Урок позакласного читання
Дж.Р.Кіплінг «Рікі-Тікі-Таві»
Велика війна сміливого мангуста
Мета: ознайомити учнів із фактами життя та особливостями творчості Дж.Р.Кіплінга; продемонструвати розмаїття «Книги джунглів»; визначити особливості анімалістичної літературної казки, її відмінності від народної казки про тварин
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань
- Діти, скажіть, будь ласка, які казки ви знаєте? (народні і літературні)
- Які літературні казки ми з вами вивчили?
- А зараз давайте виконаємо завдання на відповідність
«Пані Метелиця» Німеччина
«Пензлик Маляна» Китай
«Іссумбосі, або Хлопчик-мізинчик» Японія
«Фарбований шакал» Індія
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку
- Сьогодні на уроці ми знову будемо говорити про Індію, про її природу, про любов до цієї країни англійського письменника Дж.Р.Кіплінга.
Отже, сьогодні у нас урок позакласного читання і його тема: «Дж.Р.Кіплінг «Рікі-Тікі-Таві». Велика війна сміливого мангуста»
І сьогодні на уроці ми познайомимось із цікавими фактами про Індію, дізнаємось про Дж.Р.Кіплінга, про його найвідоміші твори; проаналізуємо зміст твору, який ви прочитали
Тому, відкрийте зошити і запишіть у них число, класна робота, тему уроку.
- Діти, коли ми вивчали казку «Фарбований шакал», то говорили про Індію. Які цікаві факти про цю країну ви запам’ятали?
Цікаві факти про Індію
- В Індії винайшли шахи, алгебру та геометрію
- Більше 5000 років тому зародилось вчення йоги
- Священною твариною в Індії є - корова
- За останні 10000 років Індія не вторгалася на територію інших країн
- Близько 3000 років тому в Індії зародилась хірургія
А зараз ми відгадаємо з вами загадки і дізнаємось, які тварини живуть в індійських джунглях
1.Ця тварина темно-сіра,
Товстонога, товстошкіра.
Як локатори – два вуха,
Довгим носом спину чуха.
Гострі бивні – наче роги…
Гей, тікайте всі з дороги!
Не примара це, не сон,
А великий сірий…(слон)
2. Любі діти, подивіться
На велику хижу кицю –
В плямах, смужечках строкатих
Йде саваною гуляти
Зуби, кігті - як ножі !
Звірі, хто куди біжить,
Зараз буде не до ігр,
Бо полює лютий…(тигр)
3. В джунглях кожен звір боїться
Цю велику хижу кицю –
Чорна і швидка, як вітер.
Стережись її зустріти,
Бо не знає про манери
Небезпечний звір…(пантера)
4. На дереві все грається,
Угору піднімається,
Кривляється, чіпляється,
На хвостику гойдається,
А зветься це малятко –
Веселе…(Мавпенятко)
5. Небезпечна я змія,
Дуже ядовита.
Тільки, коли нападаю,
То завжди попереджаю.
Голову я підіймаю,
Капюшон свій роздуваю…(кобра)
Молодці, діти! Про всіх цих тварин і про інших, які живуть у джунглях Індії, писав у своїх творах відомий англійський письменник Дж.Р.Кіплінг.
ІV. Сприйняття і засвоєння учнями нового навчального матеріалу
Джозеф Редьярд Кіплінг народився у 1815 році у Бомбеї(зараз місто має назву Мумбай), одному з найкращих і найбільших міст Індії, яка в ХІХ ст. була Британською колонією. Батько майбутнього письменника працював у Лохарському музеї, а мати відомою на той час поетесою. Найкращу пору свого життя, дитинства, маленький англієць провів в екзотичній країні серед надзвичайної природи Сходу, поруч зі смаглявими людьми у білосніжному вбранні. Вони розповідали хлопчикові старовинні легенди, неймовірні бувальщини. Редьярд Кіплінг розмовляв рідною мовою корінного населення Індії, хінді, він знав її краще, ніж англійську, чим завоював прихильність індійців. Коли дитині виповнилося шість років, батьки за усталеною традицією англійців, які працювали в Індії, вирішили, що освіту Редьярд має здобути в Англії. Але в приватному пансіоні від перевтоми та знущань виховательки хлопчик швидко почав втрачати зір. Він повернувся до Індії, де Редьярд поступово одужав. У 12 років Редьярда знову відвезли до Англії, де він мав вступити до військової школи. Армійський дух та дисципліна сподобалися юнакові, і він зміг завоювати повагу однокласників та викладачів.
У 16 років Редьярд знову повернувся до Індії, почав працювати помічником редактора газети. Кіплінгу довелося багато їздити країною. Це давало можливість ознайомитися зі звичаями, побутом, культурою індійців, які охоче розповідали юнаку місцеві казки, перекази, легенди. Ці враження знайшли відображення не тільки в статтях, нарисах журналіста – початківця, але й у віршах, оповіданнях, казках. Поступово Редьярд стає популярним письменником, і його казками, серед яких і «Книга джунглів», зачитуються всі. Власне, після цього сім’я Кіплінга переїзджає до Англії. У 42 роки Джозеф Редьярд Кіплінг здобуває Нобелівську премію з літератури, яка є символом найвищих досягнень у галузі науки і мистецтва слова. Він виявився першим із письменників Великої Британії, який був удостоєний цієї високої нагороди.
Дві «Книги джунглів» - найкращі і найвідоміші книги письменника про Індію. У них вміщені й оповідання про Мауглі. Казки про Мауглі – не єдині в «Книзі джунглів». Не менш улюблене дітьми та й дорослими оповідання про спритного мангуста «Ріккі – Тіккі – Таві».
Кіплінг добре знався на індійському фольклорі і міг черпати сюжети своїх казок з незамулених джерел казок і легенд дивовижної країни. У Кіплінга дуже своєрідні, незвичайні казки, і незвичайні вони насамперед тим, що їхні головні герої – люди і тварини – співіснують як рівноправні жителі планети Землі. Такі казки ще називають анімалістичними літературними казками.
Анімалістична літературна казка – казка, в якій тварини зображуються такими, якими вони є в природі, змальовуються їхній характер, звички, поведінка, і в жодному разі під ними не маються на увазі люди – в цьому головна відмінність таких казок від фольклорних про тварин.
Саме такою є казка « Ріккі – Тіккі – Таві», присвячена винищувачу змій – сміливому мангусту.
- Хто є героями цієї казки? Що ви знаєте про мангуста і королівську кобру?
Повідомлення про мангуста
Повідомлення про королівську кобру
Бесіда за змістом казки
- Хто такий Рікі-Тікі-Таві? Чому мангуст отримав таке ім’я? Прочитайте опис тваринки.
- Як мангуст опинився в будинку Великої Людини?
- Як хлопчик Тедді поставився до Рікі-Тікі-Таві? Чому вони подружилися?
- Що сподобалося мангусту в родині Тедді?
- Що робив Рікі – Тікі –Таві першого дня?
- Про що мангуст дізнався від пташки Дарзі? Яка трагедія сталася у птаха?
- Пригадайте першу зустріч Рікі – Тікі – Таві з королівськими кобрами.
Чим закінчилася перша сутичка мангуста з Нагом та Нагайною? Чому Рікі – Тікі – Таві не переслідував ворога?
- У чому були переваги Рікі – Тікі - Таві, а в чому кобр?
- Хто така Карайт? Чим небезпечна маленька змійка? Як мангусту вдалося здолати її?
- Про що розмовляли щур Чучундра та Рікі – Тікі – Таві? Яку долю мангусту передвістив щур?
- Яку розмову підслухав уночі у ванній кімнаті Рікі – Тікі – Таві?
- Чому мангуст надумав напасти на Нага? Чим закінчився цей двобій?
- Хто допоміг Рікі – Тікі -Таві знайти кубло зі зміїними яйцями та відволікти Нагайну?
- Чому Нагайна вирішіла атакувати Тедді та членів його родини?
- Чи було страшно Рікі – Тікі –Таві? Куди довелося податися Рікі в гонитві за Нагайною? Чим завершилося протистояння кобри та мангуста?
- Які почуття переповнюють мангуста після перемоги?
- Про що співає Дарзі в останній пісні казки?
А тепер давайте розподілимо персонажів казки на друзів та ворогів мангуста
Діти, скажіть, будь ласка, яким був Рікі-Тікі-Такі
(цікавим, непосидючим, спритний, стійкий, сміливий, винахідливий, кмітливий, вірність і відданість друзям), а зараз давайте ми з вами знайдемо підтвердження нашим словам у тексті казки
Отже, ми можемо сказати, що мангуст Рікі-Тікі-Таві – ідеал героя, який здійснює героїчні вчинки аж ніяк не для нагороди, а волею свого серця, як відданий та сміливий друг
V. Підсумок уроку
Тестування
А) ласка Б) кішка В) мангуст Г) щур
2. Чому тваринка має таку кличку?
А) кличка схожа на бойовий клич тварини
Б) автору сподобалося таке поєднання звуків
В) так завжди називають цих тварин
Г) тому що події відбувалися в Індії
3. Як сталося, що Рікі-Тікі потрапив у сім’ю Великої Людини?
А) була повінь Б) був землетрус В) прийшов сам
Г) обрав собі друга Тедді поміж інших хлопчиків
4. Які риси характеризують Рікі-Тікі?
А) хитрий, ледачкуватий, добрий
Б) розумний, неповороткий, сміливий
В)цікавий, сміливий, наполегливий
Г) жорстокий, спритний, підступний
5. Хто такий Дарзі?
А) птах Б) птах-кравець В)кобра Г) хатня миша
6. Чому плакав Дарзі, коли з ним познайомився Рікі?
А) Нагайна з’їла його пташеня
Б) пташеня випало із гнізда і його з’їв Наг
В)плакав від щастя Г) від болю, бо зламав крило
7. Якого кольору був Наг?
А) сірого Б) коричневого В) зеленого Г) чорного
8. Де кобри вмостили своє гніздо?
А) в саду Б) на смітнику В) на динній грядці
Г) в закутку ванної кімнати
9. Рікі впився зубами Нагу в…
А) хвіст Б) капюшон В)голову Г)щелепу
10. Як допоміг тваринці батько Тедді?
А)убив кобру сокирою Б) убив кобру з рушниці
В) убив кобру палицею Г) засипав кобру землею в норі
11. Як вчинив Рікі з родиною кобр?
А) пожалів кобру-царівну Б)залишилася одна Нагайна
В) знищив усіх Г) залишилися діти
12. Яка головна думка цього твору?
А) треба дбайливо ставитися до тварин
Б) треба любити і бути відданим друзям
В) хвала сміливості і стійкості маленької тварини-охоронця
Г) необхідно тримати отруйних змій окремо від інших живих істот
Правильні відповіді
Домашнє завдання
Підготуватись до контрольної роботи
Намалювати ілюстрації до казки Дж.Р.Кіплінга