Леся Українка ( про неї). Леся Українка « Давня весна».

Про матеріал

На уроці використано різні форми і методи роботи: дихальні вправи, мовні розминки, інсценівка, бібліографічні відомості, повідомлення. Для більш ефективного сприйняття матеріалу використана презентація .

Перегляд файлу

Літературне читання (4 клас)

Тема. Леся Українка ( про неї). Леся Українка « Давня весна».

Мета: розширити знання учнів про життя і творчість Л. Українки; формувати навички виразного читання, вміння відчувати емоційний зміст поезії, зв’язно висловлювати свої думки, збагачувати словниковий запас учнів, викликати захоплення великою силою волі поетеси

Обладнання: портрет,виставка книг,проектор, презентація

Хід уроку

І. Організація учнів до уроку (клас поділений на 3групи - «Драматурги», «Біографи», «Дослідники» ). Перегляд1 слайду презентації.

ІІ. Мовленнєва розминка.

1.Вправа на розвиток техніки читання.

(Читання прислів’я на одному мовному видиху).

Надії не полишай, серцем не охолоняй.  (з різною інтонацією -радісно,запитально, здивовано, перелякано)

- Поясніть зміст прислів’я.

2. Гра «Поділіть і прочитайте».

 «КрасоУкраїни,Поділля!»,

 «Снігморозомпоморозив…»,

 «Вишенькичерешеньки»,

«Назеленомугорбочку»,

«Мамо,ідевжезима».

 —Хто автор цих творів?

ІІІ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

Гра «У художньому музеї»

Учні презентують ілюстрації до вірша Лесі Українки «Конвалія».

 Виразно зачитують проілюстровані рядки.

— Про кого ці слова?

— Чим відома ця людина?

 Аналіз змісту вірша з елементами вибіркового читання

— Де росла конвалія?

— Як захищалася від негоди?

— Яка біда трапилася з квіткою?

— Як ви розумієте слова «віку вкоротила»?

— Куди понесли конвалію?

— Хто взяв її із собою?

— Який настрій був у панночки?

— Які почуття в цей час переживала конвалія?

— До кого вона зверталася зі словами прощання?

— Які слова вірша свідчать про бездушність панночки?

  Визначення головної думки твору

— Яка головна думка вірша?

— Вірш «Конвалія» написаний у Колодяжному, оточеному лісами, на галявинах яких навесні розцвітали красиві і запашні конвалії. Вони стали найулюбленішими квітами письменниці, оспіваними у подальшій творчості як символ досконалості природи й прагнення досягнення гармонії в людському суспільстві. Дитяче бачення збереження природи й чистоти людських поглядів формували характер і самої поетеси, яка ніколи не дозволила б собі зневажливого ставлення до беззахисної квіточки.

ІV.  МОТИВАЦІЯ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ.

1. Актуалізація опорних знань учнів

У нашім класі на стіні

Портрет висить у рамі.

Він всім знайомий —

І мені, й татусеві, і мамі.

З портрета дивиться на нас

Відома поетеса.

Це гордість нашої землі,

Нескорена, незламна Леся

 

Сьогодні ми продовжимо ознайомлення  життєвим шляхом Лесі Українки,з її поетичним надбанням, опрацюємо вірш «Давня весна».

Робота в групах

ІІІ. Повторення біографії Л.Українки.

 Перегляд слайдів. «Біографи»

1. Бесіда вчителя

Сьогодні на уроці ми будемо говорити про велику поетесу Лесю Українку. У попередніх класах ми ознайомилися з біографією Лесі, вивчили кілька поезій.

Урок, який ми проведемо зараз,повинен відкрити вам нові сторінки життя Лесі, познайомити із новими віршами.

Біографічна довідка

— 1871 рік для української літератури став значущим. Цього року народилася Леся Українка, яка згодом, за словами Івана Франка, стала чи не наймужнішим поетом усієї України.

Батько Лесі — Петро Антонович Косач — був людиною освіченою й для свого часу передовою, а натурою лагідною та доброю.

З боку матері рід Драгоманових сягає в бурхливі часи козацьких війн з турецько-татарськими загарбниками. Лесина мати палко кохала мистецтво, невтомно збирала його зразки: різні орнаменти, тканини, вишиванки, а також пісні, казки тощо. Вона була видатною письменницею свого часу й друкувалася під прізвищем Олена Пчілка.

До десяти років Леся росла й розвивалася, як і всі діти. Була радісна, весела, любила співати й дуже добре танцювала із братом «козака». Коли їй виповнилося 5 років, батьки купили їй фортепіано. Вона не тільки успішно вчилася музикувати, а й сама бралася складати музичні твори.

