Мета:сформувати уявлення про своєрідність лірики вагантів, її тематики; розвивати вміння учнів висловлювати власні судження;
Виховувати інтерес учнів до культурних надбань людства
Обладнання:додаток № 33, 34 (3) -фонозапис «Пісні вагантів»;
фонозапис «Гаудеамус»
Тип уроку:урок позакласного читання
Хід уроку
Признаёшь ли ты Христа
Это намне важно,
Лишь была б душа чиста,
Сердце не продажно.
(із поезії вагантів)
І.Підготовка до сприйняття теми уроку:
1.Музична пауза. Прослухування фонозапису «Пісні вагантів» (муз.Д.Тухманова)
2.Вчитель:Пісня, яку щойно ви прослухали, зявилась в кінці ХХ століття. Вона була дуже популярна серед ваших тат і мам. Декілька десятиліть тому російськимкомпозитором Давидом Тухмановим була написана музики. А от словам уже понад 700 років. Вірш «Прощання зі Швабією» написаний одним із поетів – вагантів, із творчістю яких ми ознайомимося сьогодні на уроці.
ІІ.Повідомлення мети, завдань уроку
ІІІ.Вивчення нового матеріалу:
1.Бесіда зазапитаннями:
-Яким настроєм пронизанийвірш «Прощання зі Швабією»?
-Чому Д.Тухманов серед тисячівіршів, написаних про студентів, вибирає текст, створений 700 років тому?
-Які почуття переживає ліричний герой цього вірша?
2.Коментар учителя.
Хоча був привід плакати і сумувати, але невідомий поет-вагант з гумором описує початок студентського життя. А здобуття освіти в середньовічній Європі було нелегкою справою.
3.Розповідь учня про здобуття освіти в Середньовічній Європі (на матеріалах підручника Ковбасенка).
4.Фонозапис муз.Вагнера і краєвиди замків середньовічної Європи(відеофорагмент).
Коментар вчителя.
Ці собори чули голоси поетів-вагантів. Вони навчались в їхніх соборних школах, може саме в цих стінах народжувалась поезія вагантів і трубадурів.
5.Хто ж вони поети-ваганти? Що ви про нихпрочитали?
Прийом «Мікрофон»
Орієнтовні відповіді:
-«ваганти»- перекладбродити;
-ХІІ-ХІІІ ст.Чому?
-якщо поезія трубадурів – це лише Прованс, то поезіявагантів – це вся Європа, хоча в Англії і Франції їх називали «голіарди» (від сл.qula) – «глотка»);
-поезія анонімна, хоча;
-джерела: творчість Овідія Горація, народний;
-«Буранські пісні» - збірник творів;
-латина – мова поезії вагантів.
6.Найвідоміший твір вагантів «Орден вагантів» (робота в мікро групах).
Завдання:
І гр.Чи можна назвати орден вагантів демократичним? Чому?
ІІ гр.Які чесноти найбільше цінували ваганти? [рівність, свободу, відсутність злоби…].
ІІІ гр.Скласти статут вагантів.
Коментар учителя:
Відомий крилатий вислів «бідний студент» з`явився завдяки вагантам, не тому що вони дійсно потерпали від бідності, а завдяки віршу «Бідний студент». За формою – це жебрацька пісня.
Читання поезії «Бідний студент»
Запитання: 1.Яка ідея вірша?
2.Порівняти образ ваганта із поезії «Орден вагантів» і образ
бідного студента. Що спільного і що відмінне?[у першому –
вагант гордиться бідністю, у другому вірші – протестує проти
бідності]
3.До кого звертається герой?
8.Порівняти точки зору авторів гімну «Гаудеамус»і «Безтурботної пісні».
Інтерактивний прийом «Займи позицію (по черзі висловлюють аргументи на користь власної точки зору).
Коментар учителя:
Змінилисьтисячі поколінь студентів, відкрились сотні університетів, а по сьогоднішній день «Гаудеамус»залишається гімном студентів. Чому ?
IV.Підсумковий етап уроку:
Вчитель:твори вагантів і трубадурів пережили століття, не втратили загадкової сили, актуальності, це був період великого розквіту європейської лірики, за яким настане ще більш могутній – Відродження.
Запитання:
1.Чи можна поезією вагантів назватианакреонтичною ?
2.Чому на кінець ХІІІ ст. поезія вагантів стала занепадати?[ латина, мова цієї поезії не могла витримати конкуренції з народними мовами, якими почала створюватись самобутня поезія]
Складання ОС «Поезія вагантів»
V.Домашнє завдання:
1.Читати с.214-216
2.Повторити про Карла Великогоі його вторгнення в Іспанію
3.Повторити про «епос», «епічну поему».
4.Зробити комп'ютерний варіант ОС «Поезія вагантів».
Урок 35 Лірика вагантів
Мета: сформувати уявлення про своєрідність лірики вагантів, її тематики; розвивати вміння учнів висловлювати власні судження;
Виховувати інтерес учнів до культурних надбань людства
Обладнання: додаток № 33, 34 (3) - фонозапис «Пісні вагантів»;
фонозапис «Гаудеамус»
Тип уроку: урок позакласного читання
Хід уроку
Признаёшь ли ты Христа
Это нам не важно,
Лишь была б душа чиста,
Сердце не продажно.
(із поезії вагантів)
І. Підготовка до сприйняття теми уроку:
1. Музична пауза. Прослухування фонозапису «Пісні вагантів» (муз.Д.Тухманова)
2. Вчитель: Пісня, яку щойно ви прослухали, зявилась в кінці ХХ століття. Вона була дуже популярна серед ваших тат і мам. Декілька десятиліть тому російським композитором Давидом Тухмановим була написана музики. А от словам уже понад 700 років. Вірш «Прощання зі Швабією» написаний одним із поетів – вагантів, із творчістю яких ми ознайомимося сьогодні на уроці.
ІІ. Повідомлення мети, завдань уроку
ІІІ. Вивчення нового матеріалу:
1. Бесіда за запитаннями:
- Яким настроєм пронизаний вірш «Прощання зі Швабією»?
- Чому Д.Тухманов серед тисячі віршів, написаних про студентів, вибирає текст, створений 700 років тому?
- Які почуття переживає ліричний герой цього вірша?
2. Коментар учителя.
Хоча був привід плакати і сумувати, але невідомий поет-вагант з гумором описує початок студентського життя. А здобуття освіти в середньовічній Європі було нелегкою справою.
3. Розповідь учня про здобуття освіти в Середньовічній Європі (на матеріалах підручника Ковбасенка).
4. Фонозапис муз.Вагнера і краєвиди замків середньовічної Європи (відеофорагмент).
Коментар вчителя.
Ці собори чули голоси поетів-вагантів. Вони навчались в їхніх соборних школах, може саме в цих стінах народжувалась поезія вагантів і трубадурів.
5. Хто ж вони поети-ваганти? Що ви про них прочитали?
Прийом «Мікрофон»
Орієнтовні відповіді:
6. Найвідоміший твір вагантів «Орден вагантів» (робота в мікро групах).
Завдання:
І гр. Чи можна назвати орден вагантів демократичним? Чому?
ІІ гр. Які чесноти найбільше цінували ваганти? [рівність, свободу, відсутність злоби…].
ІІІ гр. Скласти статут вагантів.
Коментар учителя:
Відомий крилатий вислів «бідний студент» з`явився завдяки вагантам, не тому що вони дійсно потерпали від бідності, а завдяки віршу «Бідний студент». За формою – це жебрацька пісня.
Читання поезії «Бідний студент»
Запитання: 1. Яка ідея вірша?
2. Порівняти образ ваганта із поезії «Орден вагантів» і образ
бідного студента. Що спільного і що відмінне? [у першому –
вагант гордиться бідністю, у другому вірші – протестує проти
бідності]
3. До кого звертається герой?
8. Порівняти точки зору авторів гімну «Гаудеамус» і «Безтурботної пісні».
Інтерактивний прийом «Займи позицію (по черзі висловлюють аргументи на користь власної точки зору).
Коментар учителя:
Змінились тисячі поколінь студентів, відкрились сотні університетів, а по сьогоднішній день «Гаудеамус» залишається гімном студентів. Чому ?
IV. Підсумковий етап уроку:
Вчитель: твори вагантів і трубадурів пережили століття, не втратили загадкової сили, актуальності, це був період великого розквіту європейської лірики, за яким настане ще більш могутній – Відродження.
Запитання:
1. Чи можна поезією вагантів назвати анакреонтичною ?
2. Чому на кінець ХІІІ ст. поезія вагантів стала занепадати? [ латина, мова цієї поезії не могла витримати конкуренції з народними мовами, якими почала створюватись самобутня поезія]
Складання ОС «Поезія вагантів»
V. Домашнє завдання:
1. Читати с.214-216
2. Повторити про Карла Великого і його вторгнення в Іспанію
3. Повторити про «епос», «епічну поему».
4. Зробити комп’ютерний варіант ОС «Поезія вагантів».