Конспект уроку
з позакласного читання
„Рідна домівка, рідна сім я,
тут виростає доля моя”
2 клас
Підготувала і провела
учитель вищої категорії
ЗОШ №1 м. Шостки
Волкова Ніна Василівна
Урок позакласного читання
Тема. Рідна домівка, рідна сім я, тут виростає доля моя.
Н.Либідь „Моя матуся”, А.Босєв „Батько й син”, В.Осєєва „Недобра
мати і добра тіточка”.
Тип уроку. Традиційний.
Мета. Вчити дітей слухати співбесідника, говорити, читати, формувати
навички правильного виразного читання. Показати дітям значимість
сім ї у житті людини. Виховувати почуття відповідальності за свої вчинки, чуйність, доброту, людяність, бажання наслідувати кращі зразки поведінки членів сім ї.
Обладнання. Тематична виставка книжок, ілюстрацій, дитячих малюнків.
Орієнтовний час проведення – січень-лютий.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Всі сідайте тихо, діти,
Домовляйтесь не шуміти,
Руки гарно піднімати,
Чітко всі слова читати.
На уроці не дрімайте,
А знання мерщій хапайте.
Тож вперед, часу не гаєм
І урок розпочинаєм.
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
Цифра ця усім говорить,
Скільки днів до тижня входить.
А поряд стане буква „Я”
То це буде вже... (сім я)
І сьогодні, діти, на уроці ми познайомимось з творами, які покажуть нам, як треба ставитись всім членам сім ї один до одного, допомагати один одному, щоб жилося всім добре.
ІІІ. Вправи на розвиток артикуляційного апарату.
Оцей пальчик – наш дідусь,
Оцей пальчик – баба.
Оцей пальчик – наш татусь,
Оцей пальчик – мама.
А цей пальчик – буду я!
От і вся моя сім я!
ІV. Актуалізація читацького досвіду школярів.
- Прочитайте записану на дошці тему уроку. Чи відповідають їй представлені на виставці книжки? Чи немає серед них „зайвих”? Вилучите їх.
- Які з цих книжок ви прочитали?
- Які з них вам сподобались?
- Якою книгою ви б доповнили виставку?.
V. Актуалізація читацького мислення.
1. Бесіда за змістом прочитаних книг.
- Які твори про сім ю ви читали? Хто їх автор? До якого жанру належать ці твори?
- Які епізоди з прочитаних книжок вам найбільше запам ятались?
Передайте коротко їх зміст.
а) Бесіда.
- Як ви розумієте ці слова?
- Наші уявлення про щастя, добро, ласку, тісно пов язані з образом найдорожчої для нас людини – матері.
б) Хвилинка поезії.
1-й учень Моя мама, мов сонце привітна,
Тепла, ніжна, мов панна-весна,
Як хмаринка в блакитному небі,
Легкопливна, прозора, ясна.
2-й учень Я люблю рідну маму, як квітку,
Бо красива у мене вона.
Мов фіалка, гнучка і пахуча,
Ласка в неї така молода.
3-учень Мама – бджілка-політка невтомна.
Працьовита, трудяща вона.
Її голос дзвінкий і приємний,
В серці радістю, щастям луна.
4-й учень Мам шануйте, життя їм не псуйте,
Ніжну радість щоденно несіть.
А на старість любов ю зігрійте
І сердечним теплом обійміть.
в) Пояснення вислову „Мати – берегиня роду”.
(Вона береже, оберігає).
г) Бесіда.
- Хто ще є найближчою людиною для дітей? (батько)
- Якими словами звертаються люди до батька?
(батько, тато, татусь, таточко)
Б.тьківщ.на, б.атьківська х.т., б.таківська кр.н.ця
(Батьківщина, батьківська хата, батьківська криниця).
д) Творча вправа.
Добрати слова
Тато (який?) сильний, ...
е) Бесіда.
- Не можна уявити свого життя без лагідних і мудрих дідусів і бабусь. Вони відкривають нам скарбницю звичаїв і традицій нашого народу.
є) Музична хвилинка.
(Діти виконують пісню „Мила бабуся” під музичний супровід).
VІ. Фізкультхвилинка
Туп, туп, туп, маленькі ніжки
Пострибали по доріжці,
Руки квіточки збирають
Та в віночки заплітають.
Понесу своїй бабусі
Подарунок від Ганнусі.
VІІ. Розширення читацького кругозору.
а) Робота в групах.
Перша група
Вірш В.Симоненка „Ти стоїш небагата й непишна”
Завдання
Прочитати вірш.
Знайти у вірші рядки, в яких автор говорить про хату, як про живу
істоту.
Друга група
Вірш Н.Либідь „Моя матуся”
Завдання
Прочитати вірш.
Знайти слова, в яких заключається головна думка твору.
Третя група
Вірш А.Босєва „Батько й син”.
Прочитати вірш.
Знайти рядки, в яких пояснюється, для чого ж людині потрібно
працювати.
б) Відповіді від груп. Оцінка роботи груп.
2. Робота над оповіданням В.Осєєвої „Недобра мати і добра тіточка”.
а) Читання оповідання вчителем.
б) Словникова робота.
Змушувала, цуралася, спливло
в) Читання оповідання учнями „ланцюжком”.
г) Бесіда за змістом оповідання.
- Чому Даруся вважала свою маму злою, а тітоньку доброю?
- Чи була користь від тітчиної доброти?
- За що подякувала доросла Даруся своїй мамі?
д) Читання діалогічних уривків тексту парами.
3. Гра „Склади і прочитай прислів’я “.
На сонці тепло, а щастя на землі.
Без сім’ї немає коли в сім’ї лад.
Нащо й клад біля матері добре.
Скільки було: баба, дві матері, дві дочки і онука? (троє)
VІІІ. Знайомство з родовідним деревом.
ІX. Підсумок уроку.
- Ось і закінчується наш урок. Що цікавого для себе ви взяли сьогодні?
- Які твори найбільш вас схвилювали?
- Прочитайте вірш з дошки хором.
Поклонися щодня батькові низенько,
Бо в нього серденько до твого близенько.
Поклонися щодня матінці ще нижче,
Бо серденько в неї до твого ще ближче.
X. Домашнє завдання.
- На наступному уроці позакласного читання ми будемо говорити про красу
нашого довкілля. Прошу вас відвідати бібліотеку і знайти там вірші і
оповідання на природну тематику. Читайте, діти, щодня і від цього ви
станете ще розумнішими і мудрішими.
Використана література
К.: Молодь, 1989.
3. Матеріал взятий із мержі „Інтернет”.