Урок "Повторення: звертання, вставні слова, однорідні члени речення, складні речення"

Про матеріал
Матеріал для проведення уроків з теми "Повторення: звертання, вставні слова, однорідні члени речення, складне речення" в 6 класі. Малюнки-схеми для пояснення правил уживання розділових знаків в ускладненому простому реченні, а також пунктуаційна робота із запропонованими реченнями (власними та з інтернет-ресурсу). Можна матеріал використовувати також у 8 класі під час ґрунтовного вивчення названих тем.
Перегляд файлу

ПОВТОРЕННЯ. СИНТАКСИС. 6 КЛАС.

 ПІДМЕТ//               ОЗНАЧЕННЯ      ДОДАТОК           ОБСТАВИНА

як?де?коли?куди?

звідки?

ПРИСУДОК         який?яка?яке?    усі відмінки                   

                             Які?чий(я,є, ї)?     крім Називного                                                              Р. кого?чого?

                                                            Д. кому?чому?

                                                            З. кого?що?

                                                           О. ким?чим?

                                                           М. на кому? на чому?

 

Синтаксичний розбір речення

АЛГОРИТМ ДІЙ

1)                      Речення за метою висловлення: розповідне, питальне, спонукальне.

2)                      Речення за емоційним забарвленням: окличне або неокличне.

3)                      Речення за наявністю граматичної основи: просте чи складне.

4)                      Речення за наявністю підмета та присудка: двоскладне чи односкладне.

5)                      Речення за наявністю другорядних членів речення: поширене чи непоширене.

6)                      Ускладнене (однорідні члени речення, звертання, вставні слова) чи неускладнене  

ЗВЕРТАННЯ-  слово або кілька слів, які називають того, до кого (чого) ми звертаємось. БАЧИМО РЕЧЕННЯ! 

Розділові знаки:

1)  Весно, подаруй красу рослинці.

2)  А мені, сонечко ясне, подаруй тепленькі дні.

3)  Усміхнись мені, пухнаста жовтоока кульбабко!

Звертання. Пояснювальний диктант

1.     Моя  барвиста осене    ти пливеш понад  лісами.

2.     О сонце подаруй своє тепло.

3.     Гей славні кобзарі зіграйте пісню нашу!

4.     Тебе земле  я сходив до краю.

5.     Ми вирішимо це питання любий друже.

(Речення розповідне, окличне, просте, двоскл., поширене)

6.     Цвіти прекрасна наша мово щодень і щогодини.

7.     Учителю пам’ятатиму твої уроки.

8.     До тебе пригорнуся моя найкраща матусю.

9.     Ой Дніпре широкий носив ти колись  козацькі човни.

10. Не шуміть тополі серед розкішного поля.

11. Ти чому схилила голівку сумно чарівна волошко?! 

 

 

 

 

 Вставні слова, словосполучення

 І  БЛОК                                                     *З’ЯСУВАТИ, що таке вставні слова. 

Мовне дослідження.    

1   крок. Теоретичний матеріал

2  

image

крок. Вибірковий диктант. Вибрати й записати вставні слова з речень, що будуть прочитані. 

3   крок. * ІІ БЛОК.  РОЗДІЛОВІ ЗНАКИ.

1)    Може, птахи на крилах приносять щастя? 

2)    Птахи, може, на крилах приносять щастя? 

3)    Птахи на крилах приносять щастя, може

**!!! НЕ БУВАЄ ЧЛЕНОМ РЕЧЕННЯ

 

4   крок. ЗАПАМ’ЯТАЙ!

ЗАВЖДИ вставні                                            НІКОЛИне бувають вставними

ОТЖЕ                                                                     АДЖЕ

МАБУТЬ                                                                НАВІТЬ

ЩОПРАВДА                                                         ПРИНАЙМНІ

А ВТІМ                                                                   НІБИТО

ПО-ПЕРШЕ                                                           УСЕ-ТАКИ

1.     Отже, незабаром червень.                 1. Адже незабаром червень.

