Урок "Позакласне читання. Літературні казки українських письменників."

Про матеріал

Урок позакласного читання

Тема. Літературні казки українських письменників

Мета: закріпити поняття про народні і авторські казки. Ознайомити з літературними казками українських письменників;
вчити розуміти підтекст казки, її внутрішній моральний аспект, який несе певне навантаження. Вчити порівнювати казки;
розвивати мовлення, насичувати словниковий запас школяра;
викликати цікавість, інтерес, формувати щоденну потребу в книзі і бажання читати й розповідати казки, інсценізувати й ілюструвати їх;
прищеплювати любов до казки, викликати бажання фантазувати, створювати щось своє, неповторне.
Обладнання: комп'ютер, проектор, роздатковий матеріал,висловлювання видатних людей про казку. Виставка книг літературних казок. Виставка малюнків до літературних казок. Ілюстрований матеріал (книги, портрети казкарів).
Попередня робота: збір матеріалів про літературні казки та їх авторів.

ХІД УРОКУ
Діти, сьогодні у нас на уроці будуть присутні гості, тому поверніться, привітайтеся і подаруйте їм свої посмішки!
I. ОРГАНІЗАЦІЙНА ЧАСТИНА

Слайд 1.
Епіграф: Казки дружать з дітворою, полюби їх у житті – і улюблені герої будуть завжди друзями в путі (А. Костецький).
Сьогодні в гості прийшла до нас казка. На вас чекає зустріч з казковим чарівником. Разом з ним ми пригадаємо казки, які знаємо, і познайомимося з новими казками, а якими – дізнаємося трішки пізніше.
II. ВПРАВИ НА ВДОСКОНАЛЕННЯ ЧИТАЦЬКИХ НАВИЧОК

1.Вправи на розвиток мовленнєвого апарату.
А тепер ми попрацюємо із скоромовкою:

Робота із скоромовкою.
Казки, казки - це так цікаво
Літературних авторів чимало
Франко, Нестайко, Українка,
Забіла, Ярмиш і Олена Пчілка.

2. Робота з чистомовкою
Ич-Ич-Ич – літературних авторів поклич
Ову-Ову-Ову – у подорож казкову
Яти-Яти-Яти – щоб мудрість перейняти
Ати-Ати-Ати – і добрими нам стати.


III. ПІДГОТОВКА ДО СПРИЙНЯТТЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Оголошення теми і мети уроку
-прочитай тему уроку.
Л Т Р Т К Р А І
І Е А И У З Н К
(Літературні казки)
Казка. Що це таке?
Казка – це художній твір, у якому обов'язково є щось чарівне, незвичайне, фантастичне і повчальне.
А ви любите читати казки?

Бесіда з учнями біля виставки книг і малюнків.
До виставки книг
Діти, до нас у гості завітали книжки-казки. Їх як бачите, дуже багато, всі вони чимось схожі, але багато і чим відрізняються. Давайте поміркуємо, чим же вони схожі? Що у них спільного? Яка у них відмінність?
А зараз пригадаємо, що ми знаємо про казки з вами.

«Мозковий штурм» для казкознавців

  • Які види казок ви знаєте?
  • Які ознаки казок про тварин?
  • Які ознаки чарівних казок?
  • Які ознаки побутових казок?
  • Кого вважають першим у Європі автором літературної казки? (Шарль Перро). Які казки ви знаєте? («Червона шапочка», «Попелюшка», «Кришталевий черевичок», «Кіт у чоботях»).
  • Які народні казки ви знаєте? Слайди

А яких українських авторів літературних казок ви знаєте? (Василь Сухомлинський, Наталя Забіла, Всеволод Нестайко – «Жевжик», Олена Пчілка, Леся Українка – «Біда навчить», «Лелія», Іван Франко – «Коли ще звірі говорили», «Біда навчить», «Фарбованийлис»).
Перевірка завдання по групах

Кожна група отримала завдання. А зараз перевіримо чи добре ви читали казки.

  • 1.Гра «Розсипані слова» - Прочитати і знайти слова з вашої казки.( листи на парті)
  • Коза, стрілися, стежечка, глибокий, розминулися, переступила, пішла. (М.Коцюбинський « Про двох цапків»)
  • Лисичка, журавель, злизала, дзьобом, горщик, на обід. («Лисиця та журавель» В. Дуванського)

Баба, коржик, зайчик-лапанчик,покотився, співа, вищерблений. (« Казочка про коржика» О. Пчілки)

Закудкудакала, чубарочка, лисиця, півень, курник. («Курочка ряба і лисиця» Ю. Ярмиша)

Обернулася, учепилася, хвостом, лисичка, прудкіший, насміхатися, рак.( «Лисичка і рак» І. Франка.)

  • 2.Презентація своїх робіт над казками.
  • Група «Лісовички»-читали казку О. Пчілки « Казочка про коржика» і народну казку «Колобок», порівнювали їх.
  • Розповідь дітей про О.Пчілку.
  • Група «Лісові квіти» - читали казку Ю. Ярмиша «Курочка ряба і лисиця» і порвнювали з народною казкою «Курочка Ряба»
  • Розповідь дітей про письменника.
  • Група « Дзвіночки» - читали казку Н.Забіли «Два козенята» і М.Коцюбинського « Дві кізочки» і «Про двох цапків»
  • Розповідь дітей про письменників.

Група «Троянда» - читали казку «Лисичка і рак» І. Франка.

  • Розповідь про письменника.

Група «Ромашки» - читали казку «Лисиця та журавель» В. Дуванського.

  • Яку казку вам нагадує ця казка?

Гра в телеведучих передачі на «Добраніч діти». Виразне читання казки в парах.

IV. Робота над матеріалом

Сьогодні ми познайомимося ще з однією казкою. Написала її О. Пчілка «Лисиччина учта».

1.Читання вчителем.

- Яку казку вам нагадує ця ?

2. Словникова робота.( листки на парті)

- Прочитайте і виберіть значення слова учта.

Учта – пошана.

Учта – урочитстий обід, сніданок, або вечеря, що влаштовується на честь кого-небудь, або на відзначення якоїсь події.

закликала

зварила

припрошує лисичка

поживитися журавель

лизати

захопить

зібрався

прибігла

наварив

поставив

випити

3.Читання учнями по частинах.

4.Вибіркове читання

-Як Лисичка частувала Журавля?

-Як журавель віддячив Лисичці?

-Чим пригощала Лисичка журавля?

-Що подумав Журавель, коли зібрався додому?

-Що приготував Журавель для Лисички?

-Як Лисичка їла в гостях у Журавля?

5.Читання ланцюжком.

6.Робота над змістом тексту.

-Яка головна думка казки? Чому вона вчить?

-Яке прислів'я підходить до казки?

Виріс та ума не виніс.

Є в глечику молоко, та голова не влазить.

Хто дбає, той і має.

7. Робота над технікою читання.

Пошук в тексті найдовших слів. Пошук сполучень: іменник+прикметник. Читання слів, за допомогою яких можна намалювати словесний портрет.Читання буксиром.

V. Узагальнення матеріалу.

Ми вже знаємо 3 казки про лисичку та журавля.

Гра « Будь дослідником»

Порівняння казок

-Чим схожі і що різне?

  • Øзаголовок
  • Øдійові особи
  • Øголовна думка
  • Øтема
  • Øавтор
  • Øформа написання
  • Øдо якої групи казок належить

VI. Підсумок

Закінчи речення:

Ця казка навчила мене…

Я дізнався з уроку значення нового слова….

Я можу, читаючи казки…

Мене зацікавили казки…

VII. Домашнє завдання.

Читати казку виразно. Підготуватися до гри «Юні письменники»- придумайте своє закінчення до казки «Лисиччина учта».

Перегляд файлу

Урок позакласного читання

Тема. Літературні казки українських письменників

Мета: закріпити поняття про народні і авторські казки. Ознайомити з літературними казками українських письменників;
вчити розуміти підтекст казки, її внутрішній моральний аспект, який несе певне навантаження. Вчити порівнювати  казки;
розвивати мовлення, насичувати словниковий запас школяра;
викликати цікавість, інтерес, формувати щоденну потребу в книзі і бажання читати й розповідати казки, інсценізувати й ілюструвати їх;
прищеплювати любов до казки, викликати бажання фантазувати, створювати щось своє, неповторне.
Обладнання: комп’ютер, проектор, роздатковий матеріал,висловлювання видатних людей про казку. Виставка книг літературних казок. Виставка малюнків до літературних казок.  Ілюстрований матеріал (книги, портрети казкарів).
Попередня робота: збір матеріалів про літературні казки та їх авторів.

                                                            ХІД УРОКУ
Діти, сьогодні у нас на уроці будуть присутні гості, тому поверніться, привітайтеся і подаруйте їм свої посмішки!
I. ОРГАНІЗАЦІЙНА ЧАСТИНА

Слайд 1.
Епіграф: Казки дружать з дітворою, полюби їх у житті – і улюблені герої будуть завжди друзями в путі (А. Костецький).
Сьогодні в гості прийшла до нас казка. На вас чекає зустріч з казковим чарівником. Разом з ним ми пригадаємо казки, які знаємо, і познайомимося з новими казками, а якими – дізнаємося трішки пізніше.
II. ВПРАВИ НА ВДОСКОНАЛЕННЯ ЧИТАЦЬКИХ НАВИЧОК

1.Вправи на розвиток мовленнєвого апарату.
А тепер ми попрацюємо із скоромовкою:

Робота із скоромовкою.
Казки, казки - це так цікаво
Літературних авторів чимало
Франко, Нестайко, Українка,
Забіла, Ярмиш і Олена Пчілка.

2. Робота з чистомовкою
Ич-Ич-Ич – літературних авторів поклич
Ову-Ову-Ову – у подорож казкову
Яти-Яти-Яти – щоб мудрість перейняти
Ати-Ати-Ати – і добрими нам стати.


III. ПІДГОТОВКА ДО СПРИЙНЯТТЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Оголошення теми і мети уроку
-прочитай тему уроку.
Л Т Р Т К Р А І
І Е А И У З Н К
(Літературні казки)
Казка.  Що це таке?
Казка – це художній твір, у якому обов’язково є щось чарівне, незвичайне, фантастичне і повчальне.
А ви любите читати казки?

Бесіда з учнями біля виставки книг і малюнків.
До виставки книг
Діти, до нас у гості завітали книжки-казки. Їх  як бачите, дуже багато, всі вони чимось схожі, але багато і чим відрізняються. Давайте поміркуємо, чим же вони схожі? Що у них спільного? Яка у них відмінність?
А зараз пригадаємо, що ми знаємо про казки з вами.

«Мозковий штурм» для казкознавців

  • Які види казок ви знаєте?
  • Які ознаки казок про тварин?
  • Які ознаки  чарівних казок?
  • Які ознаки побутових казок?
  • Кого вважають першим у Європі автором літературної казки? (Шарль Перро). Які казки ви знаєте? («Червона шапочка», «Попелюшка», «Кришталевий черевичок», «Кіт у чоботях»).
  • Які народні казки ви знаєте?   Слайди

А яких українських авторів літературних казок ви знаєте? (Василь Сухомлинський, Наталя Забіла, Всеволод Нестайко – «Жевжик», Олена Пчілка, Леся Українка – «Біда навчить», «Лелія», Іван Франко – «Коли ще звірі говорили», «Біда навчить», «Фарбованийлис»).
Перевірка завдання по групах

Кожна група отримала завдання. А зараз перевіримо чи добре ви читали казки.

  1. Гра «Розсипані слова» -  Прочитати і знайти  слова з вашої казки.( листи на парті)

 

Коза, стрілися, стежечка, глибокий, розминулися, переступила, пішла.  (М.Коцюбинський « Про двох цапків»)

 

Лисичка, журавель, злизала, дзьобом, горщик, на обід. («Лисиця та журавель» В. Дуванського)

Баба, коржик, зайчик-лапанчик,покотився, співа, вищерблений. (« Казочка про коржика» О. Пчілки)

Закудкудакала, чубарочка, лисиця, півень,  курник. («Курочка ряба і лисиця» Ю. Ярмиша)

Обернулася, учепилася, хвостом, лисичка, прудкіший, насміхатися, рак.( «Лисичка і рак» І. Франка.)

 

  1. Презентація своїх робіт над казками.

Група «Лісовички»-читали казку О. Пчілки « Казочка про коржика» і народну казку «Колобок», порівнювали їх.

  • Розповідь дітей про О.Пчілку.

Група «Лісові квіти» - читали казку Ю. Ярмиша «Курочка ряба і лисиця» і порвнювали з народною казкою «Курочка Ряба»

  • Розповідь дітей про письменника.

Група « Дзвіночки» - читали казку Н.Забіли «Два козенята» і М.Коцюбинського « Дві кізочки» і «Про двох цапків»

  • Розповідь дітей про письменників.

Група «Троянда» - читали казку «Лисичка і рак» І. Франка.

  • Розповідь про письменника.

Група «Ромашки» - читали казку «Лисиця та журавель» В. Дуванського.

  • Яку казку вам нагадує ця казка?

Гра в телеведучих передачі на «Добраніч діти». Виразне читання казки в парах.

IV. Робота над матеріалом

Сьогодні ми познайомимося ще з однією казкою. Написала її О. Пчілка «Лисиччина учта».

1.Читання вчителем.

- Яку казку вам нагадує ця ?

2. Словникова робота.( листки на парті)

- Прочитайте і виберіть значення слова учта.

 

Учта – пошана.

Учта – урочитстий обід, сніданок, або вечеря, що влаштовується на честь кого-небудь, або на відзначення якоїсь події.

закликала

зварила

припрошує                               лисичка

поживитися                          журавель

лизати

захопить

зібрався

прибігла

наварив

поставив

випити

3.Читання учнями по частинах.

4.Вибіркове читання

-Як Лисичка частувала Журавля?

-Як журавель віддячив Лисичці?

-Чим пригощала Лисичка журавля?

-Що подумав Журавель, коли зібрався додому?

-Що приготував Журавель для Лисички?

-Як Лисичка їла в гостях у Журавля?

5.Читання ланцюжком.

6.Робота над змістом тексту.

-Яка головна думка казки? Чому вона вчить?

-Яке прислів’я підходить до казки?

Виріс та ума не виніс.

Є в глечику молоко, та голова не влазить.

Хто дбає, той і має.

7. Робота над технікою читання.

Пошук в тексті найдовших слів. Пошук сполучень: іменник+прикметник. Читання слів, за допомогою яких можна намалювати словесний портрет.Читання буксиром.

V. Узагальнення матеріалу.

Ми вже знаємо  3 казки про лисичку та журавля.

Гра « Будь дослідником»

 

Порівняння казок

-Чим схожі і що різне?

  • заголовок
  • дійові особи
  • головна думка
  • тема
  • автор
  • форма написання
  • до якої групи казок належить

VI. Підсумок

Закінчи речення:

Ця казка навчила мене…

Я дізнався з уроку значення нового слова….

Я можу, читаючи казки…

Мене зацікавили казки…

VII. Домашнє завдання.

Читати казку виразно. Підготуватися до гри «Юні письменники»- придумайте своє  закінчення до казки «Лисиччина учта».

docx
Додано
30 липня 2018
Переглядів
10667
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку