Урок позакласного читання
Тема. Літературні казки українських письменників
Мета: закріпити поняття про народні і авторські казки. Ознайомити з літературними казками українських письменників;
вчити розуміти підтекст казки, її внутрішній моральний аспект, який несе певне навантаження. Вчити порівнювати казки;
розвивати мовлення, насичувати словниковий запас школяра;
викликати цікавість, інтерес, формувати щоденну потребу в книзі і бажання читати й розповідати казки, інсценізувати й ілюструвати їх;
прищеплювати любов до казки, викликати бажання фантазувати, створювати щось своє, неповторне.
Обладнання: комп'ютер, проектор, роздатковий матеріал,висловлювання видатних людей про казку. Виставка книг літературних казок. Виставка малюнків до літературних казок. Ілюстрований матеріал (книги, портрети казкарів).
Попередня робота: збір матеріалів про літературні казки та їх авторів.
ХІД УРОКУ
Діти, сьогодні у нас на уроці будуть присутні гості, тому поверніться, привітайтеся і подаруйте їм свої посмішки!
I. ОРГАНІЗАЦІЙНА ЧАСТИНА
Слайд 1.
Епіграф: Казки дружать з дітворою, полюби їх у житті – і улюблені герої будуть завжди друзями в путі (А. Костецький).
Сьогодні в гості прийшла до нас казка. На вас чекає зустріч з казковим чарівником. Разом з ним ми пригадаємо казки, які знаємо, і познайомимося з новими казками, а якими – дізнаємося трішки пізніше.
II. ВПРАВИ НА ВДОСКОНАЛЕННЯ ЧИТАЦЬКИХ НАВИЧОК
1.Вправи на розвиток мовленнєвого апарату.
А тепер ми попрацюємо із скоромовкою:
Робота із скоромовкою.
Казки, казки - це так цікаво
Літературних авторів чимало
Франко, Нестайко, Українка,
Забіла, Ярмиш і Олена Пчілка.
2. Робота з чистомовкою
Ич-Ич-Ич – літературних авторів поклич
Ову-Ову-Ову – у подорож казкову
Яти-Яти-Яти – щоб мудрість перейняти
Ати-Ати-Ати – і добрими нам стати.
III. ПІДГОТОВКА ДО СПРИЙНЯТТЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Оголошення теми і мети уроку
-прочитай тему уроку.
Л Т Р Т К Р А І
І Е А И У З Н К
(Літературні казки)
Казка. Що це таке?
Казка – це художній твір, у якому обов'язково є щось чарівне, незвичайне, фантастичне і повчальне.
А ви любите читати казки?
Бесіда з учнями біля виставки книг і малюнків.
До виставки книг
Діти, до нас у гості завітали книжки-казки. Їх як бачите, дуже багато, всі вони чимось схожі, але багато і чим відрізняються. Давайте поміркуємо, чим же вони схожі? Що у них спільного? Яка у них відмінність?
А зараз пригадаємо, що ми знаємо про казки з вами.
«Мозковий штурм» для казкознавців
А яких українських авторів літературних казок ви знаєте? (Василь Сухомлинський, Наталя Забіла, Всеволод Нестайко – «Жевжик», Олена Пчілка, Леся Українка – «Біда навчить», «Лелія», Іван Франко – «Коли ще звірі говорили», «Біда навчить», «Фарбованийлис»).
Перевірка завдання по групах
Кожна група отримала завдання. А зараз перевіримо чи добре ви читали казки.
Баба, коржик, зайчик-лапанчик,покотився, співа, вищерблений. (« Казочка про коржика» О. Пчілки)
Закудкудакала, чубарочка, лисиця, півень, курник. («Курочка ряба і лисиця» Ю. Ярмиша)
Обернулася, учепилася, хвостом, лисичка, прудкіший, насміхатися, рак.( «Лисичка і рак» І. Франка.)
Група «Троянда» - читали казку «Лисичка і рак» І. Франка.
Група «Ромашки» - читали казку «Лисиця та журавель» В. Дуванського.
Гра в телеведучих передачі на «Добраніч діти». Виразне читання казки в парах.
IV. Робота над матеріалом
Сьогодні ми познайомимося ще з однією казкою. Написала її О. Пчілка «Лисиччина учта».
1.Читання вчителем.
