Мета: сформувати поняття про ідейно-художнє багатство народної казки «Летючий корабель»;вчити учнів аналізувати художній твір, оцінювати вчинки героїв; розвивати навички вдумливого виразного читання, переказування казок; сприяти осмисленню того, що в житті постійно присутні добро і зло; виховувати активну життєву позицію щодо зла й несправедливості.
Тема. Народна казка «Летючий корабель»
Мета: сформувати поняття про ідейно-художнє багатство народної казки «Летючий корабель»;вчити учнів аналізувати художній твір, оцінювати вчинки героїв; розвивати навички вдумливого виразного читання, переказування казок; сприяти осмисленню того, що в житті постійно присутні добро і зло; виховувати активну життєву позицію щодо зла й несправедливості.
Тип уроку:сприйняття і засвоєння нових знань
Обладнання: підручник, ілюстрації до казки, вислів на дошці, завдання
Казка кличе нас у мандри,
велить бути в житті сміливими й мудрими,
долати перешкоди й біди і не забувати добра світового,
бо тільки цим і вимірюється наша людська сутність
Валерій Шевчук
Перебіг уроку
I. Організаційний момент
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
1. Вступне слова вчителя
Мріють крилами з туману лебеді рожеві,
Сиплють ночі у лимани зорі сургучеві.
Заглядає в шибку казка сивими очима,
Материнська добра ласка в неї за плечима.
Мабуть, ніякі твори не викликають у нашій душі стільки теплоти, як казки. Вони повертають усіх у безтурботне дитинство, сповнене сонячним світлом, посмішками батьків та найфантастичнішими мріями. Ви перегорнули чимало казкових сторінок, які відкрили вам світ фантазії й мудрості нашого народу.
2. Актуалізація опорних знань за схемою (індивідуальне завдання 4 учням)
Чотири учні біля дошки записують у схему назви казок, які вони вивчили у 4—5-х класах, і розписують їх за групами.
3. Звернення до вислову
Прочитаймо ще раз слова Валерія Шевчука, які записані на дошці, що супроводять нас протягом усіх уроків вивчення казок.
(Учитель читає цитату, робить відповідні акценти і продовжує вступне слово.)
Відомий український педагог Василь Сухомлинський вважав, що казки, прочитані у дитячому віці, назавжди відкладають у серці «зернятка людяності, з яких складається совість». Ви, напевно, теж помітили, що казки приносять не лише естетичне задоволення, а й змушують нас замислитися над проблемою реального життя — вибором друзів, поведінки,правильного рішення. До таких роздумів спонукають нас казки, де герої проявляють хвалькуватість, користолюбство, нечесність, хитрування, пихатість, підлість — ось риси вдачі казкових персонажів, які викликають у нас осуд, іноді навіть і сміх.
ІІІ. Оголошення теми та мети уроку, представлення очікуваних результатів уроку
Сьогодні ми поринемо у світ ще однієї чарівної казки «Летючий корабель». Як ви вважаєте, над чим ми будемо працювати сьогодні на уроці? Яких результатів будемо прагнути досягти протягом уроку? (Відповіді учнів, учитель доповнює й записує на дошці,учні записують у зошит тему уроку)
ІV. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу
1. Виразне читання учнями казки «Летючий корабель».
2. Первинна рефлексія
- Поділіться своїми емоціями, враженнями, думками після прочитання казки.
3. Бесіда за змістом прочитаного твору:
4. Ідейно-художній аналіз твору. (колективно, учні роблять записи в зошити)
Тема: розповідь про пригоди найменшого сина та його нових друзів.
Ідея: уславлення найкращих людських рис характеру: доброти, наполегливості, уміння допомогти у скрутну хвилину.
Жанр: чарівна казка
Дійові особи: дід, баба, два розумних сини, один дурний син, цар, його дочка, зустрічний дід, Слухало, Скороход, Об’їдайло, Обпивайло, Морозко, Стрілець та інші.
5. Робота над структурою казки
З'ясуйте за поданою схемою перебіг казкових подій (робота у групах)
Логічні частини: — Події:
зачин —-
розвиток подій —-
розв'язання проблеми —
кінцівка —
Запам'ятайте! Чарівні казки передбачають наявність нереального, фантастичного у характерах героїв, їхній мові, зовнішності та вчинках. У цих казках неодмінно відбуваються чарівні перетворення, діють чарівні речі, використовуються магічні числа. Сили зла завжди уособлюються у вигаданих істотах.
6. Робота в парах
Складіть у робочому зошиті список персонажів, які допомагають героєві казки (робота в парах)
Хто допомагає? |
Як саме допомагає? |
|
|
7. «Точка зору» (мікрофон)
V. Закріплення вивченого матеріалу
1. Самостійна робота – гра «Так – ні»
Перевірте правильність поданих тверджень.
• Був собі дід та баба, а в них було два сини.
• Баба дала дурню торбу, поклала туди білих паляниць.
• Дурень подякував дідові — і розпрощалися.
• Дурень прокинувся, коли гляне — аж стоїть корабель.
• Цар як подивився, що в нього свиточка — латка на латці, штанці — коліна повилазили, то й зразу ж згодився віддати царівну.
• Військо у лаву стало, — як перемите!
Взаємоперевірка виконаної роботи
Робота у групах
1 Який вид казки ми розглядали на уроці? Доведіть свою думку
2. У чому актуальність твору?
3. що я навчився з цього твору?
VI. Підсумок, оцінювання, рефлексія
Виставлення, мотивація оцінок
VII. Домашнє завдання