Урок позакласного читання М.Стельмах "Щедрий Вечір"

Про матеріал
Продовження знайомства з творчістю М. Стельмаха. Відтворення місцевого обряду
Перегляд файлу

 

Тема уроку:    Урок позакласного читання. Народні традиції і звичаї у повісті  М. Стельмаха   «Щедрий вечір»

Мета уроку:

  • провести екскурсію „Дороги М. Стельмаха”;
  • презентувати повість „Щедрий вечір”, повідомити про історію створення твору;
  • дослідити використання фольклорних елементіву повісті , звичаїв та народних традицій;
  •                 розвивати в учнів логічне мислення, творчі здібності, навички виразного читання, вміння логічно мислити;
  • розвивати у школярів читацький кругозір;
  • виховувати інтерес до національної культури, до творчості  
  • М. Стельмаха, любов і повагу до рідної землі.

Обладнання: підручник, портрет М. Стельмаха, тексти,  виставка книг письменника, народні костюми та необхідний інвентар.

Тип уроку: позакласне читання

Форма проведення: урок – інсценізація

 

Хід уроку

«От i вечiрня зiронька стрепенулась за сусiдським двором,

 де поскрипує i поскрипує над криницею журавель...»

М.Стельмах «Щедрий вечір»

І. Організаційний момент.

http://ul.iolya.com.ua/wpimages/wpec3212eb_06.pngІІ. Оголошення теми, мети уроку.

III.Актуалізація опорних знань.

  1. Слово вчителя.

Новоспечена родина повернулася на батьківщину чоловіка – у Дяківці. Тут і народився Михайлик. Проте через деякий час довелося знову їхати до Одеси, і остаточне повернення до Дяківців відбулося тоді, коли Михайликові виповнилося аж вісім років. Любов до Одеси Михайло Стельмах проніс крізь усе життя, проте своєю батьківщиною все-таки вважав Дяківці.

І саме сюди, «до великої рідні», Стельмах часто приїздив протягом усього життя. Крім, так би мовити, «робочої частини» (адже в селі завжди знайдеться якась робота), ці візити передбачали столи в садочку або й просто скатертини на траві – і пісню! Адже Михайло Стельмах кохався у народних піснях. До речі, він був і дослідником-фольклористом – збирати народну творчість почав ще зі студентської лави, а під час вчителювання разом зі своїми учнями підготував чотири збірники українських народних пісень, http://ul.iolya.com.ua/wpimages/wp7dd96788_06.pngоформивши це візерунками традиційної вишивки… Як не дивно, у часи, коли за подібне садили, Стельмаха навіть «погладили по голівці» – 1935 року Міністерство освіти України відзначило на виставці зазначені чотири зошити, вирішило заохотити молодого вчителя, а зошити перекочували в саме міністерство, в чийому архіві за офіційною версією перебувають і нині.

 

  1. Літературна гра «Закінчи речення»
  1. М. Стельмах народився у ... році.
  2. Дитячі роки письменника пройшли...
  3. М. Стельмах навчався у ...
  4. Твори, які написав М. Стельмах …
  5. Від імені кого ведеться розповідь у повісті М. Стельмаха?

 

ІV. Формування нових знань, умінь і навичок

  1.        Слово вчителя.

Михайло Стельмах — самобутній талант. Його творчість відзначається вмінням тонко проникати в психологію людини. Це зумовлено ще й тим, що М. Стельмах був учителем-словесником, тому з такою правдивістю змальовані в його творах діти.

 

  1.            Теорія літератури.  Пригадаймо.

 

    Повість епічний прозовий твір (рідше віршований), який визначається однолінійним сюжетом. Найчастіше це історія одного людського життя, розказана від імені самого автора чи якогось героя.

  Дилогія - два самостійних твори одного автора, що мають різні назви й власні сюжети, але пов'язні між собою єдиним ідейним задумом та головними персонажами.

Дилогія М. Стельмаха :«Гуси-лебеді летять»(1964), «Щедрий вечір»(1966)

 

  1. Образ Михайлика


     Михайлик — головний герой повісті М. Стельмаха "Щедрий вечір". Він росте в сім'ї Панаса Дем'яновича гарною, чемною, доброю дитиною. Хлопчик бачить світ крізь призму казок, які розповідала йому бабуся. Він любить природу в усьому її розмаїтті: зорі у високому небі, любить перепілку вжиті й стук дятла, запах жита. Дуже радіє хлопчик приходу весни, літа, бо допомагатиме батькам, пастиме Обмінну на паші в лісі. А жати жито справжнім серпом! По-дорослому! Автор передає почуття хлопчика при посвяченні батьками в женці як вікову хліборобську традицію. Михайлик старанно працює, не відчуваючи втоми, до найурочистішої хвилини, до першого снопа, який на свят — вечорі стоятиме на найпочеснішому місці

в хаті — на покуті.
    Хлопчик дуже любив тварин. Його друзями були й качка крива, і пес Рябко, і стара кобила Обмінна. Якось батько хотів продати Обмінну, то у хлопчини на душі "так стало важко, що й не кажіть". Тому й на ярмарку таку характеристику покупцеві дав, що той аж здивувався. Але все-таки довелося продати тварину.

