Дана публікація допоможе познайомити учнів з життям і творчістю В.Сухомлинського, підвести до розуміння змісту поняття « добро», формувати оцінні судження щодо ознак добра і зла; формувати читацький інтерес учнів та почуття обов'язку і відповідальності за свої слова і вчинки; розвивати емоційну сприйнятливість, вміння творити добро, зв'язне мовлення, уявлення, творче, логічне та критичне мислення; виховувати почуття чуйності, доброти, милосердя до близьких людей.
Бандурівська ЗШ І-ІІІ ступенів
Урок на тему:
«Людина починається з добра.»
Вчитель початкових класів:
Друмашко О.В.
2017р.
Тема: Людина починається з добра.
Мета: Познайомити учнів з життям і творчістю В.Сухомлинського, підвести до розуміння змісту поняття « добро», формувати оцінні судження щодо ознак добра і зла; формувати читацький інтерес учнів та почуття обов’язку і відповідальності за свої слова і вчинки; розвивати емоційну сприйнятливість, вміння творити добро, зв’язне мовлення, уявлення, творче, логічне та критичне мислення; виховувати почуття чуйності, доброти, милосердя до близьких людей.
Обладнання: аудіозаписи, макети: сонця, дерева, будинку, скульптура Ангела – охоронця, квітка – семиквітка, ромашка, паперові ангели, пеньок, чарівна скринька, склянки з водою.
Тип уроку: урок – подорож.
Хід уроку
І. Організація класу
1.Ось дзвінок пролунав,
На урок нас всіх зібрав.
2.Підготовка до повідомлення теми уроку
У В.Сухомлинського є оповідання « Кожна людина повинна».Його герой, маленький хлопчик Петрусь, дивується, чому вночі машиніст не спить, як всі, а веде поїзд. Послухайте уривок хлопчика з мамою.( інсценізація уривку)
- Як же це так? Йому ж хочеться спати?
- Хочеться, але він повинен вести поїзд. Кожна людина повинна.
- І я повинен?
- І ти повинен.
- Що ж я повинен?
- Бути людиною. Це найголовніше.
Мозковий штурм
Гра « Риси характеру людини»
ЛЮДИНА
( доброю, чесною, відповідальною,працьовитою, щедрою, скромною. ввічливою, дружелюбною, наполегливою, старанною)
Д...бр…
ч…сн..
відп…від…льн…
працьов..т…
щ…др…
скр…мн…
ввічл…в…
др…жел…бна
нап…л…гл…ва
ст…ранн…
А найбільше цінується в людині – це ДОБРОТА
ІІ. Повідомлення теми.
Тему нашого уроку ЛЮДИНА ПОЧИНАЄТЬСЯ З ДОБРА
- Про що ми будемо говорити?
( Учись робити добро. Воно дорожче за золото.)
3. Психологічне налаштування.
Зобразила я Добро у вигляді моделі Сонечка. У нього добрі очі, добра посмішка, добре серце. Разом із Сонечком ми будемо вчитися відчувати тепло і добро.
Хай сонечко ясне
Зігріє весь клас.
Хай діти добрими
Зростають у нас!
ІІІ. Актуалізація знань
1.Вправа « Криголам сонечко»
Відчуйте в собі тепло, доброту.
Потріть долоні одна об одну, щоб відчути ще більше тепло. «Зліпіть» уявну
кульку з вашого тепла і добра і «передайте» її однокласнику. Подаруйте щиру посмішку один одному. Вона поведе вас дорогою тепла, дорогою Добра й мудрих вчинків.
-Ой, а хто це до нас постукав у клас? Це листоноша. який приніс нам листа.
Давайте його почитаємо.
Добрий день, діти! Я — Цариця Доброти. Вітаю вас! Запрошую Вас в гості до своєї країни. Але я хочу попередити, що шлях до моєї країни буде нелегким. Щоб його подолати і потрапити до країни Доброти, необхідно виконати завдання, які є на цій чудовій квітці. За кожне завдання ви одержуватимете частину ключика. Чим швидше ви зберете з цих частин цілий ключик, тим швидше потрапите до чарівної країни Доброти. А там на вас чекає... Щасливої вам дороги!
- А, щоб рушити з місця, потрібно прочитати речення з різною інтонацією.
ЗА ДОБРО ДОБРОМ ПЛАТЯТЬ
Отже, починаємо виконувати чарівні завдання.
ІV. Закріплення знань.
1. Перша пелюстка
Проблемна ситуація
Давайте на декілька хвилин замислимось, що ж таке добро?
- А зараз ми засвітимо сонячні промінчики добрими словами про те, що ж таке ДОБРО
( складання сонячних промінчиків доброти)
ДОБРО
( дружба, любов, милосердя, уважність, радість, співчуття, злагода,чуйність)
(Добро- це гарний вчинок, корисна справа)
- Якщо добро зобразити у вигляді музики, яка це буде музика? (Весела, сумна)
- Яким кольором ви намалювали б добро?
- Отже, добро можна тільки відчути: це ласкаве, добре, ніжне ставлення,
Згадаємо гарні, добрі слова. Ми поселимо їх у цей будиночок.
Діти у цьому будиночку мешкають дуже гарні слова про доброту.
Діти, не бійтесь бути добрими, не бійтесь віддавати тепло своєї душі.. Учіться робити добро і розуміти тих, хто робить його вам.
2.Друга пелюстка
Багато письменників і поетів у своїх творах схвалюють добро і засуджують зло. Сьогодні ми познайомимося з творами Василя Сухомлинського – великого педагога, мудрого вчителя, чудовою людиною.
Він віддавав дітям красу і тепло своєї душі, він ніс на долоні своє щире серце, бо був насправді доброю і щирою людиною. В його палкому серці жила велика доброта і любов до всього світу. Він писав для дітей коротенькі повчальні твори.
Твори допоможуть зрозуміти вам найбільшу мудрість- людина приходить у цей світ для добра.
Пропонує послухати нам казку « Добро і зло»
Одного разу Добро завітало в гості до Зла. Зло почало пригощати Добро чаєм,але в кухлик замість цукру поклало сіль. Добро спробувало, але нічого не сказало Злу. Тільки подякувало за гостину.
А коли Добро йшло від Зла, воно сказало: «Щось цукор у вас не солодкий. Візьміть гроші, купіть собі цукерок до чаю». Зло скривилося, але робити нічого,довелося взяти гроші. Так Добро віддячило Злу добром за зло.
- Чи правильно зробило Добро, коли подякувало злу?
- Чи кожна людина може так зробити?
- Зло є причиною війн, голоду, знущань, зради, обману. Зла людина своїми словами і вчинками може завдати іншим великої шкоди. Але добро завжди сильніше ніж зло. Люди цінують і довго пам'ятають добрих людей, допомагають їм у тяжку хвилину, а від злих намагаються триматися подалі. Злі люди завжди одинокі.
3.Третя пелюстка
1).Робота в парах
Зібрати прислів’я
Від теплого слова і лід розмерзається.
Хто людям добра бажає, той собі має.
За добро добром платять.
Гостре словечко коле сердечко.
Раз добром налите серце вік не прохолоне.
Перший крок до добра – не роби зла.
Не одяг красить людину, а добрі діла.
Доброго держись, а злого стережись.
Краще добро робити, ніж гарно говорити.
Добре діло роби сміло.
Добро не пропадає, а зло умирає.
Добре діло робиться, наче казка мовиться.
4.Четверта пелюстка
Фізкультхвилинка
« Учимося разом спілкуватися»
Гра « За – проти»
( Учні стають в коло, беруть картки і сигналізують. Якщо погоджуються – зелений колір, якщо ні – червоний)
5.П’ята пелюстка
Читання казки в особах « Вовк і кіт»
Автор. Вовк утікав із лісу, біг повз село, побачив кота та й каже...
Вовк. Котику-братику, скажи, хто з ваших людей добріший, щоб мене заховав,
бо за мною стрільці женуться.
Кіт. Піди до Петра. Він — добрий чоловік.
Вовк. Правда, що добрий, та я в нього вівцю вкрав.
Кіт. Ну, то йди до Дмитра — гарна людина.
Вовк. Та він сердитий на мене — за гусей.
Кіт. Погана справа!.. Ну то йди до Семена.
Вовк. Воронь Боже! Та я ж у його теля з'їв.
Кіт. Ну, коли ти такий, що всім шкоди накоїв, то хто ж тебе сховає?
Учитель. Діти, яке прислів'я сюди підходить?Учень. І так-таки ти сам себе вини! Що, братику, посіяв — те й пожни!
6.Шоста пелюстка
1). А зараз ми складемо вірш «Яким треба бути у житті»
Робота в парах
( останнє слово кожного рядка ви добиратимете самостійно)
Щедро ллє проміння сонце
У твоє й моє…( віконце),
Щоб в теплі ми виростали
Й світло людям…( дарували).
І де б мив світі не були,
Щоб завжди любов …(несли),
Щастя, радість і тепло,
Щоб чудово всім …( було).
В світ прийшли ми я і ти-
Для любові й …( доброти)!
Будь привітним і прихильним,
Добрим, лагідним і…( сильним).
Вчися правдою прожити,
Теплим словом вмій…( зігріти).
Вчись завжди допомагати
І людині …( співчувати).
І старайся так прожити,
Щоб, як сонечко …( світити)!
І в душі завжди нести
Теплий промінь…( доброти)!
2).Сценка про щирість
Автор. Один господар повернувся з міста, дав своєму синові медівник та й каже...
Господар. На, Васильку! Та поділися з Петриком по щирості.
Василько. А як діляться по щирості?
Господар. Отак, синку! Як переломиш медівник, то даси більшу частину
Петрикові, а собі лишиш меншу. Це називається по щирості.
Василько. То дайте Петрикові медівник, хай він ділиться по щирості.
7.Сьома пелюстка
1). Створення квітника Доброти
Діти, посадимо квіти на нашій галявині, щоб вони цвіли, а ми не забували робити тільки добро.
2). Метод нашіптування
Ось дві склянки з чистою водою. Над однією склянкою давайте прошепочимо добрі, гарні слова. І помітимо на протязі кількох тижнів, в якій склянці швидше зіпсується вода. Я впевнена, що вода в склянці з добрими словами буде зберігатися довше.
3) Метод « Незакінчене речення…»
- Уявіть собі, що у вас є можливість перетворитися на Добро. Закінчіть речення про свої дії в образі Добра.
Я – Добро
Я живу…
Я знаю…
Я бажаю…
Я роблю…
Я мрію…
4). Картинна галерея « Доброта очима дітей»
Готуючись до уроку ви виконали малюнки про те, в яких вчинках ви бачите доброту. Хтось бачить її в допомозі пташці з перебитим крилом, хтось у підгодовуванні птахів взимку, хтось у подарованому букеті квітів, а хтось – у веселці.
V. Підсумок уроку
Нарешті завдання царівни Доброти виконані. Шлях до країни Доброти подолали. І ось хто на вас чекає! Закрийте очі…
- Тут приходить королева ДОБРОТИ. Вона говорить:
( Дарує дітям і гостям ангелів-охоронців)
Пам'ятайте правила доброти:
Вчитель читає вірш.
Добрим бути просто чи не просто?
Не залежить доброта від зросту!
Як людей полюбиш, пошануєш,
Силу для добра й душі відчуєш!
Не забудь ні старця, ні дитину,
Поділись останнім сухарем,
Не носи в душі своїй провину.
Тільки раз на світі ми живем.
Доброта з роками не старіє,
Доброта від холоду зігріє,
І якщо вона, як сонце, світить,
То радіють і дорослі, й діти.
Зло нічого не дає, крім зла,
Вмій прощати, як прощає мати.
Мудрість завжди доброю була,
За добро добро спіши віддати
Ось такими словами я хочу закінчити наш урок.