- Яку казку вам нагадує ця ?
2. Словникова робота.( листки на парті)
- Прочитайте і виберіть значення слова учта.
Учта – пошана.
Учта – урочитстий обід, сніданок, або вечеря, що влаштовується на честь кого-небудь, або на відзначення якоїсь події.
закликала
зварила
припрошує лисичка
поживитися журавель
лизати
захопить
зібрався
прибігла
наварив
поставив
випити
3.Читання учнями по частинах.
4.Вибіркове читання
-Як Лисичка частувала Журавля?
-Як журавель віддячив Лисичці?
-Чим пригощала Лисичка журавля?
-Що подумав Журавель, коли зібрався додому?
-Що приготував Журавель для Лисички?
-Як Лисичка їла в гостях у Журавля?
5.Читання ланцюжком.
6.Робота над змістом тексту.
-Яка головна думка казки? Чому вона вчить?
-Яке прислів'я підходить до казки?
Виріс та ума не виніс.
Є в глечику молоко, та голова не влазить.
Хто дбає, той і має.
7. Робота над технікою читання.
Пошук в тексті найдовших слів. Пошук сполучень: іменник+прикметник. Читання слів, за допомогою яких можна намалювати словесний портрет.Читання буксиром.
V. Узагальнення матеріалу.
Ми вже знаємо 3 казки про лисичку та журавля.
Гра « Будь дослідником»
Порівняння казок
-Чим схожі і що різне?
VI. Підсумок
Закінчи речення:
Ця казка навчила мене…
Я дізнався з уроку значення нового слова….
Я можу, читаючи казки…
Мене зацікавили казки…
VII. Домашнє завдання.
Читати казку виразно. Підготуватися до гри «Юні письменники»- придумайте своє закінчення до казки «Лисиччина учта».
Урок позакласного читання
Тема. Літературні казки українських письменників
Мета: закріпити поняття про народні і авторські казки. Ознайомити з літературними казками українських письменників;
вчити розуміти підтекст казки, її внутрішній моральний аспект, який несе певне навантаження. Вчити порівнювати казки;
розвивати мовлення, насичувати словниковий запас школяра;
викликати цікавість, інтерес, формувати щоденну потребу в книзі і бажання читати й розповідати казки, інсценізувати й ілюструвати їх;
прищеплювати любов до казки, викликати бажання фантазувати, створювати щось своє, неповторне.
Обладнання: комп’ютер, проектор, роздатковий матеріал,висловлювання видатних людей про казку. Виставка книг літературних казок. Виставка малюнків до літературних казок. Ілюстрований матеріал (книги, портрети казкарів).
Попередня робота: збір матеріалів про літературні казки та їх авторів.
ХІД УРОКУ
Діти, сьогодні у нас на уроці будуть присутні гості, тому поверніться, привітайтеся і подаруйте їм свої посмішки!
I. ОРГАНІЗАЦІЙНА ЧАСТИНА
Слайд 1.
Епіграф: Казки дружать з дітворою, полюби їх у житті – і улюблені герої будуть завжди друзями в путі (А. Костецький).
Сьогодні в гості прийшла до нас казка. На вас чекає зустріч з казковим чарівником. Разом з ним ми пригадаємо казки, які знаємо, і познайомимося з новими казками, а якими – дізнаємося трішки пізніше.
II. ВПРАВИ НА ВДОСКОНАЛЕННЯ ЧИТАЦЬКИХ НАВИЧОК
1.Вправи на розвиток мовленнєвого апарату.
А тепер ми попрацюємо із скоромовкою:
Робота із скоромовкою.
Казки, казки - це так цікаво
Літературних авторів чимало
Франко, Нестайко, Українка,
Забіла, Ярмиш і Олена Пчілка.
2. Робота з чистомовкою
Ич-Ич-Ич – літературних авторів поклич
Ову-Ову-Ову – у подорож казкову
Яти-Яти-Яти – щоб мудрість перейняти
Ати-Ати-Ати – і добрими нам стати.
III. ПІДГОТОВКА ДО СПРИЙНЯТТЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Оголошення теми і мети уроку
-прочитай тему уроку.
Л Т Р Т К Р А І
І Е А И У З Н К
(Літературні казки)
Казка. Що це таке?
Казка – це художній твір, у якому обов’язково є щось чарівне, незвичайне, фантастичне і повчальне.
А ви любите читати казки?
Бесіда з учнями біля виставки книг і малюнків.
До виставки книг
Діти, до нас у гості завітали книжки-казки. Їх як бачите, дуже багато, всі вони чимось схожі, але багато і чим відрізняються. Давайте поміркуємо, чим же вони схожі? Що у них спільного? Яка у них відмінність?
А зараз пригадаємо, що ми знаємо про казки з вами.
«Мозковий штурм» для казкознавців
А яких українських авторів літературних казок ви знаєте? (Василь Сухомлинський, Наталя Забіла, Всеволод Нестайко – «Жевжик», Олена Пчілка, Леся Українка – «Біда навчить», «Лелія», Іван Франко – «Коли ще звірі говорили», «Біда навчить», «Фарбованийлис»).
Перевірка завдання по групах
Кожна група отримала завдання. А зараз перевіримо чи добре ви читали казки.
Коза, стрілися, стежечка, глибокий, розминулися, переступила, пішла. (М.Коцюбинський « Про двох цапків»)
Лисичка, журавель, злизала, дзьобом, горщик, на обід. («Лисиця та журавель» В. Дуванського)
Баба, коржик, зайчик-лапанчик,покотився, співа, вищерблений. (« Казочка про коржика» О. Пчілки)
Закудкудакала, чубарочка, лисиця, півень, курник. («Курочка ряба і лисиця» Ю. Ярмиша)
Обернулася, учепилася, хвостом, лисичка, прудкіший, насміхатися, рак.( «Лисичка і рак» І. Франка.)
Група «Лісовички»-читали казку О. Пчілки « Казочка про коржика» і народну казку «Колобок», порівнювали їх.
Група «Лісові квіти» - читали казку Ю. Ярмиша «Курочка ряба і лисиця» і порвнювали з народною казкою «Курочка Ряба»
Група « Дзвіночки» - читали казку Н.Забіли «Два козенята» і М.Коцюбинського « Дві кізочки» і «Про двох цапків»
Група «Троянда» - читали казку «Лисичка і рак» І. Франка.
Група «Ромашки» - читали казку «Лисиця та журавель» В. Дуванського.
Гра в телеведучих передачі на «Добраніч діти». Виразне читання казки в парах.
IV. Робота над матеріалом
Сьогодні ми познайомимося ще з однією казкою. Написала її О. Пчілка «Лисиччина учта».
1.Читання вчителем.
- Яку казку вам нагадує ця ?
2. Словникова робота.( листки на парті)
- Прочитайте і виберіть значення слова учта.
Учта – пошана.
Учта – урочитстий обід, сніданок, або вечеря, що влаштовується на честь кого-небудь, або на відзначення якоїсь події.
закликала
зварила
припрошує лисичка
поживитися журавель
лизати
захопить
зібрався
прибігла
наварив
поставив
випити
3.Читання учнями по частинах.
4.Вибіркове читання
-Як Лисичка частувала Журавля?
-Як журавель віддячив Лисичці?
-Чим пригощала Лисичка журавля?
-Що подумав Журавель, коли зібрався додому?
-Що приготував Журавель для Лисички?
-Як Лисичка їла в гостях у Журавля?
5.Читання ланцюжком.
6.Робота над змістом тексту.
-Яка головна думка казки? Чому вона вчить?
-Яке прислів’я підходить до казки?
Виріс та ума не виніс.
Є в глечику молоко, та голова не влазить.
Хто дбає, той і має.
7. Робота над технікою читання.
Пошук в тексті найдовших слів. Пошук сполучень: іменник+прикметник. Читання слів, за допомогою яких можна намалювати словесний портрет.Читання буксиром.
V. Узагальнення матеріалу.
Ми вже знаємо 3 казки про лисичку та журавля.
Гра « Будь дослідником»
Порівняння казок
-Чим схожі і що різне?
VI. Підсумок
Закінчи речення:
Ця казка навчила мене…
Я дізнався з уроку значення нового слова….
Я можу, читаючи казки…
Мене зацікавили казки…
VII. Домашнє завдання.
Читати казку виразно. Підготуватися до гри «Юні письменники»- придумайте своє закінчення до казки «Лисиччина учта».