Тема: Ці милі, добрі книги.
Мета: -сприяти формуванню читацьких смаків;
- розширювати читацькі інтереси учнів;
- розвивати зв’язне мовлення, пам’ять, логічне мислення;
- виховувати інтерес до читання художньої літератури та бережливе ставлення до книжок.
Обладнання:книги для виставки, плакат "Позакласні читання", портрет О.Вишні, оповідання "Любіть книгу", листочок кленовий, малюнки, картки із завданнями.
Хід уроку
І. Організація класу.
Вчитель. Любі діти, пролунав уже дзвінок, починається урок. Сьогодні до нас на урок завітали гості. Поверніться до них, будь ласка, і привітайтеся:
- Добрий день!
Поверніться до мене. Візьмемо гарний настрій на урок: (Вірш)
Я всміхаюсь сонечку,
Здрастуй, золоте!
Я всміхаюсь квіточці,
Хай вона цвіте!
Я всміхаюсь дощику,
Лийся мов з відра.
Друзям посміхаюсь я,
Зичу їм добра!
Я також всім присутнім зичу добра! І бажаю щоб тепло наших долонь зігрівало нас, а урок щоб був цікавим для всіх: (Вірш)
Тепло своїх долоньок,
Я другу віддаю.
Урок новий, цікавий
Я з радістю почну.
Вчитель. Щоб урок був новий, цікавий, творчий, то якими ви, як учні, повинні бути на уроці?
У – уважні
Р – розумні
О – організовані
К – кмітливі
Тож бажаю вам успіхів.
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
Вчитель. А зараз перевіримо, які ви кмітливі. Відгадайте загадку і скажіть про що йтиме мова на уроці?
Бачить – не бачить, чути – не чує,
Мовчки говорить, дуже мудрує.
Часом захоче – правди навчає,
Часом жартує – всіх звеселяє.
Хто ж це такая в світі щаслива,
Мудра, правдива і жартівлива? (Книжка)
Павутинка до слова "книжка"
Вчитель. Діти, давайте продовжимо складати павутинку до слова "книжка".
Книжка
Вчитель.
- Отже сьогодні, як ви уже здогадалися, на нашому уроці позакласного читання мова піде про книги. А тема уроку "Ці милі, добрі книги". (прочитає учень.)
- Дуже добре, коли у людини багато друзів. Справжній друг ніколи не підведе. І кожен з нас може мати собі такого друга, незвичайного друга, мудрого друга, котрий не вміє вголос говорити, проте веде нас до країни знань і навчає різним наукам.
- І сьогодні на уроці ми будемо розвивати своє мовлення, розширювати кругозір, вчитися любити і берегти книгу.
ІІІ. Робота з виставкою книг.
- Діти, чи любите ви читати книги?
- Хто з вас читає щодня?
- Про що любите читати?
Які саме книги ви любите читати, ми дізнаємося зараз із виставки ваших книг.
- Назвіть книгу, яку кожен з вас приніс.
- Назвіть книгу, яку ви прочитали.
- Діти, хто з вас бажає розповісти про свою прочитану книгу? Про свою улюблену книгу? (кілька учнів презентують свої книги)
- Чи виникло у вас бажання прочитати названі книги? Які саме?
Вчитель. Український народ завжди цінував і високо цінує книгу, як мудрого навчителя і порадника в житті кожної людини. Про її значення склав багато прислів’їв. Давайте і ми поповнимо новими прислів’ями нашу скарбничку.
Робота в парах. Прочитайте частину прислів’я і знайдіть його продовження. З’єднайте і прочитайте прислів’я. Слухайте один одного.
Читання прислів’їв:
- Книга корисна, коли її читають.
- Одна книга тисячі людей навчає.
- З книгою подружишся, розуму наберешся.
Які ще є прислів’я про книгу? (учні відповідають)
Підсумок вчителя: Пам’ятайте діти ці прислів’я. В них мудрість нашого народу. Використовуйте їх у своїй мові, у своєму житті.
ІV.Фізкультхвилинка.
V. Доповнення читацького досвіду.
1.Творчість Остапа Вишні.
Вчитель. Серед великої когорти славних українських письменників і поетів є цікавий автор-гуморист Остап Вишня. Із творчістю якого ми сьогодні познайомимося.
- Чому діти сміються?
- Які побачені життєві ситуації викликали у вас сміх?
- То що ж таке гумор?
Гумор – це одне з літературних понять, що означає доброзичливе, глузливе і комічне ставлення до чого-небудь у житті, спрямоване на викриття, або просто розсмішити.
Розповідь про О.Вишню.
(Розповідь учнів).
2. Читання гумористичного оповідання.
Словникова робота.
- читання слів мовчки та "луною":
Кріпко грязюка праска
Грязнить бруднить соромить
Пожмакалися понаписували здогадавшись
- Які із цих слів потрібно пояснити?
- Первинне читання твору Остапа Вишні «Любіть книгу» (додаток 1)
Вчитель. - Я починаю читати вголос. Ви слухаєте, а потім продовжуєте читати самостійно.
3.Аналіз змісту твору
Запитання:
- Як звали головного героя?
- Як зазвичай поводився Василько з книгою?
- Який сон йому приснився?
- Чи добре було хлопчику уві сні? Чому?
- Як поводилися інші герої з книжкою-Васильком?
- У що перетворилася книжка? Зачитайте.
- Який висновок зробив для себе Василько?
- Які поради ви дасте хлопчику і всім читачам?
- В якому реченні О.Вишня висловив головну думку оповідання?
4. Робота в групах.
Вчитель. – Я пропоную вам попрацювати в трьох групах, що мають назви "Читайлики", "Книголюби", "Пізнайки". (назви кажуть учні)
Зараз ви спробуєте себе в ролі поета. Вам потрібно прочитати вірш у якому переставлені рядочки. Ваше завдання розмістити рядки вірша у потрібному порядку, прочитати його і відповісти на запитання.
№1
Книги – морська глибина,
Хто в них пірне аж до дна,
Той хоч і праці мав досить,
Дивнії перли виносить.
Про які "дивнії перли" говорить поет?
№2
Як краплин у Дніпрі,
Як зірок угорі,
Як листви на гіллі,
Стільки книг на Землі!
То чи можна полічити всі книги на Землі? Скільки їх, як ви думаєте?
№3
Вчіться діти! Мудра книжка
Скаже вам чого багато!
З того що колись було
І сіяно й пожато!
До чого саме закликає вас поет?
VІ. Хвилина відпочинку. (звучить музика)
Вчитель. А зараз сядьте зручніше, закрийте очі, уявіть собі прекрасну яскраву квітку, помилуйтеся нею, вдихніть її аромат і подумки подаруйте її другу.
VII. Зустріч з книгою.
Вчитель. Діти, до нас завітала несподівана гостя. Чи впізнаєте ви її? (Це книга)
Книга: Я – книга! Я прийшла до вас на урок!
Любі діти! До вас це слово!
Перед вами – скарбниця чудова!
Мудрих порад невичерпне джерельце,
Книги люби і душею і серцем!
Книга: а щоб ви берегли свої книги, разом складемо пам’ятку:
Щоб книжки читати,
Не можна їх нам ображати.
Сторінки загинати не слід,
Й на книжку ставити … (обід).
І ручки в неї не кладіть,
Ви краще книжку … (обгорніть).
Послужить довше вам вона.
Книжкам в біді допомагайте!
Ці правила прості,
Запам’ятайте діти всі!
Вчитель: Щоб ви не забували ці правила, візьміть на згадку ось ці пам’ятки і дотримуйтеся їх.
Дякую, дорога книжко. Сідай будь ласка.
VIII. Повідомлення теминаступного уроку позакласного читання.
Вчитель: Діти, в яких жанрах ми сьогодні згадували книгу?
Учні: В оповіданнях, загадках, прислів’ях, віршах.
Вчитель: Які з цих жанрів відносяться до усної народної творчості?
Учні: Загадки, прислів’я, скоромовки, приказки.
Вчитель: Отже, наступна тема позакласного читання "Усна народна творчість". На нашій виставці є збірки "Прислів’я і приказки". Для вас є список книг, які ви можете прочитати на наступний урок. Ці книги є в шкільній і районній бібліотеках.
ІХ. Підсумок уроку.
Вчитель: Ось і наближається наш урок до завершення. Ми з вами ще більше подружилися з книгою, нашим другом і порадником.
- Вправа "Незакінчене речення".
- Увага гостям. Вірш
На прощання гостям щирим,
Щоб згадали добре нас,
Подаруєм власний виріб,
Що зробив наш 3-й клас.
Учні дарують гостям вироби (спочатку дівчатка – дзвіночки, потім хлопчики – закладки).
Вчитель: Діти, сьогодні у нас були поважні гості – вчителі вчителів. Побажаємо всім миру, добра і злагоди, а також творчого натхнення, міцного здоров’я та особистого щастя.
Діти: До побачення!
Додаток 1
Остап Вишня
Любіть книгу!
Не дуже любив книгу Василько. І не дуже чемно з нею поводивсь.
…От одного вечора ліг спати та й узяв книжку перед сном почитати. А Василько знав: якщо книжку читаєш лежачи, – псується зір і псується
книжка. Лежить Василько, читав і задрімав.
А книжка – бух! – на підлогу. Аркуші в книжці й пожмакалися. Добре заснув Василько, та так міцно, що й од "бух!" не прокинувся.
І сниться Василькові, що він – книжка.
От бере його, книжку-Василька, Оленка, що теж не дуже поважає книжку, бере, читає й водночас обідає. Борщ із ложки – кап! – та на Василька-книжку. Йому пече, йому неприємно, що на нього борщ капає, та нічого не вдіє Василько,
бо він – книжка.
А потім ухопили Василька-книжку Мишко і Вова й давай на ньому різні дурниці писати: "Читав Вова", "Цікава книжка", "Колька – дурень"– отаке понаписували. Так ніби хтось у грязюку перо вмочив та й бруднить, грязнить Василька-книжку! Далі ще гірше!
Оленка почала Василька-книжку ножицями різати – малюнки вирізати. Болить Василькові, аж "рятуйте!" хоче крикнути…
Тільки-но Оленка ножиці прийняла, як хтось гарячу праску поставив на Василька-книжку. Дим із нього йде! Пече йому!
Уже Василько не книжка, а шмаття... так гірко та боляче зробилося, що він
аж прокинувся.
– Ой, що зі мною зробили?
А потім, здогадавшись, що то був тільки сон, зітхнув легше. А зітхнувши, подумав та й гасло про книжку склав: "Бережи книжку — це твій друг!"
І ніколи вже не псує Василько книг, та й товаришів соромить, коли хтось із них не береже книжку.