2.     Мабуть, завтра буде тепло.               2. Навіть завтра буде тепло.

3.     Ми, щоправда, відпочили.                3. Ми принаймні відпочили.

4.     А втім, усе було добре.                        4. Нібитовсе було добре. 

5.     По-перше, завтра їдемо додому,        5. Усе-таки їдемо додому. по-друге, потрібно спакувати валізи.

 

ПЕРЕПИСАТИ, РОЗСТАВИТИ РОЗДІЛОВІ ЗНАКИ   (ВСТАВНІ СЛОВА, СЛОВОСПОЛУЧЕННЯ)

1)                 Щастя  кажуть    любить тишу.

2)                 Приятель   видно   не зрозумів жарту.

3)                 Життя   безперечно  любить сміливих.

4)                 І от  нарешті   засиніли Дніпропетровщини лани.

5)                 Уже   мабуть   почалося майбутнє.

6)                 На жаль  знову почалася гроза.

7)                 Там  певна річ  з гір усю долину видно.

8)                 Він  до речі  надзвичайно добра людина.

9)                 Безумовно   кожен має посадити в житті   хоча б одне дерево.

10)            По-перше ти повинен прибрати в кімнаті,  по-друге  допомогти бабусі зібрати яблука в саду.

11)            Шановні відвідувачі зачиняйте будь ласка двері!

 

МІНІСАМОСТІЙНА РОБОТА. Розставити розділові знаки.

1.     До тебе Батьківщино ведуть усі стежки й дороги.

2.     Зійди зіронько моя вечірняя над горою зеленою.

3.     Вас мої київські каштани пам’ятатиму завжди.

4.     Дякую тобі за пораду щирий мій друже.

5.     Це напевно спросоння обізвався дятел.

6.     Звісно то скрипіли осінні дерева під подихом вітру.

7.     Отже я виріс у тих просторих степах.

8.     Ми до речі виконали свої обіцянки.

9.     Безперечно ми переможемо лютого ворога.

10.Саду  мій люблю твої осінні подарунки!

11.Котиш Дніпре широкий свої хвилі отже живеш у віках.

 

 

 

 

 

 

 

 

Однорідні члени речення.

*ОДНАКОВІ, РІДНІ члени речення           однакове запитання

image                                                                      відносяться до одного члена речення                                                                       однакова синтаксична роль 1.                   ,          ,              1. У своїй хаті живе правда,  сила, воля.

2.                                                        imageі                        2. У своїй хаті живе правда і воля.         

                                  І            3. Реве та (і) стогне Дніпр широкий.  

3.                                                        imageimageта                    

                                 , але       Сонце світить, та (але) не гріє.

                                                        

4.                                                        imageі           ,           і             4. Раділи співу пташок садок і поле, луг і ліс.

5.                                                        *і       ,і       ,і        ,і         5* Нам усміхаються і сонце, і небо, і квіти.

                  **      ,і       ,і        ,і        **Нам усміхаються сонце, і небо, і вітер, і квіти.

 

ЗАПАМ’ЯТАЙ:   Бажаю  ні пуху ні пера.

 

Однорідні члени речення. Тренувальні вправи 1 крок. Перевір домашні речення. 2 крок. Пригадай схеми, поясни правила, постав розділові знаки.

 

1.                                                        ,          ,               1. У піснях звучить і труд і усміх і любов.

2.                                                        imageі                         Б. Я пригорнусь до тебе піснею і квітами і житами                                   І               В. У своїй хаті живе правда  сила воля.

3.                                                        imageimageта                    Г. Приємно навесні бродити по лугах і лісах.

                                 , але          Д. Раділи співу пташок садок і поле луг і ліс. 

image                                                  Е. Їжачок вирішив швидко перебігти дорогу та          4.             і           ,           і                чомусь зупинився.  

         5.      *і       ,і       ,і        ,і         

                  **      ,і       ,і        ,і        

 

 

 

 

 

 

imageУзагальнювальне слово      (об’єднувальне) РОЗДІЛОВІ ЗНАКИ

Мовне дослідження.

  

1.У саду ростуть    КВІТИ           нарциси, гіацинти, тюльпани.

2. Нарциси, гіацинти, тюльпани       КВІТИ    у бабусиному  саду.

 

1.     Подвір’я, ластівки навіть річка і луг  усе пропахло сонцем і хлібом. 

2.     Усі кольори я душею прийму білі і рожеві блакитні і червоні.

Розставити розділові знаки. Однорідні члени речення.

1.        Тихо додолу падало листя укривало землю й прикрашало барвистою ковдрою.

2.        Про безхарактерних людей кажуть ні риба ні м’ясо.

3.        На просторих полях  чути спів птахів  жайворонків ластівок і горобчиків.

4.        Любив дід гарну бесіду і добре слово.

5.        Є в нас сила і правда і слава і земля своя рідна.

6.        Зрадливий дощ і шумить і шепче і тривожить.

7.        Людина птиця і бджола люблять погожу днину.

8.        Тече вода в синє море та не витікає.

9.        Квітнуть квіти в моєму саду пахнуть і солодко і ніжно і тремтливо.

10.   Мальви й чорнобривці ромашки й волошки ростуть у саду моєму.

11.   Не знав він спокою ні вдень ні вночі.

 Багаті речення. Синтаксичний розбір речення.  1).  Весняний дощ щедро напував землю  либонь  простягав  теплі долоні до сонця. 2). Моя  весняна радосте  у вишневих садках    ти безперечно розквітаєш даєш крила моїм мріям. 3).  Ой дубе зелений укрий своїм листом мене  сховай  у своєму затінку подаруй літню прохолоду. 

 Розставити розділові знаки.  

1).  Безперечно кругом все буяє дерева квіти трави.   2). О ніжне сонце   ти своїм теплом зігріваєш землю  отже даруєш їй красу силу велич! 

3). Певна річ ти цікаво аргументовано емоційно розказуєш Іванку. 4). Україно рідна пригорни до себе кожного дитину 

стару людину воїна-захисника будь-якого рятівника! 5). Любі друзі кажуть рушник вишиваний дарують  на щастя на радість на долю.

 

Я «впізнаю» в реченні ЗВЕРТАННЯ, ВСТАВНІ СЛОВА, ОДНОРІДНІ ЧЛЕНИ РЕЧЕННЯ, а отже, правильно розставляю розділові знаки.

image

 

До нас завітала весна – і відразу прокинулася земля. 

     Підсніжники –  весняні квіти, їх люблять усі  діти,

     А згодом пролісок розкриє очі, бо сонечко він бачити хоче .

     Рястом вкриється земля, а я бачу на квіточці джмеля .      Квітів у нас повна чаша, перемога буде наша.

                          ПОРІВНЯЙ :   Сонце заходить за гори.

                                       Сонце заходить, гори чорніють.

                                       Сонце заходить, і гори чорніють.

                                       Гори чорніють, бо сонце заходить,.

image

 

image

 

 

            Упав жовтий листок на траву. 

            Трава була ще зелена, а тому золоту цяточку далеко на ній видно. Вийшов їжак на прогулянку, побачив жовтий листочок, підійшов до нього ближче. Подивився, перегорнув на другий бік, прочитав щось, занепокоївся й побіг кудись.

             Грайлива білка безтурботно стрибала з гілки на гілку. Раптом  і вона побачила  цей листок, стрибнула на землю, роздивилася його і теж збентежилася. Скік на дерево –  та в дупло, у свою хатинку.               Що ж було написано на листку? Нічого. Жовтим він був! Але, звісно, звірі зрозуміли, що час готуватися до холодів. Осінь не за горами. Ось уже й телеграму надіслала. Треба зустрічати!

pdf
Додано
25 жовтня 2023
Переглядів
404
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку