Тема |
Клас |
Дата |
Учитель |
Позакласне читання. Іван Франко. «Перехресні стежки» |
|
|
|
Мета. 1. Формування компаративної, світоглядної компетенції та формування соціокультурної компетентності (Навчати учнів самостійно аналізувати образну систему твору, розкрити проблемні рівні, довести сучасність повісті «Перехресні стежки»)
2.Формування комунікативної компетенції. (Розвивати навички усного мовлення, логічне мислення, естетичні смаки)
3. Формування ціннісної та естетичної компетенції (Виховувати відповідальність за свої вчинки, патріотизм, цінування сімейних цінностей)
Тип уроку. Урок засвоєння нових знань.
Методи. Бесіда, «асоціації», робота з підручником, метод презентацій, «кола Вена», «цифрова характеристика».
Міжпредметні зв’язки. Світова література, історія України.
Обладнання: презентація, схеми, підручник, опорний конспект.
Література.
Хід уроку
І. Організація класу (привітання, готовність до уроку).
ІІ. Вступне слово вчителя.
СЛОВО ВЧИТЕЛЯ. Протягом останніх уроків ми вивчаємо тврочість Івана Яковича Франка – людини, яка втілила в собі цілу епоху й відкрила новий вимір української культури. Іван Франко – письменник, громадський діяч, доктор філософських наук, юнак, закоханий до нестями, борець, світило, божевільний, незбагненний. Усі ці означення характеризують цю особистість, але жодне з них не розкриває всієї глибини і величі цього чоловіка.
Наш сьогоднішній урок – це ще одна можливість відкрити для себе Івана Яковича Франка.
ІІІ. Актуалізація опорних знань. «Асоціації».
Нашу роботу ми розпочнемо з відтворення основних відомостей про письменника.
На екрані будуть з’являтися картини, а ви за асоціацією повинні назвати, яке відношення вони мають до письменника.
ПЕРЕГЛЯД ПРЕЗЕНТАЦІЇ «АСОЦІАЦІЇ»
ІV.Мотивація навчальної діяльності, оголошення теми і мети уроку.
Останній кадр – це тема нашого уроку.
Очікувані результати:
Роздати опорні конспекти (Запис дати до опорного конспекту).
СЛОВО ВЧИТЕЛЯ. Повість «Перехресні стежки» - це дійсно перехрестя – «точка х» - творчості письменника. Оскільки саме в ній в концентрованому вигляді зібрано погляди, перконання, переживання, надії та хвилювання поета. Саме в цьому творі вирішуються вічні питання:
V. Опрацювання нового матеріалу.
Питання до класу:
1. Головний герой твору? (Євген Рафалович).
2. Рід діяльності Євгена Рафаловича? (Адвокат).
3. Кого зустрічає молодий адвокат в місті?(Колишнього вчителя Стальського та колишню кохану).
Перша сюжетна лінія пов’язана з особистим життям адвоката. Зараз ми пригадаємо про особисте життя Івана Франка.
ПЕРЕГЛЯД ПРЕЗЕНТАЦІЇ. «ТРИ КОХАННЯ ІВАНА ФРАНКА» (виконали Олексій та Антон Бузмакови).
Питання за презентацією.
ПИТАННЯ –ДОСЛІДЖЕННЯ
Хто з жінок став прототипом Регіни Стальської? Доведіть. (Регіна – синтез усіх жінок письменника).
VІ. «Любовний трикутник».
Питання.
Схема «любовного трикутника» - це яскрава обгортка, яка дозволяє зацікавити читача і налаштувати на невимушене сприймання важливої інформації.
VІІ. Проблематика повісті (заповнення таблиці)
З долею Регіни пов’язані важливі суспільні проблеми. Питання.
- Чому Регіна виконала веління «цьоці»? (Дівчина знаходился під опікою, до того ж жінка того часу постійно перебувала під опікою батька, чоловіка тощо – рівноправність жінок).
- Чому Регіна слухалася чоловіка-деспота? ( У кінці ХІХ ст. «шлюбна» жінка повністю перебувала під владою чоловіка, до того ж щлюб за розрахунком – звичайне явище – родинне щастя).
СЛОВО ВЧИТЕЛЯ. Рівноправність жінок у суспільстві і сім’ї – це ті проблеми, які станують основними в напрямі фемінізм, а першими заговорили чоловіки.
Рафалович, як ми з’ясували, за професією адвокат.
СЛОВО ВЧИТЕЛЯ. Події, описані в творі тривають близько півроку, але за цей проміжок автор розкрив чимало проблем тогочасного суспільства.
Зачитування тексту.
Минуло кілька місяців. Канцелярія д-ра Рафаловича розвивалася ненастанно. Слава його як одного з найліпших адвокатів швидко облетіла всі повіти. Селяни горнулися до нього зі своїми кривдами і жалями, дуже часто зі справами, вже давно програними чи то через недбальство, чи через злу волю давніших адвокатів, і часто бувало так, що він, вирозумівши річ, мусив відправляти таких людей ні з чим, хоч і як добре розумів і живо відчував їх кривду. Він поклав собі головним правилом говорити кождому щиру правду, не дурити нікого марними надіями, і се зразу не сподобалося многим селянам, що звичайними, особливо жидівськими адвокатами були привчені до того, що спочатку їм у всякім разі обіцювано скоре і легке виграння справи, потім видоєно їх добре, а вкінці доводжено до руїни або в найліпшім разі відправлювано з канцелярії ні з чим. Д-р Рафалович, очевидячки, не рвався до надто швидкої і дешевої популярності, але спокійно і витривало тяг свою лінію, заступав тільки реальні справи, де бачив можність виграння…
…«Наш селянин – жебрак, слуга панський, жидівський, чий хочете. Що тут балакати про політику? Яку політику ви можете зробити з жебраками? Які вибори ви переведете з людьми, для котрих шматок ковбаси або миска дриглів, – лакома річ і при тім більше зрозуміла від усіх ваших соймів і державних рад?...
СЛОВО ВЧИТЕЛЯ. Ми з вами перерахували лише частину тих питань, що торкається автор у творі. Кожного нового прочитання або перегляду, зі збільшенням власного життєвого досвіду, ви зможете знайти щось нове. Зараз проаналізуйте проблеми і виділіть у табличці ті, які з них є актуальними в наш час, а також ті, що хвилюють безпосередньо вас.
Рефлексія.
№ |
Проблематика |
Актуальність |
|
|
|
ХХІ століття |
Для мене |
1 |
Рівноправність жінок |
|
|
2 |
Родинне щастя |
|
|
3 |
Родина та кар’єра |
|
|
4 |
Соціальна справедливість |
|
|
5 |
Хабарництво |
|
|
6 |
Відкуп від армії |
|
|
7 |
Неякісна медицина |
|
|
8 |
Очікування кінця світу |
|
|
VІІІ. Герой «Сонце». Робота з підручником. Запис до зошита жанрової форми.
Слово вчителя. Скільки аспектів життя, долей розкрилося в романі «Перехресні стежки». Навколо якого персонажа відбуваються події? (Євгена Рафаловича).
Учитель малює коло і до нього лінії, називаючи персонажів.
Зачитування в підручнику. С. 172 (Євген Рафалович як «сонце» твору).
Запис до картки .
Євген Рафалович – герой «сонце» - активний інтелігент, патріот, борець за соціальну справедливість.
ІХ. Проблемні «Кола Вена». Порівняння книги та кінофільму за нею
Х. Оголошення підсумків учителем та учнями (аналіз виконання задач на уроці).
Сьогодні ми на уроці розглянули….
Ця повість є своєрідним ….
На сьогодні повість не втратила актуальності
Бо порушує важливі проблеми
ХІ. Оголошення та коментування оцінок.
ХІІ. Домашнє завдання.
Заповнити таблицю «Цікава арифметика». Напроти кожної цифри написати відомість з життя та творчості письменника. Наприклад, 27 – народився 27 серпня.
1 |
1 раз був одружений, 1 липня 1893 року отримав докторську ступінь |
3 |
3 «кохання» було у Франка, 3 арешти |
4 |
мав 4 дітей |
10 |
10 років переписувався з Ольгою Рошкевич, написав 10 повістей та романів |
14 |
знав 14 мов |
27 |
27 серпня 1856 року народився |
28 |
28 травня 1916 року помер |
40 |
40 прожив у Львові |
50 |
твори Франка видані у 50-ти томах |
59 |
59 років прожив І. Франко |
100 |
100 оповідань написав І. Франко |
500 |
500 книг містила власна бібліотека І. Франка |
ХІІІ. Завершення уроку
1