 

  1. Робота зі схемою.
  • Розкажіть про взаємовідносини Михайлика з іншими героями твору.

https://zubrila.com/wp-content/uploads/2014/06/ukrainska_literatura_7_klass_15.jpg

 

  1.  Слово вчителя.


    Найкращим другом Михайлика була Люба. Хлопчик уміє товаришувати, ніколи не дозволить собі скривдити дівчину. Вони разом і в лісі, й на ковзанці. Дуже полюбляв хлопчик читати книжки, які купляв у хитрого Юхима. А коли записали у справжню бібліотеку, то це для Михайлика стало найурочистішою подією.

 

  1. Робота з текстом Розділ 7-8.

 

     Автор змалював у творі народний обряд — свят-вечір. Хлопчина всотує оті примовляння батька на "хліб новий, на рій золотий, на щастя у дворі, на рогову й дрібну худобу в оборі" й вірить, що "настане той час, коли господар на току буде зорі віяти, господиня в хаті золото трясти, а сиві срібнорогі воли потягнуть за собою срібні плуги".

 

  • Знайдіть і зачитайте уривки з тексту, в яких розповідається про звичаї і обряди .
    -   Які колядки ви знаєте?

 

 

 

7. Інсценізація.

У кожному регіоні нашої країни свої традиції  і звичаї . Сьогодні ми представимо свій місцевий обряд Коляди. ( с. Лантратівка, Охтирського району , Сумської області.)

C:\Users\Андрей\Desktop\IMG_0397_thumb.jpg Чути гомін, сміх, пісню.

Пісня – Ой чи є чи нема, пан господар двора?

  Ой нема, ой нема він поїхав до млина

  Пшениченьки спетлювать, своїх гостей частувать.

Колядники 

Господарі, господарики,

чи дозволите колядувати,

Вам дім звеселяти, Христа  та господарів прославляти.

Господар Заходьте, прошу, колядуйте.

Пісня   На Різдво Христове ангел пролітав.

   Він летів по небу, всім людям співав:

   «Всім люди ликуйте. В цей день торжествуйте.

   В День Христового Різдва!»

Пастушки в печеру перш за всіх прийшли.

В яслах на соломі Господа знайшли.

C:\Users\Андрей\Documents\Scanned Documents\Рисунок.jpgНа коліна стали, Христу дари дали.

В день Христового Різдва!

Колядники Тож бувайте здорові, славні господарі

  З Ісусом Христом, із святим Різдвом.

 Виходить міхоноша.

Колядники  Дивіться міхоноша іде, мабуть, колядники якісь загубили. Заберемо його з собою?

  • Заберемо!

Всі  Ми ходили по льоду і шукали Коляду.

  Натрапили на порошу, молодого міхоношу.

  З русявою чуприною, з великою торбиною,

  А в тій торбинці все різдвяні гостинці.

  Коляду знайшли – колядувати пішли.

Пісня  Дай же, Боже, вечір добрий

  Вам добрії люди!

Хто в цім домі проживає, нехай здоров буде.

  Великуйте, торжествуйте, веселії будьте!

  Великуйте, торжествуйте, Бога не забудьте!

  Там анголи, архангели весело співають.

  Там анголи, архангели Бога прославляють!

Колядники   Бувайте здорові, віку Вам довгого, прибутку доброго!

Пісня  Дівка Настушка, по двору ходила ,

Рожу садила.

Приспів Рожа моя, вся  червоная, боровая.

Рожу садила, Бога просила.

Пр.

Дай Боже лиця, як рожа оця.

    Пр.

  Прийшли подружки до дівки Настушки.

    Пр.

  Прийшли гукати колядувати.

    Пр.

Колядники Бувай же здорова, Настушко, з отцем, з ненькою,

з усіма разом, із милим  Богом!

 

V. Підведення підсумків уроку.

Слово вчителя

  •                  Михайло Стельмах легко входить у світ дитячих мрій, фантазій. Це робить його твори цікавими й повчальними. Бо в кожному Михайликовому вчинку відкриття чогось нового, захоплюючого. Все це свідчення непересічного таланту М. Стельмаха — неперевершеного знавця дитячих душ.

VІ. Домашнє завдання.

Високий і  достатній рівень 

  Підготуватися до диспуту на тему: «Яке значення для тебе мають національні звичаї й традиції?».

Середній рівень  - намалювати ілюстрації до прочитаного.

Список використаної літератури

1.https://uk.wikipedia.org/wiki/Стельмах_Михайло_Панасович

2. http://ul.iolya.com.ua/page122.html

 3.  http://ukrkniga.org.ua/

  1. http://urok.in.ua/content/rozrobka
  1. https://mala.storinka.org/зимовий-цикл-українських-свят-народні-традиції-та-звичаї.html
  2. http://wkola.at.ua/publ/ukrajinska_literatura/obraz_mikhajlika_za_povistju_m_stelmakha_shhedrij_vechir/1-1-0-1568
docx
Додано
10 січня 2021
Переглядів
5542
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку