Урок літературного читання у 2 класі. В.Сухомлинський. Я хочу сказати сво слово

Про матеріал

У розробленому уроці представлені способи формування образного мислення. За типами уроку вони різні, але сутьїх полягає у необхідності залучення різних органів відчуття до процесу сприймання, аналізу та засвоєннянавчального матеріалу.

Основні ціліметодів навчання, які використовувались на уроках для формування образного мислення:

Ø здійснення навчання на конкретних образах, які безпосередньо сприймаються учнями;

Ø спрямування сприйняття учнів на найістотніші ознаки і особливості предметів;

Ø створення тенденційпізнавальної діяльності учнів до уявлення реальних предметів, явищ навколишньої дійсності;

Ø від уявлень, конкретних образів підводити учнів до осмислення і пізнання внутрішньої сутності явищ;

Ø забезпечення оптимального співвідношення конкретного і абстрактного;

Ø раціонально поєднувати всі засоби навчання, забезпечувати розвиток образного мислення учнів.

Перегляд файлу

Урок: літературне читання

Клас: 2

Тема. Природа – наш спільний дім. Василь Сухомлинський. Я хочу  сказати своє  

          слово.

Мета: учити учнів розуміти текст; виділяти головне, аналізувати, спонукати дітей до словесної творчості; виховувати любов до слова, бажання користоуватися його красою та силою.

Обладнання: запис звуків лісу, портрет В.О. Сухомлинського, мікрофон для гри, картини

 

І. Організація класу.

Встаньте, діточки, скоріше,

Усміхніться всім миліше,

Привітайтесь: «Добрий день!»

Продзвенів дзвінок: «Дзелень!»

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

1. Вчитель вмикає запис шуму осіннього лісу і читає вірш.

Як же гарно, чудово, привітно.

Ніби в казці, в осіннім гаю.

Клен з берізкою золотом квітне,

Я на килимі жовтім стою.

Осінь гріється в теплім промінні,

Усміхається сонцем згори.

І малює картини чарівні

Та міняє щодня кольори.

 

3. Бесіда.

  Діти, до нас на урок завітав Їжачок-Лісовичок. Разом з ним ми помандруємо милуватися красою осінньої природи, а він буде спостерігати за вами і в кінці подарує всім осінні листочки, за допомогою яких ви зможете оцінити свої знання. Тож будьте уважними, активними, висловлюйте вільно свої думки.

А коли до нас приходить осінь за календарем?

Назвіть трьох синів осені.

Чому в них такі імена?

Якою буває осінь? Яка вам найбільше подобається?

Чи знаєте ви звідки в осені стільки золота?

 

4. Ознайомлення з легендою.

Послухайте про це легенду. Її нам прочитає … (Читає легенду підготовлений учень)

 

Легенда про осінь

Осінь – старша донька Сонця. Посилаючи Осінь на Землю, Сонце сказало їй: «Забирай все моє багатство. Я віддам все своє золото. Будь щедрою і люди любитимуть тебе.

 

Чи виконує Осінь накази Сонця?

 

ІІІ. Повідомлення теми, мети і завдань уроку.

  1. Прийом «Мозкова атака»

Прочитайте тему нашого уроку «Природа – наш спільний дім».

Як ви розумієте ці слова? (Відповіді дітей)

Так, діти, жива і нежива природа тісно пов’язана між собою. І здоров’я людини пов’язане з добрим станом довкілля.

На сьогоднішньому уроці ми будемо вчитися бути уважними, спостережливими, здатними дивитися і бачити, слухати і чути.

А допоможе нам у цьому оповідання Василя Сухомлинського «Я хочу сказати своє слово».

 

 V. Ознайомлення з літературною спадщиною В. О. Сухомлинського.

1. Розповідь учителя.

     В. О. Сухомлинський – педагог, письменник. Народився у селі Василівка на Кіровоградщині. Багато років був директором і вчителем Павлиської школи. Він дуже любив дітей і написав для них понад 1200 казок і оповідань.

     У його творах переважає доброта, бо сам він був доброю людиною і хотів, щоб ви, діти, виросли добрими, чуйними, працьовитими, любили природу і берегли її.

 

V. Опрацювання оповідання.

1. Читання оповідання «Я хочу сказати своє слово» вчителем.

Скажіть, коли і де відбувається подія, описана в оповіданні?

Як звали вчительку?

В який клас ходили діти?

 

2. Словникова робота.

Повела, осінній, перелітних, курликали. (Прочитати слова, пояснити їх значення).

 

3. Повторне читання оповідання вголос ланцюжком.

В яку пору року повела Катерина Іванівна дітей у поле?

Що вчилися робити діти?

 

4. Аналіз змісту з елементами вибіркового читання.

Знайдіть і прочитайте опис осіннього ранку. Чому в степу було сумно? Які слова з цього опису передають спокій, сум?

Яке завдання поставила вчителька дітям?

Як поставилися до завдання діти? Де про це сказано?

Чи можна сказати, що вчителька була задоволена відповідями дітей? Поясніть свою думку.

Хто з школярів дібрав найвлучніше слово?

Яким Валя побачила небо? Як вона про це сказала? Прочитайте. Який у неї був настрій?

Яким діти побачили небо після Валиних слів?

Прочитайте останній абзац.

Як ви розумієте його зміст?

 

5. Фізкультхвилинка.

Дерева високі-високі.

Травичка низенька-низенька.

Вітер дерева колише, гойдає.

То вправо, то вліво.

То вперед, то назад нахиляє.

Пташки летять, відлітають.

А діти тихенько за парти сідають.

6. Гра «Мікрофон»

Пригадайте, яким ви побачили небо, ідучи до школи? Сумним чи ласкавим? Сірим чи синім? Низьким чи високим?

Розкажіть про свої враження.

 

7. Гра «Розвідники»

Прочитайте текст самостійно ще раз і порахуйте, скільки разів у тексті зустрічається слово «небо». (14 разів)

 

VII. Рефлексія.

  1. Вправа «Входження в картину»
  • Пригадування картин на яких зображено небо (Айвазовський «Девятий вал»,  Нестеров «Мовчання»,  Левітан «Золота осінь»).
  • Яким зображено небо на картинах?
  • Ознайомлення з картиною Левітана «Озеро. Русь» (- Що ви бачите на картині? Що побачили таке, що не сказали ваші однокласники? Як би ви назвали картину?)
  • Запамятовування назви та автора картини (сказати наче після назви стоять різні розділові знаки: . ! ?)
  • Повідомлення про картину

На картині зображено велике озеро. На дальньому піднесеному березі видно поля і осінній ліс, перед яким стоїть біла церква. На блакитному небу пливуть химерні білі хмари. Все це дуже красиво відбивається в озерній воді. Сонячність картини підкреслює розмах і велич російської природи

  • Тож які хмари зображені на картині?
  •  

VIII. Домашнє завдання.

Вдома прочитайте оповідання батькам і усно складіть текст-опис «Осіннє небо».

 

XI. Підсумок  уроку.

  1. Оцінювання

Їжачок-Лісовичок дарує вам усім листочки. На листочках оцініть і прикріпіть їх до магнітної дошки.

 

     2. Висновок.

 А хто з вас хоче сказати «своє слово» про наш урок? Яким він був? Згадайте початок уроку. Чи досягли ми поставленої мети?

(Висловлювання дітей:

«Мені було цікаво …»

«Мене здивувало …»

«Я навчився …»)

 

Я хочу сказати своє слово.

          Катерина Іванівна повела своїх маленьких першокласників у поле. Був тихий осінній ранок. Високо в небі летів ключ перелітних птахів. Вони тихо курликали, і від цього в степу було сумно.
Учителька сказала дітям:
    Сьогодні ми будемо вчитися розповідати про осіннє небо. Хай кожен з вас добере для цього в рідній мові красиві і точні слова.
Діти притихли. Вони дивились в небо і думали. Через хвилину всі заговорили: «Небо синє-синє... Небо голубе... Небо чисте...» І все. Діти знову і знову повторювали одні й ті самі слова: синє, голубе, чисте.
Збоку стояла маленька Валя.
    А ти, Валю, що хочеш сказати?— запитала Катерина Іванівна.
    Я хочу сказати своє слово.
    Яке ж твоє слово про небо?
    Небо ласкаве...— тихо сказала дівчинка й усміхнулась.
       Діти притихли. Вони враз побачили в небі те, чого не бачили досі: «Небо сумне... Небо тривожне... Небо зажурене... Небо холодне...»
      А небо грало, трепетало, дихало, як жива істота. І діти дивилися в його сумні сині-сині осінні очі.
                                                                              Василь Сухомлинський

Завантаження...
docx
До підручника
Літературне читання 2 клас (М. Зоряна)
Додано
31 липня 2018
Переглядів
2086
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку