Дата__________________
Тема. Борис Грінченко «Ксеня».
Мета: розкрити трагізм долі дівчинки-сироти Ксені, удосконалювати навики аналізу прозових творів, зацікавити учнів творчістю Бориса Грінченка, сприяти розвитку усного зв’язного мовлення, виховувати інтерес до правових знань, формувати правову культуру школярів.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: портрет письменника, текст твору, ілюстрації до нього, Конвенція про права дитини
Хід уроку
I. Актуалізація опорних знань.
1. Вступне слово вчителя.
20 листопада 1989 року Генеральною Асамблеєю була прийнята Конвенція ООН про права дитини. Вона була ратифікована Верховною Радою України 27 вересня 1991 року.
— Що ж таке право? (Пра́во, або ж права́— це офіційно визнані можливості, які має в своєму розпорядженні фізична чи юридична особа)
— Які права мають діти нашої країни?
— Права дітей невіддільні від обов’язків. Які обов’язки мають діти?
— Чи порушуються права дітей? Чи порушувались вони у минулому? Чи порушуються тепер?
II. Повідомлення теми, мети, завдань уроку.
III. Мотивація навчальної діяльності.
Проблемне питання:
— Яких прав була позбавлена Ксеня?
— Працюючи над цим питанням, ми використаємо тезово-психологічний метод.
ІV. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу.
Теза 1. Вона була з тих, що звуть «зачуханими», себто покинутими без ніякого догляду.
Вчитель.
— Про кого це сказано?
— Назвіть головних героїв твору?
— Давайте пригадаємо, як познайомилися Василько і Ксеня.
(Читання в ролях. Від слів «Та я не впав…» до слів «— Матері нема... вмерли... у мене мамою — мачуха... — Чи вона ж тебе жалує? Дівчина нічого не сказала, тільки спустила очі додолу.) Розділ2.
- Чому дівчинка нічого не сказала?
— Перечитайте опис зовнішності Ксені. Якою ви її собі уявляєте?
— То якого права була позбавлена Ксеня? (Діти мають право на любов і піклування)
Теза 2. Граюся…? Ні, не граюся.
— Чиї це слова?
(Читання в ролях. Від слів «Вона несміливо підійшла і сіла біля мене.» до слів — Ну, добре, так ми будемо з тобою гратися.) Розділ 3.
— Якого ще права була позбавлена Ксеня? (Діти мають право на відпочинок та дозвілля).
Теза 3. Ксеню так побила мачуха, що вона з тиждень хвора була.
— Чому це сталося? В чому була провина Ксені?
(Читання в ролях. Від слів «Раз ми загулялися удвох …» до слів «Ксеня скрикнула – мачуха потягла її) Розділ 6.
Якого ще права була позбавлена Ксеня? (Захисту від насильства. Жодна дитина не повинна бути скривджена та зневажена)
Теза 4. Он поїхали – хліба не кинули.
Вчитель.
— Давайте пригадаємо цей епізод. Розділ 7.
— Якого ще права була позбавлена Ксеня? (Права на повноцінне харчування)
Теза 5. Вчора батько на ярмарку найняли мене.
Читання в ролях. Від слів «Лихо справді склалось таке…до слів Я чув, як Ксеня кричала... Її повезли, віддали... І я більше не бачив її, ніколи не бачив...»
Розділ 7
Вчитель.
— Чи по своїй волі Ксеня йде у найми?
— Якого ще права була позбавлена Ксеня? (Права на захист від економічної експлуатації. Жодна дитина не має бути примусово залучена до праці)
V. Узагальнення та систематизація вивченого.
1. Творче завдання.
Уявіть собі, що ви можете зустрітися з героями твору. Щоб ви їм сказали, що порадили?
2. Самостійна робота.
Завдання: оформити порівняльну таблицю.
Ксеня |
Я |
1.Була позбавлена піклування та любові. |
|
2. Була скривджена та зневажена, зазнавала фізичного насильства. |
|
3. Не мала права на відпочинок та дозвілля. |
|
4. Не мала повноцінного харчування, голодувала. |
|
5. Віддана у найми до чужих людей. |
|
3. Презентація учнів. «Які права дітей порушуються зараз, під час повномасштабного вторгнення російських військ у нашу країну?»
VІ. Підсумок уроку.
— Що допоміг вам з’ясувати сьогоднішній урок?
Чого я навчився, вивчаючи творчість Бориса Грінченка?
Що було найцікавішим і чому?
VІІ. Оголошення результатів навчальної діяльності школярів.
VІІІ. Домашнє завдання.
1. Написати твір-роздум «Я хочу, щоб усі діти були щасливими. Але як це зробити?
2. Написати кодекс честі учня.
|
|
|
|