На уроці використано різні форми і методи роботи: дихальні вправи, мовні розминки, інсценівка, бібліографічні відомості, повідомлення. Для більш ефективного сприйняття матеріалу використана презентація .
Літературне читання (4 клас)
Тема. Леся Українка ( про неї). Леся Українка « Давня весна».
Мета: розширити знання учнів про життя і творчість Л. Українки; формувати навички виразного читання, вміння відчувати емоційний зміст поезії, зв’язно висловлювати свої думки, збагачувати словниковий запас учнів, викликати захоплення великою силою волі поетеси
Обладнання: портрет,виставка книг,проектор, презентація
Хід уроку
І. Організація учнів до уроку (клас поділений на 3групи - «Драматурги», «Біографи», «Дослідники» ). Перегляд1 слайду презентації.
ІІ. Мовленнєва розминка.
1.Вправа на розвиток техніки читання.
(Читання прислів’я на одному мовному видиху).
Надії не полишай, серцем не охолоняй. (з різною інтонацією -радісно,запитально, здивовано, перелякано)
- Поясніть зміст прислів’я.
2. Гра «Поділіть і прочитайте».
«КрасоУкраїни,Поділля!»,
«Снігморозомпоморозив…»,
«Вишенькичерешеньки»,
«Назеленомугорбочку»,
«Мамо,ідевжезима».
—Хто автор цих творів?
ІІІ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Гра «У художньому музеї»
Учні презентують ілюстрації до вірша Лесі Українки «Конвалія».
Виразно зачитують проілюстровані рядки.
— Про кого ці слова?
— Чим відома ця людина?
Аналіз змісту вірша з елементами вибіркового читання
— Де росла конвалія?
— Як захищалася від негоди?
— Яка біда трапилася з квіткою?
— Як ви розумієте слова «віку вкоротила»?
— Куди понесли конвалію?
— Хто взяв її із собою?
— Який настрій був у панночки?
— Які почуття в цей час переживала конвалія?
— До кого вона зверталася зі словами прощання?
— Які слова вірша свідчать про бездушність панночки?
Визначення головної думки твору
— Яка головна думка вірша?
— Вірш «Конвалія» написаний у Колодяжному, оточеному лісами, на галявинах яких навесні розцвітали красиві і запашні конвалії. Вони стали найулюбленішими квітами письменниці, оспіваними у подальшій творчості як символ досконалості природи й прагнення досягнення гармонії в людському суспільстві. Дитяче бачення збереження природи й чистоти людських поглядів формували характер і самої поетеси, яка ніколи не дозволила б собі зневажливого ставлення до беззахисної квіточки.
ІV. МОТИВАЦІЯ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ.
1. Актуалізація опорних знань учнів
У нашім класі на стіні
Портрет висить у рамі.
Він всім знайомий —
І мені, й татусеві, і мамі.
З портрета дивиться на нас
Відома поетеса.
Це гордість нашої землі,
Нескорена, незламна Леся
Сьогодні ми продовжимо ознайомлення життєвим шляхом Лесі Українки,з її поетичним надбанням, опрацюємо вірш «Давня весна».
Робота в групах
ІІІ. Повторення біографії Л.Українки.
Перегляд слайдів. «Біографи»
1. Бесіда вчителя
Сьогодні на уроці ми будемо говорити про велику поетесу Лесю Українку. У попередніх класах ми ознайомилися з біографією Лесі, вивчили кілька поезій.
Урок, який ми проведемо зараз,повинен відкрити вам нові сторінки життя Лесі, познайомити із новими віршами.
Біографічна довідка
— 1871 рік для української літератури став значущим. Цього року народилася Леся Українка, яка згодом, за словами Івана Франка, стала чи не наймужнішим поетом усієї України.
Батько Лесі — Петро Антонович Косач — був людиною освіченою й для свого часу передовою, а натурою лагідною та доброю.
З боку матері рід Драгоманових сягає в бурхливі часи козацьких війн з турецько-татарськими загарбниками. Лесина мати палко кохала мистецтво, невтомно збирала його зразки: різні орнаменти, тканини, вишиванки, а також пісні, казки тощо. Вона була видатною письменницею свого часу й друкувалася під прізвищем Олена Пчілка.
До десяти років Леся росла й розвивалася, як і всі діти. Була радісна, весела, любила співати й дуже добре танцювала із братом «козака». Коли їй виповнилося 5 років, батьки купили їй фортепіано. Вона не тільки успішно вчилася музикувати, а й сама бралася складати музичні твори.
Любила Леся й серйозну роботу — господарчу. Вона завжди мала свій квітник і город, сама його обробляла й доглядала. Зовсім маленькою — у 6 років — навчилася шити і вишивати, а згодом навіть узялася мережити батькові сорочку.
Та незабаром сталося велике горе, що потім невідступно рік у рік, день у день, аж тридцять два роки, до останнього подиху, переслідувало й тихенько її мучило. Ось як розповідає її сестра Ольга: «... 6 січня 1881 року в Луцьку Леся пішла на річку Стер подивитися, як святять воду, і в неї дуже померзли ноги. Скоро потому, і від того, як тоді і думали, вона заслабла. У неї так почала боліти права нога, що вона, незважаючи на те, що й тоді була дуже терпляча, але плакала від болю. Її лікували різними способами: ваннами і масажами, і нога через деякий час перестала боліти і не боліла кілька років. Але від тої пори —це початок Лесиної, як вона сама жартуючи називала “тридцятирічної війни” з туберкульозом
- Якими були батьки Лесі?
-Якою була в дитинстві Леся?
- Яку пору року любила найбільше ?
Чому?
Чим ще любила займатимя Леся Українка, крім складання віршів?
2. Гра «Рибки»( Робота за підручником с. 97)
Самостійне мовчазне читання учнями статті «Леся Українка»
— Яке справжнє ім’я Лесі Українки?
— Де і коли вона народилася?
— Якою вона була в дитинстві?
— Коли Леся навчилася читати?
— Коли написала свій перший вірш? Кому його присвятила?
— Як підписала цей вірш? За чиєю порадою?
ІІ. Інсценізація уривка «Дівчинка з Полісся» - свою роботу демонструють «Драматурги». Перегляд слайду презентації.
(На стільці сидить Леся, вишиває і співає пісню на слова Т.Г.Шевченка )
(До Лесі підходить брат Михайлик )
- Лесю, що ти вишиваєш?
- Вишиваю, Михайлику, рушничок на Великдень.
- Який гарний буде!
- Так, я хочу, щоб він був ще кращий, ніж сорочка, що я таткові вишивала.
- Леся, матуся кажуть, що ти дуже схожа на тата: і ззовні, і вдачею.
- Мені б хотілось бути схожою на тата, бо він сильний, справедливий і лагідний.
- Лесю, ходімо трішки пограємось з дітьми.
- Ходімо. Тільки треба маму попередити.
Дівчата. Лесю, йди до нас віночки плести. У тебе завжди такі гарні віночки виходять.
Леся. Мене моя улюблена тітонька Єля навчила вінки плести. А тепер вона так далеко!
Дівчата. А чому твою тітоньку до Сибіру заслали?
Леся. Бо вона понад усе на світі любила нашу прекрасну мову, нашу рідну Україну.
Михайлик. А послухайте-но, якого вірша Леся написала тітці Єлі.
(Читає вірш ‘Надія’)
Дівчинка. А скажи, Лесю, як вони пишуться – вірші?
Леся. Я й сама не знаю, Марічко. Матуся кажуть, що це Бог допомагає.
( Дівчата одягають віночки. До них наближаються хлопці.)
Хлопці. Ой, дівчата, які ви гарні! Справжні красуні!
Хлопець. Лесю, ти така гарна, як мавка лісова.
Леся. А хіба ти бачив мавку?
Хлопець. Ні, я не бачив, але бабуся кажуть, що вони дуже гарні.
Дівчинка. Лесю, а чи правда,що ти одного разу бігала до лісу, щоб побачити мавку?
Леся. Правда. Мені так хотілось її побачити!
Хлопець. І ти не боялась?
Леся. А чого її боятися. Мені дядько Левко розповідав, що мавки гарні та добрі. Вони ліс охороняють.
Хлопець. А мені матуся розповідала, що одна мавка зустріла в лісі хлопця і закохалася в нього. А той хлопець її полюбив, але одружився на іншій жінці. А нещасну мавку забрав той, хто у скелі сидить.
Леся. Шкода. Бідна Мавка!
Хлопець. А давайте краще підемо до старої хати і Леся нам почитає про гайдамаків, що Тарас Шевченко написав.
Хлопець. Чи почитаєш, Лесю?
Леся. Чому б ні? Ходімо!
- Якою Леся була в дитинстві?
2. «Дослідники» доповнять новими фактами про творчий шлях Л.Українки та продекламують кілька віршів
3. Слово вчителя. Весна – найжаданніша пора року у житті людини, її завжди зустрічаємо радісно й урочисто. Після довгої зимової холоднечі та негоди всім кортить поспілкуватися з живою природою, власними очима побачити, як прокльовуються з-під землі ніжні списики зела, як прилітають птахи й лунають їх дружні співи.
4. Стратегія «Асоціативний кущ»
- Які асоціації виникають у вас, коли ви чуєте слово «весна»? (Тепло, зелень,сонце, струмки, шпаки, свіжість, струмки,грім…)
5. Слово вчителя. Весна для Лесі Українки — це час, коли їй не так болить, це відчуття приливу сил, енергії, прагнення насолоджуватися, радіти від тих змін, які відбуваються в природі.
Поезія, написана під час хвороби поетеси у 1894 році., є автобіографічною, пов’язаною із власними переживаннями Лесі, яка страждала на страшну недугу, була прикута до ліжка, мучилась й потребувала оптимізму. Як же сприймає прихід весни поетеса? Що відчуває лірична героїня із поезії
«Давня весна».
3. Фізкультхвилинка
Вивчення нового матеріалу
1.Читання учнями тексту підручника. Перегляд слайду
- Зараз ми знову поринемо у чудову Лесину поезію та ознайомимось з віршем « Давня весна»
4. Читання вірша ученицею.
- Які почуття викликає у вас цей вірш?
V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Виразне читання вірша вчителем
— Чи сподобався вам вірш?
— Який настрій він у вас викликав?
— Які картини ви уявляли, слухаючи вірш?
2.Словникова робота
весела я ясна
хвора шум мила
радісна весна щедра
тісна квітки зелений
білесенькі хатина самотна
3. Гра «Губи на замку»
Мовчазне читання учнями вірша, кожен — у своєму темпі, при цьому ворушити губами заборонено.
- Від чийого імені ведеться розповідь?
- Хто головний герой вірша?
5. Аналіз змісту вірша з елементами вибіркового читання
- Яку пору року оспівує автор?
- У яких рядках вірша говориться про весну як про живу істоту? Прочитайте.
- Який дарунок принесла весна поетесі? Як про це зазначено у вірші?
- Яким був спочатку настрій дівчинки?
- Чому вона була дуже сумна?
- Який дарунок принесла весна поетесі? Прочитайте, як про це сказано у вірші.
- Як змінився настрій дівчинки?
- Як це можна передати під час читання?
- З яких рядків видно, що, незважаючи на хворобу, героїня сильна, що вона з любов’ю ставиться до природи?
- Прочитайте рядки про пробудження природи (вітру, дерев, пташок).
6. Вправи для розвитку швидкості читання
1) Гра «Знайди риму»).
Мила — ... (стокрила).
Квітки — ... (пташки).
Загомоніло — ... (бриніло).
Луна — ... (самотна).
Настала — ... (придбала).
Ясна — ... (весна).
До мене — ... (зелене).
Гілки — ... (квітки).
Хатині — ... (пташині).
Заспівав — ... (прислав).
Не забуде — ... (не буде).
Дала — ... (цвіла).
8. Виразне читання вірша.
- Прочитайте вірш , передаючи голосом, зміну настрою героїні. Як природа впливала на настрій і почуття поетеси?
Гра «Квіточка»
Читає той учень, на парту якого впала квіточка.
9. Визначення головної думки твору
— Яка головна думка твору? (Бути сильним, мужнім в різних ситуаціях, з любов’ю ставитись до природи).
- А зараз я пропоную:
VІІ. Презентація вірша.
10. Робота за ілюстрацією
— Розгляньте малюнок Любові Іванової «Лесині весни».
— Кого художниця зобразила на малюнку? Які кольори вона використала?
— Який настрій вони створюють? Як передають характер героїні?
VІ. ПІДСУМОК УРОКУ
«Критичне мислення»
Продовжіть речення :
Коли я читаю вірш Лесі Українки «Давня весна»,
-Я бачу….
- Я чую…
- Я відчуваю…
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Навчитися виразно читати вірш «Давня весна» (с. 102–103), відповідати на питання.