Вчити учнів правильно і виразно читати вірші, бачити й розуміти прекрасне в природі, в житті, в поезії; розвивати вміння ділитися своїми враженнями про прочитане; виховувати естетичний смак.
Уроки читання до розділу:
2 клас
Вчитель початкових класів
Коломоєць Л. М.
Тема. Різнокольорові вірші. Барвиста мова.
А. М'ястківський «Веселочка»; Є. Горева «Кольоровий віршик»;
Т. Коломієць «Подарунок».
Мета: вчити учнів правильно і виразно читати вірші, бачити й розуміти прекрасне в природі, в житті, в поезії; розвивати вміння ділитися своїми враженнями про прочитане; виховувати естетичний смак.
ХІД УРОКУ
I. Організація класу. Емоційний настрій.
Стали, діти, підтягнулись,
Одне одному всміхнулись.
На урок старання не забудьте взяти,
Сіли всі рівненько, будем працювати.
II. Мовна розминка.
1. Розучування вірша. Веселка веселу хустинку повісила біля хатини.
Війнув вітерець, і хустина у небо злетіла із тину.
Соловей затьохкав швидко,
Як побачив гарну клітку! (Квітку)
Котику не повезло —
Булка (білка) від нього сховалась в дупло.
Ходить капля (чапля) біля річки,
Витягає жаб з водички.
Росте звір (явір) зелений
Під моїм вікном,
Поливаю щоденно
Я його перед сном.
IIІ. Мотивація навчальної діяльності.
1. Повідомлення теми і мети уроку.
2.Очікування.
1). Загадка. Червоне коромисло через річку повисло. (Веселка)
— Сьогодні ми починаємо знайомство із різнокольоровими віршами.
2). Передбачення. «Асоціативний кущ» (колір).
IV. Опрацювання вірша А. М'ястківського «Веселочка».
1.Читання вірша вчителем.
— Послухайте уважно вірш і скажіть, які кольори згадав поет?
2. Читання вірша учнями. Гра «Бджілки».
3. Читання вірша учнями «ланцюжком».
— Знайдіть рими у вірші.
Релаксаційна пауза
4. Робота над малюнком до вірша.
— Якими рядками можна підписати малюнок? Які кольори веселки на ньому відображені?
а) знайти найкоротше і найдовше речення;
б) найдовше речення прочитати на одному диханні;
в) читання в парах,робота над виразністю читання.
V. Опрацювання вірша Є. Горевої «Кольоровий віршик».
1. Гра «Рибки». Мовчазне читання учнями тексту, кожен — у своєму темпі, при цьому діти можуть ворушити губами.
— Які фарби слід взяти, щоб намалювати картину за цим віршем?
2. Читання вірша учнями. Гра «Дощик».
Сонце (що робить?) —... (догора)..
Кульбабка (яка?) —... (жовта).
Волошки (які?) —... (сині).
Небо (яке?) —... (голубе).
Клени (які?) —... (зелені).
Поле (яке?) —... (жовте).
Сонце (яке?) —... (червоне).
Фізкультхвилинка
VІ. Опрацювання загадок, скоромовки.
Учні читають загадки, розповідають, які слова допомогли їм їх розгадати.
Розучування скоромовки.
VІI. Опрацювання вірша Т. Коломієць «Подарунок».
1. Читання вірша вчителем.
— Чи сподобався вірш? Який настрій він у вас викликав?
4. Робота над аналізом змісту вірша з елементами вибіркового читання.
- Що говорила бджола, дивлячись на подарунок?
5. Гра «Диктор телебачення».
Читати текст, періодично відриваючи погляд, щоб подивитись на глядачів.
VІII. Підсумок уроку. Вправа «Мікрофон».
— Які вірші читали на уроці? Чому вони так називаються? Які кольори зустрічаються у всіх віршах? Чи виправдались очікування?
ІХ. Домашнє завдання. С. 20-24,виразно читати , намалювати хатинку.
Тема. Кольоровий світ навколо.
В. Лучук «Кольорові пташки»; В. Конопелець «Якого кольору сніг?».
Чи уважно ти читав?
Мета: удосконалювати техніку читання поетичних творів; формувати читацьку самостійність; продемонструвати, як поети засобами художнього слова розкривають багатство і красу навколишнього світу; розвивати творче мислення, зв’язне мовлення; виховувати чуття краси поетичного слова.
ХІД УРОКУ
І. Організація класу. Емоційний настрій.
ІІ. Мовна розминка.
Ялинка — струнка,... Синичка — жвава,...
Вітер — північний,... Лисиця — хитра,...
3. Змагання у промовлянні скоромовки.
4. Слухай, запам'ятовуй!
Весна фарбувала розквітлу природу:
Синьою барвою — в озері воду,
На лузі — у колір пребілий ромашку,
Пісочок — у жовтий, в сіренький — пташку.
Фазана у полі червоним зробила,
Рудим куропатці побризкала крила,
І навіть в кімнату фіранку відкрила
І зелень на фікусі всю поновила,
Аж три кольори дарувала фіалці
Й краплинки на носа хлюпнула Наталці. (В. Ващенко)
IIІ. Перевірка д. з.
1. Виразне читання віршів.
2. Виставка малюнків.
Хвилинка відпочинку
IV. Повідомлення теми і мети уроку.
— Продовжимо читати кольорові вірші.
Гра «Блискавка». Снігурі, крук, синиця, омелюх, горобець.
V. Опрацювання вірша В. Лучука «Кольорові пташки».
1. Виразне читання вірша вчителем.
— Яких птахів згадує поет?
2. Гра «Рибки». Мовчазне читання вірша учнями.
— Якого кольору ці птахи?
3. Словникова робота.
Фрак — чоловічий святковий одяг. Крук — ворон.
4. Читання вірша «ланцюжком».
5.Вправи на розвиток техніки читання.
6. Гра «Живі слова».
У дітей — слова: червоні, снігурі, чорний, крук, білий, сук, синиці, голубі, кожух, рудий, фрак, зелений, фарба, сіра. Вони повинні об'єднатися у пари.
7. Доберіть риму.
Снігурі —... (по дворі); голубі —... (на вербі);
дивак —... (фрак); крук —... (сук);
омелюх —... (кожух); дарма —,., (нема).
8. Хто що робив?
9. Виразне читання вірша. Гра «Диктор».
Фізкультхвшшнка
VІ. Опрацювання вірша В. Конопельця «Якого кольору сніг?»
1. Робота над заголовком.
2. Виразне читання вірша вчителем.
- Яким побачив сніг поет?
2. Читання вірша учнями. Гра «Бджілки».
VІІ. Підсумок за темою.
- Чи сподобалися вам різнокольорові вірші? Чи добре ви їх запам'ятали?
- Чи можете себе назвати знавцями цих віршів, ми зараз перевіримо.
|
|
2 |
1 |
з |
е |
л |
е |
н |
і |
||
с |
и |
н |
і |
|
|
||||||
м |
и |
ш |
к |
а |
|
||||||
4 |
ж |
о |
в |
т |
о |
г |
о |
||||
г |
о |
р |
о |
б |
е |
ц |
ь |
|
|||
6 |
с |
і |
м |
||||||||
4 Житу…кольору подарував в жнива.
VІІI. Підсумок уроку.
— Які вірші читали на уроці? Що було незвичним?
ІХ. Домашнє завдання.
С. 25, 26,виразно читати, відповідати на запитання с. 26.
Тема. Вірші – діалоги. Давай поговоримо.
М. Підгірянка «Розмова про сонце»; Т. Коломієць «Вітрисько»; В. Лучук «Жолудь».
Мета: ознайомити учнів із віршами-діалогами; вчити читати за особами, правильно інтонувати речення, різні за інтонацією та метою висловлювання; розвивати образне мислення, зв'язне мовлення; виховувати любов до художнього слова, до природи.
ХІД УРОКУ
І.Організація класу. Емоційний настрій.
ІІ. Мовна розминка.
1. Скоромовка. Лінь лежить у Ліни в ліжку,
Каже: «Я посплю тут трішки».
Через неї лежебока
Ледь не відлежала боки. (Н. Становська )
Там такі кусючі бджоли — гірш, ніж лікарські уколи.
Нажалю своє тут тіло, щоб не так од бджіл боліло! (К. Дяченко)
4.Вправа на інтонування речень. (Сонце іде спати. ? !)
IIІ. Перевірка д. з.
ІV. Повідомлення теми і мети уроку.
V. Опрацювання вірша М. Підгірянки «Розмова з сонцем».
1.Гра «Бджілки». Напівголосне читання вірша учнями.
- Між ким ведеться діалог?
- Які за інтонацією слова дитини? А матері?
2.Читання вірша учнями .
- Чому вірш має таку назву?
- Що найбільше цікавило дитину?
- Про яку рису характеру дитини це свідчить? (Допитливість)
- З якою інтонацією мама відповідала дитині? (Доброзичливо, доступно, з любов'ю)
3. Гра «Обличчям до обличчя».
Учні у парах повертаються одне до одного і читають вірш за особами.
Хвилинка відпочинку
VІ. Опрацювання вірша Т. Коломієць «Вітрисько».
1. Читання вірша вчителем.
2. Словникова робота.
Трусиш тин некошену покурівся угамуйся звісив впродовж вітриську угамуйся
Читання слів «луною» за вчителем.
Угамуйся — заспокойся, втихомирся.
Тин — паркан, огорожа.
Покурівся — пішов, піднявши куряву, пил.
3. Гра «Рибки». Повторне читання вірша учнями мовчки.
4. Вправи на розвиток техніки читання.
Фізхвилинка
VІІ. Опрацювання вірша В. Лучука «Жолудь».
1. Гра «Бджілки». Напівголосне читання вірша дітьми.
2. Читання вірша учнями хором («дощик»).
5. Гра «Слідопити».
Учитель читає початок речення, учні повинні відшукати кінець цього речення і прочитати його.
VIІІ. Підсумок уроку.
Хто ж його колише усе тихше й тихше? «Розмова про сонце».
А навіщо трусиш сливи у некошену траву ? «Вітрисько».
IХ. Домашнє завдання.
С. 27-30, читати за особами.
Тема. Дитячі розмови.
Є.Гуцало «Без дороги ходить дощ»; П.Ребро «Суперечка»; А.Костецький «Найкраща іграшка»; С. Воскрекасенко «Внучка».
Мета: продовжувати формування в дітей уміння читати вірші-діалоги; розвивати образне мовлення; збагачувати словниковий запас учнів; розвивати здатність мислити словесно-художніми образами; виховувати любов до художнього слова.
ХІД УРОКУ
І. Організація класу. Емоційний настрій.
ІІ. Мовна розминка.
1. Скоромовка. — Одуде, одуде,
А де дім твій буде?
— У саду на дубі
Буде, дітки, любі!
Читання скоромовки «дощиком» за особами.
2. Гра «Так чи ні?»
Зіграти хочеться мені
З тобою, друже, в «Так чи ні?»
Тобі питання задаю,
Готуй же відповідь свою.
Відповідай, коли мастак,
Єдиним словом — «ні» чи «так».
Ну що на це ти скажеш? (Так)
—Чи правда, друже мій, що рак,
Коли повзе, то задки? (Так)
Мене просять, дожидають,
Наче гостя, виглядають,
А з'явлюсь я — лякаються
І у захисток ховаються. (Дощ)
IIІ. Перевірка д. з.
1.Виразне читання віршів-діалогів в особах.
2. Відповіді на запитання.
ІV.Опрацювання вірша Є. Гуцала «Без дороги ходить дощ».
1. Самостійне читання вірша учнями.
— Між ким відбувається розмова?
— Чи серйозними були відповіді? Що в них жартівливого?
2. Читання вірша у парах. Гра «Хто краще?»
Фізкультхвилинка
V. Опрацювання вірша П. Ребра «Суперечка».
1. Гра «Бджілки».
Самостійне напівголосне читання вірша учнями.
2. Розігрування сценки за прочитаним.
VІ. Опрацювання вірша А. Костецького «Іграшка».
1. Прочитайте слова. Назвіть одним словом.
— Що зайве?
Лькаял, икбиук, никурдіпч, отол, м'икчя, камаинш. (Лялька, кубики, підручник, лото, м'ячик, машинка — іграшки; зайве — підручник.)
— Чи є у вас вдома іграшки?
Гра «Мікрофон»
— Розкажіть про свою улюблену іграшку, не називаючи її, а ми відгадаємо.
2 Розповідь учителя.
- Дуже давно іграшок — таких, як зараз, — не було, їх робили самі — з дерева, з глини, з тканини, з соломи.
3. Читання вірша вчителем.
- Між ким відбувається розмова? - Чому ви так думаєте?
4. Читання вірша учнями. Гра «Дощик».
— З якою інтонацією слід читати запитання, а з якою — відповіді?
- Чи ви погоджуєтесь із відповіддю автора?
5. Читання вірша за особами.
VІІ. Опрацювання вірша С. Воскрекасенка «Внучка».
1. Гра «Мікрофон».
— Як ви думаєте, зважаючи на заголовок, між ким відбуватиметься діалог?
2. Самостійне читання вірша учнями.
3. Читання вірша за особами.
— Знайдіть слова, які звучать і пишуться однаково. Поясніть їх значення у кожному із словосполучень.
4. Гра «Хто краще?» Конкурсне читання вірша за особами.
VIІІ. Підсумок уроку.
ІХ. Домашнє завдання.
Відповідати на запитання (С. 32).
Тема. Небилиці - небувалиці.
Т. Коломієць «Диваки», «Лічилка-небувалиця»;
Г. Бойко «Скоромовка-небувалиця»; «Приказка-небувалиця» (з народного).
Мета: продовжувати знайомити учнів із небилицями-небувалицями; показати, що вони мають різну форму; удосконалювати навички свідомого виразного читання; розвивати творчу уяву учнів; виховувати любов до рідної мови.
ХІД УРОКУ
І.Організація класу. Емоційний настрій.
ІІ. Мовна розминка.
1. Читання слів у стовпчиках.
2. Додайте склад. |
|
Бу — ... (кет); моло — . |
.. (ко); |
бу — ... (зок); моло — . |
.. (дець); |
бу — ... (лава); моло — . |
.. (ток); |
бу — ... (динок); моло — . |
.. (чай); |
бу— ... (лка); моломоло—. |
.. (дий). |
3. Скоромовка. Їжак та їжаченя їздять по гриби щодня,
їжачиха помагає — сироїжки їм збирає.
IIІ. Перевірка домашнього завдання.
Робота в групах.
1.Гра «Дуель»(клас).
2. Гра «Диктор телебачення» («Що воно за диво?»).
3. Малювання, демонстрація, коментар малюнка.(«Переплутанка»).
4.Переробити вірш, щоб не було дивини («Картина»).
ІV. Мотивація навчальної діяльності. приказ
V.Робота над віршем Т. Коломієць «Диваки».
1. Читання вірша вчителем.
2.Словникова робота.
ме . ду ди . вак
сте . жці ліж . ко
задку . вав дрю . чку
дрю . чку зуст . рілись
3. Хорове читання вірша «дощиком».
4. Виразне читання вірша «ланцюжком» (по куплету).
— Доповніть речення.
Рогеллі за морями до меду брав часник... Рогатті за горами задкував, неначе рак...
5. Гра «Слідопити».Учитель читає початок строфи, учні відшукують всю строфу, зачитують її.
6. Гра «Дуель». Учні одне одному ставлять запитання за змістом вірша.
7. Добирання рими до слів: витівник—рятівники; Рогеллі — карамелі; гуляв — поціляв.
VІ. Опрацювання вірша Т. Коломієць «Лічилка-небувалиця».
— Небувалицями бувають не тільки вірші, а й лічилки, скоромовки, приказки.
1. Гра «Бджілки». Напівголосне читання учнями лічилки.
2. Гра «Хто краще?» Конкурсне читання вірша учнями в парах.
Хапатиму — питатиму; зозулиця — жмуриться; озивається — заливається.
VІІ. Опрацювання скоромовки Г. Бойка.
1. Читання скоромовки учнями мовчки.
VIІІ.Опрацювання приказки-небувалиці.
1. Гра «Бджілки». Напівголосне читання учнями приказки.
2. Робота в парах.
Читання приказки в парах. Гра «Хто краще?»
IХ. Підсумок за темою.
ТЕСТ
Вірші-діалоги
Небилиці-небувалиці
В-1
Свиснув-листя полягло»
а) про хлопчика; б) про Вітриська; в) про дощ.
а) трактор заводний; б) пароплав ; в) та, яку зробив ти сам.
а) « Картина» ; б) « Переплутанка»; в) «Диваки».
а) жито; б) мак ; в) пшеницю .
В-2
1. Хто у вірші ходить без дороги ?
а) дитина; б) ведмідь ; в) дощ .
2. Слова «… ти восени як ляжеш спати,
то встанеш тільки навесні» належать до твору…
а) «Жолудь»; б) «Суперечка»; в) «Внучка» .
3. Як звали головних героїв твору Тамари Коломієць «Диваки» ?
а) Рогеллі і Рогатті ; б) Рогеллі і Роман; в) Рогатті і Руслан .
а) « Картина»; б) « Переплутанка»; в) « Диваки».
Виріс ріг..., У пір'я
Льоха вбралася..., У кабана
Пси порили все... В курнику
А ціписько... Подвір'я
Заспівав...
Х.Підсумок уроку.
XІ. Домашнє завдання.
Виразно читати с. 36-38, відповідати на запитання (С. 38).
Тема. Вірші - безконечники. І почнеться все спочатку, все спочатку по порядку. Олена Пчілка «Безконечна пісенька»; В. Лучук «Послухайте, люди»;
І. Світличний «Безконечник».
Мета: ознайомити учнів із віршами-безконечниками, з особливістю цих творів; удосконалювати техніку виразного читання, вміння аналізувати прочитані твори; розвивати зв'язне мовлення учнів;виховувати любов до поезії.
ХІД УРОКУ
І. Організація класу. Емоційний настрій.
ІІ. Мовна розминка.
1. Прочитай, зрозумій! «ХТО РОЗПЛУТУЄ СЛОВА?»
В шкребетушки ніс і вушка догори.
IIІ. Перевірка домашнього завдання.
Відповіді на запитання (С. 38).
IV. Повідомлення теми і мети уроку.
— Сьогодні на уроці ми ознайомимося із незвичайними віршами. Прочитайте, як називаються такі вірші.
Бхс Е по Зле Км вО но Н ан Ер в Ч ша сНо ну Исл Км в И
- Якими мають бути такі вірші?
V. Опрацювання вірша Олени Пчілки «Безконечна пісенька».
1. — Хто автор твору?
3. Словникова робота.
Ясла, ясельця — місце, куди закладають корм для худоби.
4. Читання пісеньки учнями «ланцюжком».
фізкультхвилинка
VІ. Опрацювання вірша В. Лучука «Послухайте, люди».
1. Читання вірша вчителем.
— Перший твір був «Безконечною пісенькою».
- Як можна назвати цей твір? («Безконечна байка»)
4. Гра «Хто краще?» Конкурс на кращого читця байки.
VIІ.Опрацювання вірша І. Світличного «Безконечник».
1. Читання вірша учнями. Гра «Бджілки».
2. Словникова робота.
Решетувати — просіювати через решето, очищуючи від домішок.
VIIІ.Підсумок уроку.
IХ. Домашнє завдання. Виразно читати; намалювати малюнок до одного із віршів або вивчити.
Тема. Казка без кінця .
Т. Коломієць «Дідів обід»; О. Орач «Пташко-літашко».
«Чи уважно ти читав?»
Мета: продовжити знайомити учнів із віршами-безконечниками; удосконалювати техніку виразного, свідомого читання; розвивати фонематичний слух, артикуляцію, дикцію, пам'ять, увагу, зв'язне мовлення, образне мислення; виховувати любов до художнього слова.
ХІД УРОКУ
І. Організація класу. Емоційний настрій.
ІІ. Мовна розминка.
1. Швидко, чітко читати слова в стовпчиках, знайди «пеньок».
річка річка річка нічка
кішка кіска кішка кішка
б'ємо п'ємо б'ємо б'ємо
Пеньок
пеньок
деньок
пеньок
2. Скоромовка.
Біжить стежина поміж ожини,
І вже у Жені ожини жменя.
3. Чистомовка.
Усь-усь-усь — розповів казку дідусь.
На-на-на — казочка смішна.
Ще-ще-ще — хочем казку ще.
Ся-ся-ся — любимо ми дідуся.
Ар-ар-ар — він найкращий казкар.
4. Розплутайте клубочок, прочитайте прислів'я, поясніть його значення.
(Удар забувається, а слово пам'ятається.)
IIІ. Перевірка д. з.
ІV. Опрацювання вірша Т. Коломієць «Дідів обід».
- Продовжте речення: «Є безконечна пісенька, байка,..»
- Як називається цей вірш? (Безконечна казка»).
2. Словникова робота.
Сивий житиме
ослін варитиме
з'їдав смішну
горщик почну
Миттєве читання слів учнями. Читання «луною» за вчителем.
— Що цікавого ви помітили у словах першого стовпчика?
3. Читання вірша учнями «ланцюжком».
4. Гра «Буксир».
Жив — жити, життя, живучий.
7. Гра «Диктор телебачення».
Фізхвилинка
V. Опрацювання вірша О. Орача «Пташко-літашко».
1. Читання вірша вчителем.
- Хто головний герой цього вірша?
2. Словникова робота.
Лечу гніздечко
летиш комишинки
літашко пташенят
літашенят дітлашата
Читання слів «буксиром» за вчителем.
— Куди летить пташка?
5. Читання вірша «ланцюжком».
6. Гра «Актори».
Прочитати: а)здивовано; б) захоплено; в) байдуже.
7. «Чи уважно ти читав?»
VІ. Підсумок уроку.
VІІ. Домашнє завдання.
Читати, відповідати на запитання (С. 42).
Тема. Вірші-загадки.
Л. Глібов «Котилася тарілочка», «Хто доня?»
Мета: ознайомити учнів із віршами-загадками; вчити розгадувати загадки; відшукувати
в них ключові слова; розвивати образне мислення учнів, уміння зіставляти, аналізувати; виховувати любов до рідної мови.
ХІД УРОКУ
І. Організація класу. Емоційний настрій.
ІІ. Мовна розминка.
1. Скоромовка.
Вибіг Гришка на доріжку,
На доріжці сидить кішка.
Взяв з доріжки Гришка кішку —
Хай спіймає кішка мишку.
Лащиться (хто?) —... (собака). Дзвенить (що?) —... (струмок, дзвінок). Віє (що?) —... (вітер). Гуркоче (що?) —... (грім). Блимає (що?) —... (блискавка). Малює (хто?) —... (художник). Повзе (хто?) —... (гадюка).
IIІ. Перевірка д. з.
ІV.Повідомлення теми і мети уроку.
Червоний колір, а винний смак, Кам'яне серце. Чому то так? (Вишня)
Загадки писали й українські поети. На сьогоднішньому уроці ми ознайомимося із загадками Леоніда Глібова.
V. Опрацювання загадки Л. Глібова «Котилася тарілочка».
1. Ознайомлення з біографією поета.
— Леонід Глібов народився 5 березня 1827 року на Полтавщині. Дитинство Льолика — так називали хлопчика у родині — минуло в селі Горбак Кременчуцького повіту. Лише у віці 13 років він почав навчання У Полтавській гімназії.
Леонід багато читав, особливо захоплювався поезією Пушкіна, Лермонтова. Починав складати вірші, спочатку російською мовою, а потім - українською. Свої твори друкував під псевдонімом Дідусь Кенар. Розповідають, що його батько колись купив такого співучого кенаря, що через нього сусіди прозвали Івана Назаровича по-вуличному «Кенар». Це прізвисько і згадав Глібов, віддаючи до друку свого першого вірша для дітей. За своє життя Л. Глібов написав понад 50 віршованих загадок. Ми опрацюємо лише дві з них.
2. Читання загадки «Котилася тарілочка» вчителем до слів «...стало жаль усім».
3. Словникова робота.
Жар крутій хорошая
туман котилася золотая
жарти забавляла синій
тарілочка заховала покриє
Читання слів «буксиром» за вчителем.
— На яке запитання відповідають слова першого стовпчика?
4. Гра «Бджілки». Напівголосне читання вірша учнями, кожен — у своєму темпі.
— Знайдіть і прочитайте опис сонця, опис ночі.
— Із чим поет порівнює сонце? А з ким — ніч?
5. Читання загадки учнями «ланцюжком».
— Дібрати пестливі слова.
Гора —... (гірка);
двір —... (дворик);
баба —... (бабуся);
сонце —...(сонечко);
ніч —... (нічка, ніченька).
6. Гра «Луна».
«Сильніший» учень читає речення, а «слабший» читає це речення після прослуховування.
7. Гра «Диктор телебачення».
Читати текст, періодично відриваючи погляд, щоб подивитися на глядачів.
Фізхвилинка
VІ. Опрацювання загадки «Хто доня?».
1. Що таке акровірш (акростих)? — Послухайте уважно, пригадайте.
2. Гра «Бджілки».
Напівголосне читання вірша учнями.
— Чи відгадали загадку?
— Як ви це зробили?
3. Читання загадки учнями «ланцюжком».
4. Гра «Актори». Прочитати загадку із захопленням, зі здивуванням.
VІІ. Підсумок уроку.
VIІІ. Домашнє завдання.
Читати, намалювати малюнок до одного із віршів-загадок.
Тема. Крикля – зникля.
М. Підгірянка «Загадка»; О. Сенатович «Бігли діти повз ялинку...»; Т. Коломієць «Загадка».
Мета: продовжити знайомити учнів з віршами-загадками; розвивати кмітливість, увагу; стимулювати уяву, допитливість; удосконалювати навички виразного, свідомого читання.
ХІД УРОКУ
І. Організація класу. Емоційний настрій.
ІІ. Мовна розминка.
1. Гра «Конструктор».
З «т» — скрізь тихо,
З «м» — для їжі лихо:
Погризе, ще й у нору занесе. (Тиша — миша)
З «м» — на городі росте,
З «р» — у воді живе. (Мак — рак)
Без «т» — коли вода кипить,
А з «т» — з дерев звисають. (Квіти — віти)
2. Гра «Слово в слові». Із букв слова соловейко скласти слова. (Соло, коло, колесо, воло, лев..)
3. Скоромовка. Непосида галка Клара
Окуляри в Карла вкрала.
На гіллячку сіла: - Карр!
Я сьогодні буду Карл.
4. Читайте, доповнюйте склади, утворюйте слова.
Кро — ки ли — це
кро — лик ли — па
кро — пива ли — пень
кро — кодил ли — сиця
кро — на ли — стопад
крок — ква ли — тавра
кро — хмал ли — стоноша
ІІІ. Перевірка д. з.
IV. Опрацювання вірша М. Підгірянки «Загадка».
1. Читання вірша вчителем.
— Чи відгадали ви, що то за птахи?
2. Словникова робота.
Птахи прийде
весною запалить
улітку зірвуться
осінь поринуть
Читання слів «луною» за вчителем.
— Яке слово «зайве» в першому стовпчику?
3. Гра «Рибки».
Читання учнями тексту мовчки, кожен діти можуть ворушити губами.
4. Гра «Земля — небо».
V. Опрацювання вірша О. Сенатович «Бігли діти повз ялинку».
1. Самостійне читання вірша учнями.
2. Читання вірша хором «дощиком».
3. Гра «Хто краще?» Конкурсне читання вірша.
—Доберіть риму.
Ялинку—... (хатинку);там —... (діткам); подарувала —... (назвала).
VІ. Опрацювання вірша Т. Коломієць «Загадка».
1. Читання загадки вчителем.
2. Словникова робота.
Доберіть слова-родичі.
Крик — кричати, закричати, перекричати, докричатися. Зник — зникнути, зникати.
—Як утворилися слова крикля-зникля?
3. Читання вірша учнями «хвилею».
4. Робота в групах.
- Намалюйте портрет криклі-зниклі. Розкажіть про неї.
— Скільки дійових осіб у вірші?
5. Читання вірша за особами.
— Де можна почути луну?
VІІ. Підсумок уроку.
- Пригадайте, які ще вірші Тамари Коломієць ви читали?
VIІІ. Домашнє завдання.
Відповідати на запитання (С. 46)