Любила Леся й серйозну роботу — господарчу. Вона завжди мала свій квітник і город, сама його обробляла й доглядала. Зовсім маленькою — у 6 років — навчилася шити і вишивати, а згодом навіть узялася мережити батькові сорочку.

Та незабаром сталося велике горе, що потім невідступно  рік у рік,  день у день, аж тридцять два роки, до останнього подиху, переслідувало й тихенько її мучило. Ось як розповідає її сестра Ольга: «... 6 січня 1881 року в Луцьку Леся пішла на річку Стер подивитися, як святять воду, і в неї дуже померзли ноги. Скоро потому, і від того, як тоді і думали, вона заслабла. У неї так почала боліти права нога, що вона, незважаючи на те, що й тоді була дуже терпляча, але плакала від болю. Її лікували різними способами: ваннами і масажами, і нога через деякий час перестала боліти і не боліла кілька років. Але від тої пори —це початок Лесиної, як вона сама жартуючи називала “тридцятирічної війни” з туберкульозом

- Якими були батьки Лесі?

-Якою була в дитинстві Леся?

- Яку пору року любила найбільше ?

Чому?

Чим ще любила займатимя Леся Українка, крім складання віршів?

2. Гра «Рибки»( Робота за підручником с. 97)

Самостійне мовчазне читання учнями статті «Леся Українка»

— Яке справжнє ім’я Лесі Українки?

— Де і коли вона народилася?

— Якою вона була в дитинстві?

— Коли Леся навчилася читати?

— Коли написала свій перший вірш? Кому його присвятила?

— Як підписала цей вірш? За чиєю порадою?

ІІ. Інсценізація уривка «Дівчинка з Полісся» - свою роботу демонструють «Драматурги». Перегляд слайду презентації.

(На стільці сидить Леся, вишиває і співає пісню на слова Т.Г.Шевченка )

(До Лесі підходить брат Михайлик )

- Лесю, що ти вишиваєш?

- Вишиваю, Михайлику, рушничок на Великдень.

- Який гарний буде!

-  Так, я хочу, щоб він був ще кращий, ніж сорочка, що я таткові вишивала.

- Леся, матуся кажуть, що ти дуже схожа на тата: і ззовні,  і вдачею.

- Мені б хотілось бути схожою на тата, бо він сильний, справедливий і лагідний.

- Лесю, ходімо трішки пограємось з дітьми.

-  Ходімо. Тільки треба маму попередити.

 Дівчата. Лесю, йди до нас віночки плести. У тебе завжди такі гарні віночки виходять.

Леся. Мене моя улюблена тітонька Єля навчила вінки плести. А тепер вона так далеко!

Дівчата. А чому твою тітоньку до Сибіру заслали?

Леся. Бо вона понад усе на світі любила нашу прекрасну мову, нашу рідну Україну.

Михайлик. А послухайте-но, якого вірша Леся написала тітці Єлі.

(Читає вірш Надія’)

Дівчинка.  А скажи, Лесю, як вони пишуться – вірші?

Леся. Я й сама не знаю, Марічко. Матуся кажуть, що це Бог допомагає.

( Дівчата одягають віночки. До них наближаються хлопці.)

Хлопці. Ой, дівчата, які ви гарні! Справжні красуні!

Хлопець. Лесю, ти така гарна, як мавка лісова.

Леся. А хіба ти бачив мавку?

Хлопець. Ні, я не бачив, але бабуся кажуть, що вони дуже гарні.

Дівчинка. Лесю, а чи правда,що ти одного разу бігала до лісу, щоб побачити мавку?

Леся. Правда. Мені так хотілось її побачити!

Хлопець. І ти не боялась?

Леся. А чого її боятися. Мені дядько Левко розповідав, що мавки гарні та добрі. Вони ліс охороняють.

Хлопець. А мені матуся розповідала, що одна мавка зустріла в лісі хлопця і закохалася в нього. А той хлопець її полюбив, але одружився на іншій жінці. А нещасну мавку забрав той, хто у скелі сидить.

Леся. Шкода. Бідна Мавка!

Хлопець. А давайте краще підемо до старої хати і Леся нам почитає про гайдамаків, що Тарас Шевченко написав.

Хлопець. Чи почитаєш, Лесю?

Леся. Чому б ні? Ходімо!

- Якою Леся була в дитинстві?

2. «Дослідники» доповнять новими фактами про творчий шлях Л.Українки та продекламують кілька віршів

 

 

3. Слово вчителя. Весна – найжаданніша пора року у житті людини, її завжди зустрічаємо радісно й урочисто. Після довгої зимової холоднечі та негоди всім кортить поспілкуватися з живою природою, власними очима побачити, як прокльовуються з-під землі ніжні списики зела, як прилітають птахи й лунають їх дружні співи.

 

4. Стратегія «Асоціативний кущ»

- Які асоціації виникають у вас, коли ви чуєте слово «весна»? (Тепло, зелень,сонце, струмки, шпаки, свіжість, струмки,грім…)

5. Слово вчителя. Весна для Лесі Українки — це час, коли їй не так болить, це відчуття приливу сил, енергії, прагнення насолоджуватися, радіти від тих змін, які відбуваються в природі.

 Поезія, написана під час хвороби поетеси у 1894 році., є автобіографічною, пов’язаною із власними переживаннями Лесі, яка страждала на страшну недугу, була прикута до ліжка, мучилась й потребувала оптимізму. Як же сприймає прихід весни поетеса? Що відчуває лірична героїня із поезії

 «Давня весна».

 

3. Фізкультхвилинка

Вивчення нового матеріалу

1.Читання учнями тексту підручника. Перегляд  слайду

 - Зараз ми знову поринемо у чудову Лесину поезію та ознайомимось з віршем « Давня весна»

4. Читання вірша ученицею.

- Які почуття викликає у вас цей вірш?

V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Виразне читання вірша вчителем

— Чи сподобався вам вірш?

— Який настрій він у вас викликав?

— Які картини ви уявляли, слухаючи вірш?

 2.Словникова робота

весела                    я                         ясна

хвора                  шум                      мила

радісна               весна                    щедра

тісна                   квітки                  зелений

білесенькі          хатина                 самотна 

 

  • Доберіть синоніми до слів : хутко (швидко, миттєво); відгук (луна, відгомін); бриніло (дзвеніло).

 

3. Гра «Губи на замку»

Мовчазне читання учнями вірша, кожен — у своєму темпі, при цьому ворушити губами заборонено.

 - Від чийого імені ведеться розповідь?

 - Хто головний герой вірша?

5. Аналіз змісту вірша з елементами вибіркового читання

- Яку пору року оспівує автор?

-  У яких рядках вірша говориться про весну як про живу істоту? Прочитайте.

- Який дарунок принесла весна поетесі? Як про це зазначено у вірші?

- Яким був спочатку настрій дівчинки?

- Чому вона була дуже сумна?

- Який дарунок принесла весна поетесі? Прочитайте, як про це сказано у вірші.

- Як змінився настрій дівчинки?

- Як це можна передати під час читання?

- З яких рядків видно, що, незважаючи на хворобу, героїня сильна, що вона з любов’ю ставиться до природи?

 -  Прочитайте рядки про пробудження природи (вітру, дерев, пташок).

6. Вправи для розвитку швидкості читання

1) Гра «Знайди риму»).

Мила — ... (стокрила).

Квітки — ... (пташки).

Загомоніло — ... (бриніло).

Луна — ... (самотна).

 

Настала — ... (придбала).

Ясна — ... (весна).

До мене — ... (зелене).

Гілки — ... (квітки).

 

Хатині — ... (пташині).

Заспівав — ... (прислав).

Не забуде — ... (не буде).

Дала — ... (цвіла).

 

8. Виразне читання вірша.

 - Прочитайте вірш , передаючи голосом, зміну настрою героїні.  Як природа впливала на настрій і почуття поетеси?

Гра «Квіточка»

Читає той учень, на парту якого впала квіточка.

 9. Визначення головної думки твору

— Яка головна думка твору? (Бути сильним, мужнім в різних ситуаціях, з любов’ю ставитись до природи).

 - А зараз я пропоную:

VІІ.  Презентація вірша.

10. Робота за ілюстрацією

— Розгляньте малюнок Любові Іванової «Лесині весни».

— Кого художниця зобразила на малюнку? Які кольори вона використала?

— Який настрій вони створюють? Як передають характер героїні?

  • — Якою на малюнку художниця зобразила дівчинку?
  • Що вас вразило в цьому вірші?

VІ. ПІДСУМОК УРОКУ

 «Критичне мислення»

Продовжіть речення :

 Коли  я читаю вірш Лесі Українки «Давня весна»,

 

 -Я бачу….

 

- Я чую…

 

- Я відчуваю…

 

VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

  Навчитися виразно читати вірш «Давня весна» (с. 102–103), відповідати на питання.

 

doc
Додав(-ла)
Манько Лариса
Додано
28 вересня 2018
Переглядів
1707
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку