Урок позакласного читання «Чарівна подорож до школи чаклунства Гоґвардс» (Джоан Роулінґ «Гаррі Поттер і філософський камінь»)

Про матеріал
Урок побудований у формі гри за новими вимогами сучасного уроку НУШ. Розробка містить цікаві завдання для групової роботи учнів. Також автор надає весь ілюстративний та роздатковий матеріал для використання під час уроку. У підготовці до уроку були використані матеріали посібника Богосвятської А-М. 50 сучасних стратегій залучення учнів до читання. Вокрбук.
Перегляд файлу

5 клас

Зарубіжна література

Тема. Позакласне читання. «Чарівна подорож до школи чаклунства Гоґвардс» (Джоан Роулінґ «Гаррі Поттер і філософський камінь»)

Мета: створити позитивно-емоційний настрій і психологічно комфортні умови; формувати й удосконалювати вміння й навички у стандартах прямого й успішного руху до накресленої мети уроку; коротко ознайомити учнів із біографією Джоан Роулінґ; актуалізувати базові знання сюжет та його складові на основі твору «Гаррі Поттер і філософський камінь»; актуалізувати знання, які потрібні для роботи над твором; формувати вмінння давати особистісну оцінку прочитаному на основі читацьких вражень та авторської позиції; удосконалювати вміння висловлювати власні думки щодо певного кола питань, зокрема життєвого досвіду персонажів; розвивати пізнавальні процеси (пам’ять, увагу, сприймання, мислення, мовлення, уяву тощо) та творчі здібності учнів; формувати вміння застосовувати набуті знання під час розв’язування проблемних ситуацій;

формувати пізнавальний інтерес до читання творів сучасних зарубіжних письменників; потребу до постійної самоосвіти; сприяти позитивному ставленню учнів до навчання, виховувати наполегливість у роботі, упевненість у власних силах, доброзичливість.

Ключові компетентності, що формуються на уроці: спілкування державною мовою; спілкування іноземними мовами; математична компетентність; основні компетентності у природничих науках і технологіях; інформаційно-цифрова компетентність; уміння вчитися впродовж життя; ініціативність і підприємливість; соціальна та громадянська компетентності; обізнаність та самовираження у сфері культури.

Предметні компетентності, що формуються на уроці: сприймати, розуміти інформацію державною мовою; усно й письмово тлумачити поняття, факти, висловлювати думки, почуття, погляди; зіставляти оригінальні тексти з українськими художніми перекладами; розвивати абстрактне мислення; установлювати причиново-наслідкові зв’язки, виокремлювати головну та другорядну інформацію; перетворювати інформацію з однієї форми в іншу; здійснювати пошукову діяльність, словесно оформлювати результати досліджень; діяти за алгоритмом, складати план тексту; планувати й організовувати власну навчальну діяльність; здійснювати самооцінювання результатів власної діяльності, рефлексію; презентувати власні ідеї та ініціативи чітко, грамотно, використовуючи доцільні мовні засоби; готовність брати відповідальність за себе та інших; вчитися поціновувати людську гідність; виробляти потребу читання літературних творів для естетичної насолоди та рефлексії над прочитаним.

Теорія літератури: сюжет, складові сюжету, початкові поняття про роман.

Тип уроку: урок розвитку та формування компетентностей.

Реалізація наскрізних змістових ліній: «Здоров’я і безпека», «Громадянська відповідальність», «Підприємливість».

Методична мета: використання технологій критичного мислення, інтерактивного навчання, творчого та проблемного навчання.

Міжпредметні зв’язки: музичне мистецтво.

Обладнання: ілюстративний матеріал із відкритого доступу мережі інтернет, музичний супровід із відкритого доступу відеохостингу YouTube, картки для об’єднання у групи, роздатковий матеріал для роботи в групах, роздадтокий матеріал для виконання домашнього завдання, для рефлексії в кінці уроку, картки для самооцінювання та оцінки роботи групи, реквізит для оформлення класної кімнати, капелюх, який буде виконувати роль Розподільниго Капелюха.

Методи, прийоми, форми роботи:  методи «Проблемне запитання», «Спрямоване читання», «Шість капелюхів», «Літературна вікторина»; прийоми «Дорожня карта уроку», емоційне налаштування «Програмування», випереджувальне завдання (плакат-резюме), завдання «Що ти спакував», «Розподіли персонажів», «Таймлайн твору»; форми роботи: в групі, в парах.

 

Перебіг  уроку

« … збільшує щастя і зменшує страждання,

примножує нашу радість і розділяє горе»

І. Орієнтація, мотивація діяльності.

Класна кімната оформлена у стилі Гаррі Поттера. Стоять свічки, чарівні палички, мітли. На видному місці знаходиться Розподільний Капелюх. Звучить музична тема із фільму (тема Гедвіги).

Парти стоять групами. Їх 3. На столах кожної групи стоїть табличка з відповідною позначкою: квадрат, круг, трикутник.

На дверях кабінету табличка із позначкою платформи 9 3/4. Дітей на вході до класної кімнати зустрічає тематично одягнений вчитель:

Слово вчителя: Любі чарівники, ласкаво просимо до поїзду, який прослідує маршрутом Бородянка-Гоґвардс. Займіть свої купе згідно отриманих квитків.

Методичний коментар: Учитель пропонує учням взяти зі скриньки «квиток» - папірець із відповідною позначкою (Додаток 1) та зайняти місце за відповідною партою:

Емоційне налаштування.

Слово вчителя: ви, звичайно, впізнали мелодію, яка звучить. Її створив композитор Джон Вільямс. Вона має назву – тема Хедвіг або тема Гедвіги і була спеціально написана для екранізації першої книги про Гаррі Поттера, про яку ми сьогодні говоримо. Але стала настільки популярною, що згодом почала асоціюватися із усім чаклунським світом інших книг і фільмів про хлопчика Гаррі та його друзів.

Перш, ніж ми розпочнемо нашу подорож, давайте поглянемо, хто поряд з вами знаходиться у купе – це ваша команда. І для того, щоб наша робота на уроці була результативною, ми з вами вивчимо зараз наше перше просте заклинання:

Видумуй, пробуй, твори!

Розум, фантазію прояви!

Активним і уважним будь

І про кмітливість не забудь!

Методичний коментар: заклинання можна роздрукувати кожному учневі або вивести на екран.

ІІ. Цілепокладання.

  1. Мотивація навчальної діяльності.

Слово вчителя: отже, починаємо нашу захопливу мандрівку у світ чарівного світу магічної школи Гогвартс. Кожен з вас має можливість бути зарахований до цієї школи, але, тільки якщо ми разом виконаємо певні завдання, які для нас підготували професори та викладачі школи Гогвардс. Давайте пригадаємо, що хлопчик Гаррі шукав зі своїми друзями у стінах школи у І частині розповіді про цього хлопчика «Гаррі Поттер і філософський камінь»? (Гаррі з друзями шукали філософський камінь, який мав чарівну силу).

Правильно! Ми теж буде шукати чарівну річ. Але Дамблдор її закодував, і ми маємо лише підказку. Зверніть увагу на дошку.

Методичний коментар: учитель просить дітей прочитати епіграф до уроку – вислів Марка Туллія Цицерона (цитата має бути написана без вказівки авторства).

Слово вчителя: отож, виконуючи завдання від викладачів школи, ми будемо отримувати і підказки від них. Ці підказки допоможуть нам розгадати загадку.

  1. Повідомлення теми, мети, завдань уроку.

Слово вчителя: тож сьогодні ми з вами працюємо над романом англійської письменниці Джоан Роулінг «Гаррі Поттер і філософський камінь» та поринемо у чарівний світ школи для чарівників Гогвардс.

  1. Визначення очікуваних результатів.

Наш потяг буде прямувати до Гогвардса, але на своєму шляху ми матимемо з вами символічні зупинки-завдання. Це наша дорожня карта. Якщо ми встигнемо з вами все виконати, то розгадаємо нашу таємницю і отримаємо філософський камінь, який здатен на різні речі. Отже, з чого ми маємо почати?

Методичний коментар: діти з допомогою вчителя розглядають цілі дорожньої карти, яка заздалегідь підготовлена та розміщена на дошці. Це і є завдання на урок. Усно спільно з учителем учні проговорюють очікувані результати навчання. Після кожного виконаного завдання на дорожній карті слід відмічати його. Так діти будуть бачити, скільки у них ще є завдань попереду, а отже зможуть раціональніше використовувати час.

Дорожня карта (Додаток 7)

  1.                     Познайомитися із біографією письменниці Джоан Роулінг.
  2.                     Зібрати необхідні речі для поїздки у Хоґвартс.
  3.                     Пригадати персонажів книги «Гаррі Поттер і філософський камінь».
  4.                     Згадати, що таке сюжет та обговорити складові сюжету твору.
  5.                     Зіграти у літературну вікторину від професорки Маґонаґал.
  6.                     Пройти випробування від професора Альбуса Дамлдора на зання тексту.
  7.                     Знайти відгадку до пошуку філософського каменю.

ІІІ. Цілереалізація.

  1. Перевірка Д/з.

Методичний коментар: учні презентують зроблені вдома плакати-резюме із біографії письменниці Джоан Роулінг (Додаток 2).

 

Слово вчителя: ви чудово впоралися із домашнім завданням і отже ми отримуємо з вами першу підказку від Хаґріда:

Методичний коментар: жаба є частиною ребуса (Додаток 4). Після кожного завдання учні будуть отримувати один елемент ребуса як частину відгадки. Але з метою попередження передчасного розгадування елементи видаються переплутано, не за порядком.

2. Усебічна перевірка ступеня раніше засвоєних знань.

Методичний коментар: звичайно, діти можуть одразу вгадувати, що ж це за предмет. Однією з версій може прозвучати, що це жаба Невіла Довгопупса.

Слово вчителя: можливо ваша версія і правильна, але це лише підказка до нашої загадки. Проте ви мислите у правильному напрямку.

  • Яку функцію виконувала жаба для Невіла? (усі діти могли взяти із собою у школу чарівників якусь тварину).

Для того, щоб навчання у школі було успішним, нам потрібно детальніше познайомитися із правилами та традиціями Гогвардса. Тому зараз ви отримаєте завдання у групах.

Перша група буде пакувати речі, тобто, їй треба згадати, що нам знадобиться для успішного навчання у школі чародійства.

Друга група згадає головних героїв твору та інших персонажів, яких ми зустрічаємо на сторінках книги.

Третя група буде працювати над сюжетною лінією твору. Ви згадаєте складники сюжету і головні події твору.

Методичний коментар: діти працюють над заповненням шаблонів, які вчитель роздрукував заздалегідь.

Увага!!! Шаблон «Таймлайн твору» слід дати сильнішій групі, так як він вимагає знань не лише тексту, а й літературних понять – сюжету та його складових. Тому поділ шаблонів між групами умовний. Вчитель повинен зорієнтуватися за складом груп.

  1.                     Група Квадратів – заповнює шаблон «Що ти спакував» (Додаток 5).

  1.                     Група Кружків працює над заповнення шаблону «Розподіли персонажів» (Додаток 9).

 

  1.                     Група Трикутників працює над заповненням шаблону «Таймлайн твору» (Додаток 8).

 

Для виконання завдання варто чітко визначити час. Після того, як час закінчився, перевіряємо виконання завдання. Перший шаблон, «Що я спакував», можна звірити за самим текстом. Учитель просить дітей знайти у книзі цей уривок і зачитати (Додаток 3). Але ні в якому разі не слід строго дотримуватися тексту. Нехай учні самі визначать і пояснять, щоб вони взяли із собою.

Під час перевірки роботи над шаблоном «Таймлайн твору» пригадуємо з учнями, що таке сюжет твору та які його складові.

Слово вчителя: молодці! Ви гарно впоралися із завданням і професор Снейп дарує вам ще одну підказку (Додаток 4).

3. Фізкультпауза

Слово вчителя: багато хто зі школярів, які прямували до Гоґвардса, познайомилися у поїзді. І ми теж зараз спробуємо краще познайомитися. Отже, зараз підійміться зі своїх місць і виконуємо завдання:

  • Знайдіть у класі тих, у кого є синій колір на шкарпетках, об’єднайтеся у групу;
  • Тепер ті, у кого є молодші братики і сестрички об’єднуються у групу;
  • Тепер ті, хто дочитав книгу до кінця;
  • Тепер ті, у кого є елемент зеленого кольору на верхньому одязі;
  • Тепер ті, хто однакового зросту;
  • Тепер об’єднайтеся за порами року вашого народження;
  • Тепер об’єднайтеся за кольором очей;
  • Тепер ті, хто дивився фільм про Гаррі Поттера.

Методичний коментар: учні рухаються по класу вільно і комунікують один з одним. Вони мають уважно вислухати завдання і за вказівкою знайти потрібних учнів у класі, об’єднатися з ними за схожістю ознак.

  1. Осмислення, первинна перевірка розуміння й корекція засвоєння нових знань.

Слово вчителя: наступне завдання підготувала Професор Макґонаґал. Це раунд для для знавців тексту – «Літературна вікторина».

Методичний коментар: у кожній групі учасники обирають одного учня – знавця тексту. Учитель по черзі ставить питання кожному учаснику. Якщо учасник не може відповісти – він радиться із групою. Якщо група не знає відповіді – питання переходить до іншого учасника / іншої групи. Якщо часу бракує, питання можна скоротити, але важливо, щоб кожному учаснику була задана рівна кількість питань, враховуючи і ті, на які він не знав відповіді. У дужках подаються правильні відповіді для вчителя.

  1.                     Чому після смерті батьків Гаррі, Дамблдор вирішив його завезти до Дурслів? (бо вони були єдиними родичами, бо Дамблдор не хотів, щоб Гаррі ріс популярним, вважав за краще, щоб хлопчик нічого не знав про себе).
  2.                     Чому не можна було, щоб люди знали про чарівників? (бо всі свої проблеми вони б відразу захотіли вирішити за допомогою магії).
  3.                     Чим був здивований містер Оллівандер, продавець чарівних паличок, коли Гаррі обрала одна з паличок? (Тим, що паличка Гаррі містила перо фенікса, того самого фенікса, друге перо якого було у паличці Відомо-Кого).
  4.                     Чому Рон так переймався за навчання у школі? (бо старші брати Рона мали хороші успіхи в школі чарівників і він боявся не виправдати сподівань батьків).
  5.                     А чому Гаррі переймався за навчання у школі? (бо він взагалі нічого не знав про школу і боявся, що це завадить йому бути успішним і що його виженуть).
  6.                     Звідки Герміона знала про Гаррі? (про нього писали вже майже у всіх книгах про чарівників).
  7.                     Чому Гаррі не хотів вчитися у Слізерині? (Бо з цього факультету часто виходили злі чарівники, в тому числі Волдеморт. І до цього факультету був зарахований Драко Малфой).
  8.                     Хто написав Гаррі першого листа у Гогвардс? (Хаґрід, який хотів дізнатися про перший тиждень навчання хлопчика).
  9.                     Що знайшли друзі у потаємному коридорі, коли втікали від Філча й Снейпа? (Великого триголового пса).
  10.                Як друзі підтримували Гаррі у його першій грі в квідич? (вивісили плакат із написом «Поттера – у президенти!»).
  11.                Який чудернацький подарунок на Різдво отримав Гаррі від аноніма? (плащ-невидимку).
  12.                Що хотів дізнатися професор Снейп від Квірела у лісі? (чи дізнався Квірел, як пройти повз триголового пса Хаґріда).
  13.                Що виграв Хаґрід в карти у барі? (драконяче яйце).
  14.                За що професорка Макґонаґал зняла 150 очок із факультету Ґріфіндор? (бо спіймала Гаррі, Герміону і Невіла вночі на башті після того, як вони передали дракона Хаґріда друзям Ронового брата).
  15.                Під що були замасковані ключі від дверей у таємному підземеллі під школою? (під птахів).

Слово вчителя: професорка Макґонаґал вважає, що всі команди спільно чудово впоралися із завданням і вона дає нам наступну підказку (Додаток 4):

  1. Закріплення знань і способів дій.

Метод «Спрямованого читання»

Слово вчителя: наступне наше завдання – це випробування від Альбуса Дамблдора на знання тексту. Кожна група отримає лист із уривками тексту, цитатами. Ваше завдання: вказати, який епізод розкриває кожен уривок тексту і дати відповіді на питання, що наведені нижче.

Методичний коментар: метод спрямованого читання полягає у тому, що учні наперед бачать запитання до вже визначеного тексту. Тобто, їм не потрібно шукати необхідні місця у всій книзі. Учитель вже сам їх підібрав і сформував у блоки. Після кожного блоку (уривку з тексту) вже подана серія запитань. Група може розподілити їх між собою і, таким чином, зекономити час на підготовку до відповіді та створити ситуацію успіху для кожного учасника (Додатки 10, 11, 12).

Група Квадрат

Цитата 1.

 Я справді вважаю, що чужих туди не можна пускати. А ти? Вони ж не такі, їх ніколи не вчили наших звичаїв. Дехто з них навіть ніколи не чув про Гоґвартс, доки не отримав листа, уявляєш? Я думаю, треба триматися давніх чаклунських родів. До речі, як твоє прізвище?

 

Питання

  • Який момент описано в цитаті?
  • Кому належать слова? Про кого їх сказано?
  • Чи справедливі ці слова?
  • Які приклади із нашого життя ви можете навести як приклад дискримінації?
  • Чи траплялося, що вам хтось казав щось образливе? Як ви себе відчували тоді?

 

Цитата 2

Перше ніж капелюх опустився йому на очі, Гаррі ще встиг побачити повнісіньку залу людей, що намагалися його розгледіти. Наступної миті він уже дивився на чорну підкладку капелюха. І чекав.

 Гм, — пролунав у його вусі тихенький голосочок. — Складно. Дуже складно. Багато відваги, я бачу. Та й розум нівроку. Є хист, о так, це безперечно… а ще бажання випробувати себе… Ну, це вже цікаво… Куди ж тебе віддати?

Гаррі вчепився за ослінчик і подумав: «Тільки не в Слізерин, тільки не в Слізерин».

 Не в Слізерин, га? — запитав тихенький голосочок. — Ти певен? Знаєш, ти можеш бути видатним, це все в твоїй голові, а Слізерин допоможе тобі здобути велич, тут годі сумніватися. Ну що? Ні? Що ж, коли ти такий певний, нехай буде ҐРИФІНДОР!

Гаррі почув, як капелюх вигукнув останнє слово на всю залу. Скинув його й непевною ходою попрямував до ґрифіндорського столу. Він так тішився, що його все ж обрано і він не потрапив до Слізерину, що навіть не помічав, як його вітали найбурхливішими оплесками. Староста Персі зірвався на ноги, розмахуючи руками, а близнюки Візлі заволали: "Поттер з нами! Поттер з нами!"

 

Питання:

  • Чому Гаррі не хотів вчитися на факультеті Слізерин?
  • Чому капелюх довго не міг обрати для Гаррі факультет?
  • Як він характеризував хлопчика? Зачитайте.
  • Чому Гаррі зрадів факультету Ґріфіндор?
  • Чому раділи брати Візлі?
  • На вашу думку, чи вважав Гаррі себе хорошим чарівником, як вважали всі навколо?

 

Цитата 3

Біла королева повернула до нього своє порожнє обличчя.

 Так, — тихенько мовив Рон, — це єдиний вихід… Мене мають збити.

 НІ! — вигукнули Гаррі й Герміона.

 Це шахи! — сказав Рон. — Треба йти на жертви! Я зроблю крок уперед, і вона мене забере, а ти, Гаррі, оголосиш тоді королю шах і мат!

 Але ж…

 Ти хочеш зупинити Снейпа чи ні?

 Рон…

 Слухай, якщо ти не поквапишся, він може вкрасти камінь!

Ну, що тут удієш?..

 Готові? — перепитав Рон, блідий, але рішучий. — Я йду, а ви не гайте часу після виграшу.

Ступив уперед, і біла королева кинулася на нього. Вдарила Рона по голові своєю кам'яною рукою, і він звалився додолу. Герміона скрикнула, проте лишилася на своїй клітинці. Біла королева відтягнула Рона вбік. Він був, здається, непритомним.

Затремтівши, Гаррі перейшов на три клітинки ліворуч.

Білий король скинув свою корону й пожбурив її Гаррі під ноги. Чорні виграли. Фігури вклонилися й розступилися, звільнивши шлях до дверей. Востаннє кинувши розпачливий погляд на Рона, Гаррі з Герміоною зайшли у двері й попрямували наступним переходом угору.

 Гаррі, а що як з ним Відомо-Хто?

 Ну… Одного разу мені вже пощастило, правда? — сказав Гаррі, показуючи на шрам. — Може, знову пощастить.

Герміонині вуста затремтіли й вона раптом кинулася до Гаррі, обхопивши його обома руками.

 Герміоно!

 Гаррі, ти — видатний чарівник, пам'ятай про це!

 Я?.. Я гірший від тебе! — збентежено відповів Гаррі, коли Герміона розімкнула свої обійми.

 Що там я? — заперечила Герміона. — Книжки! Розум! Є важливіші речі — дружба, відвага, і… ой, Гаррі, бережи себе!

 

Питання:

  • Який вчинок здійснив Рон заради порятунку друзів?
  • Як ви гадаєте, чи знав Рон наперед фінал цієї гри?
  • Чому друзі не залишилися допомогти Ронові?
  • На що сподівався Гаррі у боротьбі зі Снейпом? Наведіть цитату з тексту.
  • Чому Гаррі вважав, що Герміона краща чарівниця, ніж він?
  • Які риси Герміона вважала важливішими для боротьби зі злими силами?

 

Цитата 4

 Відвага буває різною, — сказав, усміхаючись, Дамблдор. — Треба бути дуже хоробрим, щоб чинити опір ворогам, але потрібна не менша хоробрість, щоб чинити опір друзям. Ось чому я даю десять очок містерові Невілу Довгопупсу.

 

Питання:

  • опишіть епізод, про який говорив Дамлдор.
  • Як ви зрозуміли слова професора?
  • Чи бували у вашому житті випадки, коли ви казали «ні» своїм друзям? Як ви тоді почувалися?

 

Група Круг

Цитата 1

 Я чув, що ти живеш з маґлами, — знову озвався Рон. — Які вони?

 Жахливі… Ну, може, не всі. Але мої тітка, дядько і двоюрідний брат саме такі, краще б я мав трьох братів-чарівників.

 П'ятьох, — виправив Рон, чогось спохмурнівши. — Я вже шостий з нашої родини, хто йде до Ґоґвартсу. Можна сказати, мені є на кого рівнятися. Білл та Чарлі вже закінчили школу, Білл був відмінником, а Чарлі — капітаном команди з квідичу. Тепер ось Персі вже староста. Фред і Джордж великі бешкетники, але ж мають високі оцінки і всі вважають їх веселунами. Від мене всі сподіваються того самого, що й від них, але ж мої успіхи нікого не здивують, бо вони були першими. До того ж, як маєш п'ятьох братів, завжди ходиш у дранті. В мене старі мантії Білла, стара чарівна паличка Чарлі і старий пацюк Персі.

Рон витяг з куртки товстого сірого щура, що спав як мертвий.

 Його звати Скеберс, та користі з нього мало, він майже не прокидається. Персі дістав від тата сову, бо став старостою, але вони не спромо… тобто мені дали натомість Скеберса.

Ронові аж вуха почервоніли. Він, здається, вирішив, що бовкнув зайве, бо знову задивився у вікно.

Гаррі не бачив нічого поганого в тому, що хтось не спромігся купити сову. Зрештою, ще місяць тому він узагалі не мав грошей, ніколи в житті, тож і розповів Ронові про те, як був змушений доношувати старий одяг Дадлі, як ніколи не мав подарунків на день народження.

Його розповідь, здається, трохи втішила Рона.

 

Питання:

- Що спільного було між хлопчиками?

- Чому вони подружилися?

- Через що хвилювався Рон?

- Як Гаррі зміг втішити Рона?

 

Цитата 2

Під кінець уроку Рон був у кепському настрої.

 Не диво, що всі її не терплять, — скаржився він Гаррі, коли вони пробиралися крізь юрбу дітей у коридорі. — Це не дівчина, а якесь жахіття, чесно тобі кажу!

Обганяючи якогось учня, Гаррі ненароком його зачепив. То була Герміона. Гаррі глянув на неї і здивувався — вона плакала.

 Мабуть, почула.

 Ну, то й що? — не дуже впевнено відповів Рон. — Могла б уже помітити, що не має жодних друзів.

Герміона не прийшла на наступний урок і того вечора взагалі ніде не з'являлася. Дорогою до Великої зали, де мав відбутися бенкет на честь Гелловіну, Гаррі й Рон почули, як Парваті Патіл розповідала своїй подрузі Лаванді, що Герміона плакала в дівочій убиральні й хотіла, щоб її лишили саму. Ронові після цього стало ще прикріше…

 

Питання:

  • Чому Рон недолюблював Герміону?
  • Чи образилась вона на нього? Які слова тексту це підтверджують?
  • Чи справедливо, на вашу думку, було ставлення Рона до Герміони?
  • Чи жалкував Рон про свій вчинок? Підтвердіть свої думки словами з тексту.
  • Чи доводилось вам колись сказати комусь слова образи згарячу? Як ви почувалися після цього?
  • Чи завжди потрібно просити вибачення за свої вчинки? У яких випадках це необхідно робити?

 

Цитата 3

— Ну, ти вже здогадуєшся, що саме нам усім показує дзеркало Яцрес?

Гаррі заперечно похитав головою.

 Зараз поясню. Найщасливіша людина на землі могла б дивитися у дзеркало Яцрес, як у звичайне дзеркало, тобто, дивлячись у нього, бачила б там тільки себе. Тепер ти зрозумів?

Гаррі замислився і згодом поволі вимовив:

 Воно показує нам те, чого ми хочемо… все, чого ми захотіли б…

 І так, і ні, — спокійно відповів Дамблдор. — Воно показує нам найглибше, найсокровенніше бажання нашого серця — не більше й не менше. Ти ніколи не знав своїх рідних, тому бачиш їх усіх навколо себе. Роналд Візлі, що завжди був у затінку своїх братів, бачить себе найкращим з них усіх. Проте це дзеркало не дасть нікому ні знань, ні правди. Траплялося, люди вмирали біля нього, заворожені побаченим, або божеволіли, не знаючи, чи все це реально збудеться, чи ні. Гаррі, завтра дзеркало перенесуть до іншого будинку, і я прошу тебе не шукати більше його. Якщо ти колись натрапиш на нього знову, ти будеш уже готовий до цього. Не варто поринати у мрії, забуваючи про життя, пам'ятай про це. Ну, а тепер, чому б тобі знову не вбратися в цей чудовий плащ і не вернутися до спальні?

 Пане… професоре Дамблдоре! Чи міг би я щось запитати?

 Звісно, бо ти вже запитав мене, — усміхнувся Дамблдор. — Але можеш поставити ще одне запитання.

 А що бачите в цьому дзеркалі ви?

 Я? Я бачу себе з парою товстих вовняних шкарпеток у руці.

Гаррі здивовано глянув на нього.

 Мені ніколи не вистачає шкарпеток, — пояснив Дамблдор. — Ось іще одне Різдво минає, а я не отримав жодної пари. Люди чомусь думають, що мені треба дарувати самі книжки.

 

Питання:

  • Як ви зрозуміли назву дзеркала?
  • То що бачили у ньому ті, хто дивився?
  • Чим відрізняється зображення, яке побачив Гаррі у дзеркалі у книжці, і у фільмі?
  • Чому люди помирали біля дзеркала?
  • Як ви зрозуміли слова Дамблдора: «Не варто поринати у мрії, забуваючи про життя»?
  • Що мав на увазі Дамблдор, коли сказав, що Гаррі буде готовий до дзеркала, коли наступного разу його побачить?
  • Яким чином дзеркало допомогло Гаррі в майбутньому?
  • Чому професор Сквірел і Волдеморт не побачили каменя у дзеркалі? Як це згодом зміг пояснити Дамблдор Гаррі?
  • Що бачить у дзеркалі сам професор Альбус Дамблдор? Як ця відповідь характеризує його?
  • Чому всі дарували йому книги? Як ви вважаєте, яким людям частіше дарують книги?
  • А кому дарують шкарпетки?

 

Цитата 4

 Називай його Волдемортом, Гаррі! Завжди називай речі своїми іменами. Якщо боятися імені, починаєш боятися й того, хто має це ім'я.

 

Питання:

  • Чому, на вашу думку, чарівники боялися називати Волдеморта на ім’я?
  • Чому Дамблдор хотів, щоб Гаррі не боявся Волдеморта? Чи справедливо вимагати цього від дитини?
  • Як ви розумієте вислів «називати речі своїми іменами»? Що мав на увазі Дамлдор, коли говорив цю фразу стосовно Відомо-Кого?

 

Група Трикутники

Цитата 1

 Це Креб, а це Ґойл, — недбало відрекомендував їх блідий хлопчисько, перехопивши погляд Гаррі. — А мене звати Малфой, Драко Малфой.

Рон ледь чутно кашлянув, можливо, щоб приховати хихикання.

Драко Малфой зиркнув на нього.

 Що, тебе так насмішило моє ім'я? А хто ти, навіть питати не треба. Тато розповідав, що всі Візлі мають руде волосся, ластовиння й більше дітей, ніж можуть прогодувати.

Драко знову звернувся до Гаррі.

 Поттер, карочє, ти скоро побачиш, що деякі чаклунські родини набагато кращі від інших. Не варто заводити некльових друзів. Я б допоміг тобі розібратися в цьому.

Він подав Гаррі руку, але той її не потиснув.

 Дякую, я й сам знаю, хто кльовий, а хто ні, — холодно сказав Гаррі.

Хоча Драко Малфой і не почервонів, на його блідих щоках проступив легенький рум'янець.

 

Питання:

  • Як Драко Малфоя характериризують його слова?
  • Що було в них образливого?
  • Що означає не потиснути руку?
  • Як ви зрозуміли відповідь Гаррі «Я й сам знаю, хто кльовий, а хто - ні»? Як це характеризує Гаррі?
  • Що, на вашу думку, відчув Драко після відповіді Гаррі?
  • Чому Драко так хотів товаришувати з Гаррі?

 

Цитата 2

 Прошу вас, професорко Макґонаґал, вони шукали мене!

 Міс Ґрейнджер!

Герміона нарешті спромоглася стати на ноги.

 Я хотіла знайти троля, мені здавалося, що я з ним упораюся сама… розумієте, я ж так багато про них читала!..

У Рона аж паличка випала. Невже Герміона так відверто бреше вчительці?!

 Якби вони мене не знайшли, я була б уже мертвою. Гаррі запхав йому в ніс паличку, а Рон звалив троля його ж довбнею. Вони не мали часу когось кликати. Коли вони прибігли, троль уже намірився мене вбивати…

Гаррі з Роном вдавали, що все й справді так відбувалося.

 Що ж, у такому разі… — мовила професорка Макґонаґал, пильно дивлячись на всю трійцю. — Міс Ґрейнджер, дурне дівчисько, як ти могла сподіватися власноруч подолати гірського троля?

Герміона схилила голову. Гаррі занімів. Таж Герміона ніколи в житті не порушить жодного правила, а тепер вигадує і бреше, щоб витягти їх з халепи. Це було так несподівано, якби Снейп, скажімо, почав роздавати всім цукерки.

 Слухай, вона класно заступилася за нас! — визнав Рон. — Але ми ж її врятували!

 Її, може, й не треба було б рятувати, якби ми не замкнули її з тією потворою, — нагадав йому Гаррі.

Хлопці підійшли до портрета Гладкої Пані.

 Свиняче рило! — гукнули вони і ввійшли до гуртожитку.

У вітальні був гамір і тіснява, кожен пригощався святковими стравами. Лише Герміона самотньо стояла коло дверей і чекала на них. Якийсь час усі троє розгублено мовчали. А тоді, не дивлячись одне на одного, разом сказали: "Дякую" — й рушили по тарілки.

Але з того моменту Герміона Ґрейнджер стала їхньою приятелькою. Бувають такі події, після яких просто не можна не стати друзями, й однією з таких подій була їхня перемога над кількаметровим гірським тролем.

 

Питання:

  • Чому Герміона збрехала? Чому такий вчинок був незвичний для неї?
  • Як вчинок хлопців їх характеризує?
  • Як ця подія вплинула на життя Рона, Гаррі і Герміони? Наведіть слова із тексту?
  • Що допомогло друзям здолати троля? Перекажіть цей уривок з тексту?
  • Чи траплялося вам знаходити друзів у біді?
  •  

Цитата 3

 Сьогодні я постараюся першим дістатися до каменя.

 Ти збожеволів! — вигукнув Рон.

 Не йди! — запротестувала Герміона. — Після всього, що сказали Макґонаґал і Снейп?.. Тебе ж виженуть!

 НУ ТО Й ЩО? — крикнув Гаррі. — Невже ви не розумієте?! Якщо Снейп заволодіє каменем — повернеться Волдеморт! Хіба ви не чули, що діялось, коли він намагався захопити владу? Гоґвартс просто зникне, і мене вже не буде звідки виганяти! Він його розвалить або перетворить у школу чорної магії! Тут ідеться не про втрату очок, невже ви не бачите? Невже ви гадаєте, що він лишить вас і ваші родини у спокої після того, як Ґрифіндор завоює кубок гуртожитків? Якщо мене впіймають перед тим, як я дістануся до каменя — що ж, тоді я повернуся до Дурслів і чекатиму, коли мене там знайде Волдеморт. Просто помру трохи пізніше, бо я ніколи не перейду до темних сил! Сьогодні я пролізу крізь той люк, і мене не зупинять навіть ваші вмовляння!.. Волдеморт убив моїх батьків, пам'ятаєте?..

Гаррі люто глянув на друзів.

 Ти правий, Гаррі, — тихенько мовила Герміона.

 Я накину плаща-невидимку — сказав Гаррі. — На щастя, він знов у мене.

 А ми вмістимося під ним усі троє? — запитав Рон.

 Усі… усі троє?

 Ой, не придурюйся! Невже ти думаєш, що ми тебе пустимо самого?

 

Питання:

  • Чому Гаррі, попри небезпеку і вмовляння друзів, хотів знайти камінь першим? Процитуйте його слова.
  • За що і за кого він найбільше хвилювався?
  • Як відреагували друзі на його слова?
  • Як ви можете охарактеризувати школярів після прийнятого ними рішення?
  • Хто із професорів насправді виявився зрадником?
  • Чому школярі вирішили, що це Снейп?

 

Цитата 4

Правда — це прекрасна і страшна річ, тож до неї треба ставитися з великою обережністю.

 

Питання:

  • Назвіть епізод з тексту, коли пролунали ці слова. Хто їх сказав?
  • Як ви розумієте цей вислів?
  • Коли правда може бути страшною?

 

  1. Узагальнення й систематизація знань.

Слово вчителя: останнє завдання було від професора Альбуса Дамблдора. Ви чудово впоралися з ним, тому отримуєте останню підказку до нашої розгадки:

Давайте з’єднаємо всі елементи за порядком, бо зараз вони переплутані:

Діти роблять висновок, що це ребус. Розгадка до нього – слово «Дружба».

Давайте підставимо відгадку у наш вислів «ДРУЖБА збільшує щастя і зменшує страждання, примножує нашу радість і розділяє горе».

  • Чи погоджуєтеся ви із цим висловом давньоримського оратора Марка Туллія Цицерона?
  • Чи знайшли ви підтвердження цих слів у творі? Наведіть приклади.
  • Чи погоджуєтеся ви з думкою, що саме дружба допомогла нашим героям вистояти і перемогти зло? Наведіть аргументи на підтвердження своїх слів.
  • А що ще, на вашу думку, їм допомогло?
  • Чи актуальний цей вислів, сказаний ще у 100-х роках до нашої ери, зараз?

ІV. Рефлексивно-оцінюючий.       

  1. Контроль  і самоперевірка знань.     
  2. Підбиття підсумків уроку.

Слово вчителя: давайте подивимося ще раз на цілі нашого уроку. Чи вдалося нам їх досягти? Що ми сьогодні з вами робили? Чи виправдали ми надії професорів школи Гоґвардс?

Дамлдор вважає, ви прекрасно впоралися із завданнями, які підготували вам професори та викладачі школи. Тому зараз капелюх оголосить вам свій висновок:

Швидкий ось потяг прибуває

Вас капелюх уже вітає.

Не буду довго я чекати,

Бо дуже хочу вам сказати:

Сьогодні ви були активні,

Кмітливі всі і позитивні.

Усі ви гарно працювали

Мене знаннями здивували.

А ще ви дружні і єдині

Це є важливим у країні.

Тому мій висновок такий:

Ви маєте магічний дар

Тому вперед у Гріфіндор!

  1. Рефлексія.

Метод 6 капелюхів (Додаток 13)

Методичний коментар: метод критичного мислення. Може використовуватися на різних етапах уроку та з різною метою. У даному випадку застосовується на етапі рефлексії. Учні за бажанням обирають один із капелюхів. Кожен капелюх певного кольору передбачає включення відповідного режиму мислення, якому має слідувати учень в момент аргументації своєї позиції:

Зелений – креатив – учень/ця пропонує нові ідеї, думки, на які його/її наштовхнув урок чи твір;

Білий – факти – учень/ця наводить факти, відомості, які запам’ятав/ла на уроці;

Чорний – проблеми – учень/ця озвучує негативні моменти уроку, що не сподобалося, що варто змінити чи прибрати, озвучує свої негативні думки, які виникли на уроці;

Синій – висновки – учень/ця підсумовує чи досягнуті цілі уроку або взагалі весь урок (структуру, форми роботи тощо);

Червоний – емоції – учень/ця озвучує емоції, які виникали під час уроку і у підсумку в кінці уроку;

Жовтий – позитив – учень/ця говорить, що позитивного було на уроці, що сподобалося і варто взяти на наступні уроки.

Учні можуть вибирати й однакові капелюхи. Головне, щоб всі, хто хоче висловитися – змогли це зробити.

  1. Повідомлення домашнього завдання та інструктаж щодо його виконання.

На вибір:

  1. Написати допис для соціальної мережі: відгук на книгу або на фільм (Додаток 14).
  2. Створити інстаграм-сторінку одного з персонажів: щоб він про себе написав? Які фото розмістив би? (Додаток 15).
  3. Уявити себе екскурсоводом і створити екскурсійний маршрут за місцями подій і написати текст до нього.

5. Цінування, оцінювання.

Методичний коментар: у підсумку уроку вчитель роздає кожному учневі картки оцінювання роботи в групі. Це дає можливість учневі оцінити і себе, і роботу групи на уроці. (Додаток 6). Можна попросити також учасників поставити собі оцінку та оцінити інших учасників групи.

 

 

 

 

 

 

 

СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ

 

  1. Бардак С. А. Емоційне налаштування як важливий компонент сучасного уроку української мови і літератури (практичний посібник). Олевськ: самвидав, 2019. 67 с.
  2. Богосвятська А-М. 50 сучасних стратегій залучення учнів до читання. Вокрбук. Самвидав.

 

ІНТЕРНЕТ-РЕСУРСИ

1. Біографія письменниці. Книгарня Yakaboo. URL :

https://www.yakaboo.ua/ua/author/view/Dzhoan_Rouling/

2. Генератор ребусів. URL :

http://rebus1.com/ua/index.php?item=rebus_generator

3. Картки самооцінювання. Соціальна мережа Facebook сторінка «Щаслива дитина – успішна країна» URL :

https://www.facebook.com/groups/256387412842536/user/10007210336510

4. Музичний супровід до уроку. Відкритий відеохостинг Youtube. URL :

https://www.youtube.com/watch?v=kRxPjHZWyEs

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Додаток 1


 

Додаток 2

 

 

 

 

 

 

Додаток 3

ХОҐВОРТСЬКА ШКОЛА ЧАРІВ І ЧАКЛУНСТВА

Форма: Учням першого року навчання необхідно мати:

1. Три комплекти звичайних робочих мантій (чорних).

2. Один звичайний повсякденний гостроверхий капелюх (чорний).

3. Одну пару захисних рукавиць (з драконячої шкіри або подібного до неї матеріалу).

4. Одну зимову мантію (чорну, зі срібними застібками). Зверніть, будь ласка, увагу: увесь учнівський одяг повинен мати бірки з іменами.

Підручники:

Всі учні повинні мати по одному примірнику таких книжок: "Стандартна книга заклинань" (1-ий курс) Міранди Ґошоук. "Історія магії" Батільди Беґшот. "Магічна теорія" Адальберта Вофлінґа. "Початковий курс трансфігурації" Емеріка Свіча. "Тисяча магічних трав і грибів" Філіди Спор. "Магічні зілля й настійки" Арсеніуса Джиґера. "Чарівні звірі і де їх знайти" Ньюта Скамандера. 'Темні сили — посібник для самозахисту" Квентіна Тримбла.

Інші знаряддя: 1 чарівна паличка. 1 казанок (олов'яний, стандартного розміру 2). 1 комплект скляних або кришталевих піал. 1 телескоп. 1 комплект мідних терезів. Учні можуть також взяти з собою сову, АБО кота, АБО жабу.

НАГАДУЄМО БАТЬКАМ: ПЕРШОКЛАСНИКАМ НЕ ДОЗВОЛЕНО МАТИ ВЛАСНУ МІТЛУ

 

Додаток 4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 5

 

 

Додаток 6

Додаток 7

 

Додаток 8

 

Додаток 9

 

Додаток 10

Група Квадрат

Цитата 1

 Я справді вважаю, що чужих туди не можна пускати. А ти? Вони ж не такі, їх ніколи не вчили наших звичаїв. Дехто з них навіть ніколи не чув про Гоґвартс, доки не отримав листа, уявляєш? Я думаю, треба триматися давніх чаклунських родів. До речі, як твоє прізвище?

 

Питання:

  • Який момент описано в цитаті?
  • Кому належать слова? Про кого їх сказано?
  • Чи справедливі ці слова?
  • Які приклади із нашого життя ви можете навести як приклад дискримінації?
  • Чи траплялося, що вам хтось казав щось образливе? Як ви себе відчували тоді?

 

Цитата 2

Перше ніж капелюх опустився йому на очі, Гаррі ще встиг побачити повнісіньку залу людей, що намагалися його розгледіти. Наступної миті він уже дивився на чорну підкладку капелюха. І чекав.

 Гм, — пролунав у його вусі тихенький голосочок. — Складно. Дуже складно. Багато відваги, я бачу. Та й розум нівроку. Є хист, о так, це безперечно… а ще бажання випробувати себе… Ну, це вже цікаво… Куди ж тебе віддати?

Гаррі вчепився за ослінчик і подумав: «Тільки не в Слізерин, тільки не в Слізерин».

 Не в Слізерин, га? — запитав тихенький голосочок. — Ти певен? Знаєш, ти можеш бути видатним, це все в твоїй голові, а Слізерин допоможе тобі здобути велич, тут годі сумніватися. Ну що? Ні? Що ж, коли ти такий певний, нехай буде ҐРИФІНДОР!

Гаррі почув, як капелюх вигукнув останнє слово на всю залу. Скинув його й непевною ходою попрямував до ґрифіндорського столу. Він так тішився, що його все ж обрано і він не потрапив до Слізерину, що навіть не помічав, як його вітали найбурхливішими оплесками. Староста Персі зірвався на ноги, розмахуючи руками, а близнюки Візлі заволали: "Поттер з нами! Поттер з нами!"

 

Питання:

  • Чому Гаррі не хотів вчитися на факультеті Слізерин?
  • Чому капелюх довго не міг обрати для Гаррі факультет?
  • Як він характеризував хлопчика? Зачитайте.
  • Чому Гаррі зрадів факультету Ґріфіндор?
  • Чому раділи брати Візлі?
  • На вашу думку, чи вважав Гаррі себе хорошим чарівником, як вважали всі навколо?

 

Цитата 3

Біла королева повернула до нього своє порожнє обличчя.

 Так, — тихенько мовив Рон, — це єдиний вихід… Мене мають збити.

 НІ! — вигукнули Гаррі й Герміона.

 Це шахи! — сказав Рон. — Треба йти на жертви! Я зроблю крок уперед, і вона мене забере, а ти, Гаррі, оголосиш тоді королю шах і мат!

 Але ж…

 Ти хочеш зупинити Снейпа чи ні?

 Рон…

 Слухай, якщо ти не поквапишся, він може вкрасти камінь!

Ну, що тут удієш?..

 Готові? — перепитав Рон, блідий, але рішучий. — Я йду, а ви не гайте часу після виграшу.

Ступив уперед, і біла королева кинулася на нього. Вдарила Рона по голові своєю кам'яною рукою, і він звалився додолу. Герміона скрикнула, проте лишилася на своїй клітинці. Біла королева відтягнула Рона вбік. Він був, здається, непритомним.

Затремтівши, Гаррі перейшов на три клітинки ліворуч.

Білий король скинув свою корону й пожбурив її Гаррі під ноги. Чорні виграли. Фігури вклонилися й розступилися, звільнивши шлях до дверей. Востаннє кинувши розпачливий погляд на Рона, Гаррі з Герміоною зайшли у двері й попрямували наступним переходом угору.

 Гаррі, а що як з ним Відомо-Хто?

 Ну… Одного разу мені вже пощастило, правда? — сказав Гаррі, показуючи на шрам. — Може, знову пощастить.

Герміонині вуста затремтіли й вона раптом кинулася до Гаррі, обхопивши його обома руками.

 Герміоно!

 Гаррі, ти — видатний чарівник, пам'ятай про це!

 Я?.. Я гірший від тебе! — збентежено відповів Гаррі, коли Герміона розімкнула свої обійми.

 Що там я? — заперечила Герміона. — Книжки! Розум! Є важливіші речі — дружба, відвага, і… ой, Гаррі, бережи себе!

 

Питання:

  • Який вчинок здійснив Рон заради порятунку друзів?
  • Як ви гадаєте, чи знав Рон наперед фінал цієї гри?
  • Чому друзі не залишилися допомогти Ронові?
  • На що сподівався Гаррі у боротьбі зі Снейпом? Наведіть цитату з тексту.
  • Чому Гаррі вважав, що Герміона краща чарівниця, ніж він?
  • Які риси Герміона вважала важливішими для боротьби зі злими силами?

 

Цитата 4

 Відвага буває різною, — сказав, усміхаючись, Дамблдор. — Треба бути дуже хоробрим, щоб чинити опір ворогам, але потрібна не менша хоробрість, щоб чинити опір друзям. Ось чому я даю десять очок містерові Невілу Довгопупсу.

 

Питання:

  • опишіть епізод, про який говорив Дамлдор.
  • Як ви зрозуміли слова професора?
  • Чи бували у вашому житті випадки, коли ви казали «ні» своїм друзям? Як ви тоді почувалися?

 

 

 

 


Додаток 11

Група Круг

Цитата 1

 Я чув, що ти живеш з маґлами, — знову озвався Рон. — Які вони?

 Жахливі… Ну, може, не всі. Але мої тітка, дядько і двоюрідний брат саме такі, краще б я мав трьох братів-чарівників.

 П'ятьох, — виправив Рон, чогось спохмурнівши. — Я вже шостий з нашої родини, хто йде до Ґоґвартсу. Можна сказати, мені є на кого рівнятися. Білл та Чарлі вже закінчили школу, Білл був відмінником, а Чарлі — капітаном команди з квідичу. Тепер ось Персі вже староста. Фред і Джордж великі бешкетники, але ж мають високі оцінки і всі вважають їх веселунами. Від мене всі сподіваються того самого, що й від них, але ж мої успіхи нікого не здивують, бо вони були першими. До того ж, як маєш п'ятьох братів, завжди ходиш у дранті. В мене старі мантії Білла, стара чарівна паличка Чарлі і старий пацюк Персі.

Рон витяг з куртки товстого сірого щура, що спав як мертвий.

 Його звати Скеберс, та користі з нього мало, він майже не прокидається. Персі дістав від тата сову, бо став старостою, але вони не спромо… тобто мені дали натомість Скеберса.

Ронові аж вуха почервоніли. Він, здається, вирішив, що бовкнув зайве, бо знову задивився у вікно.

Гаррі не бачив нічого поганого в тому, що хтось не спромігся купити сову. Зрештою, ще місяць тому він узагалі не мав грошей, ніколи в житті, тож і розповів Ронові про те, як був змушений доношувати старий одяг Дадлі, як ніколи не мав подарунків на день народження.

Його розповідь, здається, трохи втішила Рона.

Питання:

- Що спільного було між хлопчиками?

- Чому вони подружилися?

- Через що хвилювався Рон?

- Як Гаррі зміг втішити Рона?

 

Цитата 2

Під кінець уроку Рон був у кепському настрої.

 Не диво, що всі її не терплять, — скаржився він Гаррі, коли вони пробиралися крізь юрбу дітей у коридорі. — Це не дівчина, а якесь жахіття, чесно тобі кажу!

Обганяючи якогось учня, Гаррі ненароком його зачепив. То була Герміона. Гаррі глянув на неї і здивувався — вона плакала.

 Мабуть, почула.

 Ну, то й що? — не дуже впевнено відповів Рон. — Могла б уже помітити, що не має жодних друзів.

Герміона не прийшла на наступний урок і того вечора взагалі ніде не з'являлася. Дорогою до Великої зали, де мав відбутися бенкет на честь Гелловіну, Гаррі й Рон почули, як Парваті Патіл розповідала своїй подрузі Лаванді, що Герміона плакала в дівочій убиральні й хотіла, щоб її лишили саму. Ронові після цього стало ще прикріше…

Питання:

  • Чому Рон недолюблював Герміону?
  • Чи образилась вона на нього? Які слова тексту це підтверджують?
  • Чи справедливо, на вашу думку, було ставлення Рона до Герміони?
  • Чи жалкував Рон про свій вчинок? Підтвердіть свої думки словами з тексту.
  • Чи доводилось вам колись сказати комусь слова образи згарячу? Як ви почувалися після цього?
  • Чи завжди потрібно просити вибачення за свої вчинки? У яких випадках це необхідно робити?

 

Цитата 3

— Ну, ти вже здогадуєшся, що саме нам усім показує дзеркало Яцрес?

Гаррі заперечно похитав головою.

 Зараз поясню. Найщасливіша людина на землі могла б дивитися у дзеркало Яцрес, як у звичайне дзеркало, тобто, дивлячись у нього, бачила б там тільки себе. Тепер ти зрозумів?

Гаррі замислився і згодом поволі вимовив:

 Воно показує нам те, чого ми хочемо… все, чого ми захотіли б…

 І так, і ні, — спокійно відповів Дамблдор. — Воно показує нам найглибше, найсокровенніше бажання нашого серця — не більше й не менше. Ти ніколи не знав своїх рідних, тому бачиш їх усіх навколо себе. Роналд Візлі, що завжди був у затінку своїх братів, бачить себе найкращим з них усіх. Проте це дзеркало не дасть нікому ні знань, ні правди. Траплялося, люди вмирали біля нього, заворожені побаченим, або божеволіли, не знаючи, чи все це реально збудеться, чи ні. Гаррі, завтра дзеркало перенесуть до іншого будинку, і я прошу тебе не шукати більше його. Якщо ти колись натрапиш на нього знову, ти будеш уже готовий до цього. Не варто поринати у мрії, забуваючи про життя, пам'ятай про це.

 Пане… професоре Дамблдоре! Чи міг би я щось запитати?

 Звісно, бо ти вже запитав мене, — усміхнувся Дамблдор. — Але можеш поставити ще одне запитання.

 А що бачите в цьому дзеркалі ви?

 Я? Я бачу себе з парою товстих вовняних шкарпеток у руці.

Гаррі здивовано глянув на нього.

 Мені ніколи не вистачає шкарпеток, — пояснив Дамблдор. — Ось іще одне Різдво минає, а я не отримав жодної пари. Люди чомусь думають, що мені треба дарувати самі книжки.

Питання:

  • Як ви зрозуміли назву дзеркала?
  • То що бачили у ньому ті, хто дивився?
  • Чим відрізняється зображення, яке побачив Гаррі у дзеркалі у книжці, і у фільмі?
  • Чому люди помирали біля дзеркала?
  • Як ви зрозуміли слова Дамблдора: «Не варто поринати у мрії, забуваючи про життя»?
  • Що мав на увазі Дамблдор, коли сказав, що Гаррі буде готовий до дзеркала, коли наступного разу його побачить?
  • Яким чином дзеркало допомогло Гаррі в майбутньому?
  • Чому професор Сквірел і Волдеморт не побачили каменя у дзеркалі? Як це згодом зміг пояснити Дамблдор Гаррі?
  • Що бачить у дзеркалі сам професор Альбус Дамблдор? Як ця відповідь характеризує його?
  • Чому всі дарували йому книги? Як ви вважаєте, яким людям частіше дарують книги?
  • А кому дарують шкарпетки?

 

Цитата 4

 Називай його Волдемортом, Гаррі! Завжди називай речі своїми іменами. Якщо боятися імені, починаєш боятися й того, хто має це ім'я.

 

Питання:

  • Чому, на вашу думку, чарівники боялися називати Волдеморта на ім’я?
  • Чому Дамблдор хотів, щоб Гаррі не боявся Волдеморта? Чи справедливо вимагати цього від дитини?
  • Як ви розумієте вислів «називати речі своїми іменами»? Що мав на увазі Дамлдор, коли говорив цю фразу стосовно Відомо-Кого?

 


Додаток 12

Група Трикутники

Цитата 1

 Це Креб, а це Ґойл, — недбало відрекомендував їх блідий хлопчисько, перехопивши погляд Гаррі. — А мене звати Малфой, Драко Малфой.

Рон ледь чутно кашлянув, можливо, щоб приховати хихикання.

Драко Малфой зиркнув на нього.

 Що, тебе так насмішило моє ім'я? А хто ти, навіть питати не треба. Тато розповідав, що всі Візлі мають руде волосся, ластовиння й більше дітей, ніж можуть прогодувати.

Драко знову звернувся до Гаррі.

 Поттер, карочє, ти скоро побачиш, що деякі чаклунські родини набагато кращі від інших. Не варто заводити некльових друзів. Я б допоміг тобі розібратися в цьому.

Він подав Гаррі руку, але той її не потиснув.

 Дякую, я й сам знаю, хто кльовий, а хто ні, — холодно сказав Гаррі.

Хоча Драко Малфой і не почервонів, на його блідих щоках проступив легенький рум'янець.

 

Питання:

  • Як Драко Малфоя характериризують його слова?
  • Що було в них образливого?
  • Що означає не потиснути руку?
  • Як ви зрозуміли відповідь Гаррі «Я й сам знаю, хто кльовий, а хто - ні»? Як це характеризує Гаррі?
  • Що, на вашу думку, відчув Драко після відповіді Гаррі?
  • Чому Драко так хотів товаришувати з Гаррі?

 

Цитата 2

 Прошу вас, професорко Макґонаґал, вони шукали мене!

 Міс Ґрейнджер!

Герміона нарешті спромоглася стати на ноги.

 Я хотіла знайти троля, мені здавалося, що я з ним упораюся сама… розумієте, я ж так багато про них читала!..

У Рона аж паличка випала. Невже Герміона так відверто бреше вчительці?!

 Якби вони мене не знайшли, я була б уже мертвою. Гаррі запхав йому в ніс паличку, а Рон звалив троля його ж довбнею. Вони не мали часу когось кликати. Коли вони прибігли, троль уже намірився мене вбивати…

Гаррі з Роном вдавали, що все й справді так відбувалося.

 Що ж, у такому разі… — мовила професорка Макґонаґал, пильно дивлячись на всю трійцю. — Міс Ґрейнджер, дурне дівчисько, як ти могла сподіватися власноруч подолати гірського троля?

Герміона схилила голову. Гаррі занімів. Таж Герміона ніколи в житті не порушить жодного правила, а тепер вигадує і бреше, щоб витягти їх з халепи. Це було так несподівано, якби Снейп, скажімо, почав роздавати всім цукерки.

 Слухай, вона класно заступилася за нас! — визнав Рон. — Але ми ж її врятували!

 Її, може, й не треба було б рятувати, якби ми не замкнули її з тією потворою, — нагадав йому Гаррі.

Хлопці підійшли до портрета Гладкої Пані.

 Свиняче рило! — гукнули вони і ввійшли до гуртожитку.

У вітальні був гамір і тіснява, кожен пригощався святковими стравами. Лише Герміона самотньо стояла коло дверей і чекала на них. Якийсь час усі троє розгублено мовчали. А тоді, не дивлячись одне на одного, разом сказали: "Дякую" — й рушили по тарілки.

Але з того моменту Герміона Ґрейнджер стала їхньою приятелькою. Бувають такі події, після яких просто не можна не стати друзями, й однією з таких подій була їхня перемога над кількаметровим гірським тролем.

 

Питання:

  • Чому Герміона збрехала? Чому такий вчинок був незвичний для неї?
  • Як вчинок хлопців їх характеризує?
  • Як ця подія вплинула на життя Рона, Гаррі і Герміони? Наведіть слова із тексту?
  • Що допомогло друзям здолати троля? Перекажіть цей уривок з тексту?
  • Чи траплялося вам знаходити друзів у біді?
  •  

Цитата 3

 Сьогодні я постараюся першим дістатися до каменя.

 Ти збожеволів! — вигукнув Рон.

 Не йди! — запротестувала Герміона. — Після всього, що сказали Макґонаґал і Снейп?.. Тебе ж виженуть!

 НУ ТО Й ЩО? — крикнув Гаррі. — Невже ви не розумієте?! Якщо Снейп заволодіє каменем — повернеться Волдеморт! Хіба ви не чули, що діялось, коли він намагався захопити владу? Гоґвартс просто зникне, і мене вже не буде звідки виганяти! Він його розвалить або перетворить у школу чорної магії! Тут ідеться не про втрату очок, невже ви не бачите? Невже ви гадаєте, що він лишить вас і ваші родини у спокої після того, як Ґрифіндор завоює кубок гуртожитків? Якщо мене впіймають перед тим, як я дістануся до каменя — що ж, тоді я повернуся до Дурслів і чекатиму, коли мене там знайде Волдеморт. Просто помру трохи пізніше, бо я ніколи не перейду до темних сил! Сьогодні я пролізу крізь той люк, і мене не зупинять навіть ваші вмовляння!.. Волдеморт убив моїх батьків, пам'ятаєте?..

Гаррі люто глянув на друзів.

 Ти правий, Гаррі, — тихенько мовила Герміона.

 Я накину плаща-невидимку — сказав Гаррі. — На щастя, він знов у мене.

 А ми вмістимося під ним усі троє? — запитав Рон.

 Усі… усі троє?

 Ой, не придурюйся! Невже ти думаєш, що ми тебе пустимо самого?

 

Питання:

  • Чому Гаррі, попри небезпеку і вмовляння друзів, хотів знайти камінь першим? Процитуйте його слова.
  • За що і за кого він найбільше хвилювався?
  • Як відреагували друзі на його слова?
  • Як ви можете охарактеризувати школярів після прийнятого ними рішення?
  • Хто із професорів насправді виявився зрадником?
  • Чому школярі вирішили, що це Снейп?

 

Цитата 4

Правда — це прекрасна і страшна річ, тож до неї треба ставитися з великою обережністю.

 

Питання:

  • Назвіть епізод з тексту, коли пролунали ці слова. Хто їх сказав?
  • Як ви розумієте цей вислів?
  • Коли правда може бути страшною?

 

 

 

Додаток 13

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 14

 

Додаток 15

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Миронюк Руслана Василівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додав(-ла)
Боярчук Олена
Додано
29 вересня 2022
Переглядів
3180
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку