і кличному відмінках однини: бунтар, ліхтар, бобир, пустир;
  • з ненаголошеними в однині суфіксами -ар,-ир, але наголосом на закінченні у множині: лікар - лікарі, писар - писарі;
  • іменники якір, Ігор, лобур.
  • До мішаної групи належать іменники:
  • з кінцевим шиплячим приголосним основи: дощ, пляж, плече, масаж;
  • з наголошеним суфіксом -яр тільки в називному і кличному відмінках однини, що є назвами осіб за їх професією чи виробничою діяльністю: газетяр, смоляр, каменяр, зброяр, повістяр, бетоняр.

 

.

 3. Письмо по пам’яті (для сильніших учнів)

         Пригадайте будь-яку поезію , вивчену вами на уроці літератури письменників Білозерщини. Випишіть іменники і з’ясуйте відміну  і групу іменників. (Завдання було додому повторити поезії )

 

БІЛОЗЕРКА

Білозерка моя — Мій рідний краю

Над озером Білим, в чудовім розмаї.

Розкинулась ти на широкім просторі,

Де хвилі -Дніпровії линуть до моря.

Коріння твоє у минулім столітті,

І тягнеться в небо зеленеє віття.

Ростеш ти красою від хат з очерету,

В просторі будівлі високого злету.

Радіє тобі молоде покоління,

Що в полі працює, в турботах — сумлінні,

Родять твої землі хліба стопудові,

Бо працею славляться люди чудові.

Моя Білозерка — омита водою,

Природні джерела дзюрчать під тобою,

Вода в них холодна, прозора і чиста —

Перлинами грає веселка барвиста.

                        ( Є.Дубовалова)

БІЛОЗЕРКА МОЯ

Рідний краю, моя Білозерка,

Я всім серцем кохаю тебе.

Зачарований, бачу — веселка

 З Білого озера воду бере.

У квітневі часи білолиця,

Золотиста в липневії дні.

За селом достигає пшениця,

Поле в маках, неначе в вогні.

І п’янить мене запах акацій,

І ласкає слух плескіт води.

Бачу ніжних беріз білі грації,

Біля хат зеленіють сади.

Білозерка моя, край чудовий,

Де живуть чародії землі.

Тут збирають врожай стопудовий,

Тут співають веселі пісні.

(В.Форущенко)

 


4. Робота з підручником  (для слабших учнів)

Вправа 259. Подані іменники розподіліть за групами й запишіть у три колонки.

 Біля дошки працюють три учні : 1- записує слова твердої групи, 2 – мішаної, 3 – м’якої групи.  Учитель  допомагає учням у виконанні вправи.

Тверда

М’яка

Мішана

Вода

Катерина

волосина

стрічка

Марійка

локшина

юшка

Микола

спина

 

молодиця

яблуня

армія

Марія

Маруся

картопля

тигриця

лінія

талія

кишеня

задача

гуща

алича

суша

круча

 

 5. Перевірка  роботи «Письмо по памяті». Оцінювання .

 

ІІІ. Закріплення знань.

 1. Розподільний диктант-ключ.

Іменники запишіть у чотири колонки за відмінами. Іменники, які не належать до жодної відміни, не виписуйте.

       Ущелина, жаль, оленя, зайча, колиска, емаль, скло, іменини, ніч, обява, жанр, бязь, стадо, ондатра, кегля, льон, пір’я, млявість, опара, сяйво, тім’я, далечінь, совеня,осінь, оливка, оселедець, в’язь(вид письма), спагеті, лоша.

 

 Ключ: у кожному іменнику І, ІІ, ІІІ відмін підкресліть другу від початку букву. З цих букв прочитаєте вислів Лесі Українки ( «Щоб не плакать, я сміялася..»). Оцінювання  першої роботи.

 

 2. Гра «Швидко і уважно». Кожен із учнів отримує слово, яке роздруковане на листках. Вчитель читає слова, а учні шикуються у 3 колонки: 1) тверда; 2) мішана; 3) м’яка група. У третьому стовпчику третій учень з буквою  и.

            Йорж, екання, двірник, іволга, середовище, лазня, лабіринт, опікун, теща, чай, репортаж, алея, мавпа, ажіотаж, єврей, абетка, віче.

Ключ. Виділивши першу букву, прочитайте прислівя (Діло майстра величає)

ІV. Узагальнення і систематизація знань.

Розгадування кросвордів (додаток).

  1. Рефлексія. «Мікрофон»    Продовжіть речення

        Я вмію…                                        Я навчився…

VІ. Домашнє завдання (диференційоване): вивчити теоретичний матеріал стор.142;

високий рівень – написати твір-мініатюру «Я люблю тебе, мій рідний краю!»;

достатній  - підібрати слова (не менше 20 слів) для розподільного диктанту на вивчену тему;

середній – вправа 257.

doc
Додано
13 грудня 2018
Переглядів
596
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку