Урок позакласного читання

Про матеріал

Урок позакласного читання за оповіданням білоруського письменника Івана Науменка "Учитель креслення" рекомендую провести під час вивчення античної літератури ( між давньогрецькою та римською літературою). Оповідання невелике за обсягом, протягом уроку ви опрацюєте його зміст повністю. Матеріал дасть змогу продовжити розмову про патріотизм, про значення мови у житті людини.

Перегляд файлу

Урок зарубіжної літератури   8 клас

Тема: Урок позакласного читання. Іван Якович Науменко «Учитель креслення». Від античності до сьогодення… (Слайд 1)

Мета: перевірити знання учнів із розділу «Антична література. Давня Греція», вчити відбирати матеріал на задану тему; формувати читацькі компетенції; виховувати учнів у дусі патріотизму.

Епіграф:  Patriam nostram  amare et defendere debemus

                  Вітчизну нашу мусимо любити і боронити…

                                                      (Латинський вираз)   (Слайд 2)

Обладнання: мультимедійна презентація https://drive.google.com/file/d/168QkZ4YRLAKwfqwdlDIhOIIszJuwgkIJ/view?usp=sharing

виставка ілюстрацій, відеоматеріали

https://www.youtube.com/watch?v=DAF4DmOpZsM

https://www.youtube.com/watch?v=0XjEqA2qQdw

 

ХІД  УРОКУ:

  1. Бліц-опитування (Записати дату. Класна робота) 

Ми перетнули екватор теми «Античність», то ж хотілося б перевірити ваші знання:               (Слайди 3 – 8)

  1. Укажіть, що в перекладі з латини означає слово античний.

А) грецький  б) історичний  в) римський  г)давній.

2.   Укажіть автора поезії «Барвношатна владарко, Афродіто»…

А) Гомер  б) Тіртей  в) Сапфо   г)Овідій

3.  Укажіть тему елегії Тіртея «Добре вмирати тому..»

А) оспівування величі та сили духу людини перед лицем смерті

Б) оспівування краси рідної природи

В) уславлення історії рідного краю

Г) уславлення тих, хто стає на захист батьківщини.

4. Укажи, яку таємницю приховував Прометей.

А) як вкрасти вогонь з Олімпу

Б) чого навчилися люди

В) яка доля очікує Зевса                             Г) хто така Іо.

5. Кого називають батьком трагедії

А) Есхіл   б)Гомер  в) Тіртей   г) Сапфо

6. Театральні вистави присвячували богу

А) Зевсу   б) Аполлону  в)Діонісу   г) Марсу

7. На сцені давньогрецького театру у постановці приймали участь хор та…

А) 3 актори   б) 1 актор  в) 2 актори

8. Як бідні громадяни Греції потрапляли на театральні вистави

А) дивилися з-за куліс   б) по абонементу  в) отримували театральні гроші

9. Вірші на патріотичну, філософську тематику називали

А) меліка    б) елегія    в)ямб    г)хорей  

10. Установи відповідність між твором і жанром.

А) «Іліада» Гомера                                             1) трагедія

Б) «Добре вмирати тому…» Тіртея                  2) ода

В) «Прометей закутий» Есхіла                          3) елегія

                                                                               4) героїчний епос

11. Катарсис в понятті давніх греків – це…

А) очищення, оздоровлення    б) хвороба   в) художній твір.

12. Укажи, літератури яких стародавніх країн об’єднують поняттям «антична література».

А) Єгипет та Греція    б) Греція та Рим   в) Єгипет і Рим  г) Ізраїльське царство та Рим

 Ключ для взаємоперевірки:  1.г  2.в  3.г 4.в  5.а  6.в  7.б   8. В  9. Б 

 10. А4, б3, в1  11.а  12.б (слайд 9 – ключ)

  Тож наш урок проходить на межі двох античних літератур грецької та римської, повинен підготувати нас до подальшого сприйняття давніх творів.

ІІ. Запис теми уроку

  • Чого ви очікуєте від уроку ?
  • Чи потрібно нам знати давню літературу?
  • Які теми попередніх уроків вам запам’яталися?
  • Епіграф уроку записано двома мовами. Перша – це латинська мова, яка на сьогоднішній день є мертвою. Але вона не втратила а ні своєї краси, ані вицвіли значення її слів.
  •  

Так, більшість творів поєднує тема патріотизму. Що таке патріотизм?

Патріоти́зм (грец. πατριώτης — співвітчизник, грец. πατρίς та лат. patria — батьківщина) — громадянське почуття, змістом якого є любов до батьківщини, відданість своєму народові, гордість за надбання національної культури, готовність діяти в інтересах вітчизни та постати на її захист у разі необхідності.

(слайд 10)

  • Чи актуальна сьогодні тема патріотизму? Чи потрібно про це говорити?

 

ІІІ.  І. Я.Науменко  «Учитель креслення»

Допоможе нам налагодити місток між античністю та сучасністю оповідання білоруського письменника Івана Яковича Науменка «Учитель креслення».

А зараз коротке повідомлення про автора (індивідуальне завдання) Відео з донькою Науменка (слайд 11)

ІV. Робота над змістом оповідання.

  • Чи всі ознайомилися зі змістом твору?
  • Давайте зясуємо, хто ж є героями оповідання?
  • Яким ви бачите вчителя Апполлінарія Феоктистовича? Приведіть приклади з тексту.
  • А інший герой твору – хто він? Кость. Чи старанний він учень? Приведіть цитати з твору.
  • Як ми тут відчуваємо подих античності? Латинська мова, яку колись викладав старий вчитель, а тепер він повсякчас приводить приклади з латини. Наприклад…
  • У творі читаємо «Той, над ким навис дамоклів меч бути викликаним…» Значення фразеологізму, що прийшов до нас із міфології

ДАМО́КЛІВ МЕЧ. Вислів, що означає постійну небезпеку (з давньогрецької легенди про Дамокла, над яким під час бенкету повісили на волосині гострий меч).  (Слайд 12)

  • Чи змінювалося ставлення до вчителя по мірі зростання учнів? Доведіть цитатою з тексту.
  • Про що весь час говорить вчитель вже дорослим учням, чому їх навчає?
  • Чи пройшли його уроки даремно? По чому ми це бачимо?
  • Як змінився Кость, яку долю він обирає?
  • Які слова супроводжують Костя Квітку у доросле життя?
  • Які події змінюють життя всіх героїв твору?
  • Якими справами вчитель підтвердив свої слова про патріотизм, коли їхню землю захопили фашисти?
  • Як Кость проніс вчителеву науку крізь війну, а потім крізь життя?
  • Чому тепер вчить своїх учнів Кость?
  •  

V. Мова як засіб спілкування.

  • Чи не здається вам дивним, що давня мертва мова вчить сучасників патріотизму?
  • Складання сенкану про латинську мову. (робота в парах чи малих групах на листках) (Слайд 13 - 14)

Сенкан — це вірш, що складається з п’яти рядків.Слово ”сенкан” походить від французького слова ”п’ять” і позначає вірш у п’ять рядків.


1. Перший рядок має містити слово, яке позначає тему (звичайно, це іменник)
2. Другий рядок – це опис теми, який складається з двох слів (два прикметника)
3. Третій рядок називає дію, пов’язану з темою, і складається з трьох слів (звичайно це дієслова).
4. Четвертий рядок є фразою, яка складається з чотирьох слів і висловлює ставлення до теми, почуття з приводу обговорюваного.
5. Останній рядок складається з одного слова — синоніма до першого слова, в ньому висловлюється сутність теми, ніби робиться підсумок.

 

Латина

Жива і мертва

Навчає, радить, веде

Об’єднує нас заради миру

Мова!.. (Слайд 15)

 

У. Рефлексія

1) Імена яких давньоримських письменників згадувалися сьогодні на уроці? (Овідій,Горацій)

Чи захотілося і вам познайомитися з їхніми творами після прочитання цього оповідання?

2) Чи справдилися ваші очікування від уроку?

 

УІ. Домашнє завдання:  (слайд 16)

  1. «Золота доба Октавіана Августа»  Підручник для 8 класу (О.М.Ніколенко) стор. 86-89 – опрацювати.
  2. Завдання на стор. 89  (книжка і комп’ютер).
  3. Індивідуальні завдання (підготувати презентацію «Золота доба Октавіана Августа».

 

 

 

 

Використані джерела:

  1. https://www.youtube.com/watch?v=DAF4DmOpZsM
  2. https://www.youtube.com/watch?v=0XjEqA2qQdw

 

docx
До підручника
Зарубіжна література 8 клас (Паращич В.В., Фефілова Г.Є.)
Додано
11 червня 2018
Переглядів
527
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку