Урок «Повторюваність явищ. взаємозв’язок явищ у природі»

Про матеріал
Повторити і поглибити знання про фізичні, хімічні та біологічні явища, формувати розуміння взаємозв’язку між явищами та повторюваності явищ в природі.
Перегляд файлу

 

 

Тема уроку: «Повторюваність явищ. Взаємозв’язок явищ у природі»

Мета уроку:

- навчальна: сформувати уявлення про повторюваність явищ природи, про їхній взаємозв'язок і взаємообумовленість, навчити бачити багатоукладність природного середовища, ознайомити з ознаками пристосування тварин та рослин до зміни явищ у неживій природі;

- розвивальна: формувати пізнавальний інтерес до навколишнього світу, уміння робити висновки, працювати з додатковими джерелами знань, формулювати пізнавальні запитання, розвивати спостережливість та світогляд дітей, екологічне мислення;

- виховна: виховувати здатність співпереживати, позитивне сприйняття живих об'єктів природи, впевненість у своїх навчальних діях, почуття колективізму.

Очікувані результати: учні наводять приклади явищ природи, пов’язаних зі зміною сезонів, явищ природи, що повторюються. усвідомлюють взаємозв'язок усіх явищ у природі, навчаться розрізняти ознаки пристосування живих організмів до зміни явищ у природі.

Базові поняття та терміни: явища природи, циклічність явищ.

Форми проведення уроку : фронтальна, ігрова, інтерактивні, індивідуальна.

Матеріали та обладнання : ПК, телевізор, медіа-презентація за темою, малюнки, зошити, підручник, роздатковий матеріал, картки

Тип уроку: комбінований

Немає нічого більш  винахідливого, ніж природа.                                                       Цицерон

 

Перебіг уроку

I. Організаційний момент

Створення емоційного настрою.

У нашому житті, як казали наші предки, усе змінюється. Але нехай сьогодні незмінним залишається гарний настрій, здоров’я  і потяг до знань! Давайте один  одному всміхнемося! Із усмішки натхнення зачерпнемо, із настроєм почнемо працювати і перешкоди будь - які долати!                                                                                                                                                                                                                

В усі часи усі народи

Вивчали явища природи.

Природа – матінка дивує:

То дощ паде, то вітер дує,

Мороз тріщить, туман лягає,

На небесах веселка сяє.

Отож і ми часу не гаймо,- природні явища вивчаймо.

 

ІI. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності

2.1. Прийом «Інтелектуальна розминка»

 Які явища називаються біологічними? (Усі явища, які відбуваються з живими організмами називаються біологічними). Наведіть приклад.

 Які явища належать до фізичних явищ? (Явища під час яких не утворюються нові речовини, а змінюються форма, розміри, розташування, агрегатний стан речовин). Наведіть приклад.

 На які групи поділяються фізичні явища? (Механічні, теплові, світлові, електричні, звукові, магнітні)

 Які явища називаються хімічними явищами або хімічними реакціями? (Явища під час яких з одних речовин утворюються інші). Наведіть приклад.

 Якими ознаками супроводжуються хімічні явища? (Ознаками хімічних реакцій є виділення газу, утворення осаду, зміна кольору, поява запаху, тепла чи світла)

 Яка реакція називається реакцією горіння? (Реакція з киснем, що супроводжується виділенням тепла і світла)

2.2. Прийом «Віршовані рядки»

Завдання. Послухайте вірш і скажіть, про які явища природи йдеться?

Чи пов'язані вони?

«Лиха зима сховається,
А сонечко прогляне,

Сніжок води злякається,

Тихенько тануть стане.» (Леонід Глібов) Фізичні явища

 

Біологічні явища

«Садок вишневий коло хати,

Хрущі над вишнями гудуть» (Т.Г.Шевченко)

 

«А прийде весна, зацвіте садок за хатою,

рясна яблуня коло хати.» (Степан Васильченко)

 

«Журавлі високі пролітають,

ледве видно птахів із землі

Журавлів із вирію стрічаю

і прошу перо у журавлів» (Євген Гуцало)

 

Біологічне та хімічне явище:                                                                                                   

 «Осінь – маляр із палітрою пишною

Тихо в небі кружляє,

Осипає красою розкішною.»

«Ліс обливає кольорами дивними.» (Максим Рильський)

 

 «Звали його Сіроманцем і він був найстаршим вовком на світі.

Все своє Сіроманче життя він водив зграю»;

«Тепер на старість вовк осліп…Один лиш нюх водив його по світу»
икола Вінграновський).

2.3. Дидактична гра «Хрестики-нулики».

Робота в парах. (Роздавальний матеріал.)

Учні отримують картки, на яких накреслені поля з розміщеними на них поняттями. Необхідно в горизонтальному, вертикальному чи діагональному напрямі з’єднати прямою лінією три клітинки з поняттями, об’єднаними за ознаками:

а) звукові явища;

б) природні джерела звуку;

в) штучні джерела звуку.

 

А  Звукові явища

Танення снігу

Випаровування води

Гра на скрипці

Дзижчання комара

Спів вокаліста

Народження дитини

Спів солов’я

Веселка

Розпускання квітки

Б  Природні джерела звуку

Танення снігу

Випаровування води

Гра на скрипці

Дзижчання комара

Спів вокаліста

Шелест листя

Спів солов’я

Веселка

Розпускання квітки

В Штучні джерела звуку

Магнітофон

Випаровування води

Гра на скрипці

Дзижчання комара

Телевізор

Шелест листя

Спів солов’я

Веселка

Грамофон

 

2.4. Рольова гра «Пошта»

Виберіть різні види джерела світла і розподіліть у поштові скриньки.

Варіант I

Виберіть природні джерела світла. Поясніть свій вибір. Доповніть цей перелік власними прикладами.

Сонце, комета, свічка, екран телевізора, настільна лампа, північне сяйво, веселка,

фари автомобіля.

Варіант II

Виберіть штучні джерела світла. Поясніть свій вибір. Доповніть цей перелік власними прикладами.

Сонце, комета, свічка, екран телевізора, настільна лампа, північне сяйво, веселка, фари автомобіля.

         

2.5. Вправа «Розпізнай мене»

Розподіліть зображення на 2 групи:

1) природні джерела звуку, 2) штучні джерела звуку.

 

Природні

Штучні

 

 

 

 

 

 

2.6. Кросворд

Розмістіть запропоновані поняття в клітинки шаблону кросворда:

розсіюється, поглинається, тінь, Сонце, відбивається, заломлення.

С

 

 

 

 

В

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

І

 

 

 

 

 

 

Т

 

 

 

 

 

Л

 

 

 

 

 

 

 

 

О

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Випишіть поняття, які вказують на властивості світла.

 

III. Засвоєння нових знань

1. Повідомлення теми уроку.

Учитель. Ми пишаємося своєю країною, зокрема і за те, що її природа унікальна та

неповторна. Здавна люди спостерігали, описували різні природні явища. Тож, ви,

напевне, вже здогадалися, що  сьогодні піде мова про явища природи.                                                                                                                                                         

Сьогодні ми повторимо, які бувають явища, якими ознаками супроводжуються. Також спробуємо вивести взаємозв’язки між явищами та показати їх повторюваність і темою нашого уроку є: «Повторюваність явищ, їх взаємозв’язок  у природі».                                                                                                                         

2. Формулювання мети й завдань уроку разом з учнями.

3. Ознайомлення з планом пояснення нового матеріалу.

1) Про повторюваність явищ у природі.

Учитель. У природі постійно відбуваються зміни: дме вітер, йде дощ, сипле сніг, на небі може з’явитися веселка. Навесні з’являється листя на деревах, а восени опадає. Всі ці зміни в природі називаються природними явищами. Дуже багато явищ пов’язано зі зміною пір року. Сьогодні ми з’ясуємо, повторюваність та взаємозв’язок явищ, які  відбуваються в природі.

      Усі відомі процеси в природі тривають певний час і мають певну повторюваність. Наприклад, обертання Землі навколо Сонця призводить на Землі до зміни пір року і це буде повторюватися, доки обертання буде відбуватися за тих самих умов, що і зараз. Узимку у нас буде випадати сніг, а восени опаде листя й т. ін. Тобто є певний ритм, і ці явища будуть повторюватися кожного року, тобто є циклічність. Ритмічними називаються такі явища природи, які періодично повторюються. Це рух небесних тіл, зміна пір року, дня і ночі, періодичність припливів і відпливів. Відповідно до частини доби чи пори року в довкіллі змінюється освітленість, температура, вологість повітря. Різні фізичні явища відрізняються періодичним, хвилеподібним характером. До них можна причислити електромагнітні хвилі, звук і т. ін. Усе живе на Землі відчуває ритмічну зміну дня і ночі, ритми живлення, дихання і багато іншого. Живі організми пристосовуються до ритмів у природі — добових та річних. Завдяки цьому вони здатні передбачати або передчувати зміну умов у довкіллі. Періодичні явища в живій природі називають біоритмами. Наприклад, повертання до Сонця своїх голівок багатьох рослин. Кожна квітка у такому годиннику буде відкриватися і закриватися не безкінечно. Як у всього на Землі, у неї свій цикл. Вона згодом умирає, але до того сформує насіння, з якого утвориться така сама квітка, і так по колу. Такі зміни відбуваються і в неживій природі, але вони можуть тривати мільйони років, тому менш помітні для людини.

2) Взаємозв’язок явищ у природі.

(а) Слово вчителя з елементами бесіди; б) робота в парах.) (Роздавальний матеріал.)

Ми не помилимося, якщо скажемо, що фізичні явища пов'язані з біологічними та хімічними. Зв'язок фізичних і хімічних явищ взаємний. У природі біологічні, фізичні та хімічні явища тісно пов’язані між собою. Вам відомо, що без хімічних явищ не відбуваються біологічні. Адже, з речовин, якими живляться рослини і тварини, у їх тілах утворюються нові речовини, властиві їх організмам. Утворення в зелених рослинах органічних речовин з неорганічних поєднує хімічне(поява нової речовини),біологічне(рослина росте) і фізичне(світлове)явища. Тобто, усі явища в природі взаємопов’язані.

 

IV. Закріплення нового матеріалу

  1. Прийом «Мозковий штурм»

Уважно прослухайте текст.

Позначте в тексті фізичні та біологічні явища такими літерами: «Т» — теплові явища, «З» — звукові явища, «С» — світлові явища, «Б» — біологічні явища,

«М» - механічні.

Осінні явища в природі

Жарку та спекотну літню погоду змінює осіння прохолода. День стає коротшим, а ніч — довшою. Дерева активно починають скидувати листя. Де-не-де чути спів одинокої пташки. Достигають пізні сорти фруктів, які наповнені особливою солодкістю та ароматом. Уночі уже відчувається подих холодів, але вдень все ще тепло. У кінці вересня можуть з’являтися густі та молочні тумани. Але як тільки температура підвищується, тумани розсіюються. А волога знову випадає на землю, покриваючи пожовклу траву памороззю. Паморозь — часточки замерзлої роси. Вона схожа на колючі сніжинки. Паморозь — перша ознака появи заморозків. Тварини готуються до зими: хто утеплює нірки, хто робить припаси на зиму, хто готується до зимової сплячки.

 

Учитель. Отже, ви вже звернули увагу на те, що часто відбувається кілька явищ одночасно. Дуже часто біологічні та хімічні явища взаємозв’язані.

 

V. Підсумок уроку

Учитель. Нам залишилося підвести підсумки роботи на уроці. Сьогодні ми повторили, якими бувають явища, встановили взаємозв’язки між ними, побачили, що явища в природі повторюються.

Сподіваюся, що ваші знання та вміння придадуться вам при вивченні наступних розділів та інших  наук  про природу. Навчаючись користуватися своїми знаннями, ми набуваємо досвіду і впевненості в своїх силах, ми просуваємося вперед, що дозволить змінити на краще своє життя та життя своєї прекрасної країни.                                                                                    

 

Зараз дозвольте оцінити роботу учнів

(учитель озвучує та коментує оцінки учнів, які активно працювали на всіх етапах уроку).

 

VI. Домашнє завдання

1. Читати  параграф 16 (четвертий ліхтарик). (Природознавство: підруч. для 5 класу загальноосвіт. навч.закл./ О.Г.Ярошенко, В.М.Бойко: - К.: Видавництво «Світоч», 2013)

2. Виконати завдання 6.

3. Заповнення таблиці «Явища природи».

 

1

 

docx
Додано
2 квітня 2019
Переглядів
25645
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку